EDUKAČNÍ STANDARDY PhDr. Jana Hlinovská, PhD. 2 EDUKAČNÍ STANDARD Dohodnutá norma, měřítko, kritérium pro zajištění profesionální kvality edukace Určitá dosažená úroveň kvality edukační činnosti u pacienta, jednotlivce, rodiny, skupiny  má vliv na kvalitu edukace  umožní objektivní hodnocení edukace  závazný pro všechny edukátori  vytyčuje minimální požadavky, které musí být při edukaci naplněny  smysl – koordinace rozsahu a obsahu edukace, tak aby nebyla omezena 3 FORMULACE EDUKAČNÍHO STANDARD● jasná, ● srozumitelná, ● cíle reální a dosažitelné 4 NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU Téma edukace – zaměření  Charakteristika standardu (strukturální; procesuální – postupy, činnosti; hodnocení výsledků)  Cíl edukace – výsledek edukace – jaké vědomosti, zručnosti má edukant získat (cíl jasný, srozumitelný, reálný, dosažitelný)  Míra závaznosti – pro koho je standard určen, kdo se jim musí řídit  Doba platnosti standardu  Kontrola standardu – jak často proběhne kontrola standardu, kdo je oprávněn vykonávat kontrolu + podpis odpovědné osoby  Místo realizace 5 ● Určení kritérií, která zajistí plnění standardu ● Strukturální kritéria: ●  materiální předpoklady - jaké pomůcky budou potřebné - názorné pomůcky, dokumentace … ●  organizační předpoklady - kde a kdy bude edukace probíhat - vhodné prostředí a čas, ● zabezpečení kontaktu s blízkými P/K ●  personální předpoklady - kdo bude edukovat - edukátor, edukační tým ● Procesuální kritéria (popis postupu edukace - podrobné rozpracování edukačních aktivit dle ● logického uspořádání a kontinuity ● Kritéria výsledku - jaký má být výsledek edukace; - určují jakou úroveň edukace chceme docílit; - hodnotí, jaké vědomosti nebo zručnosti edukant získal (vědomosti, zručnostia postoje), jak byl s procesem edukace spokojen NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU 6 AUDIT - SOUČÁST STANDARDU ● Hodnotí plnění stanovených kritérií ve standardu (struktura, proces, výsledek) ● Název auditu ● Auditoři a kontrolované osoby ● Datum a podpisy ● Hodnotí se plnění jednotlivých kritérií metodou: ●  pozorování sestry při výkonu/edukace ●  pozorování P/K v průběhu edukace ●  dotazování – pokládání kontrolních otázek pro edukanta, pro edukátora ●  kontrola pomůcek ●  kontrola prostředí ●  kontrola dokumentace (záznam o edukaci) ●  hodnocení postupů edukátora při plánování edukace ●  vyhodnocení realizace edukace ●  efektivnost týmové spolupráce v průběhu edukace ●  hodnocení edukace podpornými osobami 7 AUDIT - SOUČÁST STANDARDU ● Kontrolní kritéria jsou hodnoceny odpovědí: ● ANO - splnil (1 bod) ● NE - nesplnil (0 bodů) ● Součet všech bodů prezentuje výsledek o ● ne/splnění standardu na základě ● stanoveného kritéria ● Plný počet bodů 100 % standard je splněn ● XY součet bodů 80 - 99 % standard je částečně ● splněn ● XY součet bodů méně než 80 % standard ● nesplněn 8 LITERATURA ● Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80- ● 247-2171-2 ● Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: ● Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 9 Děkuji za pozornost