MINI-MENTAL STATE EXAMINATION (MMSE) Pokyny k užívaní Aricept* (donepezil HCl) VŠEOBECNÉ POKYNY K POUŽÍVÁNÍ MMSE 1. Pred použitím se pokuste posadit vyšetrovaného tak, aby seděl proti vám. Prověřte jeho schopnost slyšet a porozumět velmi jednoduché konverzaci, napr. Jak se jmenujete?". Pokud vyšetřovaný používá brýle nebo naslouchací přístroj, zajistěte, aby je měl ještě před začátkem vyšetření. 2. Představte se a pokuste se získat důvěru vyšetřovaného. Před vyšetřením ho požádejte, zda rru můžete klást otázky, např. „Mohu se vás zeptat na několik otázek, týkajících se vaší paměti T. Pomáhá to vyhnout se katastrofickým reakcím. 3. Položte každou otázku nanejvýš třikrát. Když vyšetřovaný neodpovídá, skórujte „0". 4. Když vyšetřovaný odpoví nesprávně, skórujte „0". Nenaznačujte (nepomáhejte), ani neklaďte otázku znovu. Např. Jaký je nyní rok?" - „1952." Akceptujte tuto odpověď, neklaďte tuto otázki, znovu, nenaznačujte, neposkytujte žádný neverbální „klíč" jako jsou např. pohyby hlavou apod. 5. K používání MMSE je zapotřebí následující vybavení: hodinky, tužka a čistý papír 6. Když vyšetřovaný odpovídá „Co jste říkal ?", nevysvětlujte ani se nepouštějte do diskuse - jer zopakujte stejné otázky (Jaký je nyní rok?"), maximálně třikrát. 7. Když vás vyšetřovaný přeruší, např. „K čemu je to zapotřebí?", odpovězte jen „Vysvětlím vám to za několik minut (za chvíli), až skončíme. Nyní bychom mohli pokračovat prosím ... už jsme téměř na konci." POKYNY K JEDNOTLIVÝM ÚKOLŮM Maximální skóre I. Orientace Ponechte 10 sekund na každou odpověď 1. Jaký den v týdnu je dnes? (akceptujte pouze přesnou odpověď) 1 2. Kolikátého je dnes (jaké je dnes datum)? (akceptujte i včerejší nebo zítřejší datum) 1 3. Který měsíc (v roce) je nyní? (první den nového nebo poslední der starého měsíce - akceptujte oba) 1 4. Který rok je nyní?(akceptujte pouze správnou odpověď) 1 5. Jaké je nyní roční období? (během posledního týdne starého období nebo prvního týdne nového období - akceptujte obě sezóny) 1 6. Ve kterém státě jsme? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1 7. Ve kterém okrese jsme?(akceptujte pouze správnou odpověď) 1 8. Ve kterém jsme městě?(akceptujte pouze správnou odpověď) 1 9. Jak se jmenuje tato nemocnice/zdravotnické zařízení (akceptujte pouze správný název nemocnice nebo zařízení) 1 10. Ve kterém poschodí budovy jsme? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1 II. Zapamatování 11. „Řeknu vám názvy tří předmětů. Opakujte je po mně a zapamatujte šije. Za chvíli se v zeptám znovu." (Řekněte je pomalu, asi v jed n ovteři nových intervalech) míč auto člověk „Prosím vás, zopakujte mi tato slova." 3 (Skóre 1 bod za každou správnou reprodukci na první pokus.) Při opakování vyšetření použijte tato slova: zvonec džbán fanoušek účet déšť sůl býk válka sklenice Poskytněte 20 sekund na odpověď. Pokud vyšetřovaný nezopakuje všechna tři slova, opakujte je, dokud se je nenaučí, maximálně však 5krát. ost a počítání Opakované odčítání čísla 7. Řekněte: „Odčítejte 7 od 100 a odčítejte potom dále 7 od výsledku, dokud vám neřeknu dost." Instrukci je možno opakovat třikrát, pokud vyšetřovaný mlčí, pouze opakujte instrukci. Poskytněte 1 minutu. Když už vyšetřovaný začal, nepřerušujte ho, umožněte mu pokračovat do té doby, dokud neprovede 5 odčítání. Když vyšetřovaný přestane, zastaví se před pěti odčítáními, zopakujte původní instrukci: „Odčítejte stále postupně 7 od toho co vám zbylo". Instrukci opakujte nanejvýš třikrát. Zapište si všechny dílčí výsledky vyšetřovaného Skórováni: všechny správně - 5 4 správně, 1 nesprávně - 4 3 správně, 2 nesprávně - 3 2 správně,3 nesprávně - 2 1 správně,4 nesprávně - 1 Hláskováníslova pozpátku. Úkol může být použit alternativně místo opakovaného odčítání. Již na začátki, vyšetření se rozhodněte, zda použijete odčítání či hláskování. Nepoužívejte hláskování pozpátku, pokud vyšetřovaný nebyl schopný odčítat resp. naopak. Řekněte: „Hláskujte slovo POKRM." (můžete vyšetřovanému pomoci hláskovat slovo správně) Řekněte: „Nyníto prosím hláskujte pozpátku." Poskytněte 30 sekund na hláskování pozpátku. Když pacient nedokáže hláskovat slovo ani s pomocí, skóre je „0". Skórováni hláskováni pozpátku: všechny správně - 5 vynechání 1 písmene - 4 vynechání dvou písmen - 3 přehozenídvou písmen - 3 vynechání nebo přehození tří písmen - 2 přehození, vynecháníčtyř písmen - 1 Paměť, výbavnost Řekněte: „Nyní mi řekněte, jaká byla ta tři slova, která jste si měl zapamatovat." míč auto člověk (skóre 1 bod za každou správnou odpověď, bez ohledu na pořadí) Poskytněte 10 sekund. 3 V. 14. Ukažte náramkové hodinky. Zeptejte se: „Co je to?" Akceptujte „náramkové hodinky" nebo „hodinky". Neakceptujte „hodiny", „čas" apod. Poskytněte 10 sekund. 1 15. Ukažte tužku. Zeptejte se: „Co je to?" (skóre 1 bod za „tužku", skóre pro „pero" 0) 1 VI 16. Řekněte: „Chtěl bych, abyste po mně zopakoval větu: „Zádr é kdyby anebo ale." Poskytněte 10 sekund na odpověď. Skóre 1 bod za správno reprodukci, musíale být úplná a přesná. 1 VII. Třístupňový příkaz 17. Zeptejte se vyšetřovaného, zda je pravák nebo levák. Při povelu se tomu musíte přizpůsobit. Řekněte: „Vezměte tento papír do vaší pravé (levé) ruky, přeložte ho jednoL na polovinu oběma rukama a položte papír na podlahu." Skórováni: vezme papír správnou rukoL přeloží ho na poloviiu položí ho na podlalu Poskytněte vyšetřovanému 30 sekund. Skóre 1 bod za každý správně vykonaný příkaz. 3 VIII 18. Řekněte: „Přečtěte, co je napsáno na tomto listu, a potom to udělejte (udělejte to, co je napsané)." Podejte vyšetřovanému kartičku s textem „Zavřete oči". Když vyšetřovaný text jenom přečte, je možné instrukci zopakovat, avšak maximálně třikrát. Poskytněte 10 sekund, 1 bod vyšetřovaný získá jen tehdy, když zavře oči. Předložený text se nemusí číst hlasitě. 1 IX. Psaní 19. Podejte vyšetřovanému tužku a papír. Řekněte: „Napište mi jakoukoliv celou větu na tento papír." Poskytněte 30 sekund. Věta musí být smysluplná, nehodnotí se gramatické chyby. 1 20. Položte před vyšetřovaného předlohu, papír, tužki. a gumu a řekněte: „Obkreslete tento obrázek, prosím." Umožněte více pokusů dokud vyšetřovaný neskonc ' a neodloží kresbu. Vyšetřovaný musí nakreslit 4stranný obrazec mez dvěma 5strannými obrazci. Roztřesenost ani rotace obrazů nevadí. Maximáln čas na kreslení je 1 minuta. 1 Použitá literatura: 1. Folstein M, Folstein S, Mc Hugh P. Mini Mentol State: A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J of Psychiatric Researche, 12, 1975, s. 189-198. 2. Tuokko H, Hadjistavropoulos T, Miller JA et al. The Clock Test: a sensitive measure to differentiate normal elderjy from those with Alzheimer disease. J Am GeriořrSoc.1992;40;579-584. 3. Mendez MF, Alta T, Underwood KL. Development of scoring criteria for the Clock Drawing Task in Alzheimer's disease. J Am Ge™trSoc.1992;40;1095-1099. 4. Nolan KA, Mohs RC Screening for dementia in family practice. \vi Alzheimer's disease A Guide to Practical Management, Part II. Richter RW, Blass JP, eds. St. Louis, Mo: Mosby-Year Book, Inc; 1994;81-95. 5. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV)., 4th ed. Washington, DC; American Psychiatric Association; 1994;142-143. 6. Preiss M. Test hodin: Neuro psych o logická skrininková zkouška demence. Čs a Slov PsychioE1998;8/98 ročník 94;330-335. TEST HODIN Požádejte vyšetřovaného, aby namaloval ciferník hodin a vepsal číslice na správná místa. Poté co namaluje kruh a umístí číslice, požádejte ho(jÍ), aby zakreslil(a) ručičky ukazující 11 hodin 10 minut nebo 8 hodin 20 minut. Skóre: Třebaže byly popsány různé metody skórování nakreslených hodin,2'34 je zde prezentováno pětibodové hodnocení (0-4 body), které je stručné, citlivé a snadno použitelné4: Pacient nakreslí uzavřený kruh = 1 bod, správně umístí čísla do ciferníku = 1 bod, vepíše všech 12 čísel správně = 1 bod, umístí ručičky do správné pozice = 1 bod. Interpretace: Určitých chyb, například hrubého pokřivení kontury nebo nepatřičného popisu, se zřídka dopouštějí osoby s neporušenou poznávací schopností.4 Je nutné klinické posouzení, ale nízké skóre ukazuje na potřebu dalšího hodnocení. Je třeba zdůraznit, že každé skóre je subjektivní a že může docházet k omylům v klasifikaci. Je však nepravděpodobné, že osoba s narušením poznávacích funkcí by byla schopna perfektně nakreslit hodiny. V případě pochybnosti je třeba přinést další doklady.4 Příklady kresleni hodin: A B C □ E CDT CDT CDT CDT CDT VIMSE VIMSE VIMSE MMSE MMSE 30 20 15 14 15 Obrázek: Příklady kreslení hodin u pacienta bez poruchy kognitivních funkcí (A) a u pacientů s demencí (B-E). Ve výše uvedených aříkladech byli pacienti požádáni, aby zakreslili ručičky na 8 hodin 20 minut. Pod každou kresbou jsou uvedena příslušná skóre CDT (clock drawing task) a MMSE." Další krok: Proveden ítohoto stručného skríninkovéhotestL není kritériem demence, ale může pomoci při rozhodování, zda je potřebné další kognitivní hodnocení.4 Pri narušené schopnosti nakreslit hodiny je třeba zvážit kompletní diagnostické posouzení, zda se u pacienta jedná o demenci (např. kritéria DSM-IV5). Toto hodnocení by mělo zahrnovat standardizované posouzení poznávacích schopností, jakým je Mini-Mental State Examination (MMSE).1