Osobnost učitele - edukátora
PhDr. Jana Hlinovská, PhD.
1. co je osobnost?
• V hovorovém pojetí je osobností chápán
člověk, který je kladně přijímán a je
svérázný svým životem a jednáním.
V psychologickém pojetí je osobností
každý člověk s jedinečnou strukturou
svých psychických vlastností a dispozic.
Existuje velká řada psychologických teorií
a modelů osobnosti, které vysvětlují její
strukturu, projevy chování člověka, rozvoj
v ontogenezi a její individuální odlišnosti.
2. Učitel
• Pedagogický slovník definuje učitele jako jeden ze základních
činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaného
pedagogického pracovníka, spoluodpovědného za přípravu, řízení,
organizaci a výsledky tohoto procesu. K výkonu tohoto povolání je
nezbytná pedagogická způsobilost.
• Tradičně byl učitel považován za hlavní subjekt vzdělávání,
zajišťující ve vyučování předávání poznatků žákům. Současné
pojetí učitele, které vychází z rozšířeného profesionálního modelu,
zdůrazňuje jeho subjektově-objektové role v interakci se žáky
a prostředím.
• Učitel spoluutváří edukační prostředí, klima třídy, organizuje a
koordinuje činnosti žáků, řídí a hodnotí proces učení. V současnosti
stoupá význam sociálních rolí učitele v interakci s žáky, rodiči a
ostatními učiteli. Specifické funkce učitele vyplývají z rozdílného
charakteru činností na určitých stupních a typech škol, jímž
odpovídají příslušné aprobace.
3. Osobnost učitele
• Již před první výstupovou praxí, mě v hlavě utkvěla
myšlenka, jak mě žáci budou přijímat. Zda pro ně budu
rovnocenným partnerem, dokážu jim vysvětlit učivo tak
aby jej pochopili apod. Pokládám si otázku zda učitel
musí mít kvanta dobrých vlastností a znalostí, aby byl
„učitelskou osobností.“ Osobností je každý člověk, záleží
jen na něm, jak se svým temperamentovým a
charakterovým potenciálem, a nejen tím, dokáže naložit.
• Učitel jako osobnost by měl být vybaven určitými
vlastnostmi a dovednostmi. Jakýkoliv člověk, ať má
sebelepší vzdělání, nemusí mít dostatek předpokladů a
vlastností k tomu, aby byl dobrým učitelem.
4. Osobnost učitele
• Dobrý učitel se z pohledu žáka pozná tak, že
když si poletech vzpomene na svá studia
na základní nebo střední škole, vybaví si právě
jeho. Vybaví si člověka, který v něm zanechal
nějakou pozitivní stopu. Učitele, který dokáže
vést kolektiv studentů, podat jim pomocnou ruku,
když je nejhůř. Správný učitel umí přemýšlet, je
inspirativní a dokáže žákům poradit v různých
životních situacích, které jsou pro ně v jejich
věku důležité. V prvé řadě je to však osoba,
která dokáže svoje žáky něco naučit. Takový
učitel, respektive učitelé, je pro žáky vzorem.
5. Autorita a vliv učitele na žáky
• Předpokladem kladného vlivu učitele na žáky je
autorita a působivost jeho osobnosti. Učitelova
autorita je závislá na jeho společenské a
odborné pověsti, na jeho charakterových
a morálních vlastnostech a řídících
schopnostech.
• Před několika lety, v době, kdy jsem navštěvoval
střední školu, byly na školách opravdové
autority, které si své postavení ve společnosti
nemusely dobývat přílišnou námahou. Z části jim
k tomu pomáhali i žáci, kteří měli z učitelů
respekt.
6. Autorita a vliv učitele na žáky
• Dnes, když na školu chodí nová generace, by se
na školách těžko hledali autority. Stěží naleznete
učitele, který působí na žáky kladně a nemusí si
od nich vynucovat respekt. Učitele, který se
chová k žákům stejně ve škole i mimo ni, když
se setkají při mimoškolních aktivitách ve svém
volném čase.
• Žádná učebnice, mravní poučování, desítky
trestů nebo tisíce slov povzbuzování nenahradí
vliv učitele na žáka.
7. Vztah žáka s učitelem
• Žák si vytváří kladný vztah k učiteli podle toho, jaké nachází u něho
vlastnosti, které hodnotí kladně a které mu vyhovují. Vztah rovněž
ovlivňuje sociální prostředí žáka, ve kterém vyrůstá (rodina,
kamarádi, školní kolektiv, …). Na střední škole, převážně
s nástupem puberty, je vztah žáka k učiteli v přímé úměrnosti k jím
vyučovanému předmětu. Všeobecně mají dívky kladnější vztah ke
škole a k vyučujícímu, ať jejím muž či žena, než chlapci.
• Vztah žáka k učiteli rovněž významně ovlivňují individuální
vlastnosti učitele a jeho vztah k žákovi i celému kolektivu žáků.
Nejvýznamnější roli zde hrají učitelovi charakterové, volní, citové,
temperamentní a pracovní vlastnosti. Nelze však opomenout jeho
společenské vystupování, mravní a společenskou bezúhonnost,
estetickou úpravu zevnějšku, vzdělanost
a šíře jeho zájmových činností.
8. Vztah žáka s učitelem
• Učitel by měl projevovat schopnost pochopení žáků, být
pedagogicky schopen s žáky jednat, k čemuž patří um navazování
kontaktů, sociabilita, sociální dovednosti a interakční dovednosti.
Kvalita práce učitele je závislá nejen na míře pochopení žáka, ale i
schopnosti respektovat jeho individualitu, sledovat a správně
hodnotit situaci žáka ve třídě a vyvozovat z toho příslušné závěry
pro řízení další činnosti i motivace žáka.
• Zvláštní pozornost také zasluhuje odolnost učitele vůči náročným
životním situacím. Povolání učitele je spojeno se vznikem
frustrujících až konfliktních situací. Učitel je neustále sledován,
kontrolován a přemíra vnějších podnětů může vést až k podráždění
a narušení neuropsychické rovnováhy. Skutečnost, jak se učitel
dokáže se vším vyrovnat, se projevuje na jeho náladě
a může ovlivnit jeho kontakt se žáky a celou jeho výchovnou a
vzdělávací činnost.
9. Typologie osobnosti učitele
• V literatuře můžeme najít typologii osobnosti učitele dle W.O.
Doringa:
• a) ideový ( náboženský ) – chce žáka vychovávat podle vlastních
představ, charakterově je uzavřený,vážný, žákům se jeví jako
nudný, beze smyslu pro humor
•
b) estetický – fantazie a cit převažují nad racionální činností, žáka
se snaží formovat podle svých představ jako nezávislého jedince
•
c) sociální – zaměřuje se na třídu jako celek, k jednotlivcům je
spravedlivý, nejvýraznější vlastností je jeho trpělivost, která
nahrazuje některé nedostatky v jeho psychice ( nedostatek
fantazie ), vychovává žáky pro potřeby společnosti, bývá oblíben,
má ale malou autoritu
•
10. Typologie osobnosti učitele
• d) teoretický – je zaměřen spíše na vyučovací předmět než na
žáka, neusiluje o všestranný rozvoj osobnosti žáka, ale o
vštěpování vědomostí, o rozvoj žáka po stránce intelektuální, mezi
žáky bývá oblíben, mívá autoritu
•
e) ekonomický - zaměřuje se na ekonomičnost vyučovacího
procesu, na dosažení optimálních
výsledků při výuce při vynaložení minimálního úsilí s použitím
vhodných metod, není
většinou žáky oblíben, spíše obdivován
•
f) mocenský - prosazuje svoji osobnost na úkor kladného vztahu
učitel - žák, je spokojený, jestliže se ho žáci obávají, bývá
nespravedlivý, používá tresty, potlačuje jakoukoliv aktivitu žáků
11. Lukova typologie
• dle reakce na podněty:
– naivně reproduktivní- učitel nepřinese nic nového,
reprodukuje to, co dělá ten druhý, jak reagují ostatní
– naivně produktivní- učitel vnáší do hodin něco
nového, odkrývá svou osobnost.
• podle zpracování vnějších podnětů:
• reflexivně reproduktivní - přenášení vzorů,
např. od rodičů
• reflexivně produktivní - nový způsob, práce
s výchovným poradcem, rodinou, nalézání
nových prvků
12. Casselmannova typologie
• podle zaměřenosti:
– logotrop - zaměřen neodbornost nebo- li vědeckost, opírá se o teorie,
méně sociálně založen
– paidotrop - zaměřen na osobnost žáka, jeho rozvíjení, je spíše
sociálním typem, pedagogicky zaměřen
• podle typu vedení:
• autoritativní - s lidmi nediskutuje, nařizuje
• sociální (demokratický) - diskutuje, povídá si, ptá se, je sociálním
typem
• podle pedagogických postupů:
• vědecko- systematický typ - bývá dáno učitelskou aprobací
• umělecký typ - učitelé u kterých převažuje estetická stránka
(malíři, hudebníci, tělocvikáři)
• praktický typ - učitelovi jde o dobrou připravenost
13. Nauka o osobnosti učitele
• V posledních letech se v zahraničí i u nás
výrazně rozvíjí nová nauka o osobnosti učitele,
tzv. pedeutologie.
• Pedeutologie je dle pedagogického slovníku
termín, který označuje historicky nauku o učiteli.
Původně to byl souhrn různých normativních
požadavků na práci učitele. V zahraničí k tomu
přistupují četné dílčí empirické výzkumy
zaměřené na zjišťování a analýzu různých
vlastností učitele, jeho profesních činností aj.
Systematická teorie učitelské profese se u nás
teprve postupně utváří.
14. Nauka o osobnosti učitele
• Při studiu osobnosti učitele se uplatňují zejména dva přístupy normativní
a analytický. Normativní přístup je ten, jehož cílem je
určit, jaký má být učitel, jaké má mít vlastnosti, jestliže má mít ve
výchovně-vzdělávací práci úspěch. Při této metodě se využívá
deduktivní metoda, kterou se určuje vzor, ideální obraz pedagoga,
jemuž by se měl každý konkrétní pedagog přiblížit.
• Analytický přístup k učitelově osobnosti je takový, jehož cílem je
určit, jaké mají konkrétní pedagogové skutečné, reálné osobnostní
vlastnosti. Při uplatňování tohoto přístupu se používá induktivní
metoda. Patří sem psychologické šetření osobnosti učitelů, analýza
výpovědí žáků a studentů o svých učitelích.
• Osobnost učitele je téma veskrze složité a velmi obsáhlé. Nelze jej
tedy popsat několika větami z pedagogických knih a přebíráním
slov významných autorů.
15. Závěr
• Osobností se člověk nerodí, ale stává, a
stejně tak i učitel je osobností, tedy
člověkem. Je však dáno jisté chování
učitele, které by mělo odpovídat daným
normám a pravidlům, které si vytvoří sám
učitel a budou respektovat zdravý a
harmonický rozvoj osobnosti žáka
16. Použitá literatura
• [1] PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.:
Pedagogický slovník. Praha, Portál 2003, 4.,
aktualizované vydání, 322 s. ISBN 80-7178-772-
8
• [2] PRŮCHA, J.: Přehled pedagogiky. Praha,
Portál 2000, 272 s. ISBN 80-7178-399-4
• [3] BURIAN, A.: Kultura projevu. Brno, MZLU
2002, 57 s. ISBN 80-7157-584-4
• [4] LINHARTOVÁ, D.: Pedagogická komunikace
pro učitele. Brno, MZLU 2001, 74 s.
ISBN 80-7157-556-9