VZOROVÝ PROVOZNÍ ŘÁD
zdravotnického zařízení a ústavu sociální péče
I. Základní údaje
1. Název pracoviště (např. chirurgické oddělení, dětské oddělení, ordinace
praktického lékaře)
2. Název zařízení (např. okresní nemocnice, FNsP)
3. Adresa zařízení
4. Číslo telefonu, faxu, e-mailu pracoviště
5. Jméno vedoucího pracoviště
II.Obecné údaje
II.a) Lůžková zařízení
1. Charakteristika a zaměření pracoviště, ambulantní a lůžková složka (počet
lůžek/počet pokojů), prostorové zařazení v rámci celého zařízení (např.
monoblok, pavilónový typ apod.). Rozsah poskytované péče(služeb).
2. Počet pokojů 1 lůžkových, dvoulůžkových, třílůžkových, vícelůžkových (uvést
konkretně).
3. Vybavení místností (vybaveny nábytkem se snadno omyvatelnými povrchy),
charakter stěn: omyvatelné ano-ne, podlah: snadno čistitelné a dezinfikovatelné.
4. Izolační resp. expektační pokoj (ano, ne).
5. Počet lékařů, ostat. vysokoškoláků, SZP, NZP, PZP, ostatní.
6. Vedlejší provozní a pomocné místnosti (vyjmenovat a počet).
7. Hygienické vybavení pro pacienty (počet kabin WC, sprch a pod.).
8. Dezinfekční režim (dezinfekce ploch, povrchů, nástrojů a pomůcek,materiálů,
pokožky) jakými přípravky-přesné obchodní názvy, způsob střídání, frekvence,
kdo zodpovídá, četnost kontrol dezinfekce chemickými a mikrobiologickými
metodami, vyšší stupeň dezinfekce (čím v jakých případech, způsob uložení
endoskopů po provedeném procesu, specifikace oplachu).
9. Ošetření, dezinfekce, sterilizace a uchovávání jednotlivých nástrojů a pomůcek
dle charakteru jejich použití (stomatologické vyšetřovací pomůcky, kořenové
nástroje, odsávačky, gyn. zrcadla a ORL vyšetřovací nástroje).
10. Způsob zajištění dezinfekce postelí a matrací.
11. Sterilizace (prováděna na oddělení nebo zajištěna centrálně- jak, typ přístroje/ů),
záznamy o sterilizaci vedeny kým a jak, odpovídá kdo. Používaný obalový
materiál, způsob uložení vysterilizovaného materiálu a zabezpečení při transportu.
12. Způsob oddělení pracovních ploch dle jejich využití (příprava injekcí, infuzí,
manipulace s biologickým materiálem apod.).
13. Manipulace s prádlem-pracovní oděv (výměna lůžkovin intervaly, přeprava,
zabalení a uložení čistého prádla, systém sběru, uskladnění a odvozu použitého
prádla (jak, způsob zajištění ložného prostoru odvozového prostředku, značení
obalů, třídění prádla -kde, kým) zajištění praní prádla-smlouva s prádelnou, kdo je
pověřen kontrolou řádné manipulace s prádlem.
14. Úklid - způsob provádění ( např. denně na vlhko), kdo provádí (pracoviště svými
silami nebo smluvně), čím se provádí (používané úklidové prostředky), úklidové
prostředky a pomůcky (jejich diferenciace dle ošetřovacích prostor, způsob
uložení).
15. Způsob dekontaminace místa, kontaminovaného biologickým materiálem.
16. Způsob manipulace a likvidace pevných odpadů , zvlášť uvést způsob manipulace
a likvidace biologických odpadů (četnost odstraňování, co se jak odstraňuje a
likviduje), likvidace použitých inj. stříkaček a jehel, způsob uložení odpadu před
odvozem.
17. Způsob odstraňování tekutých odpadů.
18. Zdroj pitné vody, jeho kontrola (rozsah, četnost), zajištění teplé vody s ohledem
na prevenci legionelózy.
19. Zásady osobní hygieny zaměstnanců při ošetřování a vyšetřování pacientů (osobní
ochranné prostředky jaké, kdy a kdo používá), způsob mytí rukou a jejich
dezinfekce (kdy, kdo, čím a jak), další zásady (kouření, jídlo na pracovišti a pod.).
20. Zásady prevence vzniku a šíření nemocničních nákaz při příjmu, ošetřování,
vyšetřování a léčení nemocných ( např.kde se provádí příjem, zaměření anamnézy
k objasnění event. infekce, jejího zdroje a cest šíření, ukládání oděvu a obuvi
pacientů, individualizace pomůcek pro osobní hygienu, vč. teploměrů, používání
výhradně sterilního instrumentaria, způsob zajištění podpory oxidace tkání a
cirkulace a výživy tkání, opatření u pacientů s rizikovými faktory, opatření u
trvale ležících pacientů, uvést stanovisko k event. používání návleků a
k organizaci návštěv).
21. Zásady odběru biologického materiálu a manipulace s ním, způsob jeho ukládání
a zasílání na vyšetření.
22. Manipulace se stravou ( způsob distribuce stravy, odstraňování zbytků, způsob
zajištění mytí nádobí a pod.).
23. Postup při výskytu nemocniční nákazy (NN) evidence NN jak a kým vedena,
kdo zodpovídá, hlášení NN kdo provádí, kdo zodpovídá, jak je zajištěno plnění
opatření v souvislosti s NN (např. pověřený lékař na oddělení nebo primář nebo
vrchní sestra).
24. Jedná-li se o pracoviště, které zaměstnává pracovníky, podléhající povinnosti
očkování proti VHB, uvést kdo provádí, jak je prováděna evidence a jaká je
proočkovanost.
II.b) Ambulantní zařízení
viz body II a) 1,3,4-9, 11-21, 23,24 přiměřeně dané problematice.
II.c) Ostatní zařízení
viz bod II a) 1-24 přiměřeně dané problematice, včetně ústavů sociální péče.
III.Zvláštní údaje (podle druhu zařízení)
III a) Operační obory (chirurgické, ortopedické, traumatologické,
urologické a další)
1. Počet, typ, umístění a využití operačních sálů (septické a aseptické), včetně
zázemí, WC, sprchy, sterilizovna, umývárna, údaje o event. klimatizaci
(specifikovat osobu, která je pověřena údržbou).
2. Způsob dopravy pacientů z oddělení do operačního traktu a zpět.
3. Specifikovat cestu příchodu zdravotnického personálu na operační sál, včetně
použití ochranného oděvu a způsobu mytí rukou a pod.
4. Způsob přísunu anesteziologických plynů na operační sál.
5. Způsob a četnost dezinfekce operačního sálu, střídání dezinfekčních prostředků
6. Dezinfekce nástrojů a přístrojů, endoskopické techniky, příslušenství dýchacích
přístrojů, galoší, gumových zástěr apod., včetně místa provádění (dekontaminační
místnost, prostory vyčleněné k dekontaminaci apod.).
7. Manipulace s operačním prádlem.
8. Počet pooperačních pokojů/lůžek, jejich umístění s ohledem na křížení septických
a aseptických stavů.
9. Postup při předoperační přípravě z hlediska prevence vzniku a šíření NN.
10. Postup při převazech z hlediska prevence vzniku a šíření NN.
III b) Porodnické a novorozenecké
1. Počet porodních sálů/ počet porodních lůžek.
2. Popsat, zda je vyčleněn sál pro septické porody a sál pro operační vedení porodu,
event. pro aktivní porod.
3. Způsob a četnost dezinfekce porodních sálů.
4. Postup při přípravě rodiček k porodu (např. hygienická očista, prádlo, dezinfekce
rodidel).
5. Umístění rodiček a novorozenců po porodu (rooming-in, společně se ženami,
které rodily týž den nebo podle volného místa).
6. Umístění rodiček po operačně vedeném nebo septickém porodu.
7. Umístění novorozenců , vč.rozsahu rooming-in a rizikových novorozenců v rámci
oddělení či překladu.
8. Postup a způsob prvního ošetření novorozence.
9. Vybavení pokojů a jejich kapacita z hlediska prevence NN.
11. Hygienická očista matek před kojením.
12. Vybavení mléčných kuchyní vedlejšími provozními a pomocnými místnostmi,
sterilizátory, nádobím, chladničkami a dalšími kuchyňskými pomůckami.
13. Systém přísunu surovin, příprava stravy a její uchovávání a transport, způsob
manipulace s mateřským mlékem, lahvičkami a savičkami pro krmení
novorozenců.
14. Popsat, kde se provádí lékařské výkony u novorozenců (např. v samostatné
místnosti, v odděleném boxu, na pokoji).
15. Popsat, zda má mléčná kuchyně samostatný zvlášť vyčleněný personál či zda
práci v mléčné kuchyni zajišťují službu konající sestry oddělení.
III c) Laboratoře
1. Uvést, zda k laboratoři patří samostatná odběrové místnost. V kladném případě
vypsat, pro které druhy odběrů slouží a za jakých podmínek.
2. Popsat denní režim laboratoře (vyčleněné hodiny pro odběr a příjem materiálu,
spektrum prováděných vyšetření, zásady ochrany pracovníků před
profesionálními nákazami, vybavení hazard boxy apod.
3. Způsob mytí laboratorního skla, jeho uskladnění.
4. Uvést způsob zajištění centrifugace a pipetování.
III d) Ostatní typy pracovišť
▪ Uvedou se další specifika, důležitá z hlediska prevence vzniku a šíření NN a
vyplývající ze specifického zaměření pracoviště, jeho vybavení, umístění a
charakteru provozu, která nejsou uvedena v části I a II.
Provozní řád zpracoval: datum jméno podpis
Za dodržování řádu a jeho kontrolu zodpovídá: jméno podpis
S řádem seznámen personál: dne kým
Řád schválen orgánem ochrany veř. zdraví: