PROGRAM
CEZHRANIČNEJ
SPOLUPRÁCE
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
ČESKÁ REPUBLIKA SPOLOČNE BEZ HRANÍC
2007
2013
EURÓPSKA ÚNIA
EURÓPSKY FOND
REGIONÁLNEHO ROZVOJA
Realizováno v rámci projektu Akademie přeshraničního vzdělávání zaměstnanců samosprávy.
Pracovní skripta
EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE A ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU
kurz zaměřený na transfer měkkých dovedností
2
Obsah:
ÚVOD 2
DEFINICE KOMUNIKACE 3
MODEL EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 4
SLOŽKY KOMUNIKACE 8
7 ZÁKLADNÍCH MOTIVACÍ KE KOMUNIKACI 14
NASLOUCHÁNÍ 19
ZÁVĚR 23
DALŠÍ ZDROJE 24
AKČNÍ PLÁNY 25
Čas potřebný k prostudování učiva:
14 + 2 hodiny (teorie + řešení úloh)
ÚVOD
Co se dozvíte:
• o základních pravidlech mezilidské komunikace;
• o rozdílech mezi komunikací v osobním a profesním životě.
Relevantní cíle:
• zlepšení efektivní komunikace v jejich verbálních i neverbálních formách;
• zlepšení vlastního projevu – vlastní prezentace na veřejnosti včetně poskytnutí
zpětné vazby.
Budete schopni:
• zefektivnit komunikační dovednosti;
• zlepšit své naslouchací návyky;
• analyzovat komunikační proces;
• eliminovat bariéry v komunikaci;
• prohloubit kultivovanost projevu a vystupování.
Klíčová slova:
komunikace, empatie, roviny komunikace, šumy v komunikaci.
DEFINICE KOMUNIKACE
Schopnost komunikace vyjadřuje připravenost a schopnost člověka aktivně se
podílet na přijímání a předávání sdělení. Efektivně komunikovat, znamená využívat
všechny složky komunikace – neverbální komunikaci, verbální komunikaci a
komunikaci činem při dialogu, prezentaci, argumentaci či vyjednávání.
Komunikace je důležitým procesem dorozumění a budování vztahu mezi manažerem
a zaměstnanci. Představuje prostředek k porozumění potřeb zaměstnance. Je
nástrojem k tomu, jak předcházet negativnímu chování zaměstnance. Je způsobem,
jak využít a rozvíjet možnosti a schopnosti zaměstnance. Je nástrojem, jak
dosáhnout efektivity a pocitu uspokojení na straně manažera.
Při vymezení pojmu lidské komunikace je dobré podívat se na původní význam slova
communicatio, které znamenalo původně vespolné účastnění a slovo communicare
činit něco společným, společně sdílet. S odvoláním na tento latinský původ slova
definoval Hausenblas (1971) komunikaci široce „jako obcování lidí, společné podílení
se na nějaké činnosti ve vzájemném kontaktu.“1
1
Vybíral (2000, s. 17)
MODEL EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE
1. Věnování pozornosti - Věnují účastníci komunikačního procesu jeden druhému
pozornost? Sledují se navzájem?
a) Pozorováním - oční kontakt, natočení se, naklonění těla, snížení se na úroveň
dítěte, dívání se na někoho, naslouchání, přátelské výrazy ve tváři, přátelská pozice
těla.
b) Zrcadlením – jemné napodobení postoje, řeči druhého.
2. Příjem signálů - Jsou iniciativy druhého přijímány? Jak?
a) Verbální příjem – souhlasná verbalizovaná účast na tom, co druhý/á dělá, říká.
b) Neverbální příjem - otočení se jako odpověď na pozici těla druhého, opětování
očního kontaktu, souhlasné přitakávání, usmívání se, příjemná hlasová intonace,
příjemný výraz obličeje.
3. Vysílání signálů – Reaguje vysílaný signál na předchozí komunikační situaci?
a) Neverbálního charakteru.
b) Verbálního charakteru.
c) Činem.
4. Práce se signály - Máte pocit, že zde existuje střídání se?
a) Střídání verbálních a neverbálních signálů
b) Střídání dynamiky – hlasitě, tiše.
c) Střídání projevu - předání a vzetí si slova.
5. Komunikační spolupráce - Máte pocit, že zde existuje vzájemná spolupráce?
a) Dávání a braní si (věci)
b) Společné jednání
c) Vzájemná pomoc
d) Přizpůsobování se situacím
Komunikace je skrytá síla
Příklad dvou rozdílných přístupů na pracovišti:
A) Tahači
B) Komunikátoři
3
Model přenosu informací
P r ů v o d c e s t u d i e m . T ř i o b e c n é k o m u n i k a č n í z á k o n y
1 . N e l z e n e k o m u n i k o v a t – i k d y ž n e m l u v í m e , p ř e s t o
k o m u n i k u j e m e – n e v e r b á l n í k o m u n i k a c e .
2 . N e l z e n e o v l i v ň o v a t - k a žd é n a š e s l o v o i g e s t o o v l i v n í
p r o ží v á n í a j e d n á n í d r u h é h o .
3 . N e l z e n e j e d n a t – n e u s t á l e k o m u n i k u j e m e č i n e m , k a žd é
c h o v á n í m á s v ů j v l a s t n í ú č e l .
4
Dříve než prezentuju sám sebe, naladím se na klienta
Kdykoliv se o lidi zajímáme, máme sklon psychologicky se otevřít jejich vlivu. Přitom
máme rovněž sklon je následovat a podvědomě hledáme hlubší úrovně vztahu.
Přizpůsobování se jejich postoji je jednou z cest, jak to děláme.
Pamatujte si, že lidé mají rádi ty, kteří se jim nejvíce podobají – doslovně i obrazně.
Přizpůsobování se osobnímu vystupování je jednou z nejsnadnějších a
nejefektivnějších cest podvědomého působení na vašeho klienta nebo uživatele.
Pamatujte, že jsme sociální bytosti a je pro nás přirozené budovat vztah. Když
sedíte, stojíte, nebo gestikulujete stejně jako váš klient nebo uživatel, podvědomě mu
komunikujete sdílený výrazový prostředek. Je to tak, protože náš způsob, jak
sedíme, stojíme a gestikulujeme, je mocným prostředkem komunikace, a kdokoli
dělá tyto věci jako my, komunikuje stejným způsobem jako my – „hovoří naším
jazykem“.
Na kterých liniích se lze naladit na druhého?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Domácí cvičení:
1) Vyzkoušejte si tento postup na sobě. Během konverzace s přítelem nebo členem
rodiny se začněte druhé osobě přizpůsobovat. Všimněte si, jak konverzace
postupuje. Pak po několika minutách změňte svůj postoj, abyste se od druhé osoby
co nejvíce odlišovali a sledujte, jak bude konverzace pokračovat. Po několika
minutách se přizpůsobte tělesnému projevu druhé osoby a všimněte si, co se stane s
konverzací. Jaké rozdíly jste pozorovali u sebe a u druhé osoby?
5
S kým rádi komunikujeme?
Zeptáme-li se, co lidé upřednostňují a naopak co nemají rádi v komunikaci, můžeme
získat následující seznam odpovědí, který byl sesbírán mezi manažery malých a
středních podniků v roce 2008.
S kým rádi komunikujeme?
S lidmi, kteří….
S kým komunikujeme neradi?
S lidmi, kteří….
• Pozorně naslouchají druhým
• Projevují úctu vůči druhým
• Nechávají ostatní vyjádřit názory
a city
• Dávají konstruktivní rady
• Často se usmívají a zdraví
• Upřímně oceňují druhé
• Váží si druhých i jejich práce
• Dělají rozumné kompromisy a
umějí vyjednávat
• Mluví pozitivně
• Berou na zřetel potřeby a pocity
druhých
• Dovedou mluvit o svých
potřebách a pocitech
• Jednají s druhými jako se sebou
rovnými
• Umějí se kontrolovat
• Dělí se o informace a zkušenosti
s druhými
• Dovedou otevřeně mluvit o
nepříjemných věcech
• Vyzařují klid místo neustálého
spěchu
• Nezapomínají vyjádřit souhlas
s druhými kdykoliv je to na
místě
• Dávají přímé otázky
• Zachovávají tajemství a dodržují
sliby
• Dávají slovo, jen když ho mohou
dodržet
• Upřímně se o druhé zajímají
• Pomáhají ostatním, pokud to
potřebují
• Mají hierarchii úkolů a postupují
podle ní
• Přerušují hovor
• Mají trpký, až kyselý výraz
tváře
• Druhé ponižují a urážejí
(verbálně
i neverbálně)
• Snaží se ovládnout
konverzaci
• Dávají najevo nezájem o
druhé
• Mají tendenci neusmívat se
a nezdravit
• Neustále si stěžují
• Dožadují se, aby bylo po
jejich a odmítají kompromisy
• Mluví s lidmi povýšeně
• Neustále vyžadují souhlas
• Soustavně všechny a
všechno kritizují
• Často se rozčilují
• Vyvolávají v druhých pocity
viny
• Manipulují své okolí
• Zesměšňují a ztrapňují
druhé
• Lžou a neradi mluví přímo
• Často ukazují, jak jsou
frustrováni
• Mají agresivní požadavky
• Většinou s ničím nesouhlasí
• Nedodržují sliby, nedrží
tajemství
• Povyšují se nad ostatní,
mluví jen o sobě
6
SLOŽKY KOMUNIKACE
Rozlišujeme tři složky komunikace. Komunikaci neverbální, verbální a komunikaci
činem.
Neverbální komunikace je vývojově starší. Představuje všechny mimoslovní projevy,
které přijímáme smyslovými orgány. Verbální komunikace představuje zejména
projevy spojeny s řečí, a to jak ve formě obsahu (co je sděleno), tak i ve formě
intonace (jak to bylo sděleno). Komunikace činem představuje propojení
neverbálních a verbálních projevů o situaci později než se nacházíme právě teď
(verbálně říkám, že zítra odnesu koš, neverbálně se tvářím, že to myslím naprosto
vážně – to zda koš zítra odnesu nebo ne je komunikačním činem).
Pokud jsou verbální signály v protikladu s neverbálními, jsou pro posluchače dosti
nevěrohodné. Podobně jako začnou být nevěrohodné verbální a neverbální projevy,
které nejsou v souladu s komunikačním činem. Smyslem efektivní komunikace je
vytvořit srozumitelný výklad a soulad mezi neverbální komunikaci, verbální
komunikaci a komunikaci činem.
Neverbální komunikace
Lidé mají sklon „zašuplíkovat“ druhého člověka podle neverbálního chování velice
rychle. Efektivní komunikátor je při pozorování neverbální komunikace přesný,
uvážlivý a komplexní. To vyžaduje čas. Proto se vyhýbá unáhleným domněnkám a
generalizacím.
K čemu vám slouží neverbální komunikace? Zakroužkujte správné odpovědi.
a) ke sdělení informací
b) k získání moci nad druhými
c) k demonstraci postoje
d) k pokoření jedince
e) k naladění se na druhého
f) k vyjádření emoce
Způsoby neverbální komunikace:
1) Nátlaková
a) Můj nátlak – oblečením, gesty.
b) Nátlak druhých – jak připraví prostor, jak mě časově omezí.
2) Symbiotická
a) Nechceme soutěžit ani demonstrovat své ego, ale chceme se naladit na
druhého.
Cvičení: Arab nebo Ind?
Na řeč těla mají významný vliv různé okolnosti – uveďte příklady pomocí
brainstormingu:
7
Tvorba modelu pro interpretaci neverbálního chování
Cvičení: Sestavte svůj vlastní model, podle kterého budete analyzovat a
interpretovat neverbální chování uživatele, klienta, partnera
POKUSIT SE O AKCEPTACI DRUHÉHO ČLOVĚKA
OZNAČKOVAT ČLOVĚKA
VYHODNOCOVAT POSTUPNĚ POZOROVANÉ CHOVÁNÍ
SLEDOVAT TU KOMUNIKAČNÍ STRATEGII, KTERÁ MĚ NAPADNE JAKO PRVNÍ
ZACHYTIT TĚLESNÝ SIGNÁL
VIDĚT VARIANTY KOMUNIKACE
RYCHLE MU PŘIŘADIT VÝZNAM
SROVNAT S VLASTNÍMI HODNOTAMI
REAGOVAT EMFATICKY NA VIDĚNÉ
Moje řešení (použijte jen některé z uvedených bodů)
1.
2.
3.
4.
5.
8
Verbální komunikace
Verbální komunikace je výrazně podmíněna kulturou, výchovou v rodině a ve škole.
Je to především auditivní reprezentační kanál, který je aktivován při jejím příjímání.
Komunikace verbální je realizována pomocí jazyka - řeči.
Verbální projevy mohou být:
• zvukové
jazykový projev mluvený, ústní,
• grafické
jazykový projev psaný nebo tištěný,
• kombinované, zvukově-grafické
mluvený projev je doprovázen psaním nebo psaný projev je doprovázen
zvukovým komentářem.
Ačkoliv všeobecně převládá názor, že verbální komunikace je pro vyložení významu
jednodušší než ostatní formy, v případě verbální komunikace se jedná o specifickou
prácí s informací. Slyšená nebo čtená informace je nejprve vnímána, následně
chápána a následně ukládána/zapamatována. Už během tohoto procesu mohou
nastat na první pohled nepodstatné změny přijatých informací.
Základní dovedností je, že se napojíme na to, co partner říká, a nezačneme nové
téma. Pečlivé sledování toho, co partner říká, mu umožní sledovat postup myšlenek
a dovést svou řeč do konce.
Každé slovo má 2 významy:
- denotativní – slovníkový, pro všechny stejný
- konotativní – subjektivní emoční zabarvení slova
To může vést k nedorozuměním.
Řeč má svá pravidla:
- gramatika – skládání slov do vět
- sémantika – užívání slov v určitém významu
- fonetika – kombinace zvuků
Dále se hodnotí:
- výslovnost
- plynulost řeči
- bohatost
- spisovnost
9
Cvičení:
Níže je uvedeno 10 vět (konstatování) a otázek. Odpovězte na každou otázku podle
toho, jak rozumíte obsahu vět.
1. Navrženou stavbu schválila jasná většina poslanců 65 členného
zastupitelstva Moravskoslezského kraje.
Kolik poslanců to bylo?
2. Karel je silný kuřák.
Kolik cigaret denně vykouří?
3. Jejich primář je středního věku.
Kolik je mu let?
4. Můj známý má velmi dobře placené místo.
Kolik si měsíčně vydělá?
5. Auto pro nového šéfa bylo příšerně drahé.
Kolik stálo?
6. Ten pacient tady leží již příliš dlouho.
Jak dlouho tady vlastně leží?
7 .Trvalo ti moc dlouho, než jsi zvedla telefon.
Kolikrát telefon zazvonil?
8. Martina věnuje tomuto úkolu veškerý čas.
Kolik hodin denně?
9. Potřebujeme pravidelné dodávky zdravotnického materiálu.
Jak často potřebujeme dodávku?
10. S Vaší práci jsou pacienti velmi nespokojeni.
Kolik stížností za týden „obdržíte“?
10
Cvičení:
1. Zamyslete se nad jednotlivými odpověďmi a doplňte, o jaký druh sdělení se jedná
(sarkastické, diktátorské, realistické …) a co vypovídá o tom, kdo odpovídá?
2. Co odpovíte vy?
Petr/a se ráno zeptá – „Jak je venku?“
„Prší“
„Už zase prší“
„Vezmi si deštník“
„Ale zrovna tam je nějaká
sprška“
„Nic moc“
„Zrovna tam prší“
Petr/a řekne „To je ale zima.“ Vy se přitom potíte.
Ano, je zima.
Ne, je teplo, ale chápu, že ti
může být zima
Prosím tě, jak ti může být zima,
vždyť je takové horko.
Zima? Podívej se na teploměr.
„Pojď mi pomoc, zahřeješ se“
„Jsi v pořádku?“
„Furt mi je teplo.“
„Tato pasáž v dopise neodpovídá požadovaným normám.“
Domníváte se, že bych to měl
napsat …?
Vždyť jsem to napsal skoro
stejně.
O kterou normu se jedná?
Ukažte? Máte pravdu.
11
Komunikace činem
Nositelem komunikačního obsahu je čin, chápaný především jako sled a případný
rozpor neverbálních a verbálních komunikačních aktů.
Člověk se v nějaké určité situaci chová:
- buď záměrně
- nezáměrně
a v určité situaci vytváří a konzumuje:
- vlastní produkty – jakýkoliv tvořivý projev člověka
- cizí produkty – výběr předmětů, výtvorů aktivit apod.
Při komunikaci činem musíme vycházet z:
- kontextu, v němž se čin odehrál
- momentální i předcházející situace
- vzájemných vztahů a pozicí aktérů
Příklady k diskuzi
Příklad č.1: Mistr zadá dělníkům slovně úkol a rozdá listy k jeho vyplnění. Splnění,
jak říká, nechává na dobrovolnosti účastníků, následně však začne s kontrolou
individuálního plnění.
Příklad č.2: Dělníci neplní normu na dnešní den, přestože jsou upozorněni na možné
sankce. Někteří reptají. Jiní sedí. Další pracují.
Co říkají účastníci komunikačních situací?
Příklad Neverbální
komunikací
Verbální komunikací Komunikací činem
č.1
č. 2
12
7 ZÁKLADNÍCH MOTIVACÍ KE KOMUNIKACI
1. Kognitivní
Komunikace jako předávání smyslu. Vyjadřuje předávání si informací, umožňujících
poznání. Tento aspekt bývá často považován za jediný smysl a význam komunikace
laickou veřejností.
Příklad: „Včera jsem byl doma, psal jsem skripta a tak se do toho zabral, že jsem Ti
zapomněl zavolat“.
2. Sdružovací
Odráží potřebu kontaktu, navázání vztahu či jeho „pěstování“ a udržení. Motivace ke
komunikaci vyjadřuje jeden ze základních principů komunikace: snahu navázat a
případně následně udržet vztah s druhým jedincem.
„Dobrý den. Vím, že je to asi trochu opovážlivé, ale chci Vám říci, že mne velmi
zaujala Vaše elegance a krása. Jistě jste to již mnohokrát slyšela, ale vyčítal bych si,
kdybych se neosmělil Vás oslovit“.
3. Sebepotvrzovací
Odráží naši potřebu identifikace, sebevyjádření i sebevymezení. Tím, že si v
opakovaných sporech stojíme za svým, utvrzujeme si mínění, které máme o sobě.
Komunikujeme částečně „sami pro sebe“, kvůli sobě samým.
4. Adaptační
Komunikace vyjadřuje naše přijetí určité role. Jednak se přizpůsobujeme určitým
rolovým stereotypům, ale vnášíme do role i sami sebe. Jde o proces sociální
integrace.
5. Přesilová
Vyjadřuje potřebu se uplatnit, komunikace muže sloužit snaze vyniknout v porovnání
s druhými. Motivace ke komunikaci vyjadřuje většinou implicitně obsažený aspekt
snahy kontrolovat a přesvědčovat, a to z pozice dominance.
(explicitní varianta): „Vojíne, vpravo v bok a odchod“.
(implicitní varianta): „Ty už mne nemáš rád“.
„Myslím, že ty kupované hrníčky by měly být ty s kytičkami“.
6. Existenciální
Komunikace slouží i strukturaci času, „zaplnění pobytu“, zaplašení nudy.
7. Požitkářská
Komunikace slouží k pobavení, rozptýlení, odpočinku.
P r ů v o d c e s t u d i e m .
1 . R o v i n a i n f o r m a c í – t o t i ř í k á m , p o p ř e m ý š l e j o t o m .
2 . R o v i n a p ř i k a z o v a c í - t o t i ř í k á m , a b y s t o u d ě l a l .
3 . R o v i n a p ř e s v ě d č o v a c í – t o t i ř í k á m , a b y c h o m o t o m d i s k u t o v a l i .
13
Cvičení:
MAPOVÁNÍ VÝZNAMU SLOV
Zavolám Vám za chvíli. X ……………………………….
To místo je krásné. X ……………………………….
Přijdu hned. X ……………………………….
Bude to trvat trochu déle. X ……………………………….
POZITIVNÍ VYJADŘOVÁNÍ (NEZÁPORNÉ SDĚLOVÁNÍ)
Nezapomeň! X ……………………………….
Nechoď pozdě! X ……………………………….
Neboj se! X ……………………………….
Neposadíte se? X ……………………………….
Nepodíváte se na náš katalog? X ……………………………….
Nechtěl byste pomoci? X ……………………………….
SLABÉ A SILNÉ VYJADŘOVACÍ STYLY
Porovnejte:
ano samozřejmě určitě
Dovolila bych si vám
představit
Dovolte mi vám představit Ráda vám představuji
Neměl byste chviličku na
…
Můžete mi věnovat chvilku
na …
Prosím vás, věnujte mi
chvíli na …
14
VÝRAZY S POZITIVNÍM A NEGATIVNÍM NÁBOJEM
Existují výrazy, které na lidi působí pozitivně, usnadňují porozumění, zlepšují
budování vztahu a celkově jsou komunikačním partnerem kladně přijímány. Jsou to
výrazy s tzv. pozitivním nábojem.
Na druhé straně existují výrazy, které lidé slyší neradi, vzbuzují v nich nelibost, někdy
odpor a celkově komplikují a zhoršují vzájemnou komunikaci. Při profesionální
komunikaci se doporučuje tyto výrazy vynechávat.
Musíte nám to poslat. X …………………………………………….
Nesmíte tolik spěchat. X …………………………………………….
Je to trošičku problém. X …………………………………………….
Bohužel, nejde to. X …………………………………………….
Mám pro vás nepříjemnou zprávu. X …………………………………………
Máme tady malou komplikaci. X …………………………………………….
Nemohu pro vás nic udělat. X ………………………………………….
PROBLÉMOVÉ VÝRAZY
Upřímně. Nemusíte o tom pochybovat.
Věř mi, když říkám, že. Zdržím vás jen 5 minut.
Asi určitě. Se vší úctou.
Copak bych vám lhal. Je to pouze za 30,- Kč.
Každý normální člověk přece ví.
Proč jsou uvedené výrazy problémové?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
15
Cvičení: Rozdělte následující slova do dvou skupin:
na motivační - konstruktivně laděná slova
na nemotivační - destruktivně laděná slova
alternativy
bariéry
bezkonkurenční
bezpečnost
(bezpečí)
bohužel
extra
garance
hodnota
chyba
image
jistota
jo
klidný
komfort
komplikace
kvalita
likvidace
mimořádné služby
možná
možnost,
nabídka
nákladné
naprosto jedinečný
nedostatky
nelze
nemožné
nevhodné
obava
obtíž
pohotový
potíže
pouze
pověst
pozornost
problém
profesionální
☺
16
překážky
reference
reklamace
riskantní
rychlost
skvělý
složité
snad
snadný
spolehnutí
strach
široká škála
špatné
teda
tradiční styl
vada
vhodnost
výběr
výhody
výkonný
vztah
zamítnutí
záruka
zbytečné
zbytek
zdrobněliny
zjevné
ztráty
17
NASLOUCHÁNÍ
Umění naslouchat vyžaduje nejen pozorovat, nepřerušovat mluvčího, nerušit jeho
odmlky, kdy přemýšlí, ale i mít odvahu dovolit druhému mluvit a nebát se, že ztratíme
nad komunikaci kontrolu.
„Nejdřív se snaž pochopit, teprve pak být pochopen.“
1. REFLEXE
• naslouchání toho, co partner říká, zvažování a zpracování
jeho výpovědi a následné poskytnutí informace o výsledku
tohoto procesu
o rezonance (ozvěna) nebo parafrázování
o reflexe (odezva), přikyvování nebo pokládání otázek
o sumarizace (shrnutí myšlenky)
2. EMPATIE
• naslouchání a vidění toho, co partner citově prožívá; pokus o
souznění citů, včetně sdělování výsledku tohoto pokusu
formou slovního vyjádření, jak partnerovi asi je.
3. POVZBUZENÍ
• naslouchání záměrům partnera, jeho snahám, přáním a cílům,
spojené se snahou dovést ho k vlastnímu rozhodnutí (činu,
jednání, k určitému chování)
• poděkování a posílení důvěry
Můžeme rozlišit empatické naslouchání a kognitivní naslouchání. Empatické se
odehrává v rovině naladění se na emociální vzorce chování a jednání. Kognitivní se
odehrává v rovině naladění se na myšlenkové vzorce jedince. Máme uši, abychom
slyšeli, ale málokdy je efektivně využíváme pro pozorné naslouchání. Již několik let
testujeme schopnosti lidí zapamatovat si a porozumět tomu, co se říká. Testování
absolvovalo desítky studentů a manažerů. Výsledek experimentu byl ten, že si
většinou pamatujeme pouze polovinu toho, co nám někdo řekl bez ohledu na to, že si
testovaný člověk myslel, že pozorně poslouchal.2
Po dvou měsících si pamatujeme pouze 25 procent toho, co nám bylo řečeno.
Po osmi hodinách zapomeneme asi 33-50 procent sdělovaného projevu. Důvod je v
nedostatku tréninku.
2
Kantor: Výzkum pozorného naslouchání v letech 2005-2006.
18
Několik chybných předpokladů:
1) Naslouchání je záležitostí inteligence.
2) Když něco čteme, automaticky to i posloucháme, ovšem naslouchání je jiná
aktivita a vyžaduje jiné metody.
Na našich školách je věnována příliš malá pozornost a audiálnímu elementu
komunikace. Schopnost naslouchání se postupně vytrácí, až téměř degeneruje.
Jak se tedy zlepšit?
1) Věnovat pozornost faktorům, které ovlivňují schopnost naslouchat.
2) Vypěstovat sluchovou schopnost, která se může stát návykovou.
Lidé zpravidla cítí, že koncentrovat se na to, co posloucháme, je větší problém než
mentální koncentrace v průběhu jiných druhů komunikace. Soustředěný poslech je
složitý proces vnímání. Problém je, že myslíme mnohem rychleji, než mluvíme.
V průměru můžeme říct asi 125 slov za minutu. Zatímco náš mozek je schopen
zpracovat milióny operací, které jsou v našem kognitivním procesu podmíněny slovy.
To znamená, že když nasloucháme, lidský mozek registruje verbální podněty v
relativně nízké rychlosti, což neodpovídá jeho kapacitě. Mohlo by se zdát, že mozek
sníží tempo při zpracování verbální informace, že bude synchronizovat svoji činnost
se 125 slovy za minutu. Ale zpomalit proces myšlení je obtížné. Když nasloucháme,
pokračujeme v našem myšlení ve vysoké rychlosti, zatímco mluvená slova přicházejí
v pomalé rychlosti. Takže, když nasloucháme, máme stále časový prostor pro
přemýšlení. Správné či nesprávné zacházení s tímto volným prostorem je odpovědí
na otázku, jak dobře se může člověk koncentrovat na mluvené slovo.
Příklad. Případ rozčarovaného posluchače
Manažer hovoří k podřízenému o novém programu, který plánuje organizace spustit.
Podřízený je slabý posluchač. Sice se snaží dobře naslouchat, ale těžko se
koncentruje na to, co mu manažer říká. Manažer začíná mluvit a podřízený zahájí
proces naslouchání. Zpočátku zachycuje každé slovo a větu, která k němu plyne. Ale
za chvíli si podřízený uvědomí, že má dostatek prostoru přemýšlet i o jiných věcech
přímo nespojených s rozhovorem. Například o tom, že si dá sendvič. A také o tom,
že až manažer domluví, musí mu ještě říci o včerejší schůzce. Po tomto
myšlenkovém výletu se podřízený opět vrací k novým slovům manažera. A po chvíli
má podřízený opět hodně prostoru pro únikové myšlenky. A takto proces pokračuje.
Chvíli naslouchat a pak si odběhnout od naslouchání k vlastnímu přemýšlení a pak
se zase rychle vrátit k linii řeči, kterou vede manažer. Dá se tomuto procesu
vyhnout? Těžko. Podřízený je na takovýto způsob zvyklý a představuje u něj
dlouhodobě vytvořený návyk. Podobně jako u mnohých z nás.
Ovšem dříve nebo později nastane situace, kdy podřízený zůstane ve svých
myšlenkách déle3
. A najednou zjistí, že manažer je před ním. V tomto momentě
začne být pro podřízeného těžké rozumět manažerovi. Jednoduše proto, že
podřízený zmeškal čas pro příjem orální informace. Osobní mentální procesy
podřízeného byly aktivnější než mentální procesy směřované k manažerovi.
3
Příklad brankáře, na kterého jde málo střel v průběhu třetiny.
19
Pravidla pro dobrý poslech
Klíč k úspěchu jak se naučit lépe naslouchat spočívá ve schopnosti naučit se
efektivně využívat onen volný časový prostor pro přemýšlení během poslechu.
Výzkumem docházíme k závěru, že existují čtyři mentální aktivity, které vyvíjejí
maximální úsilí v příjmu zprávy. Tímto způsobem se lze vyhnout osobním mentálním
výletům. Jde o tyto procesy:
1. Posluchač přemýšlí o krok napřed před vypravěčem. Snaží se předvídat, k jakému
závěru řeč vede.
2. Posluchač zvažuje důkazy použité řečníkem. Je tento důkaz platný? Je to
kompletní důkaz – nejsou ještě další?
3. Opakovaně posluchač mentálně shrnuje a interpretuje význam řeči.
4. Věnuje pozornost neverbálním projevům. Korespondují s tím, co řečník říká?
Rekonstrukce vyřčeného
Dalším faktorem, který ovlivňuje naši schopnost naslouchat je rekonstrukce
řečeného.
Emoční filtry
Slyšíme to, co chceme slyšet a vypínáme, když slyšíme to, co nechceme slyšet.
Příklad.
Náš kolega říká: „ právě jsem slyšel od Pavla …
Ten Pavel … nemůže mě nechat ani chvíli na pokoji … přestává poslouchat … slovo
Pavel je stopka …
Co tedy dělat s emočními filtry?
1. Vyslechnout.
2. Zdržet se hodnocení – zejména v naslouchání – vyžaduje to sebe kontrolu.
3. Vyhnout se negativním důkazům.
Mnoho vedoucích, ač rádi deklarují, že jejich dveře jsou otevřené, jsou neúspěšní
v naslouchání.
Příjem signálu (sdělení, sdílení)
Příjem sdělení muže mít tyto varianty:
1. chápající pozitivní
2. chápající neutrální
3. chápající negativní
4. nechápající, žádající zpřesnění.
Příklad - empatie.
Z banky na hlavní třídě vychází elegantní pán s koženou taškou a dlouhým kabátem.
Určitě manažer nebo podnikatel. Najednou se u něj objeví človíček, který na několik
metrů čpěl a měl špinavé a potrhané šaty. Bezdomovec nenápadně a tak trochu
stydlivě s napřaženou dlaní říká: „Pane, celý týden jsem nejedl.“ A pán s akčností
sobě vlastní se ihned chopil slova: „Ale to se musíte nutit!“
1. O čem tento příběh vypráví?
2. Co s tím?
20
Šumy v komunikaci
Šumy jsou všechny zatěžující fyzikálně - psychické faktory, které nepříznivě ovlivňují
přesnost a srozumitelnost komunikace. Jakákoli komunikace je ohrožována
komunikačními šumy. Komunikačním šumem/bariérou rozumíme cokoli, co zkresluje
vyslané sdělení nebo bráni příjmu sdělení. V každé komunikaci je přítomná vyšší
nebo menší míra komunikačních bariér. Proto můžeme porozumění vyjadřovat spíše
jen mírou nedorozumění. To má velký význam v pracovní komunikaci, jejímž
základním cílem by mělo být snížit míru neporozumění sdělovaným obsahům na
nejmenší míru.
Cvičení:
Zamyslete se a uvědomte si základní komunikační šumy.
Sémantické:
Psychologické:
Fyzické:
Fyziologické:
Popřemýšlejte o tom, jak komunikační bariéry odstraňovat (překonávat), i když
uvedené faktory reálně působí. Co pro to můžeme udělat?
Uveďme dva náhodné příklady, přibližující význam a vliv kontextu a šumu
Příklad 1.
V kavárně se na první schůzce sejde mladý ambiciózní lékař – gynekolog a mladá
dívka. Mladý lékař ve snaze se „předvést“ jako úspěšný odborník, líčí dívce svoji
denní práci, včetně několika interrupcí. Jeho kontext je v této oblasti čistě profesně
neutrální. Jenže naslouchající dívka musela řešit minulou známost, po dlouhých a
bolestných úvahách, právě interrupcí. Její kontext je tedy osobně živý a plný
negativních souvislostí. Je zřejmé, že vyznění probíhající komunikace bude zcela
odlišné od záměrů sdělujícího.
Příklad 2.
Stačí připomenout starou anekdotu. „Dědo, drnčí Vám blatník“. „Co?“ „ Dědo drnčí
Vám blatník.“ „Co?“…. “Já Vám nerozumím, drnčí mi blatník“.
21
ZÁVĚR
Závěrečné otázky:
1. Jaké jsou funkce komunikace ve společnosti?
2. Čím se liší komunikace v každodenní a pracovní komunikaci?
3. Co rozumíte pod aktivním nasloucháním?
4. Vzpomeňte si na nějakou situaci, kdy se vám něco v kontaktu s druhými lidmi
podařilo. Hrála v té situaci nějakou roli komunikace? A jaký vliv měla verbální a
jaký neverbální složka?
5. A teď si vzpomeňte na nějakou situaci, kdy se vám něco v kontaktu s druhými
lidmi nepodařilo. Hrála v té situaci nějakou roli komunikace? A jaký vliv měla
verbální a jaký neverbální složka?
6. Pozorujte lidi a všímejte si, jak a co mluví a jak a co sdělují tělem. Vnímejte u toho
své pocity.
7. Uveďte, proč je mluvená řeč zpravidla výrazově (mnohem) bohatší než písemné
projevy.
8. Uvažte nyní jen zvukovou stránku mluvené řeči a napište, v čem všem se může
projevovat.
9. Má-li komunikace sloužit především dorozumění, patří k jejím hlavním prvkům
srozumitelnost. Jakými prostředky dosahujeme v komunikaci větší srozumitelnosti?
10. Dosahovaná míra (stupeň) vzájemného porozumění mezi účastníky komunikace
je různá, a protože jde o velmi složitý proces, závisí na mnoha faktorech. Sepište
ty, které považujete za podstatné.
22
Další zdroje.
BOZEK, P., Padesát jednominutových tipů úspěšní komunikace. Techniky pro
účinnější porady, písemná sdělení a vystoupení. Praha: Linde 1993. ISBN 80-85647-
23-0.
DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80–7169-
988-8.
HONEY, P. Tváří v tvář – průvodce úspěšnou komunikací. Praha, Grada Publishing
1997.
HOSPODÁŘOVÁ, I. Obchodní jednání, kde je problém. Praha, Experitis, 1997.
HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-
85424-40-1.
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Grada, Praha, 2007.
KEMP, M. Jak řídit pracovní porady. Praha, Grada Publishing, 1996.
KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-
7169-223-9.
LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Illinois: 1988. ISBN 0-256-
033730-2.
PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992 (dotisk 1996).
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací, Grada, Praha 2005.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha 2000.
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Portál, Praha.
23
OSOBNÍ AKČNÍ PLÁN Č. …
DRUHÁ CESTA:
NÁPAD? Co vás zaujalo a mohl byste použít ve svém profesním/osobním životě? Uveďte:
PROČ? Proč chcete použít právě tuto výše uvedenou věc/metodu? Jaký konkrétní přínos vám z toho vyplyne? Uveďte v
bodech:
KDY A JAK? Kdy to použijete? Uveďte konkrétní termín v blízké budoucnosti a co konkrétně v daném termínu uděláte
tak, abyste použil/a Váš nápad:
ANO / NE - NA KOLIK % JSTE BYLI ÚSPĚŠNÍ ……
Jakým způsobem budete hodnotit dosažení úspěchu? Uveďte způsob a termín a při vyhodnocení zakroužkujte ano/ne a
doplňte % úspěšnost:
24
OSOBNÍ AKČNÍ PLÁN Č. …
DRUHÁ CESTA:
NÁPAD? Co vás zaujalo a mohl byste použít ve svém profesním/osobním životě? Uveďte:
PROČ? Proč chcete použít právě tuto výše uvedenou věc/metodu? Jaký konkrétní přínos vám z toho vyplyne? Uveďte v
bodech:
KDY A JAK? Kdy to použijete? Uveďte konkrétní termín v blízké budoucnosti a co konkrétně v daném termínu uděláte
tak, abyste použil/a Váš nápad:
ANO / NE - NA KOLIK % JSTE BYLI ÚSPĚŠNÍ ……
Jakým způsobem budete hodnotit dosažení úspěchu? Uveďte způsob a termín a při vyhodnocení zakroužkujte ano/ne a
doplňte % úspěšnost:
25
OSOBNÍ AKČNÍ PLÁN Č. …
DRUHÁ CESTA:
NÁPAD? Co vás zaujalo a mohl byste použít ve svém profesním/osobním životě? Uveďte:
PROČ? Proč chcete použít právě tuto výše uvedenou věc/metodu? Jaký konkrétní přínos vám z toho vyplyne? Uveďte v
bodech:
KDY A JAK? Kdy to použijete? Uveďte konkrétní termín v blízké budoucnosti a co konkrétně v daném termínu
uděláte tak, abyste použil/a Váš nápad:
ANO / NE - NA KOLIK % JSTE BYLI ÚSPĚŠNÍ ……
Jakým způsobem budete hodnotit dosažení úspěchu? Uveďte způsob a termín a při vyhodnocení zakroužkujte ano/ne a
doplňte % úspěšnost: