ROLE SESTRY V PREVENCI DĚTSKÉ OBEZITY
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE
Autor:
Tereza Bechová
Vedoucí práce:
Mgr. Marie Břendová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická, o.p.s.
Výsledek obrázku pro vysoká škola zdravotnická logo

MOTIVACE
•OSOBNÍ ZKUŠENOST
•
•PRACUJI NA ODDĚLENÍ, KDE ŘEŠÍME TUTO PROBLEMATIKU
•
•ZAVÁŽNÝ PROBLÉM SOUČASNÉ SPOLEČNOSTI

BAKALÁŘSKÁ PRÁCE
•Teoretická část: 31 stran
•Praktická část: 35 stran
•
•Použitá literatura v českém jazyce: 31
•Knihy – 14
•Odborné články – 9
•Internetové zdroje – 8
•Použitá literatura v cizím jazyce: 4
•Knihy – 3
•Internetové zdroje - 1

TEORETICKÁ ČÁST PRÁCE
•KAPITOLY:
•Obezita
•Příčiny vzniku obezity
•Metody zjišťování obezity
•Následky obezity
•Prevence obezity
•Role sestry v prevenci
•Léčba obezity

PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE
•KAPITOLY:
•Průzkum
•Prezentace získaných údajů
•Diskuze
•Doporučení pro praxi

CÍLE PRÁCE
•CÍL TEORETICKÉ ČÁSTI:
•1: Shromáždit dohledatelné publikované poznatky
o problematice dětské obezity.

CÍLE PRÁCE
•CÍLE PRAKTICKÉ ČÁSTI:
•1: Pomocí analýzy dokumentů zjistit, kolik ze sledovaných dětí snížilo svoji hmotnost během
absolvování lázeňského pobytu zaměřeného na redukci dětské obezity v letech 2010 – 2014.
•2: Zmapovat u kolika dětí, které lázeňskou léčbu absolvovaly, nedošlo s odstupem jednoho roku k
nárůstu hodnoty BMI.
•3: Zjistit stravovací a pohybové návyky současných žáků základních škol.
•

PRŮZKUMNÉ OTÁZKY
•1: Jakému procentu dětí se podaří během lázeňské léčby zredukovat svoji hmotnost alespoň o 5
kilogramů?
•2: Jaké procento dětí dokáže po návratů z lázní zabránit opětovnému nárůstu hodnoty BMI?
•3: Je strava současných dětí adekvátní jejich pohybové aktivitě?

METODOLOGIE
•Metoda průzkumu: analýza dat, dotazník
•Místo realizace průzkumu: ordinace PLDD
v Příbrami, Základní škola pod Svatou Horou
v Příbrami
•Doba průzkumu: prosinec 2015 – květen 2016
•Charakteristika respondentů: žáci 5. a 9. ročníků

•Cíl č. 1: Pomocí analýzy dokumentů zjistit, kolik ze sledovaných dětí snížilo svoji hmotnost během
absolvování lázeňského pobytu zaměřeného na redukci dětské obezity v letech 2010 – 2014.
•Průzkumná otázka č. 1: Jakému procentu dětí se podaří během lázeňské léčby zredukovat svou
hmotnost alespoň
o 5 kilogramů?
•
•

do 5 kilogramů
5 a více kilogramů
Celkem
3 děti
61 dětí
Relativní četnost (%)
5 %
95 %

•Cíl č. 2: Zmapovat u kolika dětí, které lázeňskou léčbu absolvovaly, nedošlo s odstupem jednoho
roku k nárůstu hodnoty BMI.
•Průzkumná otázka č. 2: Jaké procento dětí dokáže po návratů z lázní zabránit opětovnému nárůstu
hodnoty BMI?
•
•

Nižší BMI
Stejné BMI
Vyšší BMI
Celkem
6 dětí
0 dětí
58 dětí
Relativní četnost (%)
9 %
0 %
91 %

•
•
•
•Cíl č. 3: Zjistit stravovací a pohybové návyky současných žáků základních škol.
•Průzkumná otázka č. 3: Je strava současných dětí adekvátní jejich pohybové aktivitě?
•

Jak často jím sladkosti
Každý den
Několikrát týdně
Méně než jednou týdně
Vůbec
Celkem
66
9
4
2
Relativní četnost (%)
82 %
11 %
5 %
2 %
Jak často sportuji
Každý den
Několikrát týdně
Méně než jednou týdně
Vůbec
Celkem
11
27
13
30
Relativní četnost (%)
14 %
33 %
16 %
37 %

DOPORUČENÍ PRO PRAXI
•DOPORUČENÍ PRO RODIČE:
•zajímat se o stravu svých dětí
•dbát, aby děti měly dostatečný příjem ovoce a zeleniny
•naučit děti preferovat neslazené nápoje
•omezit u dětí konzumaci sladkostí a slaných pochutin
•podporovat děti v pohybové aktivitě
•upřednostňovat stravování dětí ve školních jídelnách, než jim poskytovat finance na to, aby si
koupily, na co budou mít chuť
•jít dětem příkladem ve zdravém životním stylu
•

•DOPORUČENÍ PRO ŠKOLY
•
•omezit množství automatů
•snažit se ve školních jídelnách umožnit dětem výběr z více chodů
•být otevřeni edukačním programům na prevenci dětské obezity
•brát v hodinách tělesné výchovy v potaz schopnosti obézních dětí
•

•DOPORUČENÍ PRO SESTRY
•
•aktivně se zajímat o problematiku obezity
•účastnit se vzdělávacích akcí na prevenci obezity
•zapojit se do prevence obezity u svých pacientů
•

•DOPORUČENÍ PRO MZČR
•vytvořit edukační program na prevenci dětské obezity a následně uvolnit dostatečné množství
financí k uvedení programu do praxe
•zaškolit sestry v edukační činnosti preventivního programu
•zlepšit komunikaci mezi lázeňskými zařízeními a PLDD
•zahrnout rodiče do lázeňské léčby
•

ZÁVĚR
•Obezita je celospolečenským problémem, který ovlivňuje nejen zdraví nemocného jedince, ale v
důsledku i ekonomiku státu.
•
•Prevence je vždy lepší varianta než léčba.

DĚKUJI ZA POZORNOST