MULTIKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ SE ZAMĚŘENÍM NA HINDUISMUS Záznam o edukaci ◦Edukační jednotka: Multikulturní ošetřovatelství se zaměřením na Hinduismus ◦Edukátor: Barbora Lomičková Sučanová, studentka 2. ročníku oboru porodní asistentka na Vysoké škole zdravotnické, o.p.s. ◦Edukant: studijní skupina 2APA Vysoké školy zdravotnické, o.p.s., posluchačky předmětu Edukační činnost porodní asistentky ◦Čas: 18.12.2017 ◦Výukové cíle: ◦Kognitivní: u posluchaček - budoucích porodních asistentek dojde ke zvýšení informovanosti v problematice multikulturního ošetřovatelství se zaměřením na hinduismus. ◦Afektivní: posluchačky mají zájem o podané informace, uvědomují si jejich důležitost. ◦Psychomotorické: posluchačky vědí o problematice multikulturního ošetřovatelství se zaměřením na hinduismus, a následně budou schopny správně přistupovat a komunikovat s příslušníky jiné kultury. . ◦Organizační forma: skupinová ◦Didaktické pomůcky: počítač, zobrazovací technika, textový materiál, video ◦Metody edukace: ◦Slovní: přednáška, diskuze, vysvětlení ◦Názorné demonstrace: projekce videa ◦Ověřování úrovně dosažených cílů u edukanta ◦Počáteční: ověření předchozích znalostí formou otázek ◦Průběžné: doplňující otázky ◦Závěrečné: společná diskuze a shrnutí . OVĚŘENÍ PŘEDCHOZÍCH ZNALOSTÍ ◦Co vás napadne, když si představíte ,,typického“ Inda? ◦Jaký je hinduistický pozdrav? ◦Jakým jazykem mluví hinduisté? ◦Jak se stravují? ◦Co znamená slovo kasta? ◦ Víte, kterou ruku Indové považují za nečistou a proč? Motivační úvod- multikulturní ošetřovatelství ◦Multikulturní ošetřovatelství znamená ošetřovatelský a kulturně-antropologický obor srovnávacího studia a praxe, který zohledňuje individualitu, víru a kulturu jedince či skupiny stejných či odlišných kultur. Má význam nejen pro ošetřování cizinců, ale především pro péči o příslušníky etnických menšin. ◦Teorie multikulturního (transkulturního) ošetřování se někdy nazývá také model vycházejícího slunce (Sunrise model). ◦Rozdíly mezi kulturami se týkají například vnímání lidského těla a jeho částí, intimity, stravování, režimu dne, komunikace, mezilidských a rodinných vztahů a kontaktů, o zvyklosti v oblasti péče a ošetřovatelství, pojetí zdraví a nemoci, pojetí vztahu mezi ošetřovaným a ošetřujícím. Otázky na závěr ◦Ind v nemocnici- s čím se můžeme setkat? ◦Na co upozorníme Indickou návštěvu v nemocnici? ◦Jaké jídlo zásadně nenabízíme hinduistovi? ◦Když se narodí holčička- co můžeme očekávat? Použitá literatura ◦AUTOR REBEKA RALBOVSKÁ. Multikulturní přístup pro pomáhající profese. Vyd. 2., dopl. Bratislava: Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, 2010. ISBN 9788087386095. ◦https://sharepoint.vszdrav.cz/Poklady%20k%20vuce/Multikulturní%20ošetřovatelství.aspx . Výsledek obrázku pro dhanyavad