OVARIÁLNÍ HYPERSTIMULAČNÍ SYNDROM A JEHO DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA V PŘEDNEMOCNIČNÍ A NEMOCNIČNÍ PÉČI Eva Stuchlíková Vedoucí: PhDr. Ivana Jahodová Oponent: PhDr. et Mgr. Josef Taybner VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s., PRAHA 5 Důvod výběru tématu - rychlý vývoj reprodukční medicíny - zdravotničtí záchranáři se budou setkávat s příznaky tohoto syndromu mnohem častěji - informovanost o této problematice je pro zdravotnické záchranáře velmi důležitá Zdroj:DrBond Řešení strategie Klíčová slova: akutní stav asistovaná reprodukce hyperstimulační syndrom neplodnost rychlá záchranná služba Odborné publikace vydané v období 2016-2017 Počet záznamů:30 Zdroje v českém jazyce:27 Zdroje v anglickém jazyce: 2 Obsah bakalářské práce Teoretická část: Asistovaná reprodukce Ovariální hyperstimulační syndrom Definice a charakteristika Klasifikace OHSS Diagnostika OHSS Projevy a komplikace OHSS Terapie OHSS Diferenciální diagnostika OHSS Zdroj:columbiaasia.com Cíle bakalářské práce TEORETICKÁ ČÁST – CÍLE: 1. objasnění pojmu ovariální hyperstimulační syndrom 2. shrnout nejdůležitější poznatky ze současné literatury PRAKTICKÁ ČÁST – CÍLE: 1. diskuze o nejnovějších poznatcích k ovariálnímu hyperstimulačnímu syndromu a jeho diferenciálních diagnostikách v přednemocniční a nemocniční péči. 2. zjistit, jaká jsou současná doporučení pro postup v PNP a NP s pacientkou s ovariálním hyperstimulačním syndromem 3. identifikovat, zda zdravotnický záchranář rozpozná příznaky tohoto syndromu. Obsah bakalářské práce Praktická část: -zpracování kazuistiky u 30 ti leté ženy s OHSS - popis události ze strany zdravotnické záchranné služby - popis péče přednemocniční - popis péče nemocniční - celková diskuze - doporučení pro praxi Zdroj : infertility-guidance Kazuistika č.1 Třicetiletá žena si sama zavolala záchrannou službu z důvodu bolesti břicha, zvracení a nevolnosti. V PNP: vyšetření ABCD: - aplikace kyslíku dle ordinace lékaře - zajištěn intravenózní vstup pro kanylu G 18 -podán roztok Ringerfundin 500 ml. - transport v polosedu pro lepší dechový komfort a prevenci aspirace. V NP: - laboratorní vyšetření - zvýšené hodnoty JT, D-dimerů a snížené hodnoty Hematokritu - sonografické vyšetření – zjištěna volná tekutina v dutině břišní a zvětšená ovaria na 19 cm. Terapie: - intenzivní infuzní terapie (6% hydroxyethylškrob) - denní kontrola příjmu a výdeje tekutin - měření hmotnosti a obvodu břicha - antikoagulační terapie Fraxiparin 0,2 ml,analgetikum Perfalgan 10 mg/ml a tbl. Essentiale na jaterní potíže - punkce ascitu Doporučený postup v PNP u gravidních žen: - vyšetření život ohrožujících stavů, jednotlivé kroky zvoleny dle naléhavosti (zpravidla postup ABCD) - vyšetření až po zajištění základních životních funkcí - poloha ženy po 24. týdnu těhotenství na levém boku (poloha na zádech- útlak DDŽ, snížení TK a perfuze orgánů ženy i plodu) - zvětšená děloha zvyšuje stav bránice-snížení reziduální kapacity plic (potřeba kyslíku u těhotných je vyšší) Specifika terapie u těhotných žen: - defibrilace – je vhodné přikládat elektrody biaxilárně - intubace- časté otoky v oblasti krku (porucha permeability) vhodné použití kanily o menším průměru - u aspirace se neprovádí Heimlichův manévr Kazuistika č.2: Doporučený postup: Je třeba charakterizovat bolest a rozpoznat náhlou příhodu břišní gynekologického původu. Projevy: - bolest v oblasti pánve a podbřišku - může vystřelovat do konečníku, křížové oblasti či dolních končetin a zevních rodidel - často spojena s nauzeou a zvracením - může být doprovázena zvýšenou teplotou pacientky, hemoperitoneem, krvácením z rodidel, synkopou až kolapsem NPB je bezprostřední ohrožení pacientky a vyžaduje rychlý a šetrný transport k zajištění odborného gynekologického vyšetření. Klinické vyšetření: - sledovat celkový stav pacientky, její stav výživy, hydratace a celkový vzhled. - pohledem na dýchací pohyby, vyklenutí břicha, zbarvení kůže, - poslechem - dýchací fenomény, motilita střev, - pohmatem na napětí břišní stěny, bolestivost a svalové stažení, - poklepem na přítomnost poklepového ztemnění nad výpotkem u ascitu či v pleurální dutině. - cíle teoretické i praktické části byly splněny Edukační materiál : Zdroj: vlastní Děkuji za pozornost