Studijní materiál PhDr. Jana Hlinovská, PhD. 3 Rozhovor, zpětná vazba Je záměrný a organizovaný dialog, v němž zkoumaná osoba nebo skupina odpovídá na otázky tazatele, nebo líčí své problémy či stanoviska. Je nejrozšířenějším druhem komunikace. Nejčastějším předmětem rozhovoru je zjišťování vztahů ke skutečnosti i k sobě samému. Rozhovorem zkoumáme motivy člověka. Nepřímo nás rozhovor informuje o stavu intelektového rozvoje pacienta. Základní podmínkou úspěchu pro vedení rozhovoru je vztah důvěry a spolupráce mezi tazatelem a zkoumanou osobou. Při rozhovoru s pacientem mu sestra svým chováním něco oznamuje. Oznámení má dvě složky: věcný obsah a tlumočený cit (emocionální náboj). Na rozhovoru jsou významné tři části/složky: - auto-komunikace – rozhovor se sebou samým, vnitřní monolog, - zpětná vazba – pomocí níž sestra zjišťuje, zda ji nemocný správně pochopil, - reakce pacienta a sestry. 3.1. Druhy rozhovoru Podle formy může být rozhovor individuální nebo skupinový. Podle cíle rozlišujeme rozhovor diagnostický, který má odhalit fakta, týkající se životní historie zkoumané osoby a terapeutický rozhovor, který se zaměřuje na uklidnění, povzbuzení, na optimální řešení nějaké tíživé situace. Podle techniky provádění rozlišujeme rozhovor standardizovaný, nestandardizovaný a volný. Ve standardizovaném rozhovoru postupuje tazatel podle předem připravených, přesně formulovaných otázek. V nestandardizovaném rozhovoru zachovává tazatel ve všech případech shodný cíl, ale pořadí otázek a jejich formulace mohou být podle potřeby přizpůsobovány. Ve volném rozhovoru nechává tazatel osobu hovořit a do rozhovoru zasahuje nenásilně. Forma rozhovoru je různá a závisí na tom s kým hovoříte. Jiný bude pracovně zaměřený rozhovor s podřízeným spolupracovníkem, jiný s pacientem. Hovor bude ovlivňován i úrovní našeho ,,partnera”, jeho zdravotním stavem a okolnostmi, za kterých hovoříme. 3.2. Fáze rozhovoru Vlastnímu rozhovoru předchází ujasnění cíle rozhovoru. Na základě získaných a prostudovaných informacích o osobě, se kterou budeme hovořit, se rozhodujeme pro formu rozhovoru a zajistíme pro něj vhodnější vnější podmínky. Vlastní rozhovor můžeme rozdělit do čtyř fází: - úvod - měl by zahrnovat formality představení, všeobecné věty; někdy je třeba sdělit stručně účel rozhovoru. Prvními větami by měl tazatel překonat nedůvěru klienta; - vzestup a pokračování - jsou možné dvě ,,taktiky”: od detailu k obecnému nebo naopak. U diagnostických otázek je vhodnější začínat obecnějšími otázkami. Spontánnost a sdílnost podporujeme řadou prostředků: jednoduchým souhlasem, vhodnými pomlkami, parafrázováním, objasněním; - vrchol a rozuzlení - rozhovor vrcholí v okamžiku, kdy odříkáme jádro problému. Musíme počítat i s možností omylu, proto si výsledky rozhovoru ověřujeme dalšími metodami nebo dalšími hovory; - závěr - rozhovor je nutno vhodným způsobem ukončit, a to tak, aby v něm bylo možno pokračovat ve stejně příznivém ovzduší (Jarošová, 2000). Předpoklady úspěšného rozhovoru: - rozhovor by měl probíhat ve vhodně zvoleném prostředí, ve vhodnou dobu, bez vyrušování a beze spěchu; - je třeba připravit předem navázání kontaktu úměrně individuálním zvláštnostem dotazovaného; - v přípravě plánu je třeba zvážit varianty možných odpovědí na naše otázky a podle toho promyslet sled otázek; - otázky je nutno formulovat stručně, jasně, přehledně a srozumitelným jazykem; - dbát na jasnou a zřetelnou výslovnost, na klidný a přátelský tón; - být trpělivý a taktní, nenechat se vyprovokovat úhybnými manévry, vytáčkami, rozvláčněností, ulpívaností a zabíravostí dotazovaného; - obratně a pohotově reagovat na všechny nepředvídané odpovědi, vhodně povzbuzovat dotazovaného; - počítat s jistou nepřesností paměti dotazovaného a nebrat tedy všechny nepravdy a zkreslení jako záměrnou lež; - přihlížet k závislosti sdělovaných informací na stanovisku dotazovaného, nebo jeho způsobu nazírání; - vyvarovat se ukvapené interpretace určitých sdělení pod vlivem sympatie nebo antipatie k dotazovanému, nebo vlivem jinak získaných informací.