Studijní materiál PhDr. Jana Hlinovská, PhD. Chování a prožívání člověka ve zdraví a v nemoci Možnosti realizace - jde pouze o odnaučení nevhodných a naučení vhodných vzorců chování (patterns of behavior) Interferující okolnosti v praxi: • osobnostní zvláštnosti (vlastnosti, reaktivita, vzrušivost ad.) • úroveň a kvalita motivačních zdrojů pacientů i lékařů • vzájemný vztah lékař a pacienta • stupeň odolnosti vůči stresu vyplývajícímu často právě z navozovaných změn • různé dimenze kognitivního stylu zúčastněných osob • tendence setrvávat v určité stereotypii životního stylu • nechuť nahradit zakořeněné vlastnosti • nelibě prožívaný pocit ztráty, vznikající opuštěním některého ze • vžitých vzorců chování , který dříve tvořil součást životního stylu • již od počátku 50. let v USA, později i v západní Evropě • méně propracovaná teorie, přesto řada poznatků úspěšných (emoční poruchy, potlačování strachu) • rozvoj v souvislosti s prevencí, orientace na výživu a typ chování, později též na fyzickou aktivitu a odvykání kouření V současnosti shoda ve dvou hlavních aspektech: 1.k dosažení změn chování a jednání je třeba kromě teoretických východisek i 2. názorného popisu konkrétních podmínek realizace těchto změn Změna chování na individuální úrovni, má-li být trvalá či dlouhodobá, je podmíněna: 1) dosažením určitých znalostí, informací (knowledge = znalosti), relativně ucelené soubory informací, reflektujících minulou (individuální či společenskou) zkušenost, jež jsou předávány buď individuálně nebo mediálním přenosem , dostatečná úroveň znalostí je nezbytnou podmínkou změn 2) zaujetím určitých názorů a postojů (attitude) - názory, postoje – pohotovost k určité aktivaci motivace, uplatňují se v nich všechny složky psychické činnosti (kognice, motivace, konace), vyjadřují i určité obsahy – jsou to tzv. hodnotící vztahy, vyznačují se třemi hlavními atributy, jsou intencionální, vztahují se k určitému objektu, dodávají hodnocení určitý směr v dimenzi +/neutrál/-, intenzita hodnocení 3) osvojením určitých speciálních dovedností (skill) - vytvořením přesvědčení či vzniku (belief) o užitečnosti a potřebnosti změn, jež vede k vyšší identifikaci, ztotožněním se se stanoveným cílem O. Prochaska – self-change (změna sebe) •1. fáze – prekomplentace (první úvahy o potřebě změny) •2. fáze – komplentace (plné zaujetí změnou, soustředění na přednosti změny, člověk se zahltí pozitivními důvody), realizace změn, udržení změn, definitivní rozhodnutí pro změnu transteoretický model •1. fáze - prekomplentace, příprava •2. fáze - komplentace – období uvažování změn po dobu cca 6 měsíců •bilancování zisků, ztrát, nákladů •3. fáze – příprava, soustředění pozornosti na to, co by člověk měl uskutečnit v nejbližší budoucnosti, konkrétní činnost, zbavování se produktů, zvyků, snižování dávek např. u kouření •4. fáze – akce, realizace hlavních činností znamenajících uskutečnění změny •5. fáze – pokračování v nových vzorcích chování, prevence návratu k minulosti A. Bandura – teorie sociálního učení • 1973 • sociálně kognitivní teorie 1991 • koncepce triadického recipročního determinismu – existují tři skupiny faktorů ovlivňující chování lidí : 1. vlastní chování a jednání 2. vnitřní osobnostní dispozice 3. vnější prostředí • tři faktory na sebe navzájem navazují a podmiňují se • self-efficacy – důvěra ve vlastní schopnosti a možnost jejich uplatnění, • sebeuplatnění • percepce self efficacy ovlivňuje myšlenkové vzorce jednotlivých aktivit, ale i emocionalitu (arousal) • programy změn chování se doporučují provádět v krocích, jež na sebe navazují •jedním z nich je program vytvořený v Centru pro výzkum prevence chorob •Stanfordské Univerzity: 1) identifikace problému, diagnostika, hledání rizikových faktorů v současném chování 2) utváření důvěry ve vlastní síly, posilování identifikace s cílem, vyladění LOC blíže k internímu 3) zvyšování uvědomění relevantních vzorců chování prostřednictvím self monitoringu, záznamy událostí, spotřeby – místo, čas, okolnosti, pocity), kognitivní restrukturalizací (změny postojů) 4) utváření plánu akcí, detailní popis a rozpis postupu dílčích změn chování, stanovení specifických cílů, vyhledávání pomocných podnětů pro odstranění nevhodných návyků, vliv sociální opory (blízké osoby) 5) hodnocení plánu akcí, dodatečné změny; modifikace cílů, jež se ukázaly nereálnými 6) období, kdy se změna již uskutečnila a je částečně fixována v nových vzorcích chování, vštípit nutnost pokračovat v započatých změnách, příprava na nebezpečí recidivy a selhání (relapse), selhání není tragédií ani důvodem k rezignaci Diagnostika kuřáctví – Fagerströmův test Jarmark zdraví • program uskutečněný i u nás s cílem snížit počet a riziko kardiovaskulárních chorob • snížil se krevní tlak, hladina cholesterolu, ale vzrostl BMI base-line / end-point survey • šetření na začátku i na konci • ze 1400 lidí jen 800 vydrželo změny chování na skupinové úrovni • hromadné intervenční strategie • vydávání tiskovin • ad hoc kampaně • masmédia Typy chování Typ A • agresivita a soutěživost • Friedman a Rosenmann - Collaborative Group study • nejde jen o snahu dosáhnout výsledku, ale dosáhnout ho jako první Typ B • protiklad typu A • má i jiné hodnoty než jen práci a úspěch Typ C • Baltrus - souvisí s rakovinou a nádorovými onemocněními • pathological niceness - člověk se snaží být sociálně akceptován, zakrývá své emoce aby nikoho nezranil Typ D • Denollet - souvisí s hnisavými a zánětlivými onemocněními • je akceptována introverze a snaha vyhnout se sociálnímu kontaktu Compliance • compliance = nastavení se na léčbu • aktivní ztotožnění se s léčbou, aktivita pacienta, pacient je angažovaný, interiorizuje strategii léčby • adherence – to samé jako compliance, původně vnímána spíš ve vztahu k farmakoterapii, vede ke zlepšování stavu a to i při medikaci placebem • Epstein, 1984 – shrnuje dosavadní zkušenosti - vyšší compliance vede k lepším výsledkům léčby, ať byla medikace aktivní či placebo Zásady compliance • celkový odhad non-compliance je 15-93% (záleží na typu choroby) • u infekčních chorob je vysoká compliance očekávaná % compliance • 15-93 % - celkový odhad compliance • 30 % - krátkodobá léčba pomocí antibiotik (pacienti často ukončují léčbu po vymizení příznaků) • 20-80 % - změna životního stylu a chování, nižší hodnoty - pití a kouření, vyšší hodnoty - to co má rychlé výsledky, bylo to obtěžující • 40-50 % - chodí na preventivní prohlídky k lékaři (mnohem méně, když je porušena abstinence-stydí se) • 85-95 % - rodičů, jejichž děti mají záněty uší dodržují dávkování antibiotik, často ale pouze do doby, kdy existují příznaky • 78 % - průměrná compliance při krátkodobé léčbě • 54 % - při chronických nemocech • 60 % - při prevenci nemocí Příčiny compliance/non-compliance motivace • pacient musí být motivován k dodržování léčby, musí mít šanci být aktivní • podle lékařů na něco takového není čas (podle plateb mají asi 6 minut na pacienta) dostatek informací • lékař by měl vysvětlovat takovým způsobem, aby to klient pochopil podávání informací • důležité informace, jako je třeba dávkování léků, by měl pacient dostat napsané • požádat pacienta, aby zopakoval důležité informace • paměť je selektivní, mohou se ztratit i důležité informace • podávat jasné, konkrétní a srozumitelné informace demografické a kulturní kategorie • pozor na problematické vztahy jako profesionálně-pacientské vztahy, pohlavní, etnické, politické a sociokulturní rozdíly psychologické faktory • haló efekt, posuzování lidí - u nesympatických lidí mohou být příznaky vnímány jako vážnější • sociabilita komunikace • otevřenost, vstřícnost, empatie • ale je nutné zachovat profesionální vztah Adherence • Stanton, 1987 – schéma faktorů podmiňujících adherenci • informace a léčebný režim, znalosti a komunikace mezi pacientem a lékařem • spokojenost s poskytovatelem (lékařem) a míra opory z jeho strany • selhání léčby a vliv na životní styl • vstřícnost k léčbě (adherence) locus of control - LOC (J. Rotter) • health locus of control - přístup k tomu, co udělám pro své zdraví • vnitřní a vnější LOC • uvědomění si vlastního potenciálu (začít od sebe) • maintenance - udržování, zachovávání léčebného režimu • avoidance - vyhnutí se, odstoupení od dohody o léčbě • relapse - selhání, návrat k dřívějším zvyklostem, "spadnutí do…" Sociální marketing navazuje a běží zároveň se zdravotní výchovou žádoucí ovlivňování postojů a způsobů chování tvorba zdravotně výchovných krátkých sdělení (message) sdělení má racionální základ (doporučovaná změna postoje až po výskytu rizika), často se opírá o odkazy na obecně přijímané autority (politici, herci, zpěváci, sportovci) P. Kotler, E. Robert - Sociální marketing • 1989 • poprvé R. K. Manoff, 1985 • koncept 4P: 1. product – chování, které má být změněno, 2. price – součet všech nákladů, 3. promotion – podpora; poměr product/price 4. place – dosažitelnost a dostupnost změny • před realizací se zjišťuje připravenost k intervenci z hlediska: 1. legislativy / postojů správních orgánů 2. relevantních institucí 3.vrstev a skupin populace (lobbying) 4.+ kvalitativní společenskovědní výzkum před a po (identifikace krizových bodů, témat rezistence)