Předškolní období 3 – 6 (7) let Dominantní činnost = Hra Předškolák —Tělesný vývoj – přírůstek hmotnosti 2-3kg ročně, výškový 5-7 cm —Období vytahování – změna proporcí —Dokončení osifikace zápěstí – koncem období —Zdokonalení pohybů, jsou více harmonické —Pohyb je přirozenou aktivitou — — Předškolák —Charakteristika období: —Dítě dosáhne školní zralosti po stránce tělesné, rozumové, sociální, citové —Navštěvuje MŠ, významný mezník —Důležitá je pro dítě rodina —Typická otázka – PROČ? Věk otázek —Velký rozvoj fantazie Předškolák —Poznávací procesy: —Zlepšení funkce analyzátorů, především zraku (rozlišení odstínů, velikost, vzdálenost) —Vnímání – převládá celistvé, globální (křiklavá barva a nevyčleňuje části předmětu) —Vnímání času obtížné, žije přítomností — Předškolák —Představy- obsažné, mezery vyplňují děti fantazijními představami = dětské lži = nepravá lež —Dítě netrestat, vhodně opravit —Fantazie – splývá s představami, doplňuje nedostatky zkušeností —Myšlení – konkrétně názorné (myslí v činnosti), —Egocentrické se postupně vytrácí. Učí se stylem pokus – omyl. —Mají rády pohádky — Předškolák —Řeč – rozšíření slovní zásoby —Pozornost – převládá mimovolná, postupně úmyslná —Paměť – lépe si dítě pamatuje konkrétní zážitky — je obrazná, význam má citové podbarvení zážitku —Převládá mechanická, rozvoj slovně logické —Vývoj citů: —Kromě základních, také vyšší city, rozvoj sociálních citů —Sociální, estetické, mravní —City přelétavé, od 4-5 let začínají ovládat vnější projevy citů — — Předškolák —Vývoj sociálních vztahů (hra, práce, nové role) —Důležitý dospělý – vzor pro dítě —Oidipův, Elektřin komplex – láska zaměřena na rodiče opačného pohlaví k rodiči stejného pohlaví – „nepřátelské city“ —Do popředí egoismus sklon k vychloubačnosti —Soupeří s ostatními dětmi, vzdor, rády středem pozornosti —Sebehodnocení závisí na hodnocení rodiči — — — — Předškolák —Zrcadlová teorie – rodiče dávají dítěti najevo, že si ho váží nebo ho podceňují —Dítě ví, co má a nemá —Nemá vyvinuté volní vlastnosti – sebeovládání, cílevědomost, vytrvalost — — — Předškolák —Vývoj kresby – viz MVP —Vstup do školy – náročná životní situace —Nároky na dítě – soustředit se, sedět, začlenit se do nové skupiny, podřídit se autoritě —Začarovaný kruh – neadekvátní výkon – špatná reakce učitele, rodičů – opětný špatný výkon – nechce chodit do školy — Předškolák ëDítě je zralé po stránce fyzické ë psychické ë sociální ëOrientační test školní zralosti Mladší školní věk ¶Dominantní činnost – učení ¶6 – 10 (7- 11) let ¶Charakteristika – individuální rozdíly, harmonizace pohybů, rozvoj jemné motoriky, nová role v životě, spolužáci, nové autority, bohaté společenské prostředí Vstup do školy —Nové povinnosti —Nové postavení v rodině – sebevědomí —Práva dítěte – zájem rodičů, klid na přípravu, vhodné prostředí —Vyhovět požadavkům školy- ovládat chování, pořádek, slušné chování… —Věk pouze orientační hledisko – důl. je vyspělost Mladší školní věk —Tělesný a pohybový vývoj —6 let cca 21kg/20kg —Růst 4-5cm ročně —Váha 2-3kg ročně —Ortopedické hledisko – konec osifikace zápěstí (9-11 let) —Mléčný chrup – postupně trvalý Poznávací procesy ml. šk. věk —Vnímání, zpřesnění, odhaduje vzdálenost, odstíny barev —Představy, dokáže vyprávět zážitky, odlišuje minulé a současné —Fantazie, úbytek, uvědomuje si rozdíl mezi realitou a fantazií —Postupně tvořivá fantazie —Řeč, projevem myšlení, čtení —Myšlení, od konkrétních pojmů k abstraktním —Od alogického k logickému —Naivně názorné, přejímá vše od dospělého —Pozornost, přelétavá, neúmyslná, úmyslnou musí učitel aktivizovat —Paměť, vyvíjí se, mechanická k logické Vývoj citů ml. šk. věk —Méně bouřlivé, trvalejší —Převládá optimistická nálada, radostná —Pohybová aktivita vyvolává kladné city — — — Sociální vztahy —Rozšíření —Solidarita —Kamarádské vztahy —Svědomí se uplatní již před činem, náznaky sebekontroly —Vůle – nutná motivace —Záleží mu na pochvale, citlivé na pokárání —Osobnost —Rozpor mezi slovy a skutky dospělých jsou negativní —Osvojení morálních norem —Důležitá je kreativita pro psychiku dítěte —Zájmy rozmanité, střídají se Adolescence —Kritické vývojové stádiu —Tělesné a psychické dozrávání, budování identity —Prepuberta 10-13 —Puberta 13-15 —Adolescence 20-22 ukončení Adolescence —Dominantní činnost pubescence —sociálně-komunikativní činnost —Dominantní činnost adolescenta —Profesionálně-učební —Aktivní poznávací činnost — ë ë pKdo jsem? Kým se mám stát? pPřekonávání vývojové krize: party, separované skupiny, velká netolerance pVýznam má vnější vzhled Adolescence pZměny somatické – modelování těla, sekundární pohlavní znaky pZměny psychické – emocionální labilita, přecitlivělost, časté změny nálad, impulsivní jednání, nejistota pRozvoj inteligence, nová kvalita myšlení –abstraktní, logické, řeší situace alternativně pPozornost – koncentrovanost pObrazotvornost – denní snění Osobnost pubescenta oIntrovert oZájem o sex oVzrůstá sebevědomí oTouha po obdivu oNegativismus typický pro pubertu: oProjev rozporu mezi být ovládán a ovládat, proti autoritě, touha po osamostatnění oFyzická stránka předbíhá psychiku, psychika socializaci Adolescence —Snaha o uvolnění ze závislosti na rodičích —Odmítání kontroly —Někdy obrat proti rodičům — —Důležité kamarádství —Zájem o druhé pohlaví —První lásky —Zamilovanost —Příprava na povolání —Příprava na manželství, rodičovství — — — — —