Provozní řád Pro mobilní testování COVID 19 I. Základní údaje Zdravotnické zařízení – název: Adresa: IČO: II. Poskytování preventivní péče mimo zdravotnické zařízení – mobilní testování Covid 19 Umístnění odběrového místa: Jedná se o testování zaměstnanců v prostorách zaměstnavatele, popřípadě občanů v místě, které poskytne obec. Prostory vybíráme tak, aby se trasa testovaných osob nekřížila s pohybem jiných lidí. Ideálně samostatný vchod a východ do testovacího místa. Specifikace a rozsah poskytované péče: odběry biologického materiálu k testování SARS CoV-2 (Covid-19) Odběry budou prováděny výtěrem nosohltanu, případně ze slin jak pro PCR tak pro Ag testy. Organizace, objednávání odběrů, distribuce výsledků: Odběry budou prováděny postupně příchozím – s označením místa kde mají čekat. Důraz klademe na zajištění dostatečného vzájemného odstupu čekajících osob v místě testování. Veškeré výsledky PCR i AG testů pacienti obdrží formou sms/e-mailu. Všechny výsledky se automaticky hlásí do ISIN. Pozitivním bezpříznakovým pacientům vystavujeme na místě žádanku na PCR a na místě ihned realizujeme odběry na PCR. Výsledky PCR obdrží testování následující den. Termín konání akce (datum, čas): Termín konání akce je dle požadavků objednatele. Žádost o povolení podáváme pro období do 19. 3. 2022. O konání akce informujeme KHS a zdravotnický odbor Krajského úřadu. Personální obsazení: 2 x NLZP (všeobecná sestra, zdravotní laborant, praktická sestra, záchranář, medik) Materiálové a přístrojové vybavení: vhodná odběrová místnost s dostatečným prostorem a větráním, podlahy a povrchy jsou omyvatelné a dezinfikovatelné, skříň na zásobu SZM a OOPP, 2 x židle, 2x psací stůl, telefon, IT technika, lednice na vzorky, přípravný stolek, odběrové sady na testování, pomůcky a zdravotnický materiál určený k samotnému odběru biologického materiálu a následnému transportu do specializované laboratoře, odpadkové koše na infekční materiál, odkládací koše (stojany) na použité infekční personální prádlo, boxy na použitý ostrý materiál a biologický odpad, OOPP (osobní ochranné pracovní pomůcky) pro COVID-19, dezinfekční vana. Uzamykatelná skříňka pro osobní věci personálu. Pomůcky k dezinfekci malých i velkých ploch, pomůcek, dezinfekční prostředky s virucidním účinkem na COVID – 19. III. Hygienická a protiepidemická opatření k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění při preventivní péči mimo zdravotnické zařízení: 1. Popis činnosti: Odběr biologického materiálu u pacientů s podezřením na onemocnění COVID-19.Testování bude probíhat metodou RT PCR a AG testy. Pro odběry za účelem testu PCR proběhne uložení odebraného biologického materiálu do předepsaného trojobalu. Zprostředkování transportu odebraného biologického materiálu do specializované laboratoře k tomu určené zajišťujeme vlastní zdravotní dopravní službou 1x denně. V případě AG testů, probíhá hlídání teplotního řetězce u AG testů standardizovaným monitoringem teplot pomocí kalibrovaných teploměrů a vedení každodenní dokumentace o záznamu teplot. AG testy jsou skladovány a používány pouze v teplotní škále doporučené výrobcem. 2. Povinnosti NLZP Striktní dodržování nastavených metodik a přísných hygienických opatření spojených s ošetřováním pacientům s podezřením nebo již nemocných COVID-19. V prostoru odběrového místa je zakázáno se stravovat a kouřit, včetně elektronických cigaret. 1 NLZP v předepsaném OOPP pacientovi odebere identifikační a anamnestické údaje (dle unifikovaného formuláře), zkontroluje identifikaci pacienta / žádanka na vyšetření. 2. NLZP odebere biologický materiál. 3. Hygiena rukou: Postup mytí rukou – ČSN EN 1499 - Navlhčit ruce vodou. - Aplikovat dostatek mýdla na pokrytí celého povrchu rukou a s malým množstvím vody ho napěnit. - Mýt ruce minimálně 30 vteřin. - Opláchnout ruce tekoucí vodou. - Ruce si pečlivě osušit ručníkem na jedno použití. Postup pro hygienickou dezinfekci rukou – ČSN EN 1500 - Alkoholový dezinfekční přípravek vtírat na suchou pokožku v množství cca 3 ml po dobu minimálně 20 vteřin a vyšší dle pokynů výrobce. - Ruce musí být po celou dobu trvání postupu dostatečně vlhké. - Přípravek aplikovat na suchou pokožku rukou a nechat zcela zaschnout. - Ruce neoplachovat ani neotírat. Zásady pro používání rukavic: - Rukavice navlékat až po dokonalém zaschnutí dezinfekčního přípravku. - Jeden pár rukavic nelze používat k vyšetření více než jedné osoby. - Je nutné použít 2 páry rukavic pro jeden odběr biologického materiálu - Jednorázové rukavice svlékat ihned po činnosti, pro kterou byly použity. - Použité rukavice je třeba likvidovat jako nebezpečný odpad ze zdravotnických zařízení (infekční odpad). - Poškozené rukavice se nesmí používat. - Rukavice neposkytují kompletní ochranu proti kontaminaci rukou, proto je po sejmutí rukavic vždy nutné provést mytí rukou nebo hygienickou dezinfekci rukou podle indikací. - Používání rukavic nenahrazuje nutnost provádět hygienu rukou. WC a prostor pro mytí rukou: oddělené WC pro pracovníky odběrového místa a testované osoby Odpočinek a stravování: bude prováděno v oddělených prostorách (vyčleněná místnost), 4. Ochranný pracovní oděv (OOPP): Celotělový ochranný oděv, brýle, respirátor FFP3, 2 x chirurgické rukavice, čepice, návleky na obuv, ochranný štít. Pracovníci používají pod celotělový ochranný oděv (TYVEK) jednorázové operační prádlo. Civilní oděv je uložený v samostatném prostoru ( místnosti) v uzavíratelné skříňce, čistý oděv v uzavřeném boxu. Oblékání a svlékání OOPP provádí pracovníci v odděleném prostoru nebo v jiné místnosti. 5. Manipulace s odpady: Veškeré použité pomůcky na jedno použití, OOPP budou likvidovány jako infekční materiál. Odpad bude ukládán do označených pytlů na infekční odpad umístěný do pevné nádoby s víkem. Svoz odpadu zajištěn vždy bezprostředně po akci. Zajišťuje EKOM CZ. 7. Dezinfekce a úklid: Dezinfekce ploch, povrchů, nástrojů, pomůcek a materiálu se provádí vždy ihned po možné kontaminaci biologickým materiálem. Celkový úklid a sanitaci odběrových prostor zajišťuje pověřený pracovník odběratele před a po skončení akce. V případě potřeby i v průběhu akce. Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa překrytím jednorázovou utěrkou navlhčenou dezinfekčním roztokem s virucidním účinkem. Kontaminované místo se poté očistí obvyklým způsobem. K dezinfekci jsou používány schválené dezinfekční prostředky v předepsaných koncentracích a dobách působení podle návodu výrobce. Dezinfekce rukou: Septoderm, Sterillium, Anti COVID Dezinfekce pokožky: jsou používány dezinfekční přípravky Cutasept F, Braunol. Dezinfekce povrchů: Desam Ox,Incidin R Plus. Rychlá postřiková dezinfekce: Desderman, Anti COVID, Bacilol AF, Kohrsolin FF. Dezinfekce na nástrojů: Korsolex Plus, Stabimed. Za dodržování pravidel dezinfekčního režimu zdravotnického zařízení odpovídá vedoucí odběrového místa a provádí jej personál touto činností pověřený a řádně proškolený za použití ochranných pomůcek. Prostory a plochy kontaminované biologickým materiálem se okamžitě dekontaminují překrytím kontaminovaného místa mulem nebo papírovou vatou namočenou ve virucidním dezinfekčním prostředku. Po expozici se očistí obvyklým způsobem. Na akci bude zajištěna balená pitná voda v originálních PET obalech. V případě poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka ostrým předmětem kontaminovaným biolog. materiálem se postupuje podle ust.§ 75b zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Provede se ošetření rány a bezodkladné hlášení místně příslušné hygienické stanici. Další postup u poraněné osoby dle pokynů orgánu ochrany veřejného zdraví. IV. Platná legislativa ● Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů ● Vyhláška č. 306/2012 Sb., o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, ve znění pozdějších předpisů ● Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech ● Zákon č. 324/2016 Sb., o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) ● Zákon č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů ● Metodický návod – Hygiena rukou při poskytování zdravotní péče (věstník MZd částka 5/2012) ● MO 2/2008, Věstník MZd č. 2/2008: Metodický návod - prevence virového zánětu jater A (VHA), B (VHB), C (VHC), D (VHD) a E (VHE) ● MO 5/2003, Věstník MZd č. 8/2003: Řešení problematiky infekce HIV/AIDS v ČR Zpracoval: Přílohy: Smlouva o likvidaci nebezpečného odpadu ve znění dodatku č. 1 ze dne 20.3.2020