Studijní materiál PhDr. Jana Hlinovská, PhD. Podklady pro cvičení ECP 2. APA – 1, 2 a 3 Cvičení č. 1 Co pro vás znamená pojem zdraví? Většina z vás, je přesvědčena, že umí vyjádřit, co znamená pojem zdraví a nemoc. Pro práci sestry ve zdravotnictví je to velmi důležité. Je však nutné, aby zdravotnický pracovník byl schopen akceptovat odlišné názory jiných lidí. Zadání úkolu Pokuste se dokončit věty, ale nenechte se ovlivnit vlastním názorem: Pro mě osobně zdraví znamená… Pro podnikatele může zdraví znamenat… Pro bezdomovce může zdraví znamenat… Pro aktivního sportovce může zdraví znamenat… Pro malé dítě může zdraví znamenat… Pro dospělého člověka může zdraví znamenat… Pro seniora nad 60 let věku může zdraví znamenat… Pro lékaře může zdraví znamenat… Pro těhotnou ženu může zdraví znamenat… Pro handicapovaného jedince může zdraví znamenat… Podle medií je zdraví chápáno a prezentováno jako… Znovu si přečtěte uvedené odpovědi a pokuste se ústně vysvětlit (pokud jste neuváděli vlastní názor), proč každý chápe zdraví jinak. Pracujte jednotlivě i ve dvojicích (Zacharová a kol., 2007, s. 113). Cvičení č. 2 Nemoc jako náročná životní situace Cílem cvičení je umět pochopit rozdíly v přijetí nemoci u různých věkových a sociálních skupin. Člověk přichází k lékaři s určitými problémy a očekává, že jeho situace bude odpovídajícím způsobem řešena. Zamyslete se a krátce napište do tabulky, jak na sdělení známé nemoci (např. bronchopneumonie) může reagovat: Reakce na sdělení známé nemoci 1. malé dítě 2. matka početné rodiny 3. muž pravidelně vyjíždějící za prací do zahraničí 4. student střední školy 5. starý člověk žijící na samotě 6. zkušený zdravotnický pracovník Vysvětlete, proč je zde tolik odlišností v přijetí vlastní nemoci (Zacharová a kol., 2007, s. 116). Cvičení č. 3 Potřeby člověka ve zdraví a nemoci Uvědomte si rozdílnost životních potřeb zdravého a nemocného člověka, snažte se pochopit změnu hierarchie hodnot nemocného. Budete pracovat ve dvojicích. Každá dvojice si na následující straně pečlivě prohlédne ,,Dům životních potřeb” (Chloubová, 1992, In. Zacharová a kol. 2007, s. 118– 119). Prodiskutujte ústně ve dvojicích své životní potřeby v současné situaci, kdy jste zdraví, schopni pohybu a sebeobsluhy. Projděte celý dům od přízemí až do posledního patra. Následuje druhá fáze úkolu: zamyslete se nad potřebami těžce nemocného člověka upoutaného na lůžko. Tužkou zakroužkujte v každém poschodí pouze povolený počet potřeb. Nezapomínejte na to, že jde o velmi nemocného člověka. Zakroužkujte: - v přízemí – 6 potřeb - v 1. poschodí – 3 potřeby - v 2. poschodí - 3 potřeby - v 3. poschodí – 2 potřeby - v 4. poschodí – 2 potřeby Po ukončení práce (zhruba po 10 minutách) budete vyzváni k prezentaci své práce, popř. k obhajobě svého názoru. Všechny dvojice demonstrují své ,,Domy potřeb”. Ostatní mají právo klást otázky, proč byla zvolena daná potřeba, a mají právo prosazovat svůj názor. Následuje diskuse, ve které je vhodné využít pro obhajobu své práce poznatky z nemocnice či vlastní zkušenosti z rodiny (Zacharová a kol., 2007, s. 118–119). 4.poschodí seberealizace sebeaktualizace duchovní potřeby estetické potřeby kulturní potřeby pohybové potřeby různé pracovní potřeby různé zájmy vyber-2 3.poschodí uznání sama sebe důstojnost neudělat ostudu úspěch poznání sama sebe sociální postavení učení vyber-2 2.poschodí láska (pozitivní vztah) důvěra komunikace přátelství moc (dominance) podřízenost (submise) pečovat o druhé rodina vyber-3 1.poschodí bezpečí jistoty zdraví vyhnout se ohrožení soběstačnosti ekonomické jistoty potřeba informací mír a klid vyber-3 přízemí vzduch voda vyprazdňování moči, stolice fyzická a duševní aktivita spánek a odpočinek teplo a pohodlí vyhýbání se bolesti hygiena sexuální potřeby výživa vyber-6 Poznámky: POTŘEBY ČLOVĚKA