Vážené studentky,vítám vás na první výuce předmětu Dovednosti v porodní asistenci. Žel, do odvolání bude výuka probíhat touto formou. Bude vyžadovat z vaší strany intenzivnější práci s literaturou. Budu vás navádět, na co se máte soustředit a doplňovat poznámky. Infekce spojené se zdravotní péči: problematika tzv. nozokomiální infekce, tzn. infekcí, která není přítomna v době příjmu pacienta k hospitalizaci, ani pacient v době příjmu není v inkubační době.Projevuje se za více než 48 . 72 hodin po přijetí. Nozokomiální infekcí rozumíme infekce, která vzniká v důsledku poskytování zdravotní péče. Nejčastěji se jedná o infekce respiračního traktu, močových cest, krevního řečiště, ran, měkkých tkání. Původcem jsou často multirezistentní patogeny. Prosím doplňte si: Faktory, které přispívají ke vzniku nozokomiální infekce: chonická a akutní onemocnění - jaká, invazivní vstupy - jaké, způsoby léčby - které nejčastěji Hygiena rukou zdrvotnického pracovníka jako prevence přenosu a vzniku nozokomiálních infekcí. Mytí rukou, hygienická dezinfekce rukou, dezinfekce rukou před operačním výkonem. Postupy, indikac Infekční rizika pro pacienty a pro personál. Problematika MRSA - co je MRSA, prevence, léčba, zvýšený hygienická dozor. Způsoby dezinfekce a sterilizace: Dezinfekcí rozumíme ničení choroboplodných zárodků, destrukci patogenních zárodků nebo činitelů. Sterilizací rozumíme zničení veškerých miroorganismů. Výsledkem je sterilní prostředí, tzn. asiptické prostředí. Fáze dezinfekce: dekontaminace, omývání, mechanická očesta, sušení. Dezinfekce pomůcek, povrchů, předsterilizační příprava - tvz. dekontaminace nástrojů a pomůcek Dezinfekční prostředky - nároky na jejich správné používání Používání ochranných pracovních prostředků při manipulaci s chemickými látkami a směsmi -resp. s dezinfekčními prostředky, ředění dezinfekčních roztoků, expozice, účinek dezinfekčních roztoků. První pomoc při zasažení dezinfekčního prostředku: dle koncentrace - kůže, sliznice, trávicí trakt, oči. Sterilizace - předsterilizační příprava, typy sterilizace, zóny na oddělení centrální sterilizace, skladování transport sterilního materiálu, kontrola experace sterilního materilálu. Profese porodní asistentky: Najděte si a doplňte: Kdo je porodní asistentka - mezinárodní definice, legislativní rámec zůsobilosti porodní asistentky, činnosti, které jsou stanoveny Vyhláškou č. 55/2011 Sb., kompetence PA Osobnost porodní asistentky: vysoké naroky: zodpovědnost, důraz na celoživotní vzdělávání, dodržování daných postupů, prodní asistentka partnersky pracuje s ženami. Poskytuje jim nezbytnou podporu, péči a poradenství během těhotenství, před, při a po porodu, vede fyziologické porody, pečuje o novorozence a kojence, má důležitou roli v poradenstí a vzdělávání žen a jejich rodin. Porodní asistentka vede kuzy přípravy k rodičovství (těhotenství, porod, šestinedělí, kojení a péče o novorozence. Filosofii porodní asistentky nejlépe vystihuje: - neuškoď - každý zásah s sebo nese rizika, která mohou převážit možné výhody - neomezuj autonomii ženy -nezasahuje do přirozených procesů - pokud k tomu není pádný důvod -intervenuj vždy a pouze ve prospěh ženy Profese porodní asistentky: nutné znalosti - rozlišovat fyziologké procesy, odchylky, patologie - držet se svých daných kompetencí - respektovat a dodržovat dané postupy, pravidla daného pracoviště - neustále se zdělávat Kde se s PA setkáte: gynekologkco porodnické ambulance, prenatální poradny, gynekologkcé oddělení, oddělení rizikového těhotenství, porodní sly, gyn.-por. operační sály, gyn.-por. JIP, oddělení šestinedělí, neonatologická oddělení včetně péče na neo JIP, resusitačních neo stanicích. Při vzdělávání žen: besedy, přednášky, kurzy, cvičení těhotných a gynekolog. pacientek. Při vzdělávání samotných porodních asistentek - kolegyň: školy, specializační sudium, apod. Doporučuji přečist knihu Historie babictví Vážené studentky, pokračujeme ve výuce Dovednosti v porodní asistenci touto formou. Pokud budete potřebovat individuá lní konzultaci nebo se dále dotázat, prosím kontaktujte mne emailem. Organizace práce porodních asistentek: - porodní asistentky, podobně jako ostatní nelékařské zdravotnické profese, zajišťují ošetřoatelsko u péči podle náplně činností, které vychází z legislativy, pracovních postupů České gynekologicko p orodnické společnosti, ošetřovatelských národních i interních standardů. Činnosti porodních asistentek spočívají hlavně v poskytování: - základní ošetřovatelské péči - diagnosticko-teraputické činnosti: např. vyšetření, výkony, podávání léčivých přípravků, apod - administrativní práce: vedení zdravotnické dokumentace, žádankový systém, různá hlášení - přípravné a dokončovací práce: např. příprava pomůck k výkonům, péče o pomůcky, doplňování pomůce k, úklid pomůcek dekontaminace, dezinfekce, ...po výkonu, apod. Řízení porodních asistentek: I. stupeň: náměstkyně/náměstek pro ošetřovatelskou péči - vedoucí pozice managementu nemocnice pro oblast ošetřovatelství (řídí nelékařský zdravotnický personál: všeobecné sestry, dětské sestry, por odní asistentky, laboranty, nutriční terapeuty, fyzioterapeuty, pomocný zdravotnický personál, a da lší zdravotnické nelékařské profese) II. stupeň: vrchní sestra-porodní asistentka - manažerská pozice, mj. organizuje a kontroluje kvali tu práce porodních asistentek/sester. Spolupracuje s vedoucími lékaři, připravuje pracovní náplně s ých podřízených, zabezpečuje personální, materiálně technické vybavení pracovišť, odpovídá za zásob ování pracovišt specifickým zdravotnickým materiálem, kontroluje a dbá na dodrřování oš. postupů, z avádí nové oš. postupy apod. III. stupeň: stniční setra-porodní asistentka - stojí v čele ošetřovací jednotky, odpovídá za práci ošetřovatelského personálu na své jednotce, organizuje práci porodních asistentek a sester na své oš. jednotce, peronálně vypomáhá, kontroluje a dbá na dodrřování oš. postupů, zajišťuje dostatečné množství pomůcek, prádla, léčivých přípravků, apod. směnnové porodní asistentky, sestry: porodní asistentky pracující, resp. poskytující ošetřovatelsko u péči na daném pracovišti v nepřetržitém, ev. dvousměnném ev. jednosměnném provozu. Pracují v rámc i svých kompetencí, dle standardů, dle harmonogramu směn, dle hrmonogramu prací (denní,týdenní, měs íční) Ošetřovací jednotka = oddělení, pracoviště zde se poskytuje léčba, vyšetřování, ošetřovatelská péče pracují: lékaři, porodní asistentky/sestry, ošetřovatelky, sanitárky, pracovnice úklidu počet lůžek na standardním lůžkovém oddělení - cca 20 - 30 lůžek, na JIPu/RESu/ARO (dle velikosti a typu zdravotnického zařízení 6 - 15 lůžek) Součásti ošetořvatelské jednotky - prosím doplňte si Pokoje pro pacienty - dopňte Vybavení oštřovateské jednotky: typy lůžek, přístrojové vybavení - prosím doplňte si Péče o nemocniční ložní, pacientské, personální prádlo: - zásady při nakládání a manipulaci s nemocničním prádlem - prosím doplňte - používání osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP) při manipulaci s použitým prádlem - doplň te - čisté prádlo - používání, uchovávání - doplňte - použité prádlo - uložení, manipulace - doplňte Hlášení porodních asistentek/sester: předávání služby - ždy na konci/začátku směny probíhá ústní a písemnou formou v souladu se zápisy ve zdravotnické dokumentaci předání směny musí obsahovat: jmenovitě, kdo předává, kdo přebírá - podpisy, identifikační razítko datum, čas, druh směny- denní, noční, apod. záznamy o mimořádných úkolech, důležité informace o dění na pracovišti během služby popř. záznam o předávání cenného inventáře, předmětů, zapůjčení, rozbití, ztráta inventárních vybav ení Rozsah předávání mezi směnami je závislé na oboru, na typu pracoviště /standardní oddělení, porodní sál, JIP, atd/ Předání musí být přehledné, výstižné, pokud písemná forma - čitelné, nesmí chybět podpisy Výživa a stravování nemocných Výživa a stravování nemocných Výživa- nutrice: dodává organismu energii a látky důležité pro jeho stavbu a funkce. Základní složky výživy jsou živiny (bílkoviny - tuky- cukry), vitamíny, minerály, stopové prvky, vláknina a nestravitelné zbytky a voda. Některé důležité pojmy, které si zkuste z učebnice najít a doplnit jejich význam: - nutriční hodnota - nutritivní - dieta - výživa per os - parenterální výživa - peptidy, sacharidy, lipidy - BMI - Body Mass Index a jeho výpočet - nutriční terapeut, dietolog Je potřeba, abyste si zopakovaly anatomii a funkce trávicího ústrojí!!! Faktory ovlivňující výživu - faktrory biologické-fyziologické: věk a růst (ovlivňuje způsob výživy i energetickou potřebu organismu), pohlaví (muži mívají větší energetický obrat než ženy daný větší svalovou hmotou u mužů), reakce na základní chutě (např. obliba sladké chuti, odmítání hořké a kyselé chuti), účinnost a aktivita metabolických procesů, vrozená a získaná onemocnění (např. fenylketonurie, celiakie, diabetes mellitus, nádorová onemceně trávicího traktu, apod), užívání některých léků - faktory psychické: emocionlní stav, stresové situace, úzkostné stavy, deprese, ... - siciálně-kulturní faktory: rozdílnost v kulturních zvycích, vliv náboženství, životní styl, ekonomická situace, přírodníní prostředí, reklama Najděte si, kde v pyramidě potřeb dle Maslowa bde umístěna potřeba výživy a tekuti? Patologické stavy výživy - najděte a doplňte - nechutenství, odmítání jídla, hyperorexie (nadměrný hlad), dysfágie (porucha polykání) kachexie, malnutrice, obezita, mentální anorexie, mentální bulimie, žaludeční dyspepsie (řáání, pyróza, nauzea, emesis), střevní dyspepsie (plynatos-meteorismus, borborygmy (kručení a přelévání vzniklé pohybem plynu a tekutin v TS), zácpa, průjem Doplňte si následují další významy - malnutrice - kachexie - podvýživa - sarkopenie - obezita - mírná, střední, morbidní - hydrateace a dehydratace Organizace péče o nutrici pacientů ve zdravotnických zařízení - jedná se multioborovou spolupráci - vede se dokumentace vztahující se k výživě - rozsah závislý na oboru a na problému nutrice u pacienta - nutriční tým: lékař, sestra, nutriční terapeut, farmaceut Sledování stavu výživy pacienta Sestavuje se výživová anamnéza pacienta: druh a délka onemocnění, změny v tělesné hmotnosti v posledních 3 - 6 měsících, stravovací zvyklosti, užívané léky, alkohol, kouření, trávicí potíže, potíže s polykáním, alergie Klinická a laboratorní vyšetření Známky dehydratace Sledování příjmu potravy u pacienta Cílem hodnocení nutričního stavu je zjistit pacientovi stravovací návyky, včas odhalit patologické stavy vztahující se k výživě, aktivně vyhledávat pacientky, kteří jsou ohroženi rozvojem malnutrice, předcházet malnutrice, hodnotit nutriční podporu, zda je efektivní Stravu rozdělujeme - prosím doplňte si co znamená Normální strava Fortifikovaná strava Klinická výživa Nutriční podporu - parenterální a enterální výživa Stravování nemocných v zdraotnických zařízení je dán systémem jednotlivých diet Význam dietního stravování: přijímání potravy a tekutin je nezbytnou součástí lidské existence Zdravý člověk - všechny složky rovnoměrně zastoupeny Nemocný člově - upravená dieta podle jeho potřeby U některých onemcnění je dieta i zároveň základní léčbou - např. cukrovka, pankreatitida Dieta má být ordinována individuálně Strava pacienta má být pestrá, chutně upravená, hygienicky nezávadná, zachovaná správná teplota jídla Dietu ordinuje lékař! Vhodná je spolupráce s nutričním terapeutem u některých pacientů, u některých onemocnění. Objednávání a přeprava stravy sestra stravu objednává přes žádankový systém podle ordinovaných diet. Diety se objednávají denně, objednávka se odesílá do centrální kuchyně. Pokud je přijat nový nemocný, objednává se mu strava dodatečně, nebo se první strava zajištuje formou pohotovostního baličku. Strava se rozváží z centrální kuchyně na jednotlivá oddělení. Dopravuje se v hygienických nádobách neprodyšných, uzavřených - tzv. finesy. Nejvíce je rozšířen tzv. tabletový systém (podnosy) - každý nemocný má podnos se svým jménem a dietou - již kompletně přichystáno Zásady při podávání jídla: pacient musí dostat správnou dietu (odpovídá sestra!), strava musí být dostatečně teplná a upravená, stravu pacient musí dostávat v pravidelných intervalech, je nutné nemocnému umožnit umýt si ruce a zaujmout vhodnou polohu. Zajistit dostatek tekutin. Ošetřovatelský personál při podávání stravy musí používat: přinejmenším jednorázovou zástěru, rukavice. Je nutné zhodnotit zda se jedná o pacienta, který se může najíst sám nebo potřebuje dopomoct nebo musí sestra krmit. Doplňte si z učebnice ošetřovatelství - postup při krmení pacienta - alternativní způsob výživy - enterální (sondou, PEG, operačně zavedená gastrostomie, duodenální, jejunální sonda, jejunostomie), parenterální (periferním žilním nebo centrálním žilnim katetrem) Dietní systém - řídí se jím výživa ve zdravotnických zařízeních od 60. let minulého století, prochází úpravami. Diety rozdělujeme na diety základní (0-13), diety speciální (číslo 0-13 +S), diety standardizované (nemají označení) Poslední úkol, Vyhledejte si: základní diety, jejich kalorické hodnoty a popis Speciální diety: 0S, 1S, 4S, 9S Některé další diety např.: bezlepková, bezlaktózová,vegetariánská, veganská Pitný režim: zkuste si najít přehled minerálních vod, pro koho a kdy jsou vhodné a naopak které se nedoporučují u pacietnů s vysokým krevním tlakem, srdečním a ledvinovým onemocněním např. Mattoni, Hanácká kyselka, Korunní, Magnézia, Ondášovka, Poděbradka za správnou přípravu stravy zodpovídá nutriční terapeut Vážené studentky, dnes pokračujeme tématem Fyziologické funkce a jejich sledování. Opět vám zasílám kostru a jakési vodítko, k tomu, na co se zaměřit a doplnit. Způsoby měření a sledování fyz. funkcí: puls, krevní tlak, dýchání, tělesná teplota, vědomí. Hodcení pulsu - P Pulsem rozumíme náraz krevního proudu na stěnu tepny při systole levé srdeční komory. Rozlišujeme tzv. periferní puls, který lokalizujeme na periférii a centrální puls, který lokalizujeme nad hrotem srdce Faktory ovlivňující frekvenci pulsu: věk (s věkem se frekvence snižuje), pohlaví (ženy mají vyšší ferevenci), fyzická námaha, zvýšená tělesná teplota, krvácení, snížení tělních tekutin, stres, strach, úzkost, léky, kofein, ... Místa, kde měříme puls. frekvence palpačně (pohmatem) - na perirních tepnách: nejčastěji na a. radialis, a. temporalis, a. brachialis, a. femoralis. Puls měříme přiložením 2-4 prstů (nikde ne palec)nejčastěji na palcovou stranu zápěstí. auskultačně (poslechem)- pomocí fonendoskopu - přikládáme na hrudník v místě srdečního hrotu. Hodnocení pulsu: prosím doplňte Pravidelnost - pravidelný, nepravidelný Frekvenci - normokardie, tachykardie, bradykardie Kvalitu - puls normání, tvrdý, měkký, nitkovitý Obecné pokyny při měření pulsu - dopňte si dle cvičení Ošetřovatelská péče při změnách P frekvence - doplňte si dle cvičení Hodnocení krevního tlaku - TK -tlak krevního toku působící na stěnu tepen Zdrojem TK je srdce, pumpující krev do aorty. K v průběhu srdečního cyklu stoupá a klesá Rozeznáváme 2 fáze: Systola: stah srdečních síní, komor Diastola: období mezi 2 systolami, kdy je srdeční sval uvolněný - srdce se plní krví tzn., že nejvyšší tlak je při systole, nejnižší tlak při diastole Hodnota krevního tlaku závisí na objemu krve v krevním řečišti, na ružnosti stěn cév, na průsvitu kapilár, na viskozitě krve Faktory, které ovlivňují TK: věk, pohlaví, tělesná námaha, emoce, denní doba, BMI, léky, nemoci: např. kardiovaskulární onemocnění, onemocnění ledvin, úrazy, krevní ztráta, endokrinní onemocnění. Měření TK - doplňte si dle cvičení Dle doplňte: Normotenze hraniční TK mírná, střední a těžká hypertenze hypotenze Časté příznaky hypertenze: bolest hlavy, pocit tlaku v hlavě, hučení v uších,porucha visu, nauzea, emesis, změna tepové frekvence a jeho hodnocení kvality Časté příznaky hypotenze: ortostatická hypotenze: (při prudkém, rychlém vztyčení po delším sezení, ležení. dlouhé stání bez pohybu) bledost, opocenost,hučení v uších. tachykardie, bradykardie, porucha vědomí, Hodnocení tělesné tepltoty - TT Tělesná teplota je vyjádřením rovnováhy mezi vyráběným teplem uvnitř organismu a jeho výdejem a ztrátami. Vyrábění tepla je ovládáno bazálním metabolismem, zvýšenou svalovnou aktivitou, zvýšenou aktivitou tělních buněk, hormony štítné žlázy, nadledvin, psychickými procesy, věkem, denní dobou, celkovým zdravotním stavem fyziologická TT je 36 - 37 st. Doplňte význam termínů: normotermie, subfebrilie, febrilie, hyperpyrexie, hypotermie Dále doplňte typy horeček: setrvalá, opadávající, střídavá, septická, návratná, dvojvlnná horečka. Pokles teploty: lytický nebo kritický - doplňte si Ošetřovatelská péče: doplňte dle cvičení ošetřovatelskou péči o pacienta se subfebriliemi, febriliemi, při hypertermii, hypotermii Hodnocení Dýchání - Respirace - příjem 02 a výdej CO2 rozlišujeme tzv. dýchání zevní: výměna plynů mezi plícemi a krví. Vnitřní: výměna plynů mezi krví a všemi tkáněmi Dýchání-Respiraci tvoří vdech: inspirium a výdech: experium Faktory ovlivňující dýchání: věk, tělesná aktivita, stres, emoce, nadmořská výška, léky, životní styl Hodnocení dýchání: dechová frekvence: 15 - 20 dechů/min (např. novorozenec až 55 dechů/min). Doplňte význam termínů - eupnoe, tachypnoe, bradypnoe, apnoe Hloubka dýchání: normální, povrchní (hypoventilace), prohloubené (hyperventilace)- doplňte význam Pravidelnost: pravidelný, nepravidelný rytmus Doplňte: Cheyneovo-Stokesovo dýchání, Biotovo dýchání, Kussmaulovo dýchání Charakter dýchání: normání dýchání, dušnost (dyspnoe) Měření dechové frekvence a ošetřovateslká péče o pacienta s poruchou dýchání - doplňte dle cvičení Hodnocení vědomí doplňte si kvalitativní a kvatitativní hodnocení vědomí, termíny jako např. bdělost,apatie, kolaps, synkopa, somnolence, sopor, koma, delerium