POTŘEBY POTŘEBA •= projev nedostatku, chybění něčeho -Prožívání nedostatku ovlivňuje psychickou činnost člověka (pozornost, myšlení, emoce, volní procesy) -Lidské potřeby se vyvíjejí, kultivují -Každý člověk uspokojuje potřeby svým způsobem -Potřeba startuje proces motivace KLASIFIKACE POTŘEB •Fyziologické (čistoty, výživy, vyprazdňování, spánku, vyjadřují narušenou homeostázu) •Potřeba jistoty a bezpečí (touha po stabilitě, důvěře, spolehlivosti) •Potřeba sounáležitosti a lásky (potřeba náklonnosti, milovat, být milován) •Potřeba uznání a sebeúcty (sebekoncepce, sebeúcta) KLASIFIKACE POTŘEB •Potřeba kognitivní (potřeba poznávat, vědět, rozumět) •Potřeby estetické (potřeba krásy, symetrie) •Potřeba seberealizace (realizovat vlastní potenciál) Pohyb •Zdravé dítě •Význam pohybu v jednotlivých věkových kategoriích (vývoj motoriky, poznání, sebekoncepce) Hygiena a oblékání •Nejdůležitějším obdobím pro návyky je batolecí a předškolní období (nov. + kojenec závislost na dospělé osobě) •Mladší školáci a dospívající mají určité nároky a požadavky (fyziol. změny v pubertě) ODPOČINEK A SPÁNEK •Potřeba spánku v jednotlivých věkových obdobích (s věkem klesá novorozenec 20 → 8 adolescent) VÝŽIVA •Novorozenec, kojenec závislost na matce – kojení •Batole – samoobslužné činnosti (dovede samostatně se najíst a napít) •Předškolák – samostatný, potřeba režimu •Mladší školák a dospívající – psychické stavy mohou ovlivnit příjem potravy VYPRAZDŇOVÁNÍ •Kojenci, batolata vyprazdňování je reflexní činnost •Od 1 roku začíná ovlivňovat vlastní vůlí DÝCHÁNÍ •Proces potřeby si neuvědomujeme, dýcháme automaticky •Počet dechů s věkem klesá BOLEST •Bolestivé chování •Příznak x nemoc •Akutní, chronická, procedurální •Škály- hodnocení •Psychologie bolesti, sugestivní otázky •Složky bolesti – smyslová, emoční, hodnotící •Novorozenec, kojenec – matka, tělesný kontakt •Batole – osamostatnění s chůzí, potřebuje individuálně tělesný kontakt, matka stále zdrojem bezpečí •Předškolák – rodina nejvýznamnější sociální skupina •Školák – zdrojem jistoty rodina, další autority, období možné nejistoty vlivem neadekvátních požadavků, neúspěšnosti JISTOTA A BEZPEČÍ •Pubescent – citová disharmonie, citová labilita je zdrojem nejistoty, rodina důležitá, když nefunguje – vliv vrstevníků, patologické sociální chování •Adolescent – potřeba seberealizace souvisí s úspěšností ve studiu, zaměstnání, ekonom. zajištění, rodina důležitá, vztahy s vrstevníky, partnerské vztahy JISTOTA A BEZPEČÍ SEBEKONCEPCE, SEBEÚCTA •Obraz těla •Výkon role •Osobní identita •Sebeúcta=co si o sobě myslím •Sebekoncepce=jak vidím sama sebe •Zdravá – umožní lépe se vyrovnávat s překážkami, změnami, zklamáním •Nezdravá- pocity méněcennosti, nespokojenosti se sebou, nenávist vůči sobě a druhým SEBEKONCEPCE, SEBEÚCTA •Sebekoncepce •Reálné ego – jaký, jaká jsem •Sociální ego – jak se vnímám, jak druzí vnímají mně •Ideální ego – jaký, jaká bych chtěl/a být •Celková sebekoncepce – vztahuje názory a dojmy, které jedinec vztahuje na sebe (faktické – jsem žena, muž, studentka; méně hmatatelné – jsem hloupá, nemotorná, společenská) DĚKUJI ZA POZORNOST