Posuzování stavu zdraví dospělého pacienta / klienta MODEL MARJORY GORDONOVÉ POLOŽKY (POMOCNÉ CHARAKTERISTIKY) JEDNOTLIVÝCH OBLASTÍ MODELU M. GORDONOVÉ 1. VNÍMÁNÍ ZDRAVOTNÍHO STAVU, AKTIVITY K UDRŽENÍ ZDRAVÍ a) Vnímání celkového zdravotního stavu U zdravých osob: b) Nachlazení během posledního roku, absence v zaměstnání/ve škole c) Navyklé postupy a aktivity pro udržení zdraví, jejich efekt d) Způsob/snadnost dodržování lékařských a ošetřovatelských doporučení U nemocných osob: e) Vnímání příčiny vzniku současného onemocnění f) Když začala nemoc, jaká opatření byla provedena a s jakým výsledkem g) Osobní přání týkající se postupu při léčbě a zvládání chorobného stavu 2. VÝŽIVA A METABOLISMUS a) Životní styl, typický denní příjem jídla, přílohy, přídavky, doplňky b) Životní styl, typický denní příjem tekutin (množství/den) c) Změny tělesné hmotnosti v posledním období (zvýšení, úbytek) d) Chuť k jídlu (změny v poslední době) e) Pochopení a dodržování dietních omezení f) Potíže související s jídlem a příjmem potravy / polykání g) Vnímání schopnosti hojení ran (délka hojení) h) Vnímání jiných problémů souvisejících se stavem vlasů, nehtů, slizničních membrán atd. i) Vnímání problémů s chrupem, zubní náhrady j) Stav kůže, její barva, napětí, poranění aj. defekty 3. VYLUČOVÁNÍ a) Popsání způsobu vyprazdňování střeva: frekvence, charakter, potíže, regulace b) Popsání způsobu vylučování moče: frekvence, charakter, potíže, regulace c) Pocení, zápach 4. AKTIVITA, CVIČENÍ a) Vnímání životní síly a energie (stav oběhového a dechového systému), dušnost, bolest, nepohodlí b) Typ a pravidelnost cvičení, sport c) Životní styl, volný čas, aktivity ve volném čase, hry d) Úroveň sebepéče a soběstačnosti (schopnost najíst se, umýt se, vykoupat se, obléci se, upravit se, pohybu na lůžku, dojít si na toaletu, celková pohyblivost, vaření, nakupování, udržování domácnosti aj.) Funkční úroveň 0–5 (viz screeningové vyšetření sestrou) e) Chůze, držení těla, pohybová koordinace 5. SPÁNEK, ODPOČINEK a) Vnímání pocitu odpočinku a připravenosti pro denní aktivity (po odpočinku) b) Problémy se spaním: usínání, časné probuzení, přerušovaný spánek, převrácení doby spánku (v noci bdí, ve dne spí) apod. 6. VNÍMÁNÍ, POZNÁVÁNÍ a) Sluch, sluchadla a jiné kompenzační pomůcky, péče odborníka ORL b) Zrak, brýle, poslední kontrola zraku c) Paměť, pozornost d) Styl učení, obtíže e) Vnímání bolesti, typ, její intenzita (klinické hodnocení bolesti), lokalizace, dosavadní terapie, vnímání nepohodlí a jiných obtíží f) Dostatek informací, chápání dané situace, vlastní názor, rozhodování g) Úroveň vědomí, orientace místem, časem, osobou h) Způsob slovního vyjadřování / řeč, schopnost komunikace 7. SEBEPOJETÍ, SEBEÚCTA a) Celkové emocionální ladění (pozitivní, negativní) b) Změny tělesného vzhledu a schopností, vlastní hodnocení zručnosti, obratnosti, talentu a dispozic c) Frekvence pocitu obav, strachu, úzkosti, zlosti, vzteku, deprese, po čem je pociťována úleva d) Nervozita / pocit uvolnění – hodnocení 8. PLNĚNÍ ROLÍ, MEZILIDSKÉ VZTAHY a) Bydlení samostatně / s rodinou, struktura rodiny b) Rodinné problémy např. zakládání nové rodiny, přírůstek do rodiny, alkoholismus apod. c) Způsob řešení rodinných problémů d) Nutnost starat se o rodinné příslušníky nebo potřeby rodiny, způsoby zvládání souvisejících problémů e) Reakce rodiny na onemocnění, poruchu, chorobný stav f) Výchova dítěte, vztahy (problémy) g) Příslušnost/členství ve společenské skupině, častost kontaktů, osamělost h) Vnímání mezilidských vztahů v rodině / mezi vrstevníky / v zaměstnání / ve škole i) Vnímání okolí / zapojení / izolace j) Asertivita / pasivita – hodnocení / zařazení 9. SEXUALITA, REPRODUKČNÍ SCHOPNOST a) Sexuální zdraví ženy, muže b) Vnímání změn / problémů v sexualitě a sexuálních vztazích, onemocnění pohlavních orgánů (dříve, nyní) jiné potíže c) Užívání antikoncepce, obtíže, problémy, sterilizace d) Začátek menstruace a pravidelnost (u žen) e) Počet porodů, potratů, komplikace atd. f) Menopauza, andropauza g) Sexuálně přenosné infekce (sexually transmitted infections – STI) – příjice (syfilis), kapavka (gonorhea), chlamydiové infekce, mykotické infekce, HIV/AIDS h) Sexuální preference 10. STRES, ZÁTEŽOVÉ SITUACE, JEJICH ZVLÁDÁNÍ, TOLERANCE a) Napětí /nervozita, zvládání stresu, užívání léků, psychoaktivních látek (drog, alkoholu), kouření b) Důvěryhodné osoby, jejich dosažitelnost při prožívání stresové situace c) Důležité změny v životě za poslední 1–2 roky d) Zvládání zátěže (copingové strategie) – tělesná cvičení, mentální relaxace, jejich efekt 11. VÍRA, PŘESVĚDČENÍ, ŽIVOTNÍ HODNOTY (uspokojení potřeby vlastního významu a smyslu života, potřeby projevovat a přijímat lásku, potřeba naděje a tvořivosti) a) Životní cíle, životní hodnoty, duchovní život, splnění tužeb (tvořivost, naděje, láska, význam a smysl života, smysl nemoci) b) Životní přesvědčení, náboženská víra a vnímání její důležitosti, ateismus c) Duchovní služby / spirituální péče, individuální přání pacienta, četba duchovní literatury, duchovní rozhovor, modlitba, požehnání a zprostředkování svátostí a obřadů, kontakt s duchovními z různých církví a náboženských společností 12. JINÉ Zde je možné zařadit jiné důležité informace, které nejsou obsaženy v předchozích oblastech. Důležité je pochopit význam a smysl každé z uvedených položek, což se zpočátku může jevit obtížné. V případě nejasnosti je nutné nejdříve prostudovat např. uspokojování psychosociálních potřeb z literárních pramenů. Jakmile student pochopí celostní (psychosomatické) reakce člověka na neuspokojené potřeby, které tento systémový rámec odráží, dovede ho tvořivě aplikovat všude tam, kde je ošetřovatelská péče poskytována. ZÁKLADNÍ SOUBOR OTÁZEK K ROZHOVORU S DOSPĚLÝM KLIENTEM (PODLE MODELU M. GORDONOVÉ) 1. VNÍMÁNÍ ZDRAVOTNÍHO STAVU, AKTIVITY K UDRŽENÍ ZDRAVÍ a) Jaká byla a je úroveň vašeho zdraví? b) Prodělal/a jste v posledním roce nějaké nachlazení? Pokud je to vhodné: Měl/a jste absence v zaměstnání nebo ve škole? c) Co všechno děláte pro udržení svého zdraví? Včetně všech zvyklostí, ev. alternativních nebo lidových léčitelských postupů (např. kouření, užívání přírodních léčivých prostředků, léků, drog, alkoholu). Kdy a co naposled? U žen: Provádíte samovyšetřování prsů? d) Dotaz na úrazy a nehody doma, v zaměstnání, v dopravě. e) Byly nějaké problémy v minulosti s nalezením způsobu, jak dodržovat doporučení lékařů a sester? f) Pokud je to vhodné: Co si myslíte, že způsobilo vaší chorobu? Co jste udělal/a, když se objevily první příznaky a jaké to mělo důsledky? g) Pokud je to vhodné: Co bude pro vás důležité po dobu pobytu u nás? Jak vám můžeme pomoci? 2. VÝŽIVA A METABOLISMUS a) Jaký je Váš životní styl týkající se stravování a pitného režimu? b) Můžete popsat váš typický denní příjem stravy (přídavky, přílohy)? b) Můžete popsat váš typický denní příjem tekutin? Kolik je jejich celkové množství? c) Jaká je Vaše tělesná hmotnost (váha) v posledním období, pozorujete zvýšení váhy nebo úbytek? d) Máte chuť k jídlu? Pozorujete nějakou změnu? e) Můžete popsat druhy jídla a způsob příjmu potravy? Máte nějaké potíže při jídle nebo dietní omezení? f) Jak byste popsal/a stav kůže, poranění, kožních defektů apod.? g) Máte nějaké problémy se zuby? Máte náhradní chrup? Navštěvujete zubního lékaře / dentální hygienistku? Kdy byla poslední kontrola? 3. VYLUČOVÁNÍ a) Míváte pravidelnou stolici? Můžete popsat vzhled exkretů? Máte nějaké potíže při vyprazdňování stolice? Užíváte projímadla? b) Můžete popsat způsob a pravidelnost močení? Problémy s pravidelností? Množství, vzhled, barvu a zápach moče? c) Potíte se nadměrně, (neobvyklý zápach potu)? 4. AKTIVITA, CVIČENÍ a) Máte pocit dostatečné síly a životní energie? b) Jaký je Váš životní styl v oblasti pohybové aktivity? b) Cvičíte? Jaké typy cvičení provozujete a s jakou pravidelností? c) Jak trávíte svůj volný čas? Aktivní / pasivní odpočinek? d) Vnímání schopnosti v denních aktivitách (zapsat údaje pacienta /klienta): Příklady: Schopnost najíst se, např.: „Musí mi někdo pomoci nakrájet maso.“ Schopnost umýt se, např.: „Potřebuji pomoci dojít k umyvadlu.“ Schopnost vykoupat se, osprchovat se, např.: „Nemohu stát pod sprchou.“ Schopnost upravit se, např.: „Nezvednu ruku, abych se mohl/a učesat.“ Celková pohyblivost, např.: „Chodím o holi“ nebo „Pohybuji se na invalidním vozíku.“ Schopnost dojít si na toaletu, např.: „Nedojdu na WC bez doprovodu.“ Schopnost obléci se, např.: „Nezapnu si knoflíky u košile.“ Kódy funkční úrovně pro denní aktivity a sebepéči (zapisovat do screeningového fyzikálního vyšetření) Úroveň 0 : Úplně nezávislý (plně soběstačný) Úroveň 1 : Vyžaduje pomocný prostředek (používání kompenzačních pomůcek a zařízení) Úroveň 2 : Potřebuje minimální pomoc nebo dohled jiné osoby, kompenzační pomůcky nebo zařízení Úroveň 3 : Potřebuje pomoc nebo dohled jiné osoby a kompenzační pomůcky nebo zařízení Úroveň 4 : Potřebuje úplný dohled Úroveň 5 : Potřebuje úplnou pomoc anebo je neschopen pomáhat 5. SPÁNEK, ODPOČINEK a) Jaký máte pocit celkového odpočinku a energie k denním činnostem? b) Jak usínáte? Máte nějaké potíže s usínáním? Co vám pomáhá? Máte sny / noční děsy? Budíte se v noci? Probouzíte se časněji? c) Jak dlouho trvá celková doba spánku / odpočinku / relaxace? 6. VNÍMÁNÍ, POZNÁVÁNÍ a) Máte nějaké potíže se sluchem? Užíváte sluchadlo nebo jiné kompenzační pomůcky? Docházíte k odborníkovi na ORL? b) Jak vidíte na blízko / na dálku? Nosíte brýle? Kdy byla naposled oční kontrola? c) Mentální stav a úroveň vědomí: Mění se Vám paměť (zapamatování a výbavnost informací nebo výpadky paměti)? d) Jak se rozhodujete? Rozhodujete se snadno /obtížně? Máte pocit nejistoty? e) Jakým způsobem se nejsnadněji naučíte novou věc? Nějaké potíže s učením? f) Byl/a jste poučen/a o svém zdravotním stavu? Schází vám další informace? g) Bolí vás něco (typ, intenzita, lokalizace, charakter, trvání bolesti)? Jiné nepříjemné pocity? Jak je zvládáte? S jakým efektem? 7. SEBEPOJETÍ, SEBEÚCTA a) Jak se cítíte? Jak se vám daří? Jak zvládáte situace, spoléháte na sebe? Na jiné? Myslíte si, že si v náročnějších situacích sám/sama poradíte? Jste sám/sama se sebou spokojen/a, daří se vám dosahovat stanovených cílů? Jste si jist sám/sama sebou? Jak byste popsal/a sám sebe? b) Změnil se nějakým způsobem váš tělesný vzhled nebo se omezila činnost, kterou nemůžete vykonávat? Jaké to pro vás má důsledky a jaké máte problémy? c) Jak prožíváte současnou situaci (od vzniku nebo v průběhu onemocnění) eventuálně došlo ke změně způsobu vnímání sebe sama nebo vašeho těla? d) Existuje něco, co vás zneklidňuje? Nudí? Vyvolává strach, úzkost, špatnou náladu, depresi? Jak se těmto pocitům bráníte, a co vám přináší úlevu? Jaké relaxační techniky používáte? 8. PLNĚNÍ ROLÍ, MEZILIDSKÉ VZTAHY a) Bydlíte samostatně /s rodinou? Jaká je struktura rodiny? b) Jsou nějaké problémy v rodině (malé, dospívající děti, zakládání rodiny, rozšiřování rodiny)? c) Jakým způsobem se v rodině zvládají běžné problémy? d) Pokud je to vhodné: Jak rodina prožívá vaší nemoc / hospitalizaci? e) Je na vás rodina závislá? Jak to zvládáte? f) Pokud je to vhodné: Jsou problémy s dětmi? Zvládáte tyto situace? g) Patříte k nějaké společenské skupině? Máte blízké přátelé? Trpíte pocitem osamělosti? Často? h) Jste celkově spokojen/a ve svém zaměstnání? Ve škole? Pokud je to vhodné: Máte dostatečný příjem pro uspokojení svých potřeb? i) Cítíte se být součástí svého okolí nebo máte pocit, že jste izolován/a v místě svého bydliště? 9. SEXUALITA, REPRODUKČNÍ SCHOPNOST a) Pokud je to vhodné k věku / situaci: (uspokojivé sexuální vztahy, změny, potíže) nebo jiné problémy. Onemocnění pohlavních orgánů (zejména sexuálně přenosné infekce). b) Pokud je to vhodné: Užívání antikoncepce, problémy, potíže. c) Ženy: Kdy vám začala menstruace? Můžete mi říci datum poslední menstruace? Máte nějaké potíže nebo problémy? Kolik jste měla porodů /potratů? Kolik se vám narodilo živých dětí? Kolikrát jste byla gravidní? Potíže v menopauze. Poslední preventivní kontrola na gynekologii. d) U starších mužů potíže s prostatou. Potíže v andropauze (po 40.–50. roku věku). e) Je-li to vhodné sexuální preference. 10. STRES, ZÁTĚŽOVÉ SITUACE, JEJICH ZVLÁDÁNÍ, TOLERANCE a) Vyskytla se nějaká větší změna ve vašem životě v posledních 2 letech? Vyskytla se situace, kterou byste označil/a jako krizi? b) Kdo vám nejvíce pomůže při řešení vašich životních problémů a záležitostí? Je tato osoba pro vás vždy k dispozici? c) Prožíváte napětí dlouhodobě? Co vám pomáhá k jeho snížení? Užíváte léky? Drogy? Alkohol? d) Když máte větší nebo jakékoli problémy v životě, jak je zvládáte? Jaké řešení volíte? Jsou tyto způsoby efektivní? 11. VÍRA, PŘESVĚDČENÍ, ŽIVOTNÍ HODNOTY a) Jaký důležitý plán(y) máte do budoucna? Prožíváte něco, co byste chtěl/a odstranit ze svého života? b) Jste věřící? Je pro vás náboženství důležité? Pokud je to vhodné: Pomáhá vám to v překonávání potíží? c) Pokud je to vhodné: Představuje pro vás pobyt u nás nějaké omezení, pokud jde o náboženství? d) Přejete si promluvit s duchovním / kaplanem? e) Přejete si navštívit „Prostor ticha“, kapli, kostel. 12. JINÉ Jakékoli jiné záležitosti, o kterých jsme nemluvili, a o kterých byste se rád/a zmínil/a? FYZIKÁLNÍ VYŠETŘENÍ A OBJEKTIVNÍ POZOROVÁNÍ PODLE MODELU M. GORDONOVÉ ZÁKLADNÍ SCREENINGOVÉ FYZIKÁLNÍ VYŠETŘENÍ SESTROU (Podle potřeby je možné přidat další položky k rozšíření vyšetření) Celkový vzhled, úprava zevnějšku, hygiena: Dutina ústní a nos: Zuby: Zubní náhrady Chybění zubů Sluch: (slyší šepot?) Má sluchadlo? Zrak: (nosí brýle?) Přečte novinové písmo? Krevní tlak:__________________ Puls (P): Rychlost ________________Pravidelnost ________________ Jakost (síla) ___________________ Dýchání: Pravidelnost __________Hloubka ___________________Dýchací zvuky ________________ Schopnost uchopit předmět rukou, stisk ruky: Může zvednout tužku? Rozsah pohybu kloubů: Svalová tuhost / pevnost: Kůže: Barva: Kožní defekty: Riziko dekubitů (podle stupnice např. Nortonové): Chůze: Držení těla: Chybění části těla: Sebepéče: Předvedená schopnost pro soběstačnost v denních životních aktivitách (zapsat pouze číslo 0–5): KÓD PRO FUNKČNÍ ÚROVEŇ 0 – 5 Schopnost najíst se ________________________ Schopnost umýt se ________________________ Schopnost vykoupat se _____________________ Celkový pohyb ___________________________ Schopnost dojít si na toaletu ________________ Pohyb na lůžku ___________________________ Schopnost obléknout se ____________________ Schopnost uvařit si _______________________ Schopnost nakoupit si _____________________ Udržovat domácnost ______________________ Kanyly intravenózní _______________________ Vývody/katétry ___________________________ Odsávání ________________________________ jiné _____________________________________ Nynější tělesná hmotnost ____________________Tělesná hmotnost nahlášená ______________ Výška ___________________________________ Tělesná teplota ___________________________ OBJEKTIVNÍ POZOROVÁNÍ (vnímání, verbální a jiné neverbální projevy) v průběhu získávání informací a vyšetření: Orientace (místem, časem, osobou): ___________________________________________________ Chápe myšlenky a otázky (podstatu, abstraktní výrazy, konkrétní pojmy): ________________________ Řeč, způsob vyjadřování _____________________________________________________________ Hlas (výška) a způsob _______________________________________________________________ Úroveň slovní zásoby _______________________________________________________________ Oční kontakt (udržuje, neudržuje): ____________________________________________________ Rozsah pozornosti (odvádění, rozptylování): ______________________________________________ Nervozita (rozrušení nebo uvolnění) rozsah 1-5: ___________________________________________ Pasivní, agresivní, asertivní projevy v komunikaci rozsah 1-5: ________________________________ Vzájemná spolupráce a součinnost se členy rodiny nebo doprovázející osobou, pokud je přítomna: ____