ROLE SESTRY V PREVENCI DĚTSKÉ OBEZITY BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Tereza Bechová Vedoucí práce: Mgr. Marie Břendová, PhD. Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Výsledek obrázku pro vysoká škola zdravotnická logo MOTIVACE •OSOBNÍ ZKUŠENOST • •PRACUJI NA ODDĚLENÍ, KDE ŘEŠÍME TUTO PROBLEMATIKU • •ZAVÁŽNÝ PROBLÉM SOUČASNÉ SPOLEČNOSTI BAKALÁŘSKÁ PRÁCE •Teoretická část: 31 stran •Praktická část: 35 stran • •Použitá literatura v českém jazyce: 31 •Knihy – 14 •Odborné články – 9 •Internetové zdroje – 8 •Použitá literatura v cizím jazyce: 4 •Knihy – 3 •Internetové zdroje - 1 TEORETICKÁ ČÁST PRÁCE •KAPITOLY: •Obezita •Příčiny vzniku obezity •Metody zjišťování obezity •Následky obezity •Prevence obezity •Role sestry v prevenci •Léčba obezity PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE •KAPITOLY: •Průzkum •Prezentace získaných údajů •Diskuze •Doporučení pro praxi CÍLE PRÁCE •CÍL TEORETICKÉ ČÁSTI: •1: Shromáždit dohledatelné publikované poznatky o problematice dětské obezity. CÍLE PRÁCE •CÍLE PRAKTICKÉ ČÁSTI: •1: Pomocí analýzy dokumentů zjistit, kolik ze sledovaných dětí snížilo svoji hmotnost během absolvování lázeňského pobytu zaměřeného na redukci dětské obezity v letech 2010 – 2014. •2: Zmapovat u kolika dětí, které lázeňskou léčbu absolvovaly, nedošlo s odstupem jednoho roku k nárůstu hodnoty BMI. •3: Zjistit stravovací a pohybové návyky současných žáků základních škol. • PRŮZKUMNÉ OTÁZKY •1: Jakému procentu dětí se podaří během lázeňské léčby zredukovat svoji hmotnost alespoň o 5 kilogramů? •2: Jaké procento dětí dokáže po návratů z lázní zabránit opětovnému nárůstu hodnoty BMI? •3: Je strava současných dětí adekvátní jejich pohybové aktivitě? METODOLOGIE •Metoda průzkumu: analýza dat, dotazník •Místo realizace průzkumu: ordinace PLDD v Příbrami, Základní škola pod Svatou Horou v Příbrami •Doba průzkumu: prosinec 2015 – květen 2016 •Charakteristika respondentů: žáci 5. a 9. ročníků •Cíl č. 1: Pomocí analýzy dokumentů zjistit, kolik ze sledovaných dětí snížilo svoji hmotnost během absolvování lázeňského pobytu zaměřeného na redukci dětské obezity v letech 2010 – 2014. •Průzkumná otázka č. 1: Jakému procentu dětí se podaří během lázeňské léčby zredukovat svou hmotnost alespoň o 5 kilogramů? • • do 5 kilogramů 5 a více kilogramů Celkem 3 děti 61 dětí Relativní četnost (%) 5 % 95 % •Cíl č. 2: Zmapovat u kolika dětí, které lázeňskou léčbu absolvovaly, nedošlo s odstupem jednoho roku k nárůstu hodnoty BMI. •Průzkumná otázka č. 2: Jaké procento dětí dokáže po návratů z lázní zabránit opětovnému nárůstu hodnoty BMI? • • Nižší BMI Stejné BMI Vyšší BMI Celkem 6 dětí 0 dětí 58 dětí Relativní četnost (%) 9 % 0 % 91 % • • • •Cíl č. 3: Zjistit stravovací a pohybové návyky současných žáků základních škol. •Průzkumná otázka č. 3: Je strava současných dětí adekvátní jejich pohybové aktivitě? • Jak často jím sladkosti Každý den Několikrát týdně Méně než jednou týdně Vůbec Celkem 66 9 4 2 Relativní četnost (%) 82 % 11 % 5 % 2 % Jak často sportuji Každý den Několikrát týdně Méně než jednou týdně Vůbec Celkem 11 27 13 30 Relativní četnost (%) 14 % 33 % 16 % 37 % DOPORUČENÍ PRO PRAXI •DOPORUČENÍ PRO RODIČE: •zajímat se o stravu svých dětí •dbát, aby děti měly dostatečný příjem ovoce a zeleniny •naučit děti preferovat neslazené nápoje •omezit u dětí konzumaci sladkostí a slaných pochutin •podporovat děti v pohybové aktivitě •upřednostňovat stravování dětí ve školních jídelnách, než jim poskytovat finance na to, aby si koupily, na co budou mít chuť •jít dětem příkladem ve zdravém životním stylu • •DOPORUČENÍ PRO ŠKOLY • •omezit množství automatů •snažit se ve školních jídelnách umožnit dětem výběr z více chodů •být otevřeni edukačním programům na prevenci dětské obezity •brát v hodinách tělesné výchovy v potaz schopnosti obézních dětí • •DOPORUČENÍ PRO SESTRY • •aktivně se zajímat o problematiku obezity •účastnit se vzdělávacích akcí na prevenci obezity •zapojit se do prevence obezity u svých pacientů • •DOPORUČENÍ PRO MZČR •vytvořit edukační program na prevenci dětské obezity a následně uvolnit dostatečné množství financí k uvedení programu do praxe •zaškolit sestry v edukační činnosti preventivního programu •zlepšit komunikaci mezi lázeňskými zařízeními a PLDD •zahrnout rodiče do lázeňské léčby • ZÁVĚR •Obezita je celospolečenským problémem, který ovlivňuje nejen zdraví nemocného jedince, ale v důsledku i ekonomiku státu. • •Prevence je vždy lepší varianta než léčba. DĚKUJI ZA POZORNOST