Vysoká škola zdravotnická o.p.s. POTŘEBY NEMOCNÉHO V OŠETŘOVATELSKÉM PROCESU charakteristickým rysem moderního ošetřovatelství je systematické hodnocení a plánování uspokojování potřeb zdravého i nemocného člověka  uspokojování se realizuje prostřednictvím ošetřovatelské praxe  jednak algoritmus myšlenkových pochodů sestry  systém kroků postupných při ošetřování nemocných  sestra se zabývá člověkem jako celkem, jako bytostí bio- psychosociální- holistickou ne pouze částí a procesů  porucha jedné části je poruchou celého systému Jana Hlinovská OSE 1 BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ JEDNOTA ORGANISMU Vysoká škola zdravotnická o.p.s.       Jana Hlinovská OSE 2 Sociální smrt PSYCHIKA SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ SOMATIKA Soc. prostředí- osamocení Sociální izolaceStrach, úzkost Dlouhodobý stres Strach, napětí, úzkost Vysoká škola zdravotnická o.p.s. POJEM POTŘEBA:  lidské potřeby patří v psychologii do oblasti motivu  potřeby pak spolu s instinkty, pudy, zájmy, ideály a dalšími jsou motivační silo, které určuje spolu s dalšími vlivy jednání a zaměřenost člověka  sociologie chápe potřebu jako projev nezbytnosti různých látek, věcí, energie, informací, aktivit, styků a prožitků, který je člověkem pociťován jako biosociální systém  biologie chápe potřebu jako instinkt, pud, funkci jednotlivých orgánů a celých systémů, které vedou člověka jako živočišný druh k sebe- záchově  je chápána jako stav organismu člověka charakterizovaný napětímJana Hlinovská OSE 3 POTŘEBA V OŠETŘOVATELSTVÍ Vysoká škola zdravotnická o.p.s. dynamickou silou vzniklou z nedostatku nebo přebytku směřující znovu k obnovení homeostázy (životní rovnováhy)  život člověka můžeme charakterizovat neustálým uspokojováním různých potřeb, kterým lidé nepřikládají stejnou váhu  (nutnost, přání, tužby, nezybývají, komplexy potřeb-mají pro člověka velkou hodnotu a nazýváme je životními hodnotami, ideály, přáními, životními cíli apod. POTŘEBY jsou výrazem:  vztahu člověka nejen k sobě, ale i přírodnímu a společenskému prostředí  jsou výrazem nároků na život a opačně Jana Hlinovská OSE 4 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Jana Hlinovská OSE 5 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Domeček potřeb H. Chloubové, 1992 (Dům životních potřeb) Potřeby člověka Seberealizace Sebeaktualiza ce Duchovní potřeby Estetické Kulturní Pohybové Různé pracovní Různé zájmy Uznávání sebe sama Důstojnosti Nedělat ostudu Úspěchu Poznávání sebe sama Sociální postavení- role Učení Lásky (pozitivní vztah) Důvěra Komunikace Přátelství Moci- dominance Podřízenosti- submise Pečovat o druhé Rodiny Bezpečí Jistoty Zdraví Vyhnout se ohrožení Soběstačnosti Ekonomické jistoty Potřeba informac í Míru a klidu O2 H2O Výživy Vyprazdňování moči a stolice Fyzická a duševní aktivita Spánek a odpočinek Teplo a pohodlí Vyhýbán í se bolesti Hygien a Sexuální potřeby Jana Hlinovská OSE 5 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. POTŘEBY ČLOVĚKA  jsou stavem interakce mezi organismem a prostředím SUBJEKT      OBJEKT (člověk) (voda, teplo…) (objektem cokoli, co uspokojí potřebu) ŽIVOT:  je stálým soukolím různých potřeb  jedny potřeby vznikají, druhé jsou částečně uspokojeny a jiné jsou již uspokojeny  potřeby jsou ve vzájemné interakci a vzájemně se ovlivňují  proces jejich uspokojování probíhá cyklicky a dočasně  proces uspokojování potřeb Jana Hlinovská OSE 6 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. +uspokojování potřeby- libé pocity-SATURACE -neuspokojení potřeby (nedostatek nebo přebytek)nelibé pocity- FRUSTRACE Jana Hlinovská OSE 7 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. SCHÉMA USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB Jana Hlinovská OSE 8 motivace, přání, cíle, zájmy rohodnutí aktivita směřující k uspokojení- zrealizování uspokojení potřeby nová potřeba POTŘEBA objektivní stránka potřeby (nedostatek, přebytek) uvědomím si subjektivní zpracování (pocity) emocionální a hodnotový vztah racionální OBJEKTIVNÍ PODMÍNKYprostředí, prostředky SUBJEKTIVNÍ PODMÍNKYosobní schopnost k činnosti Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Abraham H. Maslow (1908-1970) - 40. léta 20. století- Teorie lidských potřeb - humanistická psychologie (existenciální filosofie) - vytvořil teorii motivace, ze které vychází jeho hierarchická teorie potřeb - zdůrazňuje v ní těsné propojení filosofie a psychologie - světový názor holisticky-dynamický - podle Maslowa má každý člověk individuální systém motivů, který je hierarchicky uspořádán, protože některé z motivů jsou silnější než jiné a některé z těch silných jsou nejsilnější - lidé jsou motivováni hierarchickým systémem základních potřeb. Hierarchie potřeb obsahuje potřeby filosofické,bezpečí, afilace, uznání a Jana Hlinovská OSE 9 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. seberealizace. Jedinec je integrovaný a organizovaný celek. - jde tedy o rozvoj potřeb od fyziologických přes psychické až po sociální potřeby - k těmto jsou přidány i tzv. metapotřeby, nebo také potřeby růstu, které vyjasňují různé specifické tendence seberealizující se osobnosti. Sem patří potřeby poznání a porozumění, jednoty rovnováhy individuality a hravosti… tyto metapotřeby vyjadřují spíše možnost než skutečnost - klasifikace potřeb dle Maslowa: Vyšší potřeby potřeby seberealizace potřeby uznání potřeby seberealizace Potřeby růstu- META- POTŘEBY Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Nedostatkové potřeby Nižší potřeby potřeby bezpečí fyziologické potřeby Jana Hlinovská OSE 1 POTŘEBA BOHA, VÍRY POTŘEBA SEBEREALIZACE realizovat vlastní potenciál POTŘEBY ESTETICKÉ potřeby symetrie, krásy POTŘEBY KOGNITIVNÍ potřeba poznání, vědět, rozumět POTŘEBA UZNÁNÍ A SEBEÚCTY potřeba sebeúcty, sebekoncepce, potřebauznání souhlasu, autonomie POTŘEBA SOUNÁLEŽITOSTI A LÁSKY potřeba afilační, milovat a být milován, potřeba náklonnosti, sounáležitosti , integrace POTŘEBA JISTOTY A BEZPEČÍ potřeba vyvarovat se nebezpečí, ohrožení, vyjadřuje touhu důvěře, spolehlivosti, stabilitě Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Maslowova hierarchie potřeb 1954 Maslowova charakteristika  Osoba, která se seberealizuje:  Je realistická, vidí život jasně a je ve svých hodnoceních objektivní  Má správný názor na lidi  Má výborné vnímání a je rozhodná  Jasně rozpozná, co je správné a co nesprávné  Je obvykle přesná v předvídání budoucích událostí  Rozumí umění, hudbě, politice a filozofii  Je pokorná a umí naslouchat jiným  Je oddaná určité práci, povinnosti úkolu a povolání  Je velmi tvořivá, flexibilní, spontánní, odvážná a nebojí se dělat chyby Jana Hlinovská OSE 1 FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY (potřeba pohybu, čistoty, výživy, vyprazdňování, spánku, kyslíku, sexuální potřeba, vyjadřující narušenou homeostázu Vysoká škola zdravotnická o.p.s.  Je vstřícná novým myšlenkám  Má sebedůvěru a sebeúctu  Je vyrovnaná, nemá časté vnitřní konflikty, její osobnost je vyvážená  Je vysoce nezávislá a touží po soukromí  Může se projevovat jako „v myšlenkách vzdálená“ a nevšímavá  Je přátelská, milující a ovládaná víc vnitřními pudy než společností  Přijímá svět takový, jaký je (podle B. Kozierová, G. Erbová, R. Olivierová: Ošetrovatelstvo, str. 69 Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Potřeby klientů a nemocných, jejich charakteristika,třídění a vyhledávání tělesných a psychosociálních potřeb, jejich uspokojování z hlediska ošetřovatelské péče. -život člověka je naplněn neustálým naplňováním různých potřeb, z nichž jsou některé pro lidskou existenci zcela zásadní (potřeba jídla, kyslíku atd.) a jiné dělají život bohatším, příjemnějším a vytvářejí tak pocit fyzické a psychické pohody 1.BIOLOGICKÉ- základní životní potřeby  tělesné, viscerální, základní vrozené  jsou nezbytné pro: i.zachování života Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. ii. fylogenetické (vývoj druhu) iii. ontogenetické (vývoj jedince) iv. existují od narození, jsou zakotveny v genetické výbavě- i u živočichů  výrazem tkáňového deficitu - jsou pro lidskou existenci základní - pokud je člověk schopen je uspokojit v přiměřené míře- pokládá život za normální, běžný a nijak v této oblasti nestrádá -mezi základní potřeby (fyziologické) patří: potřeby biologického zachování- potravy, vody, sexu, kyslíku atd. 2.PSYCHOSOCIÁLNÍ: (sekundární, podmíněné, lidské, společenské, psychogenní, vyšší) získávají v průběhu socializace (primární+sekundární  a) nižšího řádu  b) vyššího řádu Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. VZNIKAJÍ: - na základě interakce jedince a prostředí (na základě učení a zkušenosti) závislé na uspokojování základních potřeb charakterizují obsah výchovy stupni vývoje společnosti ad a) potřeby nižšího řádu  bezpečí a jistoty  lásky a sounáležitosti  sebeúcty  velmi individuální i individuální způsob jejich uspokojování - mezi tyto potřeby patří potřeba:  sociální – tj. potřeba lásky, přátelství, vztahu k jiným lidem, příslušností k nějaké skupině, patřit někam a někomu, být přijímán a milován Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s.  jistoty a bezpečí – potřeba bezpečí, ochrany a stability u vlastní osoby i u každodenních mezilidských vztahů, uhýbání neznámému,hrozivému, hledání jistoty ad b) potřeby vyššího řádu - mezi tyto potřeby patří potřeba:  uznání a ocenění – potřeba uznání od ostatních- respekt, prestiž, vážnost,potřeby sebeúcty, pocit osobní kompetence a dovednosti, být sám sebou kladně hodnocen  potřeba seberealizacepotřeba nejvyšší úrovně, potřeba formovat sebe sama rozvíjet se a využívat plně a kreativně své schopnosti, stát se tím, čím se mohu stát - vyšší potřeby a způsoby jejich uspokojování vytvářejí v  životě každého z  nás určitou hodnotovou orientaci – vyjádřenou Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. našimi přáními, tužbami, ideály, přesvědčením – vytvářejí naše životní hodnoty - teprve jsou - li uspokojeny základní biologické potřeby – může nastat proces uspokojování potřeb vyšších - jako příklad lze uvést – potřebu jídla signalizovanou hladem uspokojíme podáním stravy, ale pocit uspokojení bude mnohem vyšší, když umožníme nemocnému stravovat se kulturně - pokud z nějakého důvodu nejde potřebu uspokojit- vzniká stav nelibosti a nepohody – pokud tento stav trvá dlouhou dobu- hovoříme o frustraci - překážkou v uspokojení potřeb může být např.nemoc a všechny nepříjemné okolnosti s ní spojené Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. - frustrace v oblasti základních biologických potřeb velmi negativně ovlivňuje průběh nemoci i její prožívání nemocnýmje tedy zvláště závažná - jeden a týž člověk může proto odlišně prožívat, hodnotit a uspokojovat stejnou potřebu v různém čase, prostředí, situaci, podmínkách, jako je tomu v nemoci, ve stáří apod. - vlastní proces neuspokojené potřeby začíná u člověka nepříjemným nelibým pocitem, který je u biologických potřeb jednoznačný Sestra by měla tyto první základní pocity znát, protože jsou počátečními signály neuspokojených potřeb- tedy možných problémů. Jana Hlinovská OSE 1 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Základní potřeby a pocity neuspokojených potřeb: 1) Biologické: Pocity Dýchání Dušnost Hydratace Žízeň Výživa Hlad Vyprazdňování Nucení Teplo Zima Aktivity Ztuhlost Hygiena Nečistota Být bez bolesti Bolest Sex Sexuální touha 2) Psycho-sociální: Pocity Bezpečí a jistota nejistota, ohrožení, strach, úzkost, agrese,beznaděj Láska a společenství osamělost, smutek, zbytečnost, deprese méněcennost, stud, Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. Sebevědomí a sebeúcta komplexy, selhání, zklamání Způsob uspokojování potřeb je velmi rozdílný a je ovlivňován: - obecnými faktory (pohlaví, věk, psychické vlastnosti, tělesné dispozice…) - individuálními osobnostními faktory (vzdělání a výchova,rodinný stav, ekonomická úroveň, typologie osobnosti- extrovert, introvert, emocionální labilita, odolnost proti zátěži aj.) - faktory společenskými (mezilidské vztahy, celkový životní standard, skupinový standard…) - nemocí, okolnosti, za kterých nemoc vzniká - vývojové stádium člověka Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. (modifikují signalizaci- kojenci, batolaty, nemají dostatek výrazových prostředků-senioři) - některými patologickými stavy (imobilizace, bolest,porucha komunikace, horečka, šok, hypoxie, průjem,rozvrat vnitřního prostředí, zvracení…) úkolem ošetřovatelské péče - jejím smyslem je vyhledávání a uspokojování biopsychosociálních potřeb nemocného, které jsou nemocí pozměněny nebo onemocnění zabranuje jejich uspokojení - činnost sestry, zaměřená na uspokojování potřeb pacienta, tvoří hlavní část její pracovní náplněhovoříme o základní ošetřovatelské péči Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. - jednak ovlivňuje subjektivní pocit pacienta- jeho prožívání nemoci, podílí se také na úspěchu th, zkracuje hospitalizaci, zvyšuje soběstačnost atd. - proto nelze základní ošetřovatelskou péči podceňovat - na základě teorie potřeb a jejich uspokojování definovala V. Hendersenová v 60. letech konkrétní komponenty základní ošetřovatelské péče. Stanovila 14 principů, na které je nutno se při pokyskytování základní ošetřovatelské péče zaměřit: 1. pomoc pacientovi s dýcháním 2. při příjmu potravy 3. při vyměšování 4. pomoc při udržení žádoucí polohy při chůzi, vleže,vsedě, pomoc při Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. změnách polohy 5. pomoc při odpočinku a spánku 6. pomoc používat ochranný oděv, pomoc při svlékání a oblékání 7.pomoc při udržování tělesné teploty v normálním rozmezí 8.pomoc při udržování čistoty a upravenosti těla,ochrana pokožky 9.ochrana nemocného před nebezpečím z okolí (nákazy, úrazy…) 10. pomoc při komunikaci nemocného 11. pomoc při vyznávání víry 12. pomoc při pracovní (produktivní) činnosti 13. pomoc v odpočinkových (zájmových činnostech) 14. pomoc při učení  V nemocnici jsou nyní nejaktuálněji pociťovány tyto potřeby: zdraví, psychosociální- strach, soběstačnost, spánek, vyprazdňování Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. U starých lidí nad 75 let dochází k určitým změnám v životních potřebách oproti mladší a střední generacijinak se mění hodnotová orientace potřeb, v popředí jsou potřeby zdraví, klidu bezpečí a spokojenosti. Staří lidé jako by se vraceli ze špice Maslowovy pyramidy k jejím základům. Jsou zvýrazněny potřeby fyziologické a z psychosociálních potřeb jsou to především komplexy potřeb bezpečí, jistoty, lásky a sounáležitosti. Z ošetřovatelských průzkumů vyplývá, že subjektivně preferují starší lidé z fyziologických potřeb jídlo, mají problémy s vyprazdňováním a chtějí více spánku a odpočinku, chtějí být bez bolesti a mít teplo a pohodlí. Oproti tomu jsou zbývající fyziologické potřeby- hydratace, aktivity,hygiena a sexuální potřeby v pozadí nebo Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. je staří lidé vůbec nepociťují- mají absenci pocitu žízně důležitého pro optimální hydrataci organismu. Z psychosociálních potřeb na našich odděleních nejsou saturovány potřeby komunikace, staří lidé se cítí osamoceni, nemají dostatek informací o svém zdravotním stavu, nemají dostatek klidu ani soběstačnosti!!! Jana Hlinovská OSE 2 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. KATEGORIE LIDSKÝCH POTŘEB KATEGORIE LIDSKÝCH POTŘEB ZAMĚŘENÍ POZORNOSTI SESTRY 1) BEZPEČÍ A JISTOTY ÚČINNÁ PÉČE O ADEKVÁTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Hlinovská OSE 2 POTŘEBY:  vyhnutí se ohrožení (únik)  boje s ohrožením (agrese)  zdraví, informace o sobě (o svém zdravotním stavu)  informace o prostředí (nemocnice, oddělení)  soběstačnosti, ochrany, důvěry, naděje POTŘEBY PACIENTA  nejistota  úzkost  ohrožení  agrese  nedůvěra  beznaděj aj.  koordinace péče  zajištění kvality  stanovení cílů  příprava klienta k léčení a diagnostickým procedurám  provedení péče  porozumění základním principům, na kterých je stanadardní péče založena  zvládnutí situace  provedení ochranných opatření  zajištění bezpečí  zajištění práv klienta jeho rodiny  zabránění šíření infekce Vysoká škola zdravotnická o.p.s. 2) FYZIOLOGICKÁ INTEGRITA  dokumentace náhlých zásahů 3) PSYCHOSOCIÁLNÍ INTEGRITA Jana Hlinovská OSE 2 POTŘEBY:  dýchání  hydratace  výživv  vyprazdňování  tepla  aktivity  hygieny  být bez bolesti  sexuální potřeby POTŘEBY PACIENTA  nedostatek vzduchu  žízeň, hlad  nucení na močení  nucení na stolici  podpora adaptace  identifikace a snížení rizik  podpora pohyblivosti  zajištění komfortu a pohodlí  poskytování péče  rozpoznat změněné tělesné funkce  využívat funkční části těla  zajistit pohodlí  bezpečnostní používání pomůcek  porozumění důsledkům imobility  sledování neobvyklých reakcí na terapii a procedury jak dg., tak léčebné  zima  ztuhlost  nečistota, lepkavost, svědění, zápach  bolest  sexuální touha POTŘEBY:  lásky (pozitivní vztah k člověku)  společnosti (kontakt s více lidmi)  rodiny, přátel  komunikace  péče o druhé  dominance (vedení)  submise (podřízení, závislosti) aj. POTŘEBY PACIENTA  osmělost  smutek  zbytečnost  deprese  podpora adaptace  usnadnění zvládání životních situací  identifikace mentálního zdraví  rozeznání změn v chování  posouzení schopnosti klienta „poradit si“  vhodná komunikace Vysoká škola zdravotnická o.p.s. 2) PÉČE O UDRŽENÍ ZDRAVÍ USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB V SOUČASNÉM POJETÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE Tab. 1 Základní pocity neuspokojených potřeb Potřeby Pocity Potřeby Pocity Biologické (fyziologické) Psychosociální dýchání hydratace výživa vyprazdňování teplo aktivity hygieny být bez bolesti sexuální potřeby spánek, odpočinek nedostatek vzduchu (dušnost) žízeň hlad nucení na močení nucení na stolici zima ztuhlost nečistota, lepkavost svědění bolest sexuální touhy bezpečí a jistot vyhnutí se ohrožení (úniku) boje s ohrožením (agrese) zdraví informací o sobě (o svém zdrav. stavu) informací o prostředí (nemocnice, oddělení) soběstačnosti klidu,míru,spokojenosti ochrany důvěry, naděje a další lásky a společenství lásky (pozitivní vztah k člověku) společnosti (kontakt s více lidmi) rodiny přátel komunikace péče o druhé lidi nejistota úzkost strach ohrožení agrese nedůvěra beznaděj a další osamělost smutek zbytečnost deprese Jana Hlinovská OSE 2  podpora růstu a vývoje  usměrňování sebepéče  podpora adekvátní výživy  prevence a včasné léčení onemocnění  porozumění systému rodiny  poučení o výživě  podpora zdraví a prospívání  podpora obranyschopnosti organismu  rozpoznat maladaptace vedoucí k zhoršení zdraví  vzít v úvahu kulturu a náboženství mající vliv na počet dětí  pomoc umírajícím a jejich rodinám  uznání sebe sama  neudělat ostudu  úspěchu  poznání  intimity aj. POTŘEBY PACIENTA  méněcennost  komplexy  selhání  zklamání  stud POTŘEBY: Obr. 1 Proces uspokojování potřeb + uspokojení potřeby- libé pocity Vysoká škola zdravotnická o.p.s. dominance (vedení) submise (podřízení, závislosti) a další Sebevědomí a sebeúcta uznání sebe sama neudělat ostudu úspěchu poznání intimity a další méněcennost komplexy selhání zklamání stud Index biogenních (fyziologických)potřeb IMPULS ČINNOST USPOKOJENÍ potřeba vzduchu dýchání příjem kyslíku, odstraňování kysličníku Jana Hlinovská OSE 3 FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY LÁSKY,SPOLEČENSTVÍ BEZPEČÍ A JISTOTY SEBEVĚDOMÍ SEBEAKTUA- LIZACE Vysoká škola zdravotnická o.p.s. uhličitého pocit hladu jedení nasycení pocit žízně pití napití sexuální vzrušení sexuální aktivity orgasmus, sexuální uspokojení pocit únavy odpočívání regenerace, energie v organismu nuda činnost pohyb, zábava ospalost spánek osvěžení senzorická deprivace vnímání získání dojmů přemíra vzrušení vyhledání klidu pocit klidu tlak v močovém měchýři močení pocit vyprázdnění tlak v tlustém střevě defekace pocit vyprázdnění pocit chladu zahřívání se pocit tepla pocit horka ochlazování se pocit přiměřené teploty pocit bolesti odstranění bolesti stav bez bolesti svědění škrábání se odstranění Jana Hlinovská OSE 3 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. pocitu svědění INDEX PSYCHOGENNÍCH POTŘEB (podle E.R. Hilgarda, 1962) I. Potřeby spojené s neživými předměty potřeba aktivizace- zvětšování majetku, získávání potřeba uchování- kompletování a uchování věcí potřeba uspořádání- pořádek, organizování potřeba podržení- ukládání peněz, vlastnictví věcí konstrukce- vytváření, budování, vyhotovování Jana Hlinovská OSE 3 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. II. Potřeby vyjádření ambice, prestiž,dokonalost a moc: superiorita- potřeba převyšování jiných respekt- potřeba ocenění, pochvaly, uznání předvádění se- prezentovat se efektivním způsobem nedotknutelnost- nedopustit snížení vlastní hodnoty sebeobrana- ospravedlnění svého protipůsobení- překonání neúspěchu úsilím potřeba úspěchu III. Potřeba projevování síly a získání obdivu: dominance- mít vliv na jiné a řídit je potřeba projevovat úctu někomu výše postavenému napodobování- shoda s jinými nezávislost (autonomie)- odporování vlivu jiných diferenciace Jana Hlinovská OSE 3 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. IV. Potřeby poškozování jiných i sebe sama: agrese- napadání jiných, vysmívání se,ponižování pokoření se- akceptování a poddání se trestu vyhnutí se pohanění- dobré chování a vyhýbání se nekonvenci V.Potřeby vztahující se k náklonnostem(citům) lidí: afiliace- navazování přátelství odmítání- ignorování nebo vylučování někoho ošetřování- starání se o někoho závislost- hledání pomoci a podpory láska- potřeba mít někoho rád a být s někým VI .Sociální potřeby v užším smyslu: hry a zábavy- hledání rozptýlení Jana Hlinovská OSE 3 Vysoká škola zdravotnická o.p.s. a uvolnění explorace-zkoumání, dotazování se, uspokojování zvědavosti vysvětlení a demonstrace- podání informací, výkladu Jana Hlinovská OSE 3