POTŘEBY



POTŘEBA
•= projev nedostatku, chybění něčeho
-Prožívání nedostatku ovlivňuje psychickou činnost člověka (pozornost, myšlení, emoce, volní
procesy)
-Lidské potřeby se vyvíjejí, kultivují
-Každý člověk uspokojuje potřeby svým způsobem
-Potřeba startuje proces motivace

KLASIFIKACE POTŘEB
•Fyziologické (čistoty, výživy, vyprazdňování, spánku, vyjadřují narušenou homeostázu)
•Potřeba jistoty a bezpečí (touha po stabilitě, důvěře, spolehlivosti)
•Potřeba sounáležitosti a lásky (potřeba náklonnosti, milovat, být milován)
•Potřeba uznání a sebeúcty (sebekoncepce, sebeúcta)

KLASIFIKACE POTŘEB
•Potřeba kognitivní (potřeba poznávat, vědět, rozumět)
•Potřeby estetické (potřeba krásy, symetrie)
•Potřeba seberealizace (realizovat vlastní potenciál)

Pohyb
•Zdravé dítě
•Význam pohybu v jednotlivých věkových kategoriích (vývoj motoriky, poznání, sebekoncepce)

Hygiena a oblékání
•Nejdůležitějším obdobím pro návyky je batolecí a předškolní období (nov. + kojenec závislost na
dospělé osobě)
•Mladší školáci a dospívající mají určité nároky a požadavky (fyziol. změny v pubertě)

ODPOČINEK A SPÁNEK
•Potřeba spánku v jednotlivých věkových obdobích (s věkem klesá novorozenec 20 → 8 adolescent)


VÝŽIVA
•Novorozenec, kojenec závislost na matce – kojení
•Batole – samoobslužné činnosti (dovede samostatně se najíst a napít)
•Předškolák – samostatný, potřeba režimu
•Mladší školák a dospívající – psychické stavy mohou ovlivnit příjem potravy

VYPRAZDŇOVÁNÍ
•Kojenci, batolata vyprazdňování je reflexní činnost
•Od 1 roku začíná ovlivňovat vlastní vůlí

DÝCHÁNÍ
•Proces potřeby si neuvědomujeme, dýcháme automaticky
•Počet dechů s věkem klesá

BOLEST
•Bolestivé chování
•Příznak x nemoc
•Akutní, chronická, procedurální
•Škály- hodnocení
•Psychologie bolesti, sugestivní otázky
•Složky bolesti – smyslová, emoční, hodnotící

•Novorozenec, kojenec – matka, tělesný kontakt
•Batole – osamostatnění s chůzí, potřebuje individuálně tělesný kontakt, matka stále zdrojem
bezpečí
•Předškolák – rodina nejvýznamnější sociální skupina
•Školák – zdrojem jistoty rodina, další autority, období možné nejistoty vlivem neadekvátních
požadavků, neúspěšnosti
JISTOTA A BEZPEČÍ

•Pubescent – citová disharmonie, citová labilita je zdrojem nejistoty, rodina důležitá, když
nefunguje – vliv vrstevníků, patologické sociální chování
•Adolescent – potřeba seberealizace souvisí s úspěšností ve studiu, zaměstnání, ekonom. zajištění,
rodina důležitá, vztahy s vrstevníky, partnerské vztahy
JISTOTA A BEZPEČÍ

SEBEKONCEPCE, SEBEÚCTA
•Obraz těla
•Výkon role
•Osobní identita
•Sebeúcta=co si o sobě myslím
•Sebekoncepce=jak vidím sama sebe
•Zdravá – umožní lépe se vyrovnávat s překážkami, změnami, zklamáním
•Nezdravá- pocity méněcennosti, nespokojenosti se sebou, nenávist vůči sobě a druhým

SEBEKONCEPCE, SEBEÚCTA
•Sebekoncepce
•Reálné ego – jaký, jaká jsem
•Sociální ego – jak se vnímám, jak druzí vnímají mně
•Ideální ego – jaký, jaká bych chtěl/a být
•Celková sebekoncepce – vztahuje názory a dojmy, které jedinec vztahuje na sebe (faktické – jsem
žena, muž, studentka; méně hmatatelné – jsem hloupá, nemotorná, společenská)

DĚKUJI ZA POZORNOST