A P S S ČR Ing. Jiří Horečky, Ph.D., MBA doc. Ing. Ladislav Průša, CSc. Ing. Jiří Horečky, Ph.D., MBA doc. Ing. Ladislav Průša, CSc. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Vydala Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR Vančurova 2904, 390 01 Tábor Odpovědná redaktorka: Mgr. Veronika Hotová Počet stran: 30 Vydání 1., 2019 ISBN: 978-80-907053-4-0 Obsah O autorech 4 Základní údaje o sociálních službách 5 2 Mezinárodní srovnání 8 Evropské projekce 11 Soukromý sektor 12 5 Aktuální situace v ČR 13 Kvantifikace výdajů na dlouhodobou péči v ČR 14 6.1 Kvantifikace podle ČSÚ 14 6.2 Kvantifikace podleVÚPSV 19 Prognózy pro Českou republiku 22 Závěry 25 Některé konkrétní návrhy opatření 26 Příloha - Očekávaný nárůst počtu zaměstnanců 27 Zdroje 28 3 O autorech Ing. Jiří Horečky, Ph.D., MBA prezident EAN - European Ageing Network (www.ean.care), prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR (www.apsscr.cz) Jiří Horečky působí v sociálních službách od roku 1999. Nejprve jako ředitel neziskové a posléze příspěvkové organizace, a od roku 2007jako prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. V r. 2013 se stal prezidentem Unie zaměstnavatelských svazů ČR a od roku 2017je prezidentem evropské asociace European Ageing Network (Evropské sítě stárnutí). Je autorem či spoluautorem více jak čtyř desítek odborných článků, publikací či kapitol, soudním znalcem v oboru financování sociálních služeb a členem řady odborných komisí, pracovních skupin a rad vlád ČR. Poslední jeho spoluautorskou publikací je vize dlouhodobé péče v Evropě - Long term care 2030, která byla publikována v březnu roku 2019. A doc. Ing. Ladislav Průša, CSc. výzkumný pracovník, ředitel Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí v letech 2001-2017 (www.vupsv.cz) Ladislav Průša byl v letech 1997-2000 ředitelem odboru sociálních služeb na Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR, v roce 2001 se stal ředitelem Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, kde v této funkci působil necelých 17 let. V rámci své pedagogické praxe v současné době vyučuje na Vysoké škole ekonomické v Praze a Slezské univerzitě v Opavě. Je autorem řady odborných článků, monografií, vysokoškolských knih a skript (např. Ekonomie sociálních služeb, ASPI ASPO Publishing, Praha 2007) a členem řady vědeckých rad, odborných komisia redakčních rad několika časopisů. V roce 2018 mu byla udělena Cena APSS ČR za dlouhodobý přínos k rozvoji sociálních služeb. 4 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Základní údaje o sociálních službách v ČR V České republice působí přibližně 2 150 poskytovatelů sociálních služeb, kteří mají registrováno cca 5 600 sociálních služeb ve 33 druzích. Veřejné výdaje na zajištění těchto sociálních služeb činí 40 mld. Kč. Odborníci se shodují, že se výdaje na sociální služby zhruba každých 10 let zdvojnásobí. Nejčetnějšími registrovanými sociálními službami jsou Pečovatelská služba (717), Odborné sociální poradenství (535) a Domovy pro seniory (531). Nejnákladnějšími jsou pak služby pobytové, tj. domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a domovy pro osoby se zdravotním postižením. Obecně nejná-kladnější a pro pečující osobu také nejrizi-kovější je neformální, resp. rodinná péče o osobu vyžadující vysokou míru potřeby péče, bez využití sociálních služeb (služeb terénních, ambulantních a odlehčo-vacích, poradentství apod.).1 V případě pobytových služeb pro seniory, tj. starší osoby vyžadující celodenní péči a/nebo osoby trpící demencí, jsou k dispozici domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem. Celkově Česká republika disponuje 61 973 lůžky.2 V případě pobytových služeb odlehčovacích (pobyt na lůžku na dobu určitou) je to pak 2 307 lůžek. Většinu kapacit vlastní (resp. zřizují) samosprávy, tj. kraje a obce. Menší část pak tvoří neziskový sektor a soukromí poskytovatelé. Co se týká skutečných potřeb, pak jediným parametrem je kumulativní počet nevyřízených žádostí, který je každoročně publikován ve Statistické ročence z oblasti práce a sociálních věcí. Ta za r. 2016 uvádí celkem 65 764 žádostí do domovů pro seniory a 21 334 do domovů se zvláštním režimem.3 Toto číslo je však částečně nadhodnoceno, nebot se jedná o kumulaci žádostí, z nichž řada již nemusí být aktuální (z důvodu úmrtí, podání žádostí do více zařízení najednou apod.). APSS ČR odhaduje, že aktuální a skutečný převis žádostí se pohybuje přibližně v jedné čtvrtině celkově evidovaných žádostí, tedy přes 20 000 žadatelů. 1 F. Vostatek a kol.: Financování a nákladovost sociálních služeb, APSS ČR, 2013. 2 Rok 2017. 3 Domovy se zvláštním režimem slouží zpravidla pro osoby trpící demencí. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 5 Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) disponuje Česká republika v případě lůžek dlouhodobé péče podprůměrnými kapacitami. Od r. 2007 a 2008jsme se dostali na podprůměr celé EU. Mezinárodní srovnání Česká republika nevychází v evropském a mezinárodním srovnání nejlépe. Dle různých zdrojů vykazuje shodně podprůměrné hodnoty ve srovnání s vyspělým světem, tedy hlavně se zeměmi, které nám jsou dávány svojí sociální politikou za příklad. Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) disponuje Česká republika v případě lůžek dlouhodobé péče podprůměrnými kapacitami. Od r. 2007 a 2008 jsme se dostali na podprůměr celé EU. V případě porovnání s původními členskými zeměmi je tato propast ještě větší a se zeměmi skandinávskými se nemůžeme porovnávat vůbec. Oi-rsjKi^Lnor-cooOi-rNKi^Lnor-coO-cocococococococococoao-aaaaaaa^ C^C^C^C^C^C^C^C^C^CSO'O'O'O'O'O'O'O'O'O' ooooooooo Česká republiko členové EU členové EU před květnem 2004 (EU15) severské státy Obrázek č. 1 - Kapacity v poměru počtu obyvatel 65+, World Health Organization, 2018. 8 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Tabulka č. 7: Počet lůžek v zařízeních dlouhodobé péče v evropských zemích počet lůžek počet lůžek stát na 1000 osob stát na 1000 osob starších 65 let starších 65 let | ) Belgie 70,01 í_ Maďarsko 47,33 Švédsko 69,39 Dánsko 45,88 Švýcarsko 67,21 Ú J Estonsko 43,73 Island 63,38 Španělsko 43,13 Nizozemsko 63,22 Rakousko 43,04 fcg* Finsko 60,22 ČR 40,81 j Malta 59,06 Litva 35,10 | ^ Francie 56,51 Lotyšsko 20,05 Lucembursko 55,83 Polsko 17,98 9 Slovensko 55,00 ( ^ Itálie 17,76 Německo 54,09 Chorvatsko 11,47 Slovinsko 53,57 (| O Rumunsko 7,88 Norsko 52,96 0 Bulharsko 2,24 Irsko 49,66 Řecko 1,13 Velká Británie 49,30 Zdroj: Beds in nursing and residential care facilities, [online], dostupné z: https://gateway.euro.who.int/ en/indicators/hlthres_24-beds-in- nursing-and-residential-care-facilities -total/, vlastní propočty Z těchto údajů vyplývá, že dostupnost služeb v těchto zařízeních je u nás z vyspělých evropských zemí nejhorší, před námi je i Estonsko, vybavenost místy v těchto zařízeních je vyšší i na Slovensku. Ze zprávy Evropské komise lze vyčíst, které státy mají lepší vybavenost pobytovými a terénními sociálními službami. V obou případech vychází Česká republika z průzkumu s lehce nadprůměrnými kapacitami (rozdíl mezi daty WHO a EK je dán rozdílnými porovnávanými zeměmi a šestiletým odstupem obou zdrojů). Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 4,0 2,0 0,0 FVR IS FR BE NL SE NO LU SI ES MT UK IE CZ DE PT AT SK Fl CY IT HU DK EE HR LV PL LT EL RO TK " , OM 8,3 6,7 6,6 6,3 5,8 5,3 4,8 4,8 4,4 4,3 4,2 3,9 3,5 3,5 3,4 3,3 3,3 3,1 3,0 3,0 2,8 2,5 1,8 1,6 1,4 1,0 0,8 0,6 0,5 0,5 0,2 Obrázek č. 2 - Kapacita pobytových služeb péče na počet obyvatel 65+, EK2012. V případě domovů, tedy pobytových služeb, mají výrazně vyšší relativní kapacitu státy, jako Island, Francie, Belgie, Nizozemí, Švédsko, Norsko, Lucembursko anebo Slovinsko. 20,0 15,0 10,0 5,0 0,0 hiun NL IS DK NO AT SE BE CZ LU UK DE FR IE HU Fl EL IT ES PT MT EE SK SI PL LV LT RO 21 20,5 20 19,314,4 9,4 7,4 7,2 7,0 6,9 6,6 6,5 6,5 6,4 6,3 5,6 4,9 4,7 4,3 4,0 2,3 2,3 1,8 1,7 1,6 0,6 0,3 Obrázek č. 3 - Kapacita domácí péče na počet obyvatel 65+, EK2012. V případě služeb terénních jsme na tom o něco lépe a mezi země, které nás zásadně kapacitně převyšují, patří Nizozemí, Island, Dánsko, Norsko a Rakousko. 10 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Evropské projekce Dle nejnovější projekce Evropské komise v oblasti stárnutí publikované v r. 2018 je prognóza ČR ohledně stárnutí populace naprosto shodná s evropským průměrem. Poměr ukazatele starobní závislosti, tedy poměr mezi počtem obyvatel ve věku nad 65 let a pracovně aktivními obyvateli (obvykle se definují jako osoby ve věku od 15 do 64 let), činil v r. 2016 28,1 % a prognóza v r. 2070 je pak 49,7 %. Rozdíl je tedy očekávaný nárůst o 21,6%, což je průměrný očekávaný nárůst celé Evropské unie. Ve své studii z roku 2012 uvádí Evropská komise i jiné alarmující parametry, a to konkrétně do horizontu r. 2060. Počet osob vyžadujících péči se zdvojnásobí z 20,7 mil. na 44,4 mil. (navýšení o 115 %). Počet osob vyžadujících péči v institucích se ztrojnásobí z 2,9 mil. na 8,3 mil. (navýšení o 186 %). Počet osob vyžadujících formální péči v domácím prostředí (pečovatelská služba, domácí péče) vzroste z 5,5 mil. na 13,9 mil. osob (navýšení o 153 %). Tato projekce navýšení potřeby péče, a tedy i nutných kapacit sociálních služeb, je samozřejmě v každé evropské zemi trochu jiná, avšak jak je patrné z obrázku č. 4, v České republice bude tento nárůst v porovnání s jinými státy nadprůměrný (projekce v případě nárůstu pobytových služeb). 100 % 80 % o 9 60 % .2 40 % 20 % o % 2007-60 celkem 2007 BE BG CZ DK DE EE IE EL ES FR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI Fl SE UK NO EU27 231 33 105 99 871 4 92 171 968 750 209 9 6 36 11 56 4 275 121 2 165 131 14 84 141 787 82 5373 118 35 51 60 561 4 22 76 180 552 165 3 6 32 3 45 2 123 63 1 75 82 9 50 111 469 41 2897 Obrázek č. 4 - Osoby závislé no péči, demografické scénáře, 2007-2060, péče v institucích. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 11 Soukromý sektor V Evropě je sektor sociálních služeb nejdynamičtěji rostoucím. Celkově pracuje v sociálních službách přes 10 mil. zaměstnanců a mezi roky 2008-2012 je evidován nárůst 2 mil. pracovních míst, tzn. zejména v době ekonomické krize a restrikce výdajů veřejných rozpočtů. Velký podíl na tom má soukromý sektor (neziskové organizace, ale i obchodní společnosti a velké korporátní celky). Česká republika patří nastavením svých podmínek mezi země nepřátelské soukromému kapitálu a obecně zdrojům v sociálních službách. V r. 2017 zveřejnil EUROFOUND historicky první publikace monitorující stav veřejných a soukromých poskytovatelů pobytových služeb, resp. domovů. NL DE w e UK FR ES BE BE IE BE AT Fl CZ SK SE ÜQOÜOÜC& BRUSEL VALONSKO FLANDRY Public I Private non-profit | Private for-profit Obrázek č. 5 - Poskytovatelé pobytových sociálních služeb dle vlastnictví. Z obrázku č. 5 je patrné, že Česká a Slovenská republika má v porovnání s jinými státy naprosto okrajový podíl soukromých poskytovatelů. To je dáno skutečností, že jak český, tak slovenský systém financování je k soukromým investorům a poskytovatelům na rozdíl od většiny Evropy mimořádně nepříznivý. Tato studie se dotýká také jednoho rozměru pobytových služeb, a to jejich veli- kosti, resp. kapacity, kdy studie mimo jiné uvádí, že průměrně jsou menší kapacity v pobytových službách např. v České republice a ve Skotsku či Anglii.4 Zajímavé výstupy přináší studie i v porovnání spokojenost x kvalita poskytovaných služeb dlouhodobé péče. Česká republika vykazuje vyšší míru spokojenosti klientů než země, jako Itálie, Belgie, Velká Británie, Irsko nebo Švédsko. 12 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Aktuální situace v ČR Projekce vývoje obyvatelstva ve všech evropských zemích ukazují, že populace stárne. Obecně klesá celkový počet obyvatelstva, významným způsobem se mění struktura obyvatelstva, rostou nároky na jednotlivé sociální systémy. V současné době je zřejmé, že systém sociálních služeb není na důsledky stárnutí populace připraven. Závislost poskytovatelů na přiznání dotací ze státního rozpočtu brání potřebnému rozvoji sociálních služeb; nízká úroveň odměňování má za důsledek, že se řada poskytovatelů sociálních služeb potýká s nedostatkem počtu sociálních pracovníků. Tato skutečnost se promítá v prodlužování čekací doby na umístění v pobytových zařízeních, terénní sociální služby se nerozvíjejí, podpora pečujících osob ze strany státu je nedostatečná. Nutnost rozšiřovat kapacity dlouhodobé péče konstatuje i zpráva OECD pro zdravotnictví v České republice z r. 2019: Je zapotřebí podporovat rozvoj pečova- telských zařízení a harmonizovat politiku úhrad zdravotní péče poskytované v nemocnicích a jiných zařízeních. Krajské úřady je vhodné motivovat k zajištění dostatečného počtu institucí dlouhodobé péče na jejich území, a to s přihlédnutím k budoucímu vývoji. V roce 2013 byla publikována Projekce obyvatelstva České republiky do r. 2100. Tato skutečnost umožnila aktualizovat dopady, které může mít očekávaný vývoj počtu obyvatel mj. i na všechny sociální systémy. Zatímco o dopadech do systému důchodového pojištění se diskutuje dlouhodobě a jejich kvantifikace je otázkou především standardních pojistně matematických propočtů, o dopadech stárnutí populace na oblast sociálních služeb se diskutuje pouze okrajově (Průša, 2015a), žádná komplexní studie, která by kvantifikovala dopad stárnutí populace na potřebu sociálních služeb v naší zemi, doposud nebyla zpracována. 4 V soukromém sektoru. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 13 Kvantifikace výdajů na dlouhodobou péči v ČR Podle mezinárodní metodiky sledování výdajů na dlouhodobou péči SHA 2011 se rozlišují dvě skupiny výdajů:5 Dlouhodobá zdravotní péče (HC.3), která zahrnuje tři formy: lůžková dlouhodobá péče (HC 3.1), která zahrnuje služby dlouhodobého charakteru poskytované v nemocnicích, v domovech pro seniory, v domovech pro osoby se zdravotním postižením, v týdenních stacionářích apod.; denní dlouhodobá péče (HC 3.2), která je poskytována v denních stacionářích, v centrech denních služeb, zahrnuje rovněž odlehčovací služby; domácí dlouhodobá péče (HC 3.4) zahrnuje služby poskytované klientům v přirozeném prostředí jejich domova (domácí péče, pečovatelská služba, osobní asistence). ■ Dlouhodobá sociální péče (HCR.1), která zahrnuje: - služby tzv. asistenčního charakteru (dovaž ka nebo příprava oběda, pomoc při zajištění chodu domácnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické, výchovné a vzdělávací činnosti nebo pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů pacienta (klienta); - peněžité dávky dlouhodobé sociální péče (dávky pro osoby se zdravotním postižením a část výdajů na příspěvek na péči). Je zřejmé, že toto členění neodráží klasifikaci výdajů na dlouhodobou sociální a zdravotní péči tak, jak jsou tyto výdaje chápány v ČR. 6.1 Kvantifikace podle ČSÚ ČSÚ dlouhodobě publikuje výsledky zdravotnických účtů, první kvantifikace výdajů na dlouhodobou péči podle nové metodiky SHA 2011 byly publikovány v roce 2017. Podle této metodiky činily v roce 2017 celkové výdaje na dlouhodobou péči 72,2 mld. Kč, z toho 50,4 mld. Kč představovaly výdaje na dlouhodobou zdravotní péči a 21,8 mld. Kč výdaje na dlouhodobou sociální péči (viz obrázek č. 6). 5 VizVýsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2017 [online] dostupné z: https://www.czso.ez/documents/10180/90577099/26000518.pdf/e345ea90-Ob2f-4b46-947e-5ae317a3c36d?version=1.1. 14 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Vývoj výdajů na dlouhodobou péči v letech 2010-2017 70 000 60 000 1 íf 50 000 'OJ a. ° 40 000 o "O 2 30 000 20 000 — 10 000 — o 17 241 16 999 ^^^^ 16 050 ^^^^ 15 926 ^^^^ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 35 762 37 005 37 081 38 596 ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 2010 2011 2012 2016 2017 dlouhodobá sociální péče 2013 2014 2015 | dlouhodobá zdravotní péče Obrázek č. 6 Pramen: Výsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2017, Praha: ČSÚ, 2019. Dlouhodobá zdravotní péče je složena z řady služeb zdravotní a související osobní péče (např. podávání léků, ošetřování chronických ran, rehabilitace, pomoc při osobní hygieně, pomoc při zvládání běžných úkonů, pomoc při poskytnutí stravy atd.), které pacient čerpá s primárním cílem zmírnit bolest a zvládnout špatný zdravotní stav s určitým stupněm závislosti. Pro účely zdravotnických účtů je členěna na dlouhodobou lůžkovou, denní a domácí péči (viz obrázek č. 7). Výdaje na dlouhodobou zdravotní péči v roce 2017 (mld. Kč) Obrázek č. 7 Pramen: Výsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2017, Praha: ČSÚ, 2019. Výdaje na dlouhodobou sociální péči v roce 2017 (mld. Kč) Obrázek č. 8 Pramen: Výsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2016, Praha: ČSÚ, 2019. Dlouhodobá lůžková péče zahrnuje podle uvedené metodiky lůžkovou péči v různých typech zdravotnických zařízení (např. nemocnice, léčebny dlouhodobě nemocných, ostatní specializované léčebny, hospice apod.) a v rámci sociálních služeb (domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, domovy pro osoby se zdravotním postižením, týdenní stacionáře apod.). Nejvíce finančních prostředků z kategorie dlouhodobé lůžkové péče bylo v letech 2010-2017 z veřejných rozpočtů vydáno na provoz domovů pro seniory, výdaje na tuto péči činily v r. 2017 celkem 12,9 mld. Kč. Dlouhodobá sociální péče v systému zdravotnických účtů zahrnuje výdaje na služby, které zajišťují pomoc s činnostmi každodenního života, a výdaje na peněžité dávky (viz obrázek č. 8). Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 15 CSU dlouhodobě publikuje výsledky zdravotnických účtů, první kvantifikace výdajů na dlouhodobou péči podle nové metodiky SHA 2011 byly publikovány v roce 2017. Podle této metodiky činily v roce 2017 celkové výdaje na dlouhodobou péči 72,2 mld. Kč, z toho 50,4 mld. Kč představovaly výdaje na dlouhodobou zdravotní péči a 21,8 mld. Kč výdaje na dlouhodobou sociální péči. 16 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 V případě sociálních služeb dlouhodobé sociální péče se jedná výhradně nebo převážně o poskytování tzv. asistenčních služeb typu pomoc při zajištění chodu domácnosti (úklid, nákupy, zajištění stravy), zprostředkování kontaktu se společen- ským prostředím, poskytnutí ubytování, sociálně terapeutické, výchovné a vzdělávací činnosti nebo pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů (viz obrázek č. 9). Vývoj výdajů na sociální služby | chráněné bydlení ^ sociální rehabilitace J sociálně aktivizační služby J terapeutické koumunity ostatní Obrázek č. 9 Pramen: Výsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2016, Praha: ČSÚ, 2019. Peněžité sociální dávky dlouhodobé sociální péče zahrnují podle uvedené metodiky příspěvek na péči, příspěvek na mobilitu a příspěvek na zvláštní pomůcky, nejnákladnější z nich je příspěvek na péči (viz obrázek č. 10). Vývoj výdajů na peněžité dávky dlouhodobé sociální péče v letech 2012-2017 2012 2013 2014 2015 2016 2017 | příspěvek na péči | příspěvek na mobilitu | příspěvek na zvláštní pomůcky Obrázek č. 10 Pramen: Výsledky zdravotnických účtů ČR v letech 2010 až 2017, Praha: ČSÚ, 2019. 18 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 6.2 Kvantifikace podle VÚPSV Pokud bychom měli kvantifikovat výdaje na dlouhodobou péči v členění, které vychází z kompetencí jednotlivých ministerstev (s využitím metodiky SHA 2011 zohledňující i výdaje na některé sociální dávky), potom při použití údajů statistických ročenek ministerstva zdravotnictví6 a ministerstva práce a sociálních věcí7 činily v r. 2017 náklady dlouhodobé sociálně zdravotní péče celkem 55 121 mil. Kč (viz obrázek č. V), tedy o přibližně 17 mld. Kč méně, než je vykazováno ve zdravotnických účtech. Struktura výdajů na dlouhodobou péči v roce 2017 podle kvantifikace VÚPSV Pramen: Vlastní propočty. Celkové náklady dlouhodobé zdravotní péče činí podle těchto propočtů pouze 6 323 mil. Kč, náklady v léčebnách pro dlouhodobě nemocné činily 3178 mil. Kč, náklady na ošetřovatelských lůžkách dosáhly úrovně 929 mil. Kč, náklady na lůžka hospicového typu činily 199 mil. Kč a náklady domácí zdravotní péče dosáhly úrovně 1 935 mil. Kč. Do těchto nákladů tedy nejsou zahrnuty náklady na služby sociální péče, které jsou poskytovány podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Celkové náklady dlouhodobé sociální péče dosáhly v r. 2017 úrovně 35 747 mil. Kč, které zahrnují náklady na všechny služby sociální péče. Tedy: ■ domovy pro seniory 12 439 mi . Kč ■ domovy se zvláštním režimem 7187 mi . Kč ■ domovy pro osoby se zdravotním postižením 5 590 mi . Kč ■ chráněné bydlení 1 086 mi . Kč ■ týdenní stacionáře 353 mi . Kč ■ osobní asistence 699 mi . Kč ■ pečovatelská služba 2 644 mi . Kč ■ tísňová péče 44 mi . Kč ■ průvodcovské, předčitatelské a tlumočnické služby 56 mi . Kč ■ podpora samostatného bydlení 65 mi . Kč ■ odlehčovací služby 678 mi . Kč ■ ostatní 4 906 mi . Kč 6 Zdravotnická ročenka České republiky 2017. Praha: ÚZIS ČR 2018. ISSN 1210-9991. [online] dostupné z: http://www.uzis.cz/katalog/rocenky/zdravotnicka-rocenka-ceske-republiky-1961-az-2013. 7 Statistická ročenka z oblasti práce a sociálních věcí 2017. Praha: MPSV, 2018. bez ISSN. [online] dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/34376/Statisticka_rocenka_z_oblasti_prace_a_socialnich_ veci_2017.pdf. Základní ukazatele z oblasti práce a sociálního zabezpečení v České republice ve vývojových řadách a grafech 2017. Praha: MPSV, 2018. bez ISSN. [online] dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/34384/Zakladni_ukazatele_z oblasti_prace_a_socialniho_zabezpeceni_v_Ceske_republice_2017.pdf. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 19 Náklady na peněžité dávky dlouhodobé sociální péče dosáhly v r. 2017 úrovně 13 051 mil. Kč, z toho náklady na příspěvek na péči činily 11 095 mil. Kč, náklady na příspěvek na mobilitu dosáhly úrovně 1 202 mil. Kč a náklady na příspěvek na zvláštní pomůcku činily 754 mil. Kč. Poznámky k provedené kvantifikaci: 1. Do nákladů dlouhodobé zdravotní péče jsou zahrnuty pouze ty typy lůžek, které do svých statistik započítává WHO (viz: Beds in nursing and residential care facilities, per 100 000. Dostupné z: https://gateway.euro.who.int/en/indicators/hl-thres_23-beds-in -nursing-and -residential-ca re-facilities-per-100-OOO/visualiza-tions/#id=27682), a to přesto, že podle odhadů VZP ČR je na interních odděleních nemocnic cca 15 000 osob hospitalizováno především ze sociálních důvodů. 2. Do nákladů na dlouhodobé služby sociální péče jsou zahrnuty výdaje na poskytování všech typů služeb sociální péče tak, jak jsou definovány v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. 3. Do nákladů na peněžité dávky dlouhodobé sociální péče jsou zahrnuty v plném rozsahu výdaje na příspěvek na mobilitu a příspěvek na zvláštní pomůcku. 4. Z hlediska výdajů na příspěvek na péči je nutno vycházet z toho, že tato dávka je určena na krytí nákladů na poskytované sociální služby, a tedy že tyto výdaje jsou již částečně zahrnuty ve výdajích na jednotlivé sociální služby a že podle dříve získaných poznatků8 je příspěvek na péči v případě, že příjemce této dávky nevyužívá žádnou z forem služeb od registrovaných poskytovatelů, využíván také na úhradu výdajů, které s péčí přímo nesouvisí, nejčastěji se jedná především o úhradu běžných výdajů v domácnosti, úhradu nákladů na bydlení, nákladů na dopravu, úhradu léků, v některých případech je příspěvek na péči vynakládán na nákup jídla a vitamínů, na splátky automobilu, na nákup oblečení a hygienických pomůcek, na spoření či nákup invalidního vozíku. V prosinci 2017 pobíralo příspěvek na péči celkem 354,7 tis. klientů v této struktuře: stupeň závislosti forma péče žádný reg. poskytovatel pobytová zařízení ambulantní zařízení terénní zařízení celkem 1. 9 679 5 090 5 770 86 746 107 285 II. 17 237 4 662 5 064 88 503 115 466 III. 21 741 2 608 3 002 55 944 83 295 IV. 21 146 1 250 1 586 24 654 48 636 celkem 69 803 13 610 15 422 255 847 354 682 8 Viz: Případové studie způsobů zajištění péče o příjemce příspěvku na péči. Praha: MARKENT, s.r.o. &VÚPSV, v.v.L, 2011. 20 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Za předpokladu, že by tato struktura příjemců příspěvku na péči byla zachována po celý rok 2017, potom by výdaje na tuto dávku příjemcům, kteří: ■ využívali terénní služby, činily 896,5 mil. Kč; ■ nevyužívali žádnou ze služeb od registrovaných poskytovatelů, činily 15 401,9 mil. Kč. Předpokládejme, že: ■ 50 % z objemu výdajů na příspěvek na péči pro příjemce, kteří využívali terénní služby, využili tito příjemci na nákup těchto terénních služeb (tedy 448,3 mil. Kč, které jsou již zahrnuty v objemu výdajů na jednotlivé terénní služby), a ze zbylých 50% využili příjemci 30 % na úhradu běžných výdajů v domácnosti (tedy v rozporu s úmysly zákonodárce), na sociální služby zajištované členy rodiny tedy bylo vynaloženo 313,8 mil. Kč; ■ 30% z objemu výdajů na příspěvek na péči pro příjemce, kteří nevyužívali žádnou ze služeb od registrovaných poskytovatelů, bylo využitou na úhradu běžných výdajů v domácnosti, na sociální služby zajištované členy rodiny tedy bylo vynaloženo 10 781,3 mil. Kč. Za těchto předpokladů tedy výdaje na příspěvek na péči, které je podle metodiky SHA 2011 nutno započítat do nákladů na dlouhodobé služby sociální péče, činí 11 095,1 mil. Kč. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 21 Prognózy pro Českou republiku V následujících letech se bude měnit věková struktura naší populace (viz obrázek č. 12). Očekávaný vývoj počtu obyvatel a vybraných seniorských kategorií do roku 2100 10 mil. 8 mil. 6 mil. 4 mil. 2 mil. O mi 35,00 ~ 30,00 o 25,00 20,00 15,00 o 10,00 g 5,00 H 0,00 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075 2080 2085 2090 2095 2100 počet obyvatel počet osob st. 80 let počet osob st. 65 let podíl osob st. 80 let na celkovém počtu obyvatel podíl osob st. 65 let na celkovém počtu obyvatel Obrázek č. 12 Zdroj: Projekce obyvatelstva České republiky do roku 2100. [online], dostupné z: https://www.czso.cz/csu/ czso/projekce-obyvatelstva-ceske-republiky-do-roku-2100-n-fu4só4b8h4, vlastní propočty. Nárůst počtu osob v seniorském věku se promítne v nárůstu počtu příjemců příspěvku na péči. Jsou zpracovány dva scénáře vývoje počtu příjemců příspěvku na péči do roku 2050 - statický a dynamický. Na základě takto provedených propočtů lze očekávat, že do r. 2050 vzroste počet příjemců příspěvku na péči ze současných cca 355 tis. osob na 632-734 tis. osob. 22 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Projekce vývoje počtu příjemců příspěvku na péči do roku 2050 700 ooo ;i3 600 000 'OJ a. □ □ 500 000 a. 400 000 300 000 200 000 100 000 u 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2017 skut. skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 skut. r. 2017 vývoje 2017/11 1. stupeň závislosti 48 636 51 415 54 353 57 336 66 068 65 203 81 640 75 375 101 994 84 216 122 452 88 922 137 993 91 487 150 536 II. stupeň závislosti 83 295 88 010 95144 98 474 119 406 112 596 150 867 129 809 190 575 144 019 230 333 151 540 262 214 156 511 290 473 III. stupeň závislosti 115 466 121161 124 517 135 199 143 537 154 209 166 805 175 320 192 705 191 089 213 708 199 154 225 983 205 957 235 634 IV. stupeň závislosti 107 285 111 728 105 498 124 291 103 088 140 459 95 320 156129 79 422 166 194 57170 171 453 58 776 177 920 57 655 /. stupeň závislosti II. stupeň závislosti III. stupeň závislosti IV. stupeň závislosti Obrázek č. 73 - Projekce vývoje počtu příjemců příspěvku na péči do r. 2050 (vlastnízpracování). Z uvedeného očekávaného vývoje počtu příjemců příspěvku na péči v jednotlivých stupních závislosti je zřejmé, že stávající kapacity jednotlivých typů sociálních služeb nebudou v následujících letech dostatečné. Je zřejmé, že rozvoj všech forem terénních, ambulantních i pobytových zařízení by se měl stát nedílnou součástí všech rozvojových plánů na obecní i krajské úrovni. Nezbytným předpokladem umožňujícím včas reagovat na změněnou demografickou situaci je zvýšení důrazu na analýzu změn v demografické situaci obyvatelstva v jednotlivých regionech. Je zřejmé, že tento nárůst počtu osob v poproduktivním věku se musí projevit i v nárůstu celkové kapacity jednotlivých forem sociálních služeb pro seniory, vč. kapacity pobytových zařízení, a to přesto, že stávající koncepční materiály MPSV vycházejí stále z teze, že kapacity těchto služeb se nebudou zvyšovat a potřebnou péči o seniory zajistí členové rodiny. Při zachování současné kapacity jednotlivých typů služeb sociální péče po celé sledované období do r. 2050 by např.: ■ vybavenost místy v domovech pro seniory klesla ze současných 83,28 míst na 1 000 osob starších 80 let na 33,25 míst na 1 000 osob starších 80 let; ■ vybavenost místy v domovech se zvláštním režimem klesla ze současných 36,00 míst na 1 000 osob starších 80 let na 14,37 míst na 1 000 osob starších 80 let; ■ vybavenost pečovatelskou službou klesla ze současných 31,22 osoby na 1 000 osob starších 65 let na 20,17 osoby na 1 000 osob starších 65 let. Pro zachování současné úrovně vybavenosti jednotlivými typy služeb sociální péče po celé sledované období do r. 2050 by se např.: • počet míst v domovech pro seniory do roku 2050 musel zvýšit z 35 596 míst v roce 2016 na 89 146 míst, přičemž Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 23 největší nárůsty kapacity v těchto zařízeních by bylo nutno realizovat do r. 2035 nebo by muselo dojít ke zvýšení kapacit u jiných, substitučních služeb, jako např. pobytových služeb komunitního typu, semi-pobytových služeb, nových modelů bydlení pro seniory s navázanými sociálně-zdravot-ními službami apod.; ■ počet míst v domovech se zvláštním režimem do r. 2050 musel zvýšit z 15 387 míst v r. 2016 na 38 536 míst, přičemž největší nárůst kapacity i v těchto zařízeních by bylo nutno realizovat do r. 2035; ■ počet osob, kterým je poskytována pečovatelská služba, musel zvýšit z 63 701 osob v r. 2016 (jedná se o disponibilní kapacitu pečovatelské služby, tj. okamžitá disponibilní kapacita; celkový počet klientů byl tak např. v roce 2017 celkem 100 700 osob) na 98 613 osob, přičemž největší nárůst počtu osob lze očekávat do r. 2025 a následně v letech 2035-2045. Pro ilustraci: Pro zajištění potřebného nárůstu kapacity v domovech pro seniory a v domovech se zvláštním režimem do roku 2035 by bylo potřeba vybudovat v každém správním obvodu obce s rozšířenou působností v tomto období v průměru 289 míst. Výše uvedená prognóza pracuje pouze s demografickým vývojem. Je však nutné vzít v úvahu ještě jednu zásadní skutečnost, která ovlivní významně poptávku po dlouhodobé péči, a to je rostoucí počet osob trpících demencí. Podíváme-li se na historický vývoj výskytu demence v České republice, můžeme konstatovat, že jak v absolutním, tak v relativním vyjádření počet lidí s demencí neustále narůstá. Později zpracované prevalenční studie navíc ukazují, že počty lidí s demencí jsou vyšší, než se dříve předpokládalo. Prevalence demence byla pro 60. léta odhadována v poloviční výši, než jaké jsou současné propočty. Zatímco v 60. letech žilo v České republice podle odhadů zhruba 49 až 55 tisíc lidí s demencí, při změně režimu v roce 1989 to bylo 73 až 81 tisíc lidí, na přelomu tisíciletí v roce 2000 až pak 89 až 98 tisíc a v roce 2015 dokonce necelých 156 tisíc lidí. Pokud použijeme projekci obyvatelstva z roku 2013 a aplikujeme na ni poslední prevalenční studie Alzheimer Európe, můžeme říci, že v roce 2020 u nás bude žít téměř 183 tisíc lidí s Alzheimerovou chorobou nebo jinou formou demence, v roce 2050 pak dokonce 383 tisíc lidí (Zpráva Demence 2016). Z hlediska kvantifikace potřebného nárůstu počtu pracovníků v jednotlivých typech sociálních služeb je možno vycházet z výsledků dynamického scénáře jako minimální varianty. Lze očekávat, že změny ve struktuře klientů jednotlivých typů sociálních služeb z hlediska míry závislosti budou vyžadovat podstatně vyšší nárůst kapacity všech typů sociálních služeb. Již z prvního pohledu na tato čísla je zřejmé, že před celou naší společností stojí ohromná výzva - zabezpečit kvalifikovaný personál pro očekávaný nárůst kapacity sociálních služeb. Je potřeba urychleně iniciovat vznik nových a výrazné rozšíření stávajících studijních oborů na středních a vysokých školách orientovaných na výuku sociální práce a ošetřovatelství tak, aby i nadále byly sociální služby poskytovány na úrovni odpovídající současné době. Nárůst kapacit bude ale doprovázen také zvýšenou potřebou zaměstnanců v sociálních službách. Při provedené projekci očekáváme nutnost nárůstu kapacit služeb sociální péče (s výjimkou domovů pro osoby se zdravotním postižením, kde bude tento trend opačný). V r. 2030 tak bude muset do sociálních služeb péče přijít 11 204 nových pracovníků a v r. 2050 pak 45 091 pracovníků (viz příloha č. 1). 24 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Závěry Česká republika je ve srovnání s kapacitami sociálních služeb (zejména služeb pobytových) dlouhodobě pod evropským průměrem. Tento propad se každoročně zvětšuje tím, jak vyspělé evropské země reagují na zvyšující se poptávku (zejména z důvodu nárůstu podílu starších osob, ale i osob trpících demencí), zatímco ČR reaguje minimálně a se zpožděním. V ČR neexistuje žádný centrální plán na budování kapacit sociálních služeb pro seniory (pobytové služby, terénní služby, denní stacionáře apod.). Aktuální strategické dokumenty se nedotýkají problému nedostatečných kapacit, včetně návrhů řešení, tj. systematického plánu jejich dovybudování. Centrální investiční podpora je zcela zanedbatelná. Pro zachování současné úrovně vybavenosti jednotlivými typy služeb sociální péče po celé sledované období do r. 2050 by se např.: počet míst v domovech pro seniory do r. 2050 musel zvýšit z 35 596 míst v r. 2016 na 89 146 míst, přičemž největší nárůst kapacity v těchto zařízeních by bylo nutno realizovat do r. 20 359; počet míst v domovech se zvláštním režimem do r. 2050 musel zvýšit z 15 387 míst v r. 2016 na 38 536 míst, přičemž největší nárůst kapacity i v těchto zařízeních by bylo nutno realizovat do r. 2035; počet osob, kterým je poskytována pečovatelská služba, musel zvýšit z 63 701 osob v r. 2016 (jedná se o disponibilní kapacitu pečovatelské služby, tj. okamžitá disponibilní kapacita; celkový počet klientů byl tak např. v roce 2017 celkem 100 700 osob) na 98 613 osob, přičemž největší nárůsty počtu osob lze očekávat do r. 2025 a následně v letech 2035-2045. Pro ilustraci: Pro zajištění potřebného nárůstu kapacity v domovech pro seniory a v domovech se zvláštním režimem do roku 2035 by bylo potřeba vybudovat v každém správním obvodu obce s rozšířenou působností v tomto období v průměru 289 míst. Výše uvedená prognóza pracuje pouze s demografickým vývojem. Je však nutné vzít v úvahu ještě jednu zásadní skutečnost, která ovlivní významně poptávku po dlouhodobé péči, a to je rostoucí počet osob trpících demencí. ■ Nutné a nezbytné zvýšení kapacit služeb sociální péče povede také ke zvýšení počtu zaměstnanců v sociálních službách, o 11 000 do roku 2030 a v r. 2050 až 4x více. ■ Pokud nedojde k systémové a systematické změně ve smyslu rozvoje kapacit sociálních služeb pro seniory, čeká nás ještě větší propad v porovnání se zeměmi, které se na stárnutí obyvatelstva a s tím související změny odpovědně připravují. Čeká nás tedy stav blížící se kolapsu, který bude mít dopady i na ekonomiku této země. 9 Nebo by muselo dojít ke zvýšení kapacit u jiných, substitučních služeb, jako např. pobytových služeb komunitního typu, semi-pobytových služeb, nových modelů bydlení pro seniory s navázanými sociálně-zdravotními službami apod. Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 25 Nektere konkrétni návrhy opatření Pro odvrácení budoucího kolapsu sociálních služeb je nutné zajistit dostatečnou podporu investic sociálních služeb, a to v souladu s doporučeními Evropské komise pro ČR. Rozpočtovaná částka v rámci státního rozpočtu ČR na r. 2019 pro tento účel ve výši 150 mil. Kč je fatálně nedostatečná. 2Pro umožnění elementárního rozvoje sociálních služeb je nezbytné změnit systém • financování tak, aby tento reagoval na nutnou a vzrůstající poptávku po těchto službách a tuto potřebu odrážel i vjejich financování. Současný systém státních dotací je nastaven tak, že udržuje stávající kapacity a neumožňuje průběžně a pružně reagovat na zvyšování poptávky, resp. potřeb. Žádné strategické dokumenty ČR na nutnost zvyšování kapacit sociálních služeb • nereagují systematicky. Jakékoliv změny, a to i změny jednotlivých prvků celkového systému, jsou pouze dílčí či parametrické. Jinými slovy: Česká republika se chová, jako by se jí popsané prognózy (evropské i národní) netýkaly. Toto je nutné změnit. 4Současný systém sociálních služeb je nepřátelský vůči soukromému kapitálu, sou-• kromým zdrojům a soukromým poskytovatelům sociálních služeb. Zatímco právě soukromý sektor vykazuje v posledních letech zásadní nárůst kapacit sociálních služeb (a tím reaguje na narůstající poptávku po těchto službách), stávající systém svými regulačními opatřeními, které jsou iracionální a ve srovnání se západní Evropou ojedinělé, jim zabraňuje v přirozeném a hlavně potřebném rozvoji. 26 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 Příloha - Očekávaný nárůst počtu zaměstnanců 2025 2030 2035 2040 2045 2050 domov pro seniory 33 964 45 369 54 906 58 909 60 766 63 298 domov se zvláštním režimem 18 344 26 732 35 047 40 495 44 755 49 728 pečovatelská služba 11 420 14135 16 973 20 626 24 912 28 246 denní stacionáře 2 53ó 2 818 3 096 3 489 3 951 4 235 domovy pro osoby se zdravotním postižením 10 379 9 833 9 286 8 740 8194 7 648 chráněné bydlení 2 485 2 603 2 721 2 840 2 958 3 076 týdenní stacionáře 902 1 002 1 101 1 241 1 405 1 506 odlehčovací služby 3 421 4 234 5 084 6 178 7 462 8 460 osobní asistence 5 241 6 487 7 789 9 465 11 432 12 962 podpora samost. bydlení 177 205 233 271 316 347 průvodcovské a předčitatelské služby óó 70 73 79 86 89 sociální služby poskytované ve zdrav, zařízeních 87ó 930 977 1 055 1 147 1 182 tísňová péče 115 146 180 222 271 310 centra denních služeb 720 800 879 990 1 121 1 202 celkem 90 645 115 364 138 343 154 601 168 774 182 291 nárůst celkem 20 573 45 292 68 271 84 529 98 702 112 219 z toho vliv rozvojových prvků 4 824 11 204 18 789 27120 36 232 45 091 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 27 Zdroje ■ BEDNAŘÍK, R., BODNÁROVÁ, B. 2005. Starnutie populácie - výzva na změny v službách pre starších rudí. Bratislava: Středisko pře studium práce a rodiny. ' LONG-TERM CARE FOR THE ELDERLY. Provisions and providers in 33 European countries. Publications Office of the European Union, 2012. ISBN 978-92-79-25727-8. ■ Český statistický úřad. 2013. Projekce obyvatelstva České republiky do roku 2100, [online], dostupné z: . ■ EU Expert Group on Gender and Employment (EGGE). Long-term care for the elderly. Provisions and providers in 33 European countries. Publications Office of the European Union, 2012. ISBN 978-92-79-25727-8. ■ European Commission. THE 2018 Ageing Report: Underlying Assumptions and Projection Methodologies. Institutional Paper 065, 2017. ISBN 978-92-79-64714-7. ■ HOREČKY, J. Otázky dlouhodobé domácí péče v zemích EU. In. Sociální služby, s. 28-32, číslo leden 2014. ISSN 1803-7348. ' LANGHAMROVÁ, J. - ŠIMKOVÁ, M. - SIXTA, J., 2018. Makroekonomické dopady rozšiřování sociálních služeb pro stárnoucí populace České republiky. Politická ekonomie, č. 2, s. 240-259. ISSN 0032-3233. ■ MAISONNEUVE, CH., MARTINS, J. O. Public spending on health and long-term care: a new set of projections, in OECD Economic Policy Paper Series No. 06, 2013. ISSN 2226583X. ■ MONINUEVO, D. ANDERSON, R. Care homes for older Europeans: Public, for-profit and non-profit providers. Eurofound, 2017. ISBN 978-92-897-1607-9. ■ MPSV, 2015. Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016-2025. Praha: MPSV. ISBN 978-80-7421-126-3. ■ OECD Economics Surveys, Czech Rep. 2018. ■ PRUSA, L. 2015a. Důsledky stárnutí populace na potřebu služeb sociální péče do roku 2030. Demografie, č. 3, s. 231-244. ISSN 0011-8265. ■ PRUSA, L. 2015b. Financování služeb sociální péče v ČR - teorie a praxe. FÓRUM sociální politiky, č. 3, s. 2-9. ISSN 1802-5854. ' PRŮŠA, L. BAREŠ, P. HOLUB, M. ŠLAPÁK, M. 2015. Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování. Praha-.VÚPSV. ISBN 978-80-7416-234-3. ■ PRŮŠA, L. 2018a. Nová projekce vývoje počtu příjemců příspěvku na péči v ČR do roku 2030. Demografie, č. 1, s. 49-60. ISSN 0011-8265. ■ PRŮŠA, L. 2018b. Mezinárodní komparace systémů sociálních služeb v evropských zemích - inspirace pro úpravy systému sociálních služeb v naší zemi. FÓRUM sociální politiky, č. 3, s. 9-15. ISSN 1802-5854. ' TARRICONE R. and TSOUROS A. D. The solid facts: Home care in Europe. World Health Organization Europe, 2009. ISBN 978-92-890-4281-9. ■ ŠIDLOVA KUNSTOVA, N., ŠIDLO, L. 2016. Perspektivy vývoje kapacit v domovech pro seniory v Jihočeském kraji. Kontakt, č. 2, s. 113-122. ISSN 1212-4117. - SPASOVÁ, S., BAETEN R., COSTER S., GHAILANI D., PENA, R., VANHERCKE, B. Challenges in long-term care in Europe. A study of national policies 2018. European Union, 2018. ISBN 978-92-79-87174-0. ■ Veřejný ochránce práv, 2017. Léčebny pro dlouhodobě nemocné - zpráva ze systematických návštěv veřejného ochránce práv. [online] [cit. 2018-07-10]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/ESO/LDN_ souhrnna_zprava_2017_web.pdf. 28 Současná struktura služeb dlouhodobé péče a prognóza potřebnosti sociálních služeb 2019-2050 2019 www.apsscr.cz