Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Zajištění dýchacích cest v přednemocniční neodkladné péči Zpracovala: Alena Piskáčková Vedoucí práce: doc. MUDr. Lidmila Hamplová PhD. Oponent práce: Cíle bakalářské práce •Cíle teoretické části: •Cíl 1: Seznámit s problematikou zajištění dýchacích cest s pomůckami a bez pomůcek v přednemocniční péči. •Cíl 2: Upozornit na změny v kompetencích zdravotnických záchranářů při zajištění dýchacích cest v PNP v souvislosti s novelou vyhlášky č. 55/2011 Sb. • Cíle praktické části: •Cíl 1: Vyhodnotit rozdíl v úrovni znalostí kompetencí studentů oboru Zdravotnický záchranář různých vysokých škol v oblasti zajištění dýchacích cest v PNP v souvislosti s novelou vyhlášky č. 55/2011 Sb. •Cíl 2: Zmapovat praktické zkušenosti studentů oboru ZZ se zajišťováním dýchacích cest. •Cíl 3: Vyhodnotit názory studentů oboru Zdravotnický záchranář různých vysokých škol na kvalitu teoretické a praktické přípravy v rámci studia na zajišťování dýchacích cest v PNP. Metoda, sběr dat a organizace průzkumu •Kvantitativní metoda průzkumu • Šíření •www.survio.com •Vyhodnocování •Aplikace Microsoft Excell • • • • •Zkoumaný soubor •Studenti oboru Zdravotnický záchranář vysokých škol: Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT v Kladně, Vysoká škola zdravotnická v Praze a Západočeská univerzita v Plzni •Sběr dat probíhal od února 2018 do března 2018 První cíl praktické části •Vyhodnotit rozdíl v úrovni znalostí kompetencí studentů oboru Zdravotnický záchranář různých vysokých škol v oblasti zajištění dýchacích cest v PNP v souvislosti s novelou vyhlášky č. 55/2011 Sb. •Z naší práce vyplynulo, že z celkového počtu 76 respondentů na všechny otázky týkající se legislativy odpovědělo dobře pouze 13 (17 %). V praktické části práce nás v otázkách č. 15 a 16. zajímalo, jakým způsobem může zdravotnický záchranář zajistit dýchací cesty s indikací a následně bez indikace lékaře. V otázce č. 17 jsme zjišťovali, jestli studenti vědí o změně jejich kompetencí vyhláškou 391/2017 Sb. • Ø Ø První cíl praktické části • • • • • • • • Zdroj: Piskáčková, 2018 • Druhý cíl praktické části •Zmapovat praktické zkušenosti studentů oboru ZZ se zajišťováním dýchacích cest. •Druhým cílem pro tvorbu praktické části bakalářské práce bylo zmapovat praktické zkušenosti studentů oboru Zdravotnický záchranář se zajištěním dýchacích cest. S touto otázkou souvisely otázky č. 7, 8 a 9, ve kterých nás zajímalo, jestli studenti měli možnost zajišťovat dýchací cesty na praxi, jak často zajišťovali průchodnost dýchacích cest a jakým způsobem. Z nabízených možností převládala u otázky odpověď, že nejčastěji studenti pouze asistovali na praxi záchranářům nebo neměli možnost dýchací cesty zajistit. Takto asistovalo 42 respondentů (55%). Pokud studenti samostatně zajišťovali dýchací cesty, nejčastěji využívali ústní, nebo nosní vzduchovod, obličejovou masku s ambuvakem a laryngeální masku. Druhý dílčí cíl praktické části • • • • • • • Zdroj: Piskáčková, 2018 Třetí cíl praktické části •Cíl 3: Vyhodnotit názory studentů oboru Zdravotnický záchranář různých vysokých škol na kvalitu teoretické a praktické přípravy v rámci studia na zajišťování dýchacích cest v PNP •Odpovědi na tuto otázku jsme zkoumali otázkami č. 10, 11, 12, a 13. Z celkového počtu respondentů jich 68 uvedlo, že byli svou školou dostatečně informováni o všech existujících pomůckách k zajištění průchodnosti dýchacích cest. A pouze osm studentů uvádí, že nebylo dostatečně teoreticky připraveno a informováno o této problematice. Nejčastěji se studenti učí o této problematice na cvičení s praktickou ukázkou a z učebnic. Samostudiem se o problematiku zajímá 41 studentů a 38 studentů mělo možnost seznámit se s touto problematikou z úst externího školitele s poznatky z praxe. Třetí dílčí cíl praktické části • • • • • • • • • • • Zdroj: Piskáčková, 2018 • • Shrnutí Ø Ø ØPro tvorbu teoretické části jsme si stanovili dva cíle, které se nám podařilo splnit ØPrvním cílem praktické části jsme zjistili a dokázali, že druh vysoké školy nemá vliv na znalosti ohledně vyhlášky 55/2011 Sb. a její novelizace ØDruhým cílem praktické části jsme zjistili a dokázali, že nejčastěji studenti pouze asistovali na praxi záchranářům nebo neměli možnost dýchací cesty zajistit. Pokud ano, používali nejčastěji nosní a ústní vzduchovod, ambuvak s obličejovou maskou a laryngeální masku. ØTřetím cílem praktické části jsme zjistili a dokázali, že byli studenti svou školou dostatečně informováni o všech existujících pomůckách k zajištění průchodnosti dýchacích cest nejčastěji na praktickém cvičení s ukázkou. Ø Ø • Dotazy? • • • • • • • • • • Výsledek obrázku pro hvězda života Děkuji za pozornost •