KOMUNIKACE 1
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
International Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden
Honorary Senior Research Fellow
Queen Mary University of London
E-mail:  e.kocovska@qmul.ac.uk

KOMUNIKACE 1
Zdravotnický personál, který tyto zátěže a problémy chápou, budou lépe schopni pomáhat pacientům,
aby se vyrovnali s emocemi, které se často dostavují.
•
•
•
•
EMOCIONÁLNÍ REAKCE PACIENTŮ NA NEMOC
-Nemoc vyvolává emocionální tíseň a působí stres
-Chronické choroby – negativní emocionální reakce

KOMUNIKACE 1
Přehled běžných zátěží z hlediska klinické psychologie:
•Ohrožení efektivity a obava ze závislosti na okolí
•Hrozba izolace
•Hrozba ztráty lásky
•Hrozba ztráty tělesných funkcí
•Hrozba ztráty části těla
•Hrozba ztráty racionality
•Hrozba bolesti
•Strach ze smrti
•
•
•
•
•
•
•
•a příbuzných adaptačních úkolů
EMOCIONÁLNÍ REAKCE PACIENTŮ NA NEMOC

KOMUNIKACE 1
•OHROŽENÍ EFEKTIVITY a OBAVA ZE ZÁVISLOSTI NA OKOLÍ
-
-Nemocný se obvykle stává méně efektivním
-Sebeúcta a pocit vlastní hodnoty – závisí na výkonu
-Ztráta zaměstnání či hrozba, že o místo přijdou
-Znemožnění aktivit v rodině a s dětmi
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
•HROZBA IZOLACE
- Nemoc a hospitalizace – obavy z izolace od nejbližší rodiny a přátel
•
•
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
•HROZBA ZTRÁTY LÁSKY

- Mnozí pacienti se obávají, že je nemoc učiní neatraktivními či nehodnými lásky jejich blízkých
•
•
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
HROZBA ZTRÁTY ČÁSTI TĚLA
•
•Amputace končetin po úrazu, při těžkém diabetu aj.
•Ztráta prsu jako důsledek karcinomu
•
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
•HROZBA ZTRÁTY RACIONALITY
-Nemoc často ovlivňuje mentální a kognitivní funkce
-Nemoc  či léky mohou způsobovat např. zapomnětlivost, narušují soustředění, mohou snižovat
celkovou úroveň mentální kontroly
-Pacienti se mohou bát užívat určité léky, aby nebyli „zblblí“, otupělí či ospalí
-
•
•
•

KOMUNIKACE 1
•HROZBA BOLESTI
-Každý normální člověk se bojí bolesti a snaží se jí vyhnout
-Nikdo nechce trpět
-O to víc toto platí u pacientů, kteří prožívají bolest či jsou si vědomi reálné hrozby bolesti
•
•
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
•STRACH ZE SMRTI
-Strach ze smrti = základní lidský pude – pud sebezáchovy
- setkáváme se s ním vždy v souvislosti s podezřením na závažnou diagnózu a může se projevovat
různými způsoby.
-
-
-
•
•
•
•
•

KOMUNIKACE 1
Všechny výše zmíněné zátěže související s nemocí staví pacienta před množství problémů, kterým se
musí přizpůsobit.
Na základě adaptability dělíme nemocné na:
qPacienty s optimistickou adaptací na nemoc:
-Snižování či bagatelizace skutečného dosahu a závažnosti postižení
qPacienty s pesimistickou adaptací na nemoc:
-Nadměrné zvýšení obav z nebezpečí, očekávají komplikace, vzniká depresivní ladění, přílišné
zaobírání se svou nemocí
qPacienta s realistickou adaptací na nemoc:
-    Se snahou o přizpůsobení se nemocničnímu prostředí a změnám v souvislosti s postižením
-

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØRegrese
ØPopření
ØÚzkost
ØHněv
ØSklíčenost
Ø

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØRegrese
= univerzální reakce na nemoc - psychický návrat k dětským stadiím emocionality jako reakci na
nemoc
- Vede ke zvýšené fyzické a emocionální závislosti – pacienti ji bud považují za ohrožující nebo se
jí nedokáží zříci.
Ø

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØPopření - nabývá mnoha forem:
-Pozitivní forma popření = pacienti prostě vytěsní myšlenky na nemoc z mysli a alespoň na krátká
časová období jsou schopni odvrátit pozornost od problému. Myšlenky na nemoc jsou však stále na
hranici vědomí
-Negativní forma popření = potenciálně nejškodlivější reakcí na nemoc – informace poskytnuty
lékařem jsou popírány (lékař se „mýlí“).
-
Ø

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØÚzkost
     = subjektivní zkušenost strachu, hrůzy a předtuch
-Velmi častým jevem u většiny nemocí
-Nabývá mnoha forem a v průběhu nemoci se mění
-Úzkostné reakce pacienta
-Doprovázena somatickými projevy
-Může ovlivnit průběh nemoci
-
Ø

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØHněv
-Velmi častý projev při nemoci
-Proč zrovna já?
-Při pokusech o pochopení významu nemoci – hněv na sebe, Boha či zlý osud
-Někdy nelze hněv zaměřit na žádnou konkrétní myšlenku či osobu → nečekané a zdánlivě bezdůvodné
útoky na osoby ve své blízkosti
-Typickými terči agresivity = lékaři a další zdravotní pracovníci
-Jindy rodina či blízcí přátelé
Ø

KOMUNIKACE 1
BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC:
Ø
ØSklíčenost
     = nejběžnější a nejočekávanější emocionální reakce na        ztráty způsobené nemocí
-Odlišnost od deprese – nezabarví všechny aspekty vztahů pacienta k ostatním lidem
-Lze očekávat příjemné činnosti/události a prožívat je s pozitivním uvědoměním, i když mohou být
extrémně omezené ve srovnání s předchozími aktivitami
-Klinická deprese prostupuje všemi oblastmi života do takové míry, že pacient ztrácí zájem o život
či radost z něj

KOMUNIKACE 1
KOMUNIKACE U „PROBLÉMOVÝCH PACIENTŮ“
– zásady strategie jednání s konkrétními osobnostními typy:
ØÚZKOSTNÝ TYP
ØÚZKOSTNĚ-AGRESIVNÍ TYP
ØNARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP
ØBEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP
ØPEDANTICKÝ TYP
ØNEPŘÍSTUPNÝ TYP
ØHISTRIONSKÝ TYP

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Nezaujímat pozici tváří v tvář
§Hovořit pomalu, klidným hlasem, informovat
§Vyvarovat se nátlaku, otázek „bud-anebo“
§Signalizovat dostatek času a ochotu věnovat se mu
§Uvažujete za něho nahlas – dotazy, pochybnosti – zodpovězte
§Nečiňte za něho rozhodnutí, ale pomozte rekapitulací
§
§
ÚZKOSTNÝ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üSchoulené držení těla
üTěkavý pohled
üKlopení zraku
üNejistá gesta
üVýraz obličeje odráží zábrany, váhání, nerozhodnost
üPodléhá vnitřní panice, pochybnostem, výčitkám

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Pohledem – horizontálním(!) signalizovat ochotu – nechat přistoupit
§Při jeho hovoru dívat do obličeje, pokud vy, střídat oční kontakt s odklonem
§Hovořit klidně, věcně, srozumitelně
§Nezrychlovat, nezvyšovat hlas – při přerušení vyčkat
§Nepoužívejte výraz „ne“ – nahrazujte „ano, ale“
ÚZKOSTNĚ-AGRESIVNÍ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üŠtíhlý, křečovitě vzpřímený, nohy u sebe, energický úchop
üBojovně odměřený pohled, sevřeně svraštělé rty
üNesdílnost, strohost, nervozita, vyšší polohy řeči
üPocit újmy, křivdy, obranářské reakce, pláč na krajíčku
üKategorické odmítání pomoci a péče - sebeobětování
üJízlivé a zraňující výroky, křečovité výpady, útočnost

NARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üČasté sledování a upravování zevnějšku, pohrávání si s doplňky,
üDůstojně okázalé vystupování, sebevědomá sebeprezentace
üNadřazený postoj, přezíravá mimika a gestikulace
üRád se poslouchá, „moudře“ se vyjadřuje
üMajetnické velikášské „já“ (můj krejčí, můj automechanik..)
üBěžná péče zraňuje jeho sebeúctu, ponižuje ho
üPři domnělém ponížení - kritizuje, ironie, sarkasmus,
üV konfliktu – bez skrupulí, prezentuje se jako mocensky silný, s výjimečným postavením, vlivnými
konexemi a netušenými možnostmi

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Jděte vstříc první – zpomalte a zastavte asi 1.3m
§Nemáte-li čas – signalizujte, že jste si ho všimli a požádejte o strpení
§Často vyhledávejte oční kontakt bez ohledu na to, kdo hovoří
§Buďte při jednání v pohybu → vzbudíte dojem, že je středem pozornosti a péče
NARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP
§Vyvarujte se poučovacího a mentorského jednání
§Podejte úplné informace, jednejte s ním jako se zasvěceným partnerem
§Jednejte důstojně, na úrovni.
§Při konfliktu neváhejte se stručnou profesionální omluvou

BEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üRobustní postava
üNeměnný, nechápavý, nepřátelský výraz obličeje
üPomalé myšlení, podezíravost, vztahovačnost
üHlučný, nespisovný, nelogický řečový projev
üVulgární výrazy, nekultivované jednání, výbušné reakce
üNekultivované jednání, netolerantní prosazování svého
üŽoviální překřikování až neurvale útočné zastrašování
üNepřátelské postoje vůči hodnotám, autoritám, konvencím

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Jako první zvolte vzdálenost 0.7m horizontálně z očí do očí a neměňte pozici!
§Hovoříte-li dívejte se mu rázně a vytrvale do očí. Hovoří-li tento typ pacienta odvraťte, ale
neklopte ani nezvedejte zrak
§Hovořte klidně, věcně, pomalu, plynule, jistě, bez afektu
§Stůjte uvolněně, gestikulujte pomalu. Nepodlehněte panice!
§Jednejte vážně a důstojně, ale ne s nadřazeneckou noblesou
§Důsledně stůjte na svém, projevte pochopení a uznání
§Apelujte na čestnost a férovost
§Nabídněte možnost důstojného ústupu
BEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP

PEDANTICKÝ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üPevné držení těla
üZodpovědný výraz, přímý pohled, disciplinovaná gesta,
üUkázněné vystupování, střízlivé oblečení, pečlivě upravený
üPrecizně pečlivý způsob konání, ritualizovaný styl
üPořádkumilovnost, obdiv k předpisům, směrnicím, nařízením
üJednosměrné, logické myšlení, neměnné zásady
üRozškatulkované vidění světa
üUspořádané a zákonitě probíhající děje ho uklidňují
üMá pochopení pro věcně, střízlivě jednající osoby
üPopudlivě odtažitý vůči optimisticky nadšeným, srdečně otevřeným, dynamicky průbojným a výstředně
se chovajícím
üZdrženlivý vůči novým věcem
üPokud vnější situace v rozporu s jeho vnitřním řádem, reaguje nedůtklivě, podrážděně, zlobně

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Při setkání posupujte spolu s ním do vzdálenosti 0.9m
§Častý přímý oční kontakt – vhodná společná setkání a společné odklony pohledů
§Jednejte uspořádaně, klidně, věcně, vstřícně
§Vyvarujte se překotnosti, zmatečnosti, nezahlcujte informacemi
§Podejte vyčerpávající informace, odpovídejte logicky a stručně
§Signalizujte názorovou příbuznost, respekt k zásadám, tradicím, projevte pochopení
§Vyvarujte se bagatelizace hodnot, negace tradic
§Při mírné polemice se dovolávejte zákonitostí vývoje, chronologie postupů, kauzality. Apelujte na
zkušenost.
§V konfliktu projevte úctu k jeho osobě a respekt k právu jeho svobodného rozhodování
PEDANTICKÝ TYP

NEPŘÍSTUPNÝ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üKlidná, pomalá chůze, zdrženlivé reakce a pohyby
üNeurčitý, neměnný výraz tváře
üNěkdy skeptická rozmrzelost a ironizující přezíravost
üSpontánně nevyhledává oční kontakt
üNevyhledává fyzickou přítomnost druhých, distancování od skupin
üOblečením a gesty demonstruje odlišnost
üPolemické glosy, projevy skepse, nedůvěry, negace
üIronizuje druhé i sám sebe
üHovoří pomalu, dává si na čas, projevy pozérství
üVyjadřuje se v narážkách, nadsázkách, paradoxech, příměrech a paralogických zvratech
üStává se nesrozumitelným
üVřelost, vděčnost odráží odměřeností, ironizací, zraňuje
ü

ZVLÁDACÍ STRATEGIE:
§Nepřistupujte jako první – udržujte jím určenou vzdálenost
§Udržujte oční kontakt, odklon pohledu pouze při jeho odklonu
§Jednejte neosobně, klidně, důstojně
§Informujte plně, ale stručně, věcně. Neopakujte se!
§Nenechat se vyvést z míry jeho mlčením, neudržovat hovor za každou cenu
§Nepodléhat panice, držet se předmětu a strukturované podstaty jednání
§Vyvarovat se osobně prestižních reakcí a emotivních projevů
§Nereagovat na to, co nebylo otevřeně řečeno
§Nereagovat na narážky a vulgarismy
§Užijte nedokončených vět, pomlk, nahozených a nezodpovězených otázek
§Neuspěchávejte jednání, hrajte na čas
§
NEPŘÍSTUPNÝ TYP

HISTRIONSKÝ TYP
Charakteristické znaky a projevy jednání:
üRychlá chůze, prudká gesta, živá mimika vyjadřující emoce
üRežisér a herec v jedné osobě
üUpoutává pozornost – teatrální projevy
üChování má podoby od expresivně vyjádřeného zoufalství a žalu přes důrazně vyjadřovaný
egocentrický hněv až pomanipulativně teatrální roztomilost apod.
ü

üDruhé vtahuje do hry, infikuje emoce, vyvolává davovou psychózu
üŘečový projev = emocionální výleve postrádajícím logiku
üPři konfliktu křičí, slovně napadá, rozbíjí předměty, trhá si vlastní oděv a další demonstrativní
projevy agrese a autoagrese

Zvládací strategie:
§Snižte možnost pohybu a gestikulace uvedením do těsnějšího prostoru, jednáním vsedě apod.
§Odveďte jednání mimo pozornost dalších osob
§Buďte vstřícní a chápající, vracejte jednání stále k předmětu věci
§Ignorujte odbočky od tématu
§Hovořte věcně, stručně, jednoznačně
§Volte obraty a tvrzení vylučující polemiky a smlouvání
§Regulujte jednání tak, aby spělo k co nejrychlejšímu konci
§Buďte rozhodní, nesmlouvavě pevní, rázní, autoritativní
§Vyvarujte se despektu agresivity – zůstaňte přátelští
HISTRIONSKÝ TYP

Ve všech oblastech medicíny se setkáváme s nemocným člověkem. Úcta k člověku jako lidské bytosti by
měla být základním prvkem jakéhokoli rozhovoru ve zdravotnictví.


Toto byla 4. přednáška kursu „Komunikace 1“ letního semestru 2023.
Ke studiu využívejte, prosím, doporučenou literaturu – účel těchto prezentací je pouze orientační,
nikoli vyčerpávající.
ZÁVĚR

Na zápočet se rozdělte do skupin po 3-5 lidech a připravte si 5-10 minutovou prezentaci na jedno z
těchto témat:
ZVLÁŠTNOSTI A PRAVIDLA KOMUNIKACE V NĚKTERÝCH OBORECH MEDICÍNY –– interní medicína – urgentní
medicína – kardiologie - dermatologie – gynekologie/porodnictví – chirurgie/ortopedie – sexuologie
- gerontologie – psychiatrie – pediatrie.
Prosím domluvte se, aby každá skupina mluvila o jiném tématu, tj. aby všechna témata byla
zpracována!
Power-Point presentace by měla obsahovat alespoň 5 obrázků, v přednesu se vystřídají všichni, tj.
každý člen týmu přednese část presentace a měla by trvat nejdéle(!) 10 minut. Hodnotit se bude
kvalita obrázků, teoretické zásady a slovní zásoba příslušné specializace, přednes i dodržení
stanoveného času.
Toto malé cvičení má sloužit zároveň jako příprava na obhajobu BP, soustřeďte se, prosím, na
spisovný, akademický projev.
Prezentace budou probíhat během posledních dvou přednášek/cvičení v úterý 4.4. a v úterý 11.4. 2023
dle dohody studentů.
EK
ZÁPOČET

•Povinná literatura:
•ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
•PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve
zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info •BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní
komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013.
ISBN 978-80-7372-941-7. info
•Doporučená literatura:
•TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing,
2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info •JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha:
Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info •VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v
pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton,
2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info •EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání
krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
•VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3174-2. info
•POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
•POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
•KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010.
ISBN 978-80-7248-578-9. info •PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a
dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info •LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v
medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1784-5. info
•

Doporučená literatura