Transakční analýza
—je směr dynamické psychologie,
—původně psychoterapeutický
—posléze rozšířený na oblast:
— • vzdělávání a výchovy
— • práce s organizacemi
— • psychologické poradenství
—Historie:  od cca 1950
—vliv
—psychoanalýzy (Freud)  a humanistické psychologie (Maslow)

Zakladatel
—Erich Berne 1910 – 1970, americký psychiatr
—

Co je transakční analýza
—Obsahově je TA:
—teorií osobnosti
—teorií komunikace
—teorií interpersonálních vztahů
—psychoterapeutickým směrem
—
—Odkud pramení název?
—Transakce = komunikační výměna sdělení mezi lidmi
—TA pomáhá vysvětlit, co se to děje, proč se to děje a jak z toho ven…pokud člověk opravdu chce

Filozofie TA
—Vychází z humanistické psychologie
—Lidé jsou v zásadě v pořádku (OK), a jsou proto schopní změny, růstu a zdravých interakcí
—Lidé se rodí jako princezny a mění se v žáby
—Každý má kapacitu myslet
—Cílem je autonomie – kontakt s realitou „teď a tady“
ZMĚNA JE MOŽNÁ

Možnosti využití
—Psychoterapie
—Poradenství
—Vzdělávání
—Zdravotnictví
—Organizace
Změna je možná…
•změna chování jednotlivců,
komunikace s pacienty, mezi zdravotnickým personálem apod.
•změna stylu řízení
•změna fungování týmové práce
•změna kultury zdravotnického zařízení

3 stavy ega
RO
DÍ
DO
RODIČ
DÍTĚ
DOSPĚLÝ
V Rodiči jsou nahrány všechny
domněnky, pravidla a zákony, které dítě
slyšelo od rodičů a vidělo v jejich životě.
Mnoho rodičovských dat se projevuje v
současném životě v kategorii „jak se co dělá“
pozůstatek vnitřních duševních stavů z dětství, zásobu dětských pocitových reakcí.
Ty jsou různé, negativní i kladné.
V negativním smyslu se jedná o pocity bezmoci a strachu, provinilosti, protestu a snahu překonat
pocit méněcennosti.
Dítě má i pozitivní stránky jako jsou zvědavost, tvořivost, spontánnost, přání vědět, dotýkat se,
zkoumat a nezkažená schopnost prožívat.
Zpracovává a hodnotí informace na základě
 své vlastní zkušenosti a vlastního rozumu.

3 stavy ega
RO
DÍ
DO
RODIČ
DÍTĚ
DOSPĚLÝ
Pacient: „sestři, já se tolik bojím té operace“
Sestra: „to musíte vydržet“ nebo „to nic není, nebojte se, to zvládnete“
Pacient: „opravdu je ta operace nutná?“
Sestra: „kdyby nebyla nutná, tak byste tu nemusel být“ nebo „jestli tu nechcete být, tak můžete jít
domů, my vás tu držet nebudeme“
Pacient: „já chci jít domů, už tu nebudu ani chvilku“
Sestra: „s čím jste nespokojený?“
Pacient: „kdy půjdu domů“
Sestra: „ 10,00 bude vizita a pan doktor vám to poví“

Aby to nebylo tak jednoduché…



DÍTĚ
ADAPTOVANÉ
Nese v sobě vliv výchovy
„dělá to, co je mu řečeno“,
Pocity viny, vzpoury, poslušnosti, kompromisy
SVOBODNÉ
Instinktivní, impulsivní,
nedisciplinované, tvořivé, intuitivní
manipulovatelné
DOSPĚLÝ
řeší, hledá, organizuje, rozhoduje,
struktura, konstruktivita, logika
racionalita
RODIČ
PEČOVATEL
starostlivost, trpělivost, spravedlnost, zodpověd.
tolerance, podpora, naslouchání, empatie
KRITIK
podrážděnost, hyperprotektivita, despotismus
kritičnost, poučování, zastrašování vyhrožování

A ještě složitější…



Jak poznat stavy ega (slova)
RODIČ
 dobrý/špatný, má se/nemá se, musíš/nesmíš, vždycky/nikdy, pamatuj si…, opovaž se... dávej pozor
  DÍTĚ
chci/nechci, citoslovce, nemohu, proč?, věřím,cítím, to je divné, to nenímožné, bojím se, že...
DOSPĚLÝ
Jak, kde, kdy, co, praktický, možný, zajímavý, zjistit, dělat, rozvažovat, rozumný, účelný

Jak poznat stavy ega (hlas)
RODIČ
 zaujatý, kritický, uklidňující, chlácholivý, přesvědčující
  DÍTĚ
uvolněný, stísněný, výbojný, vzlykavý, žádající, mazlivý, koketní, parodující
DOSPĚLÝ
věcný, klidný

Jak poznat stavy ega (výraz a gesta)
RODIČ
 rozevřená náruč, vlídný úsměv, zamračená tvář, zdvižený prst
  DÍTĚ
naivní, veselý, smutný, ztracený, spontánní, bystrý, dychtivý, překvapený
DOSPĚLÝ
přemýšlivý, bdělý, vstřícný, otevřený; gesta úsporná

Jak poznat stavy ega (postoje)
RODIČ
 pečující, dávající, chápající, kritické, posuzující, autoritářské, moralizující
  DÍTĚ
udivený, stěžující, obranný, hravý, neukázněný, manipulativní, drzý, tvůrčí, zahanbený, podmiňující
DOSPĚLÝ
přímé, otevřené, racionální, hodnotící, fakta(k věci)

interakce, které se odehrávají mezi úrovněmi dvou či více osobností
Sdělení v sobě nesou jednak informaci, ale také určitou formu „pohlazení“ (=zájem, ocenění,
přijetí, obdarování, uznání, ale i signál, „beru tě na vědomí“, „beru na vědomí tvoji hranici“).
Tento druh „pohlazení“ pomáhá sytit základní psychologické potřebyjedince, neboť člověk je tvor
společenský a potřebuje kontakt s druhými lidmi. „Člověk potřebuje určitý počet pohlazení denně,
jinak mu vysychá mícha“ –to je s oblibou citovaná věta E. Berneho, která jednoduše vyjadřuje tuto
psychologickou potřebuTransakce se skládá zpodnětu jedné osoby a reakcí druhé. Dle Berneho je
průběh avýsledek transakce závislý na tom, který stav ega je u komunikujících osob právě včinnosti.
Neboli transakční analýza zkoumá stav: ,,Já něco udělám a ty nějak reaguješ“. Zjišťuje, která část
jedince (Rodič-Dospělý-Dítě) reaguje

—Komplementární transakce – problémy nevznikají
—
—
rodič
rodič
Rodičovské sdružení
„to za našeho mládí nebylo“
dítě
dítě
„pojďme pane budeme si hrát“
Vzájemné sdělování emocí
dospělý
dospělý
Dospělá dohoda

—Komplementární transakce – šikmé – problémy nevznikají
—
—
rodič
rodič
dítě
dítě
dospělý
dospělý
„Bojím se“
„Pomohu ti“

—Zkřížené  transakce problémy vznikají
—
—
rodič
rodič
dítě
dítě
dospělý
dospělý
„kolik je hodin“
„Neotravuj“

—Zkřížené  transakce problémy vznikají
—
rodič
rodič
dítě
dítě
dospělý
dospělý
„kolik je hodin“
„neřeknu“

—Zkřížené  transakce problémy vznikají
—
rodič
rodič
dítě
dítě
dospělý
dospělý
„kolik je hodin“
„já nevím, ale hned ti to zjistím“
„já nevím, a můžu jít ven




Základní životní pozice



Typické reakce při řešení problému



Depresivní pozice
—Malá sebedůvěra
—Pocity méněcennosti
—Pocity viny
—Depresivní postoje
—V rozhovoru často v defenzivě
—Při sebemenším podnětu se cítí být napadeni a podle toho také reagují a odpovídají

Paranoidní pozice, agresivní
—Arogance
—Autoritativnost a tendence k nadřazenosti (všechno vím nejlépe)
—Nedůvěřivost („když to neříkám JÁ, tak to nemusí být pravda“)
—Až paranoidní postoje („co je za tím?“, „proč mi to říká“, „co tím sleduje?“)

Schizofrenní pozice
—Pocity zoufalství
—Pocity zahořklosti, beznaděje, tendence k sebedestrukci, sebevraždě.
—
—Komunikace dvou individuí, která má velice nízkou hodnotu, řeči o ničem -u piva, klepy a
rozebírání záležitostí, které člověk stejně nemá šanci ovlivnit (počasí, výsledek fotbalového
utkání, politika atd.). To je nejčastěji komunikace lidí bez cíle, kteří jen proplouvají životem a
o ničem jiném se bavit nedokážou.
—Doporučuji se této komunikaci vyhýbat. Nikam vás neposune, právě naopak, ještě stáhne dolů.
—Všichni k ní přirozeně tíhneme, jelikož jí nejčastěji slyšíme kolem sebe a měli bychom kontrolovat
sami sebe, aby nevycházela z našich úst, pokud nechceme znechucovat druhé ani sebe.

Zdravá pozice
—Jsme rovnocennými partnery
—Akceptujeme se navzájem
—Optimismus
—Konstruktivita postojů
—Postoj –„Být uznáván a uznávat“

Shrnutí
https://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza
—Cílem Transakční analýzy je zdravý pozitivní rozvoj osobnosti.
—V řeči TA, by měl mít člověk emancipovaného Dospělého a Dítě schopné přirozených projevů, beze
strachu z Rodičovského trestu.
—Měl by převažovat já jsem OK, ty jsi OK postoj.
—Vyspělá osobnost by dále měla být schopna:
—spontánního, přirozeného, autonomního chování a navazování důvěrných vztahů,
—jasné nemanipulativní komunikace bez zažitých vzorců her
—plně prožít přítomnou chvíli tady a teď
—vyjádřit srozumitelně vlastní pocity