Vývojová psychologie Kojenecké období 28 den – 1 rok Výrazný tělesný vývoj (prudký růst – 76 cm, hmotnost cca 10 kg) Kojenecké období b Tělesný vývoj – růst kostry, není rovnoměrný (velká hlava, krátký krk, dlouhý trup, krátké končetiny) b Psychický vývoj – nejdůležitější je rozvoj NS, vytváří se podmíněné spoje b Na proces zrání navazuje proces vývoje a rozvoje Kojenecké období b Důležitá je raná zkušenost (plynulé, jednotné, promyšlené působení na dítě) b Vždy máme na paměti individuální rozdíly dětí (dány vrozenými vlastnostmi CNS – typologií) b Klíčový věk – významné kvalitativní změny (3 – 6 – 9 – 12 měsíc) Kojenecké období b Potřeby biologické, tvoří základ b Spánek a bdění (nov. 20 hod. spánku, 1.r. 16 hod (noc + 2x den) b Nasycení (nov. 6-7x denně, 5 měs. 5x denně), doprovázeno emocionálními projevy, aktivitou dítěte – sání složitý výkon pro dítě Kojenecké období b Čistoty – vyprazdňování, přebalování, koupání b Tepla – nutná vnější opatření, oblékání, vytápění b Ochrana před bolestí Kojenecké období Potřeby psychické: Lásky Jistoty Bezpečí Podnětů Učení Kojenecké období b Emocionální vývoj b Kladné emoce – dobrá nálada, spokojenost, radost b Záporné emoce – žárlivost, strach, hněv b Úsměv - 6-8 týden, odpověď na úsměv dospělého b Úsměv – 4 měsíce, hlasitý (škádlivky, dotyk) Kojenecké období b Specifické pouto – 6 měsíc, známý obličej b - 7 měsíc stabilní osoba b - 12 měsíc sociální kont. b Lítost – po 6 měsíci b Strach – od 6 měsíce (odloučení od matky) b Žárlivost – 9 – 12 měsíc b Pláč – hladu, bolesti, strachu (při uklidnění je důl. kvalita sociálního vztahu a ne pouhé nakrmení….) Kojenecké období b Separace (6měsíců – 3roky), přítomnost matky při hospitalizaci b Vývoj socializace: = vrůstání do společnosti b Mikroskupina – rodiče b Dítě není sociálně bezmocné (signalizační prostředky má hned po narození) b Emocionální komunikace b Nezprostředkovaný emocionální stav Kojenecké období ë Poznávací procesy: ë Zdokonalují se jednotl. analyzátory (mění se dominance) ë Barevné vnímání od 4 měsíce ë Myšlení = praktické v činnosti ë Paměť = znovupoznání (lahev – krmení) ë Pozornost = novým věcem ë Řeč = předřečové stádium ou, gr, ë porozumění slov od dospělého ë tvoření slov ma-ma, ba-ba Vývoj motoriky - kojenec ¶ Hrubá motorika – individ. charakter ¶ Zákon cefalokaudálního vývoje ¶ Zákon centrálně periferního směru (velké svaly – drobné svaly) ¶ Převrací se ze zad na bok, na břicho, z břicha na záda, plazí se, leze, posadí se, poklekne, postaví se, chodí samo ¶ Jemná motorika b Týká se ruky dítěte, umožňuje manipulaci s předměty, úchop b Cefalokaudální pravidlo b Pravidlo palmárního = prvotního uchopení předmětu dlaní (palmární úchop, opozice palce, klešťový úchop) Jemná motorika b 1 – 3 MĚS, PROHLÍŽENÍ RUKOU b 4 MĚS ZÁMĚRNÉ UCHOPOVÁNÍ, ROVNOCENNÉ KONČ. b 5-6 MĚS DLAŇOVÉ UCHOPOVÁNÍ, VYUŽÍVÁ 4 PRSTY b 7-8 MĚS OPOZICE PALCE!, ZAČÁTEK MANIPUL. HRY b 9 MĚS KLEŠŤOVÉ UCHOPOVÁNÍ, MEZI PALCEM A UKAZOVÁKEM b Důležitá aktivita, praxe s přiměřenými předměty Výchovné problémy a zlozvyky koj. věku b Prodloužené usínání b Cumlání prstů (nesprávné krmení, nedostatek sociálních kontaktů) b Nadměrná plačtivost (vynucení přítomnosti dosp.) b Zlozvyky u jídla b Kývání dítěte („na čtyřech“) fyziologické=příprava na lezení zlozvyk=nedostatek aktivity Batolecí období b Mladší batolecí období b Starší batolecí období b Charakteristika období: b Důležité funkce – chůze = osamostatnění a řeč=dorozumívání Tělesný vývoj: Zpomalení oproti koj. Velká fontanela 18 měs uzávěr Chrup mléčný 20 zubů Hmotnost o 1-2kg ročně Výška o 10 cm/6-8cm Batole b Spánek, bdění b Krmení, stolování b Kontrola vyprazdňování (1 rok vysazovat na nočník, 2 roky samo si řekne) b Oblékání b Návyky b City: b Vývoj sebeuvědomování b Diferencované city (kladné, záporné) b Zklamání (pláč, hněv, žárlivost) b Sociální vazba s dosp. má význam pro rozvoj řeči a sebeuvědomění Vlastnosti dětských citů b Krátkodobé, reaguje na podněty pro dosp. nevýznamné b Přechodný ráz – přechází ze smíchu do pláče b Výrazně se projevují navenek b Ovlivnitelné- přenosné b Rozmanité, jeden cit vyvolá různé reakce Podmínky zdravého sebevědomí b JÁ (2r.) b Důl.moment hledání místa ve spol., pomoc dospělého b Uspokojit samostatnou aktivitu (pomoc-odnést..) b Nechat dítě uplatnit svoji vůli (chce pokračovat, jiné děti již ne) Poznávací procesy pVnímání probíhá v procesu činnosti pSouvisí s myšlením a řečí pNejvětší význam zrak a sluch pChar. období je koordinace zraku a pohybu ruky=dominantní činnost=manipulace s předměty Poznávací procesy p Jednotlivé receptory spolupracují p Vývoj schopnosti vnímat třetí rozměr=hloubku p Manipulace s předměty mu umožňuje získat přesnější informace o vlastnostech předmětů p Dítě si začíná uvědomovat rozdíly a podobnost (jablko, míč…) Poznávací procesy o Pozornost, velmi krátká, mimovolná o Výchovou rozvoj ustálení pozornosti o Vysoká citlivost na rušivé podněty o Ovlivnění:zdrav.stav, neuspokojené biolog.potřeby, nevyhovující prostředí, hodně hraček, nepřiměřené nároky Poznávací procesy b Paměť- je mimovolná b Zážitky si zapamatuje několik týdnů, měsíců, významné celý život b Představivost- na základě zkušeností b Projevuje se při hře b Při kresbě b Předměty mají jiný význam (židle je auto) Poznávací procesy Myšlení a řeč (dříve rozvoj myšlení) Význam má poznávací funkce CO JE TO ? TYPICKÁ OTÁZKA Poznávací procesy b Myšlení praktické b Myšlení pojmové, myšlenka se promítá do slov a myšlení probíhá nahlas „Lucinka udělá…..“ myšlení monologující b Řeč – pasivní, aktivní b Aktivní řeč- stádia b Stádium slova (18-21 měs, táta-máma) b Stádium autonomní řeči (koko, haf) Poznávací procesy b Stádium věty (18-24 měs, hají, dá, dej to ham) b Fyziologická patlavost b Převažují podstatná jména (18 m 20-30 slov, 24 m 300 slov) b Slovesa až po 2 roce b Nerozlišují rody (babičkovi, dědečkovi) Hrubá motorika b Rozvoj vzpřímeného stoje (konec 1r. vratký, 15m jistý, předklon, 18m na špičky, do výponu, sílí svalstvo nohou) b Lezení b Chůze po schodech b Vývoj běhu b Vývoj skoku b Házení a chytání Jemná motorika b Vývoj pohybů ruky b Zdokonalení klešťového úchopu b Uchopení předmětu v pohybu b Vzrůstá přesnost prstů b Používá hrníčku na pití b Používá lžičku 15m 2 kostky na sebe 18m 3 kostky na sebe 13m čmárání, tužka v dlani 21m 5 kostek na sebe 24m 6 kostek na sebe Starší batole b Sebevědomí, vzdorovitost, uvědomění „JÁ“ b Negativismus asi do 14 měsíce b Pozitivní stránka = pomocí vůle se učí správnému a přiměřenému rozhodování b Časová orientace b Omezení na krátké časové úseky (teď, hned) b Myšlení – zobecňování b Egocentrické převládá