Systém ochrany veřejného zdraví v České republice
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Kostra

Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
•Tento zákon
Ødefinuje základní pojmy v ochraně veřejného zdraví
•
Øzapracovává příslušné předpisy Evropské unie
•
Ø specifikuje
•a) práva a povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví,
•
•b) soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví, jejich působnost a pravomoc
•

Základní pojmy v ochraně veřejného zdraví
•Veřejným zdravím je zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin. Tento zdravotní stav je určován
souhrnem přírodních, životních a pracovních podmínek a způsobem života.
•Ochrana veřejného zdraví je souhrn činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a
pracovních podmínek a zabránění šíření infekčních a hromadně se vyskytujících onemocnění, ohrožení
zdraví v souvislosti s vykonávanou prací, vzniku nemocí souvisejících s prací a jiných významných
poruch zdraví a dozoru nad jejich zachováním.
•Ohrožením veřejného zdraví je stav, při kterém jsou obyvatelstvo nebo jeho skupiny vystaveny
nebezpečí, z něhož míra zátěže rizikovými faktory přírodních, životních nebo pracovních podmínek
překračuje obecně přijatelnou úroveň a představuje významné riziko poškození zdraví.
•

Základní pojmy v ochraně veřejného zdraví
•Podpora veřejného zdraví je souhrn činností pomáhajících fyzickým osobám zachovat a zlepšovat své
zdraví a zvyšovat kontrolu nad faktory ovlivňujícími zdraví. Zahrnuje činnosti k zajištění
sociálních, ekonomických a environmentálních podmínek pro rozvoj individuálního i veřejného zdraví,
zdravotního stavu a zdravého životního stylu.
•Hodnocením zdravotních rizik je posouzení míry závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým
faktorům životních a pracovních podmínek a způsobu života.

Základní pojmy v ochraně veřejného zdraví
•Infekčním onemocněním se rozumí příznakové i bezpříznakové onemocnění vyvolané původcem infekce
nebo jeho toxinem, které vzniká v důsledku přenosu tohoto původce nebo jeho toxinu z nakažené
fyzické osoby, zvířete nebo neživého substrátu na vnímavou fyzickou osobu.
•Izolací se rozumí oddělení fyzické osoby, která onemocněla infekční nemocí nebo jeví příznaky
tohoto onemocnění, od ostatních fyzických osob. Podmínky izolace musí s ohledem na charakter
přenosu infekce zabránit jejímu přenosu na jiné fyzické osoby, které by mohly infekční onemocnění
dále šířit.
•

Základní pojmy v ochraně veřejného zdraví
•Karanténními opatřeními jsou
•a) karanténa, kterou se rozumí oddělení zdravé fyzické osoby, která byla během inkubační doby ve
styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy (dále jen "fyzická osoba podezřelá z
nákazy"), od ostatních fyzických osob a lékařské vyšetřování takové fyzické osoby s cílem zabránit
přenosu infekčního onemocnění v období, kdy by se toto onemocnění mohlo šířit,
•b) lékařský dohled, při kterém je fyzická osoba podezřelá z nákazy povinna v termínech stanovených
prozatímním opatřením poskytovatele zdravotních služeb nebo rozhodnutím příslušného orgánu ochrany
veřejného zdraví docházet k lékaři na vyšetření nebo se vyšetření podrobit, popřípadě sledovat
podle pokynu příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví po stanovenou dobu svůj zdravotní stav a
při objevení se stanovených klinických příznaků oznámit tuto skutečnost příslušnému lékaři nebo
příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví,
•c) zvýšený zdravotnický dozor, jímž je lékařský dohled nad fyzickou osobou podezřelou z nákazy,
které je uložen zákaz činnosti nebo úprava pracovních podmínek k omezení možnosti šíření infekčního
onemocnění.
•

                               Ministerstvo zdravotnictví
náměstek ministra zdravotnictví a hlavní hygienik ČR

•14 krajských hygienických stanic
KHS - ředitelé KHS
adresa
HS hl.m. Prahy www.hygpraha.cz
Rytířská 12   110 01  Praha 1
Středočeského kraje  www.khsstc.cz
Dittrichova 329/17   128 01  Praha 2
Jihočeského kraje  www.khscb.cz
Na Sadech 25  370 71  České Budějovice
Plzeňského kraje www.khsplzen.cz
Skrétova 15    303 22  Plzeň
Karlovarského kraje www.khskv.cz
Závodní 94   360 21  Karlovy Vary
Ústeckého kraje www.khsusti.cz
Moskevská 15  400 01  Ústí nad Labem
Libereckého kraje www.khslbc.cz
Husova 64   460 31  Liberec
Královéhradeckého kraje www.khshk.cz
Habrmanova 19 501 01  Hradec Králové
Pardubického kraje www.khspce.cz
Mezi Mosty 1793  530 03  Pardubice
Kraje Vysočina www.khsjih.cz
Tolstého 1914/15   586 01  Jihlava
Jihomoravského kraje www.khsbrno.cz
Jeřábkova 4   602 00  Brno
Olomouckého kraj www.khsolc.cz
Wolkerova 74/6  779 11  Olomouc
Moravskoslezského kraje www.khsova.cz
Na Bělidle 7  702 00  Ostrava
Zlínského kraje  www.khszlin.cz
Havlíčkovo nábř. 600   760 01  Zlín
•   2  zdravotní ústavy                     Státní zdravotní ústav
•         ředitelé zdravotních ústavů                                                 ředitel SZÚ
•
•Zdravotní ústav se sídlem v Ústí nad Labem     Moskevská 15
                                                                                  400 01 Ústí nad
Labem
•
•
•Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě          Partyzánské náměstí 2633/7,
                                                                           Moravská Ostrava,
                                                                           702 00 Ostrava
•
•Státní zdravotní ústav                                                 Šrobárova 49/48
                                                                                         Praha 10,
100 00
•
•
•
•
•
•Zdravotní ústavy jsou zdravotnická zařízení zřízená MZ ČR, poskytující širokou škálu zdravotních a
laboratorních služeb souvisejících s ochranou veřejného zdraví.
Obsah obrázku kreslení Popis se vygeneroval automaticky.

Obsah obrázku měřítko, zařízení, muž, stojící Popis se vygeneroval automaticky.
                          Krajská hygienická stanice
                                   (správní úřad)
Hygiena obecná a komunální
Hygiena výživy a předmětů běžného užívání
Hygiena práce
Hygiena dětí a mladistvých
 Epidemiologie

                     Hygiena obecná a komunální
•
•Vykonává státní zdravotní dozor v oblasti hygieny obecné a komunální, tj.  nad
•
•zásobováním pitnou vodou,  výrobky přicházejícími do kontaktu s pitnou, surovou a užitkovou
vodou,  vodárenskou technologií
•koupališti, bazény, saunami a koupacími oblastmi
•ochranou před hlukem, vibracemi, neionizujícím zářením
•činnostmi epidemiologicky závažnými včetně  ubytovacích služeb
•vnitřním prostředím staveb
•
•Podílí se na monitorování vztahů zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životních a pracovních
podmínek
•Spolupracuje se správními úřady a s orgány samosprávy při tvorbě zdravotní politiky příslušného
region
•Podílí se na úkolech integrovaného záchranného systému.
•Řeší podněty v oblasti životních (mimopracovních) podmínek (hluk, voda, vibrace, neionizující
záření).

Hygiena výživy a předmětů běžného užívání
•
•Vykonává státní zdravotní dozor v oblasti  hygieny výživy a PBU, tj:
•v oblasti poskytování stravovacích služeb
•v oblasti bezpečnosti potravin
•v oblasti  bezpečnosti elektronických cigaret
•v oblasti předmětů běžného užívání
•Sleduje vliv výživy na zdraví populace.
•Podílí se na šetření alimentárních nákaz v provozovnách, kde jsou vykonávány činnosti
epidemiologicky závažné tj. při výrobě, při uvádění potravin do oběhu a ve stravovacích službách
a navrhuje příslušná opatření k zamezení jejich šíření.
•Zajišťuje provedení příslušných opatření ve stravovacích službách v souvislosti s hlášením
nebezpečných výrobků evropským Systémem rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF).
•Kontroluje zdravotní nezávadnost PBU.
•Zajišťuje provedení příslušných opatření v oblasti PBU v souvislosti s hlášením nebezpečných
výrobků evropským Systémem rychlého varování RAPEX a RASFF.
•Kontroluje zásady správné výrobní praxe v oblasti PBU.
•

                            Hygiena práce
•Vykonává státní zdravotní dozor  v oblasti hygieny práce tj.
•
• dozor na pracovištích zaměřený na osvětlení, větrání, mikroklimatické podmínky, dodržování
hygienických limitů pro fyzikální faktory, chemické škodliviny a prach v pracovním prostředí,
limitů pro fyzickou zátěž, ergonomických požadavků pro pracovní místo, vybavení pracovišť
sanitárními a pomocnými zařízeními, zásobování pracovišť vodou a zajištění pracovnělékařských
služeb;
•na žádost zaměstnavatelů rozhoduje o zařazení prací do kategorií;
•provádí ověření podmínek vzniku onemocnění vzniklých při práci pro účely posouzení nemocí
z povolání;
•vydává stanoviska k provozním řádům zařízení na sběr, výkup nebo odstranění odpadů;
•provádí dozor nad dodržováním ustanovení zákona o biocidech
•kontroluje dodržování předpisů v oboru speciální ochranné desinfekce, dezinsekce a deratizace,
práce s biocidy
•přezkušuje odbornou způsobilost pracovníků pro nakládání s vysoce toxickými látkami a směsmi;
•vydává stanoviska k plánům leteckých aplikací přípravků na ochranu rostlin.
•

             Hygiena dětí a mladistvých
•
•Vykonává státní zdravotní dozor  v oblasti hygieny dětí a mladistvých  tj.
•kontroluje dodržování  hygienických požadavků na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení,
vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou, úklid, plnění hygienických požadavků na
venkovní hrací plochy a hřiště těchto zařízení a v oblasti stravovacích služeb pro děti a mladistvé
v níže uvedených zařízeních
•
•ve školách a školských zařízeních  včetně učňovských pracovišť a středisek praktického vyučování
pod správou středních škol
• v zařízeních sociálně-výchovné činnosti a zařízeních pro děti vyžadujících okamžitou pomoc
• v provozovnách osob s živností péče o dítě do tří let věku
•kontroluje dodržování zdravých životních podmínek v zařízeních pro výchovu, vzdělávání a zotavení
dětí a mladistvých
• sleduje vliv výživy na zdraví mladé populace, režim dne a podmínky pro pohybovou výchovu
a otužování.
•
•Podílí se na šetření alimentárních nákaz v těchto stravovacích službách a navrhuje příslušná
opatření k zamezení jejich šíření.
•
•  Kontroluje dodržování hygienických požadavků na zotavovací akce a školy v přírodě.
•
•

                        Epidemiologie
•
•V rámci epidemiologické surveillance sleduje výskyt a povahu nákaz, příčiny a podmínky jejich
vzniku a šíření v lidské populaci (včetně nákaz přenosných ze zvířat na člověka) a uplatňují metody
jejich prevence, potlačování a eliminace, resp. eradikace. Výsledky získaných poznatků po analýze
přenášejí do praxe v epidemiologických opatřeních, a to jak preventivního, tak i represivního
charakteru.
•Provádí epidemiologická šetření v ohniscích nákazy, tj. místa, ve kterém se šíří nákaza, jehož
součástí je nebo byl zdroj nákazy, osoby z nákazy podezřelé a složky jejich prostředí.
•Nařizuje, organizuje a  řídí opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních
onemocnění.
•Nařizuje mimořádná opatření při epidemii či nebezpečí jejího vzniku, spolupracuje při řešení
mimořádných situací s orgány zapojenými do systému krizového řízení a integrovaného záchranného
systému.
•Kontroluje činnost provozovatelů zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb v oblasti
hygieny provozu a předcházení nákazám spojeným se zdravotní péčí.
•Kontroluje činnost zdravotnických zařízení z hlediska provádění očkování a dodržování podmínek
použití a skladování očkovacích látek.
•Řeší podněty v oblasti prevence výskytu a šíření infekčních onemocnění (hmyz, hlodavci, provoz
zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb, výskyt infekčních nemocí).
•Provádí kontrolu plnění hygienických požadavků v oblasti pohřebnictví.
•Provádí epidemiologické šetření a posuzování infekčních nemocí v souvislosti s výkonem povolání.
•

Provozní  řád ambulantního  zdravotnického  zařízení
•Základní údaje:
•Provozovatel: u právnických osob adresa společnosti
•Adresa pracoviště:
•IČ: pokud bylo již přiděleno
•Telefon:
•e-mail:
•Ordinační hodiny:
•Obecné údaje:
•Rozsah poskytované péče: uvést všechny invazivní zákroky, při kterých je porušena integrita kůže
nebo sliznice
•Umístění ordinace a dispoziční řešení: např. podlaží objektu; ordinace, pracovna sestry, čekárna;
vybavení nábytkem, umyvadlo + dřez, podlahová krytina, omyvatelné povrchy….
•Vedlejší provozní a pomocné místnosti: např. sklad, šatna, úklidová komora, WC pro personál, WC
pro pacienty…
•Zásobování pitnou vodou: např. studna, veřejný vodovod
•Personální obsazení pracoviště:
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Obecná opatření:
• Zdravotničtí pracovníci používají čisté osobní ochranné pracovní prostředky, oděv, obuv,
jednorázové rukavice……. dopsat další
• K vyšetření pacienta přistupují až po umytí rukou, ruce si otírají do jednorázového materiálu,
který je uložen v krytém zásobníku.
•Hygienickou dezinfekci rukou provádějí vždy po kontaktu s infekčním materiálem, a to po každém
jednotlivém zdravotnickém výkonu u jednotlivých fyzických osob, vždy před ošetřením pacienta, vždy
po manipulaci s biologickým materiálem nebo kontaminovanými předměty včetně použitého prádla a
nebezpečného odpadu, a před každým parenterálním zákrokem.
•Úprava nehtů nesmí ohrožovat zdravotní stav pacienta s ohledem na možné šíření nákaz. Přirozené
nehty musí být upravené, krátké, čisté.
•Zdravotničtí pracovníci nenosí na rukou žádné šperky.
•Při ošetřování pacientů se využívá bariérové ošetřovací techniky. Používají se pouze
dekontaminované pomůcky, pracovní plochy jsou vyčleněny podle charakteru pracovní činnosti.
•K parenterálním zákrokům se používají pouze sterilní zdravotnické prostředky a dodržují se zásady
asepse.
•Opakovaně používané zdravotnické prostředky se dezinfikují a čistí podle návodu výrobce.
Jednorázové pomůcky se nepoužívají opakovaně.
• Použité jednorázové stříkačky a jehly se likvidují bez ručního oddělování. Kryty na použité jehly
se nenasazují.
• Na pokrytí vyšetřovacího stolu nebo lehátka, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla
pacienta, se používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi.
•Oddělení pracovních ploch : popsat jak jsou odděleny pracovní plochy podle charakteru činnosti
(odběr a manipulace s biologickým materiálem, příprava injekcí apod.)
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Odběr biologického materiálu
•Pro odběr a manipulaci s biologickým materiálem je vyčleněna pracovní plocha. Při odběrech se
používají sterilní zdravotnické prostředky a jednorázové rukavice, a to vždy pro jednu ošetřovanou
osobu. Odebraný biologický materiál se ukládá do standardizovaných nádob a do dekontaminovatelných
přepravek s vyloučením kontaminace žádanek.
•
• Dopsat, jaký biologický materiál se odebírá, v případě odběru moče, do čeho se odebírá. Transport
biologického materiálu do laboratoře je zajištěn denně/uložen ve vyčleněné chladničce ..... dopsat

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Dezinfekce:
•
•K chemické dezinfekci se používají oznámené biocidní přípravky nebo dezinfekční prostředky
deklarované jako zdravotnický prostředek nebo přípravky registrované jako léčiva pro použití ve
zdravotnictví.
•Při ředění a použití chemických přípravků se postupuje podle návodu výrobce.
•Dezinfekční roztoky se připravují rozpuštěním odměřeného dezinfekčního přípravku v odměřeném
množství vody. Připravují se pro každou směnu čerstvé.
•Po spotřebování dezinfekčního přípravku v dávkovači se dávkovač mechanicky omyje, doplní
dezinfekčním přípravkem a označí datem plnění, exspirací a názvem dezinfekčního přípravku.
•Předměty a povrchy kontaminované biologickým materiálem se dezinfikují dezinfekčním přípravkem,
který má i virucidní účinky.
•Při práci s dezinfekčními přípravky se používají osobní ochranné pracovní prostředky a dodržují se
zásady ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. Pracovníci jsou poučeni o zásadách první pomoci.
•K zabránění rezistence mikrobů se střídají dezinfekční prostředky s různými aktivními účinnými
látkami.
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Sterilizace  ve vlastní ordinaci:
•Předsterilizační příprava:
•Dezinfekce zdravotnických prostředků dezinfekčním přípravkem s virucidním účinkem. Mechanické
očištění a oplach vodou nebo strojové čištění. Vybrat jednu z možností
• Osušení a uložení do sterilizačních obalů
•Způsob sterilizace:
•Proudícím horkým vzduchem: název přístroje, výrobní číslo, sterilizovaný materiál
•Teplota/čas Druh obalu Exspirace Uložení
•Vybrat používané parametry, obaly, uložení
•Každý obal je označen datem sterilizace a exspirace.
•Každý sterilizační cyklus se monitoruje. Sterilizace se provádí za přítomnosti zdravotnického
pracovníka.
•Dokumentace sterilizace spočívá v záznamu každé sterilizace (druh sterilizovaného materiálu,
parametry, datum, písemné vyhodnocení chemického testu sterilizace, jméno, příjmení a podpis osoby,
která sterilizaci provedla).
•Úspěšnost sterilizace se dokládá
•· zápisem do sterilizačního deníku nebo podepsaným záznamem registračního přístroje nebo
podepsaným výstupem z tiskárny. (Vybrat jednu z možností)
•· datovaným písemným vyhodnocením chemického testu sterilizace
•Písemná dokumentace sterilizace se archivuje nejméně 5 let od provedení sterilizace.
•Kontrola účinnosti  sterilizačního přístroje.
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Manipulace s prádlem:
•Jedná se pouze o osobní ochranné pracovní prostředky. Praní je zajištěno smluvně … uvést firmu. Je
možné prát ve vlastní vyčleněné pračce, která je umístěna ve zdravotnickém zařízení.
•Čisté OOPP jsou uloženy … dopsat
•Použité OOPP jsou uloženy … dopsat
•Dopsat, jak často se vozí do prádelny, a jaký je používán transportní obal na čisté a použité
OOPP.
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Manipulace s odpadem:
•Odpad se třídí ihned po použití.
•Komunální odpad se odkládá do vyčleněných odpadkových košů s igelitovou vložkou.
•Nebezpečný odpad
•– použitý ostrý odpad (např. jehly, skalpely…) se odkládá do označených, spalitelných,
pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů. Odpad se neukládá do papírových obalů.
•– ostatní nebezpečný odpad se odkládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných,
mechanicky odolných a spalitelných obalů.
•Nebezpečný odpad se z ambulance odstraňuje nejméně 1x za 24 hodin. Maximální doba mezi
shromážděním odpadu ve vyhrazeném uzavřeném prostoru a konečným odstraněním jsou 3 dny. Skladování
nebezpečného odpadu je možné po dobu 1 měsíce v mrazícím nebo chlazeném prostoru při teplotě
maximálně 8°C.
•Odvoz a likvidace nebezpečného odpadu je zajištěna smluvně s firmou… dopsat
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Úklid:
•Je zajištěn …uvést, zda smluvně nebo vlastními silami.
•Provádí se denně na vlhko, používají se běžné čistící prostředky a dezinfekční přípravky s
virucidním účinkem.
•Úklidové pomůcky jsou vyčleněny a označeny dle účelu použití (pracovní plochy, podlahy ordinace,
WC ) a jsou uloženy … dopsat, kde (buď vyčleněná skříň nebo úklidová komora).
•Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa
překrytím jednorázovým materiálem namočeným ve virucidním dezinfekčním roztoku a potom se očistí
obvyklým způsobem.
•Dezinsekce a deratizace: v případě potřeby se provedou prostřednictvím specializované firmy.
•Malování: 1x za 2 roky
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•Provozní řád zpracoval:
•
•Datum:
•
•Provozní řád schválen orgánem ochrany veřejného zdraví dne:
•
•

Provozní  řád ambulantního zdravotnického  zařízení
•
•Hlášení HCAI (nákaz spojených se zdravotní péčí) dle  zákona  č.258/2000 Sb. § 16
•(1) Osoba poskytující péči je při výskytu infekce spojené se zdravotní péčí nebo při podezření na
její výskyt povinna neprodleně zjistit její příčiny a zdroje, způsob přenosu původce a provést
odpovídající protiepidemická opatření k zamezení jejího dalšího šíření.
•(2) Osoba poskytující péči je dále povinna neprodleně hlásit příslušnému orgánu ochrany veřejného
zdraví případy infekce spojené se zdravotní péčí, jde-li o hromadný výskyt, těžké poškození zdraví
nebo úmrtí pacienta
•Způsob a obsah hlášení stanoví  VYHLÁŠKA 306/2012 Sb. o podmínkách předcházení vzniku a šíření
infekčních onemocnění a o hygienických  požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů
sociální péče ve znění pozdějších předpisů
•
•Způsob hlášení nemocničních nákaz  [K § 16  odst. 2 písm. b) zákona]
•Hlášení hromadného výskytu nemocniční nákazy a nemocniční nákazy, která vedla k  těžkému poškození
zdraví nebo k úmrtí, se podává bezodkladně, a to zpravidla telefonicky,  faxem nebo elektronickou
poštou místně příslušnému orgánu   ochrany veřejného zdraví  podle místa hlásícího poskytovatele
zdravotních služeb.
•
•

            Povinnosti osob, které vykonávají činnosti epidemiologicky závažné
•
•§ 19
•Předpoklady pro výkon činností epidemiologicky závažných
•(1) Za činnosti epidemiologicky závažné se považují provozování stravovacích služeb (§ 23), výroba
potravin, zpracování potravin, uvádění potravin na trh, výroba kosmetických přípravků, provozování
úpraven vod a vodovodů, provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária,
kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb, provozování živnosti, při níž je
porušována integrita kůže.
•Fyzické osoby  vykonávající činnosti epidemiologicky závažné musí mít
•
•Fyzické osoby  vykonávající činnosti epidemiologicky závažné musí mít
•zdravotní průkaz
•znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví.
• Zdravotní průkaz před zahájením činnosti vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v
oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost nebo
poskytovatel pracovnělékařských služeb.
•Vydání zdravotního průkazu nenahrazuje vstupní lékařskou preventivní prohlídku.
•

Povinnosti osob, které vykonávají činnosti epidemiologicky závažné
•§ 20
•
•Fyzická osoba vykonávající činnosti epidemiologicky závažné je povinna
•
•a) podrobit se v případech upravených prováděcím právním předpisem nebo rozhodnutím příslušného
orgánu ochrany veřejného zdraví lékařským prohlídkám a vyšetřením, která provede registrující
poskytovatel zdravotních služeb nebo poskytovatel pracovnělékařských služeb, stanoví-li tak zákon o
specifických zdravotních službách,
•b) informovat poskytovatele zdravotních služeb podle písmene a) o druhu a povaze své pracovní
činnosti,
•c) mít u sebe zdravotní průkaz a na vyzvání ho předložit orgánu ochrany veřejného zdraví,
•d) uplatňovat při pracovní činnosti znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví a dodržovat zásady
osobní a provozní hygieny v rozsahu upraveném v prováděcím právním předpise
•

Povinnosti osob, které vykonávají činnosti epidemiologicky závažné
•§ 21
•Podmínky provozování činností epidemiologicky závažných
•(1) Osoba provozující činnosti epidemiologicky závažné je povinna
•a) dodržovat zásady provozní hygieny upravené prováděcím právním předpisem, jakož i zásady osobní
hygieny upravené prováděcím právním předpisem, pokud se sama účastní výkonu činností uvedených v §
19 odst. 2 větě první,
•b) zajistit uplatňování znalostí a zásad osobní a provozní hygieny podle § 20 písm. d) zaměstnanci
a spolupracujícími rodinnými příslušníky a
•c) zajistit, aby výkonem činností epidemiologicky závažných nedošlo k ohrožení nebo poškození
zdraví fyzických osob infekčním nebo jiným onemocněním.

Povinnosti osob, které vykonávají činnosti epidemiologicky závažné
•§ 21
•(3)Osoba provozující holičství, kadeřnictví, manikúru, pedikúru, kosmetické, masérské, regenerační
a rekondiční služby, solárium a činnost, při níž je porušována integrita kůže, je povinna
zabezpečit lékárničku první pomoci vybavenou podle charakteru poskytované služby a vypracovat
provozní řád. V provozním řádu uvede podmínky činnosti, použití strojů, přístrojů a dalších
zařízení, zásady prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění, ke kterým by mohlo dojít nesprávně
poskytnutou službou, včetně podmínek dezinfekce a sterilizace, zásady osobní hygieny zaměstnanců a
ochrany zdraví spotřebitele, způsob zacházení s prádlem a očisty prostředí provozovny.
•(4) Provozní řád a jeho změny předloží osoba uvedená v odstavci 3 před jejich přijetím ke
schválení příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví. Schválený provozní řád vyvěsí při zahájení
činnosti v provozovně.
•Provozní řád je osoba uvedená v odstavci 3 povinna změnit vždy při změně podmínek pro výkon
činností epidemiologicky závažných.

•
•
•
•
•                                        Děkuji za pozornost.