Vývojová psychologie Předškolní období 3 – 6 (7) let Dominantní činnost = Hra Předškolák b Tělesný vývoj – přírůstek hmotnosti 2-3kg ročně, výškový 5-7 cm b Období vytahování – změna proporcí b Dokončení osifikace zápěstí – koncem období b Zdokonalení pohybů, jsou více harmonické b Pohyb je přirozenou aktivitou Předškolák b Charakteristika období: b Dítě dosáhne školní zralosti po stránce tělesné, rozumové, sociální, citové b Navštěvuje MŠ, významný mezník b Důležitá je pro dítě rodina b Typická otázka – PROČ? Věk otázek b Velký rozvoj fantazie Předškolák b Poznávací procesy: b Zlepšení funkce analyzátorů, především zraku (rozlišení odstínů, velikost, vzdálenost) b Vnímání – převládá celistvé, globální (křiklavá barva a nevyčleňuje části předmětu) b Vnímání času obtížné, žije přítomností Předškolák b Představy- obsažné, mezery vyplňují děti fantazijními představami = dětské lži = nepravá lež b Dítě netrestat, vhodně opravit b Fantazie – splývá s představami, doplňuje nedostatky zkušeností b Myšlení – konkrétně názorné (myslí v činnosti), b Egocentrické se postupně vytrácí. Učí se stylem pokus – omyl. b Mají rády pohádky Předškolák Řeč – rozšíření slovní zásoby Pozornost – převládá mimovolná, postupně úmyslná Paměť – lépe si dítě pamatuje konkrétní zážitky je obrazná, význam má citové podbarvení zážitku Převládá mechanická, rozvoj slovně logické Vývoj citů: Kromě základních, také vyšší city, rozvoj sociálních citů Sociální, estetické, mravní City přelétavé, od 4-5 let začínají ovládat vnější projevy citů Předškolák b Vývoj sociálních vztahů (hra, práce, nové role) b Důležitý dospělý – vzor pro dítě b Oidipův, Elektřin komplex – láska zaměřena na rodiče opačného pohlaví k rodiči stejného pohlaví – „nepřátelské city“ b Do popředí egoismus sklon k vychloubačnosti b Soupeří s ostatními dětmi, vzdor, rády středem pozornosti b Sebehodnocení závisí na hodnocení rodiči Předškolák b Zrcadlová teorie – rodiče dávají dítěti najevo, že si ho váží nebo ho podceňují b Dítě ví, co má a nemá b Nemá vyvinuté volní vlastnosti – sebeovládání, cílevědomost, vytrvalost b Předškolák b Vývoj kresby – viz MVP b Vstup do školy – náročná životní situace b Nároky na dítě – soustředit se, sedět, začlenit se do nové skupiny, podřídit se autoritě b Začarovaný kruh – neadekvátní výkon – špatná reakce učitele, rodičů – opětný špatný výkon – nechce chodit do školy Předškolák ë Dítě je zralé po stránce fyzické ë psychické ë sociální ë Orientační test školní zralosti Mladší školní věk ¶ Dominantní činnost – učení ¶ 6 – 10 (7- 11) let ¶ Charakteristika – individuální rozdíly, harmonizace pohybů, rozvoj jemné motoriky, nová role v životě, spolužáci, nové autority, bohaté společenské prostředí Vstup do školy b Nové povinnosti b Nové postavení v rodině – sebevědomí b Práva dítěte – zájem rodičů, klid na přípravu, vhodné prostředí b Vyhovět požadavkům školy- ovládat chování, pořádek, slušné chování… b Věk pouze orientační hledisko – důl. je vyspělost Mladší školní věk b Tělesný a pohybový vývoj b 6 let cca 21kg/20kg b Růst 4-5cm ročně b Váha 2-3kg ročně b Ortopedické hledisko – konec osifikace zápěstí (9-11 let) b Mléčný chrup – postupně trvalý Poznávací procesy ml. šk. věk b Vnímání, zpřesnění, odhaduje vzdálenost, odstíny barev b Představy, dokáže vyprávět zážitky, odlišuje minulé a současné b Fantazie, úbytek, uvědomuje si rozdíl mezi realitou a fantazií b Postupně tvořivá fantazie b Řeč, projevem myšlení, čtení b Myšlení, od konkrétních pojmů k abstraktním b Od alogického k logickému b Naivně názorné, přejímá vše od dospělého b Pozornost, přelétavá, neúmyslná, úmyslnou musí učitel aktivizovat b Paměť, vyvíjí se, mechanická k logické Vývoj citů ml. šk. věk b Méně bouřlivé, trvalejší b Převládá optimistická nálada, radostná b Pohybová aktivita vyvolává kladné city Sociální vztahy b Rozšíření b Solidarita b Kamarádské vztahy b Svědomí se uplatní již před činem, náznaky sebekontroly b Vůle – nutná motivace b Záleží mu na pochvale, citlivé na pokárání b Osobnost b Rozpor mezi slovy a skutky dospělých jsou negativní b Osvojení morálních norem b Důležitá je kreativita pro psychiku dítěte b Zájmy rozmanité, střídají se Adolescence b Kritické vývojové stádiu b Tělesné a psychické dozrávání, budování identity b Prepuberta 10-13 b Puberta 13-15 b Adolescence 20-22 ukončení Adolescence b Dominantní činnost pubescence b sociálně-komunikativní činnost b Dominantní činnost adolescenta b Profesionálně-učební b Aktivní poznávací činnost Adolescence pKdo jsem? Kým se mám stát? pPřekonávání vývojové krize: party, separované skupiny, velká netolerance pVýznam má vnější vzhled Adolescence p Změny somatické – modelování těla, sekundární pohlavní znaky p Změny psychické – emocionální labilita, přecitlivělost, časté změny nálad, impulsivní jednání, nejistota p Rozvoj inteligence, nová kvalita myšlení –abstraktní, logické, řeší situace alternativně p Pozornost – koncentrovanost p Obrazotvornost – denní snění Osobnost pubescenta o Introvert o Zájem o sex o Vzrůstá sebevědomí o Touha po obdivu o Negativismus typický pro pubertu: o Projev rozporu mezi být ovládán a ovládat, proti autoritě, touha po osamostatnění o Fyzická stránka předbíhá psychiku, psychika socializaci Adolescence b Snaha o uvolnění ze závislosti na rodičích b Odmítání kontroly b Někdy obrat proti rodičům b Důležité kamarádství b Zájem o druhé pohlaví b První lásky b Zamilovanost b Příprava na povolání b Příprava na manželství, rodičovství