Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •1. Nařizování, přikazování, komandování •Tento blok je především o dávání příkazů a rozkazů. •„abyste se uzdravil/a musíte dělat, co Vám říkám!“ •„Tohle tady teď nemáte dělat, běžte na pokoj!“ •2. Varování, napomínání, vyhrožování •Říkáme pacientovi, jaké následky bude mít, když se zachová určitým způsobem. •„Radši toho ihned nechte!“ •„Říkám vám to naposledy, musíte přestat kouřit!“ Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •3. Nabádání, moralizování, domlouvání, kázání •Sdělujeme pacientovi, co by měl, neměl, může nebo nemůže. •„Takhle byste se neměla chovat!“ •„U nás se to dělá takto a vy to musíte respektovat!“ •4. Označování, nálepkování, nadávání, výsměch •Označujeme pacienta nějakou nálepkou •„Chováte se jako malé dítě“ •„Nebuďte hysterická“ Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •5. Souzení, obviňování, kritizování •Posuzujeme, hodnotíme negativně. •„V naší době žádní otcové u porodu nebyli, a taky jsme to zvládly.“ •„Přemýšlíte vy vůbec?“ •„Kdybyste více spolupracovala, mohlo by to jít vše hladce.“ •6. Nesouhlasení, poučování, předkládání logických argumentů •Pokoušíme se v komunikaci ovlivnit předkládáním faktů, argumentů, logických závěrů, informací nebo vlastních názorů. •„Podívejte se na to takhle: teď potřebujeme, abyste nám pomohla, pak se budete cítit lépe.“ •„Musíme udělat tu hysteroctomii, abychom předešli rozšíření toho bujení. Vysvětlím Vám to.“ • Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •7. Chválení, souhlas, podpora •Posuzujeme, hodnotíme, souhlasíme. •„Vy to jistě zvládnete dobře.“ •„Souhlasím s vámi, jdete na to skvěle.“ •8. Interpretování, analyzování a diagnóza •Sdělujeme pacientovi to, jaké jsou příčiny a motivy jeho chování. Už jsme věc nebo téma prohlédli a určili diagnózu. •„Říkáte to jen proto, abyste mě naštval.“ •„Ve skutečnosti tomu sám nevěříte, že to dokážete.“ •„to se stalo, protože jste nedávala pozor.“ • • Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •9. Uklidňování, litování, utěšování a podporování •Chceme, aby se druhá strana cítila lépe. Pokoušíme se zahnat negativní pocity, nepřipouštíme jejich intenzitu. •„Tímhle si každá musí projít.“ •„Já vím, je to hodně bolestivé, však to zvládnete.“ •„Máte hodného manžela, ten Vám s tím pomůže.“ •10. Ignorování, přerušování, odsouvání tématu, rozptylování, zlehčování a rozveselování •Rozptýlit, problém odsunout a vytěsnit ho. •„Ale jděte, nyní se pojďme bavit o něčem jiném.“ •„Všechny jsem si tím prošly, nesmíte na to myslet“ • Komunikační bloky dle T. Gordona (1997) •11. Dotazování, sondování •Dohledáváme v komunikaci další potřebné informace k vyřešení problému. •„Kdo vám to řekl?“ •„S kolika a s jakými lidmi a kde jste se o tom bavila?“ •12. Udělování rad, předkládání návrhů a řešení •Jak má vyřešit problém, dáváme rady a návrhy, a především poskytujeme hotové odpovědi a řešení. •„Když se necítíte dobře ve vztahu, tak se rozejděte a najděte si někoho jiného.“ •„Myslete pozitivně nebo nesmíte na to myslet.“ •„Začněte běhat nebo relaxovat a uvidíte, že se budete cítit lépe.“