Kojenecké období 28 den – 1 rok
Výrazný tělesný vývoj (prudký růst – 76 cm, hmotnost cca 10 kg)


Kojenecké období
—Tělesný vývoj – růst kostry, není rovnoměrný (velká hlava, krátký krk, dlouhý trup, krátké
končetiny)
—Psychický vývoj – nejdůležitější je rozvoj NS, vytváří se podmíněné spoje
—Na proces zrání navazuje proces vývoje a rozvoje
—

Kojenecké období
—Důležitá je raná zkušenost (plynulé, jednotné, promyšlené působení na dítě)
—Vždy máme na paměti individuální rozdíly dětí (dány vrozenými vlastnostmi CNS – typologií)
—Klíčový věk – významné kvalitativní změny (3 – 6 – 9 – 12 měsíc)

Kojenecké období
—Potřeby biologické, tvoří základ
—Spánek a bdění (nov. 20 hod. spánku, 1.r. 16 hod (noc + 2x den)
—Nasycení (nov. 6-7x denně, 5 měs. 5x denně), doprovázeno emocionálními projevy, aktivitou dítěte –
sání složitý výkon pro dítě
—
—

Kojenecké období
—Čistoty – vyprazdňování, přebalování, koupání
—Tepla – nutná vnější opatření, oblékání, vytápění
—Ochrana před bolestí
—

Kojenecké období
— Potřeby psychické:
—Lásky
—Jistoty
—Bezpečí
—Podnětů
—Učení
—

Kojenecké období
—Emocionální vývoj
—Kladné emoce – dobrá nálada, spokojenost, radost
—Záporné emoce – žárlivost, strach, hněv
—Úsměv - 6-8 týden, odpověď na úsměv dospělého
—Úsměv – 4 měsíce, hlasitý (škádlivky, dotyk)

Kojenecké období
—Specifické pouto – 6 měsíc, známý obličej
—                                         - 7 měsíc stabilní osoba
—                                         - 12 měsíc sociální kont.
—Lítost – po 6 měsíci
—Strach – od 6 měsíce (odloučení od matky)
—Žárlivost – 9 – 12 měsíc
—Pláč – hladu, bolesti, strachu (při uklidnění je důl. kvalita  sociálního vztahu a ne pouhé
nakrmení….)
—

Kojenecké období
—Separace (6měsíců – 3.roky), přítomnost matky při hospitalizaci
—Vývoj socializace: = vrůstání do společnosti
—Mikroskupina – rodiče
—Dítě není sociálně bezmocné (signalizační prostředky má hned po narození)
—Emocionální komunikace
—Nezprostředkovaný emocionální stav
—

Kojenecké období
ëPoznávací procesy:
ëZdokonalují se jednotl. analyzátory (mění se dominance)
ëBarevné vnímání od 4 měsíce
ëMyšlení = praktické v činnosti
ëPaměť = znovupoznání (lahev – krmení)
ëPozornost = novým věcem
ëŘeč = předřečové stádium ou, gr,
ë              porozumění slov od dospělého
ë              tvoření slov ma-ma, ba-ba

Vývoj motoriky - kojenec
¶Hrubá motorika – individ. Charakter
¶Zákon cefalokaudálního vývoje
¶Zákon centrálně periferního směru (velké svaly – drobné svaly)
¶Převrací se ze zad na bok, na břicho, z břicha na záda, plazí se, leze, posadí se, poklekne,
postaví se, chodí samo
¶

                      Jemná motorika
—Týká se ruky dítěte, umožňuje manipulaci s předměty, úchop
—Cefalokaudální pravidlo
—Pravidlo palmárního = prvotního uchopení předmětu dlaní (palmární úchop, opozice palce, klešťový
úchop)
—

           Jemná motorika
—1 – 3 MĚS, PROHLÍŽENÍ RUKOU
—4 MĚS ZÁMĚRNÉ UCHOPOVÁNÍ, ROVNOCENNÉ KONČ.
—5-6 MĚS DLAŇOVÉ UCHOPOVÁNÍ, VYUŽÍVÁ 4 PRSTY
—7-8 MĚS OPOZICE PALCE!, ZAČÁTEK MANIPUL. HRY
—9 MĚS KLEŠŤOVÉ UCHOPOVÁNÍ, MEZI PALCEM A UKAZOVÁKEM
—Důležitá aktivita, praxe s přiměřenými předměty

Výchovné problémy a zlozvyky koj. věku
—Prodloužené usínání
—Cumlání prstů (nesprávné krmení, nedostatek sociálních kontaktů)
—Nadměrná plačtivost (vynucení přítomnosti dosp.)
—Zlozvyky u jídla
—Kývání dítěte („na čtyřech“) fyziologické=příprava na lezení
—     zlozvyk=nedostatek aktivity

Batolecí období
—Mladší batolecí období
—Starší batolecí období
—Charakteristika období:
—Důležité funkce – chůze = osamostatnění a řeč=dorozumívání
—
—
—Tělesný vývoj:
—Zpomalení oproti koj.
—Velká fontanela 18 měs uzávěr
—Chrup mléčný 20 zubů
—Hmotnost o 1-2kg ročně
—Výška o 10 cm/6-8cm
—

Batole
—Spánek, bdění
—Krmení, stolování
—Kontrola vyprazdňování (1 rok vysazovat na nočník, 2 roky samo si řekne
—Oblékání
—Návyky
—City:
—Vývoj sebeuvědomování
—Diferencované city (kladné, záporné)
—Zklamání (pláč, hněv, žárlivost)
—Sociální vazba s dosp. má význam pro rozvoj řeči a sebeuvědomění


Vlastnosti dětských citů
—Krátkodobé, reaguje na podněty pro dosp. nevýznamné
—Přechodný ráz – přechází ze smíchu do pláče
—Výrazně se projevují navenek
—Ovlivnitelné- přenosné
—Rozmanité, jeden cit vyvolá různé reakce

 Podmínky zdravého sebevědomí
—JÁ (2r.)
—Důl.moment hledání místa ve spol., pomoc dospělého
—Uspokojit samostatnou aktivitu (pomoc-odnést..)
—Nechat dítě uplatnit svoji vůli (chce pokračovat, jiné děti již ne)
—
ë
ë

Vnímání probíhá v procesu činnosti
Souvisí s myšlením a řečí
Největší význam zrak a sluch
Charakteristika období je koordinace zraku a pohybu ruky = dominantní činnost = manipulace s
předměty

Poznávací procesy
pJednotlivé receptory spolupracují
pVývoj schopnosti vnímat třetí rozměr=hloubku
pManipulace s předměty mu umožňuje získat přesnější informace o vlastnostech předmětů
pDítě si začíná uvědomovat rozdíly a podobnost (jablko, míč…)

Poznávací procesy
oPozornost, velmi krátká, mimovolná
oVýchovou rozvoj ustálení pozornosti
oVysoká citlivost na rušivé podněty
oOvlivnění:zdrav.stav, neuspokojené biolog.potřeby, nevyhovující prostředí, hodně hraček,
nepřiměřené nároky
o

Poznávací procesy
—Paměť- je mimovolná
—Zážitky si zapamatuje několik týdnů, měsíců, významné celý život
—Představivost- na základě zkušeností
—Projevuje se při hře
—Při kresbě
—Předměty mají jiný význam (židle je auto)

Myšlení a řeč (dříve rozvoj myšlení)
Význam má poznávací funkce
                          CO JE TO ? TYPICKÁ OTÁZKA




Poznávací procesy
—Myšlení praktické
—Myšlení pojmové, myšlenka se promítá do slov a myšlení probíhá nahlas „Lucinka udělá…..“ myšlení
monologující
—Řeč – pasivní, aktivní
—Aktivní řeč- stádia
—Stádium slova (18-21 měs, táta-máma)
—Stádium autonomní řeči (koko, haf)

Poznávací procesy
—Stádium věty (18-24 měs, hají, dá, dej to ham)
—Fyziologická patlavost
—Převažují podstatná jména (18 m 20-30 slov, 24 m 300 slov)
—Slovesa až po 2 roce
—Nerozlišují rody (babičkovi, dědečkovi)

Hrubá motorika
—Rozvoj vzpřímeného stoje (konec 1r. vratký, 15m jistý, předklon, 18m na špičky, do výponu, sílí
svalstvo nohou)
—Lezení
—Chůze po schodech
—Vývoj běhu
—Vývoj skoku
—Házení a chytání

Jemná motorika
—Vývoj pohybů ruky
—Zdokonalení klešťového úchopu
—Uchopení předmětu v pohybu
—Vzrůstá přesnost prstů
—Používá hrníčku na pití
—Používá lžičku
—15m 2 kostky na sebe
—18m 3 kostky na sebe
—13m čmárání, tužka v dlani
—21m 5 kostek na sebe
—24m 6 kostek na sebe
—

Starší batole
—Sebevědomí, vzdorovitost, uvědomění „JÁ“
—Negativismus asi do 14 měsíce
—Pozitivní stránka = pomocí vůle se učí správnému a přiměřenému rozhodování
—Časová orientace
—Omezení na krátké časové úseky (teď, hned)
—Myšlení – zobecňování
—Egocentrické převládá