Vedoucí práce: PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. DANA HROMÍŘOVÁ PRAHA 2018 REŠERŠNÍ STRATEGIE —klíčová slova: ◦adolescent, astma bronchiale, edukace, hospitalizace —odborné publikace vydané v období 2008 - 2017 —Národní lékařská knihovna Praha: celkem 102 záznamů a z té využito: ◦26 knižních publikací ◦10 odborných článků ◦5 elektronických zdrojů ◦v anglickém jazyce 2 zdroje — — OBSAH TEORETICKÉ ČÁSTI BAKALÁŘSKÉ PRÁCE — —je zaměřený na popis onemocnění astma bronchiale, na etiologii, patofyziologii, rizikové a vyvolávající faktory, diagnostiku, vyšetřovací metody, léčbu, režimová opatření, pacientská sdružení, komplikace a prognózu —na ošetřovatelství a specifika ošetřovatelské péče o pacienty s astma bronchiale —na charakteristiku vývojového období adolescence —na edukaci a edukační proces — — — — — — — — — — — ODLIŠNOSTI ASTMATU V ADOLESCENCI — —Odlišnosti nemoci v adolescenci —ukončení růstu a vývoje plicní tkáně —fyzické i psychické změny v rámci probíhající puberty — —Mýty o astmatu —posledních 20 let zbořilo dva základní mýty —první prokázal, že astma neovlivňuje rozvoj plicních funkcí —druhý, že z astmatu se v adolescenci dá „vyrůst“ — OBSAH PRAKTICKÉ ČÁSTI BAKALÁŘSKÉ PRÁCE — —realizace edukačního procesu v 5 fázích: —1fáze - posouzení —2 fáze - stanovení edukační diagnózy dle NANDA I taxonomie II 2015-2017 —3 fáze - plánování —4 fáze - realizace —5 fáze - vyhodnocení —dále obsahuje: —doporučení pro praxi — — — — — — — — — — PRAKTICKÁ ČÁST BAKALÁŘSKÉ PRÁCE — —je zaměřena na reedukaci adolescenta ve věku 17 let s již diagnostikovaným astma bronchiale —probíhala v rámci hospitalizace na dětském oddělení —pacient v posledním roce žil přechodně u své partnerky —zde příliš nedodržoval nastavenou léčbu —chodil do zakouřených prostorů —žil rušným nočním životem —od té doby došlo u pacienta k progresi tíže astmatu CÍLE TEORETICKÉ ČÁSTI — —Cíl 1: —Zpracovat medicínskou, ošetřovatelskou problematiku u adolescenta s astma bronchiale. — —Cíl 2: —Shrnout zásadní informace o ošetřovatelství zaměřené na roli sestry, edukaci a edukačním proces. — — CÍLE PRAKTICKÉ ČÁSTI — —Cíl 1: —Zpracovat edukační proces ve všech jeho pěti fázích u konkrétního pacienta v adolescentním věku s diagnózou astma bronchiale, který byl hospitalizován na dětském oddělení. — —Cíl 2: —Vytvořit osm informačních letáků a brožuru určenou pro klinickou ošetřovatelskou praxi. — 1. EDUKAČNÍ JEDNOTKA —Název: Specifika ošetřovatelské péče při používání inhalační pomůcky s maskou a se zvukovou signalizací. —adolescent při inhalaci preventivních, kontrolujících antiastmatik nepoužíval žádnou pomůcku a jeho dosavadní používání léků bylo díky chybné technice neúčinné —v rámci edukace byl informován o způsobu a výhodách využívání inhalační pomůcky s maskou a se zvukovou signalizací —manipulaci s touto pomůckou zvládl dobře a získal potřebné vědomosti i dovednosti —cíl edukační jednotky byl splněn 2. EDUKAČNÍ JEDNOTKA — —Název: Specifika ošetřovatelské péče při používání ultrazvukového inhalátoru. —pacient využíval inhalace s fyziologickým roztokem jen při zhoršení svého zdravotního stavu —během edukace mu byla vysvětlena prospěšnost inhalační terapie s nutností ji využívat denně —pacient se naučil prakticky používat ultrazvukový inhalátor, jeho obsluhu i údržbu zvládal dobře —cíl edukační jednotky byl splněn — 3. EDUKAČNÍ JEDNOTKA —Název: Specifika ošetřovatelské péče při preventivních režimových opatřeních u astma bronchiale. —pacient díky ní získal upřesňující informace v oblasti preventivních režimových opatřeních, kterých využije při osamotnění ve svém budoucím životě —byla zaměřena komplexně, na všechny oblasti, které pacienti s astmatem musejí dodržovat —důraz byl kladen na první pomoc v rámci anafylaktického šoku a na praktickou výuku manipulace s autoinjektorem EpiPen u pacienta s potravinovou alergií —cíl edukace byl splněn — — — — — 4. EDUKAČNÍ JEDNOTKA —Název: Specifika ošetřovatelské péče při dechových cvičení u adolescenta s astma bronchiale z pohledu všeobecné sestry. —pacient si nebyl jist v technice prováděných dechových cvičení —edukace této jednotky byly pojmuta formou hry mezi ostatními spolupacienty —naučil se vyrobit si papírový větrník a ovládá techniku dechového cvičení s touto pomůckou —alternativní metodou se stalo nafukování magického balónku —vysvětlené techniky dechové cvičení zvládl a uvědomil si potřebu provádění dechových cvičení —cíl edukace byl splněn — ZHODNOCENÍ EDUKAČNÍHO PROCESU —v této práci byl edukační proces realizován komplexně, tedy tak, aby zahrnoval všechny důležité složky péče o pacienty s astmatem —v závěru práce jsou navržena doporučení pro praxi určená pro: ◦adolescenta s astmatem ◦jeho rodinu, partnerku, přátele ◦všeobecné sestry ◦managament zdravotnického zařízení —důsledně vedenou edukací jsme přispěli k podpoře zdraví našeho pacienta — ZÁVĚR — —výstupem bakalářské práce vzniklo 8 informačních letáků a brožura —informační letáky a brožura mohou být využity jako vhodná pomůcka při edukaci pacientů s astmatem v rámci ambulantní nebo lůžkové péče — — NÁZVY INFORMAČNÍCH LETÁKŮ — —Inhalační pomůcka s maskou a se zvukovou signalizací —Inhalátor —Průkaz alergika —Preventivní, režimová opatření —Autoinjektor EpiPen —Orientace v pylovém kalendáři —Vhodné potraviny v denním jídelníčku astmatiků —Dechová cvičení —Praktické informace pro adolescenty s astmatem — —Děkuji za pozornost. —