ZZMAK2893 Management a kvalita péče Manažerské úrovně Role manažera 23. 3. 2022 Management v ošetřovatelství „to manage“ – řídit = vedení lidí Management je umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami druhých (Jarošová, 2006, s. 4). Management zahrnuje řízení zdrojů: Ø lidských Ø finančních Ø materiálních Ø informačních zdrojů Kde manažeři ošetřovatelství pracují? Ø Zdravotnická zařízení Ø Agentury domácí péče Manažerské úrovně Ø Vrcholový (top) management Ø Střední management Ø Liniový management Kompetence manažerů/vedoucích pracovníků na jednotlivých úrovních je odlišné. Vrcholový management – top management Vrcholový manager (hlavní sestra, náměstek/yně pro ošetřovatelskou péči, nelékařských zdravotnických oborů…) Ø zodpovědný za celkovou činnost ošetřovatelského úseku v rámci zdravotnické organizace Ø ošetřovatelské a manažerské vzdělání Ø Podílí se na strategickém plánování a zabezpečování potřebných zdrojů pro činnost ošetřovatelského úseku o personálních, finančních, materiálních Ø Vrcholovému manažeru přímo mu podléhají vrchní sestry jednotlivých klinik a oddělení Ø Do funkce je určen autoritou Střední management – middle class Střední manažer (vrchní sestra) je členkou vedení kliniky nebo oddělení. manažerkou ošetřovatelské péče. Je zodpovědná řediteli (náměstkovi) ošetřovatelské péče za celkovou činnost ošetřovatelského personálu na klinice (oddělení). Ø Odpovídá za řízení liniových manažerů, příp. řadových pracovníků Ø Realizují plány a strategické cíle zdravotnické organizace Ø Koordinují vykonávané činnosti/úkoly Ø Odpovídají za řízení liniových manažerů, příp. řadových pracovníků Ø Realizují plány a strategické cíle zdravotnické organizace Ø Koordinují vykonávané činnosti/úkoly Ø Vzdělávání podřízených Ø Napomáhání podřízeným v komplexní zodpovědnosti za péči o pacienta Střední manažer (vrchní sestra) se podílí se na: Ø plánování rozpočtu Ø personálním zabezpečení, Ø odborném růstu pracovníků Ø hodnocení kvality ošetřovatelské péče Střední manažer (vrchní sestra) určité kompetence deleguje na nižší články, staniční nebo úsekové sestry. Liniový management – first line management Manažer první linie (staniční sestra) je vedoucí ošetřovatelského týmu na ošetřovací jednotce. Manažerkou ošetřovatelské péče o jedince. Ø Odpovídá za vedení pracovníků při plnění jejich každodenních činností Ø Kontroluje Ø Napravuje chyby Ø Řeší problémy v provozu Ø Pověřuje ošetřovatelskými činnostmi jiné sestry a další členy ošetřovatelského týmu Ø Přiděluje pacienty ošetřujícím sestrám o bere v úvahu jejich počet o náročnost ošetřovatelské péče Ø Sleduje kvalitu činností členů ošetřovatelského týmu Ø Dbá o komplexní poskytování ošetřovatelské péče využitím jiných odborníků o nutriční terapeuti, sociální pracovníci, fyzioterapeuti Ø Zabezpečuje kontinuální komunikaci v ošetřovatelském týmu Ø Vyhodnocuje a kontroluje kvalitu poskytovaných ošetřovatelských služeb o kontroluje ji přímou účastí při ošetřování nebo během sesterské vizity Pracovní činnosti manažerů v ošetřovatelství Ø jsou definované v náplni práce: o vyjadřuje základní funkce pozice o soubor verifikovatelných cíl o komu manažer/ka podléhá o = schémata schválených kompetencí o slouží jako nástroj kontroly o představují určitý standard Osobnost manažera Ø Autorita, charisma Ø Etické cítění Ø Kreativita Ø Korektnost Ø Loajalita Ø Ochota a způsobilost překonávat překážky Ø Pozitivní uvažování Ø Pracovní a osobní kompetence Ø Proaktivní jednání Ø Průbojnost Ø Sebevědomí Ø Schopnost sebekontroly Ø Schopnost seberozvoje Ø Schopnost motivace sebe a ostatních Ø Schopnost nadhledu (pro sebe i okolí) Ø Schopnost pochopení a tolerance Ø Sociální kompetence Ø Takt Ø Vyšší hladina aspirací Ø Zájem o práci Ø Komunikační schopnosti Ø Vůdčí schopnosti Ø Koordinace zdrojů Ø Koordinace personálu Ø Plnění cílů a záměrů Ø Efektivní vedoucí o dokážou najít rovnováhu mezi prací ošetřovatelského personálu a vedoucími/správci zdravotnických zařízení Činnosti manažera Ø Vykonává vedoucí pracovník pří řízení zdravotnické organizace Ø Vedení lidí, které zabezpečují dosažení stanovených cílů Ø Komunikační schopnosti Ø Vůdčí schopnosti Ø Iniciátor změny o Spolupracují se zaměstnanci na nalezení a implementaci užitečných změn ke zlepšení ošetřovatelské péče o pacienty a jejich bezpečí Ø Vede personál svých ošetřovacích jednotek k prevenci poškození pacientů Manažerské funkce Funkce sekvenční (cyklické) Ø Plánování Ø Organizování Ø Vedení lidí Ø Kontrola Funkce průběžné (paralelní) Ø Rozhodování Ø Analýza Ø Komunikace Ø Motivování Manažer v ošetřovatelství (Nurse manager) Ø Kombinují klinickou odbornost a vedení (= dovednost) Ø Odpovědný za dohled nad ošetřovatelským personálem ve zdravotnickém zařízení/klinickém prostředí Ø Dohlížejí na ošetřovatelskou péči o pacienty Ø Přijímají rozhodnutí o řízení a rozpočtu Ø Stanovují pracovní plány Ø Koordinují schůzky Ø Rozhodují o personálu American Organization of Nurse Executives (Americká organizace vedoucích sester): Sestra manažerka je zodpovědná za vytváření bezpečného a zdravého prostředí, které podporuje práci zdravotnického týmu a přispívá k zapojení pacientů. Tato role má vliv na vytváření profesionálního prostředí a podporu kultury, kde jsou členové interdisciplinárního týmu schopni přispívat k optimálním výsledkům péče o pacienty a profesně růst. Požadavky kladené na manažery 4E (Gladkij a kol., 2003) Ø Účelnost (Effectiveness) o Provádění správných věcí Ø Účinnost (Efficiency) o Provádění věcí správných způsobem Ø Hospodárnost (Economy) o Provádění věcí s minimálními náklady Ø Odpovědnost (Equity) o Provádění věcí spravedlivě a podle práva Vlastnosti úspěšného manažera v ošetřovatelství Ø Práce manažera vyžaduje dovednosti přesahující klinickou péči Ø Vyžaduje manažerské dovednosti Ø Stanovit rozpočet Ø Obchodní bystrost Ø Vůdčí schopnosti Ø Efektivní komunikační dovednosti o naslouchání obavám personálu a pacientů o komunikování potřeb Ø Manažeři musí být schopni vybudovat si solidní vztah se všemi členy personálu, o od uklízeček po vedoucí administrátory o stejně jako s pacienty, aby vytvořili soudržnost Obhajoba (Advocacy) Ø obhajovat personál, aby byl pro ně zajištěno bezpečné a přiměřené prostředí pro praxi Ø hájit bezpečnost pacientů a přístup ke kvalitní zdravotní péči. Ø neměli by se bát pozvednout svůj hlas i postavení Účast (Participation) Ø vyvážit péči o pacienty s administrativními nároky souvisejícími s vedením a řízením Ø mít vynikající klinické dovednosti, aby zajistili bezpečnost a pohodu pacienta Mentoring Ø úspěšní manažeři personál „nemikromanažují“, ale povzbuzují, posilují, mentorují a nacházejí silné stránky. Ø zvyšují kreativitu a všímavost Ø Vlastnosti úspěšného manažera v ošetřovatelství Zralost (Maturity) Ø manažeři se v konfliktu hned nestaví na žádnou stranu a nehodnotí vinu, dokud nezjistí všechna fakta Ø nenechají vřít emoce Ø zjistí, co je jádrem konfliktu a řeší ho Profesionalita (Profesionalism) Ø manažeři sester řídí svým morálním kompasem, aby zajistili, že všechny aspekty profese budou splněny čestně a bezúhonně Ø oslovují lidi s respektem a nešikanují je Podpora (Supportive) Ø nenastavují laťku očekávání nepřiměřeně vysoko Ø používají podpůrné povzbuzení, aby vyzvali zaměstnance k úspěchu Ø jsou koučem a mentorem Povinnosti sestry-managerky Ø Personální management Ø Vedení případů Ø Plánování léčby Ø Nábor pracovníků Ø Rozpočet Ø Plánování Ø Plánování propouštění Ø Mentoring Ø Vypracování vzdělávacích plánů Ø Správa záznamů Styly řízení Základní dělení: Ø Autokratický Ø Demokratický Ø Liberální Kariéra manažera Přípravná fáze Ø získávání teoretických poznatků a prvních zkušeností Ø studium Ø nástup do zaměstnání Ø seznámení se s pracovištěm Ø prostředím a problémy Uchycení se Ø zařazení se do pracovního kolektivu Ø získávání zkušeností z řešení prvních praktických problémů Ø upevňování pozice v kolektivu Ø patří sem první úspěchy a neúspěchy formující osobnost manažera Etapa rozvoje Ø nejdůležitější fáze v kariéře Ø manažer si osvojuje důležité návyky Ø stává se autoritou v kolektivu Ø roste odborně i osobnostně Ústup z funkce Ø souvisí s ubýváním sil, energie, potřebných manažerských vlastností Ø projevuje se často poklesem iniciativy Ø sklonem k rutině Ø nechutí podporovat změny, Ø ztrátou autority a prestiže v kolektivu Pracovní cyklus kariéry manažera/rky v ošetřovatelství je závislý na: Ø kultuře Ø etice ve zdravotnickém zařízení a na pracovišti Shrnutí Vykonavatelem řízení v oblasti ošetřovatelství/nelékařských zdravotnických oborů je manažer/ka Ø člověk s určitými vrozenými a získanými dispozicemi Ø s definovanými kompetencemi a odpovědností Ø plní určité úkoly a definované role Ø pracuje na několika úrovních v instituci o vrcholové, střední a první úrovně Manažeři v ošetřovatelství jsou důležití pro udržení sester v profesi Ø Ovlivňují kvalitu ošetřovatelské péče Ø Stabilitu pracovního prostředí Prameny JAROŠOVÁ, D. Základy managementu v ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. GLADKIJ, I. a kol. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-996-8. PLEVOVÁ, I. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3871-0. s. 71-110. TOŠNAROVÁ, H. Management. Výukové opory, dokumentový server. Dostupné z: https://is.vszdrav.cz.