Obsah:



1.1                       Komentář k dotazníkovým připomínkám

V dotazníku jsem dal respondentům prostor pro jejich volné vyjádření k dané problematice. Jednalo
se vesměs o podnětné připomínky, které na tomto místě shrnuji a přidávám k nim vlastní komentář.

Jedna z připomínek odmítá použití Linuxu, protože žáci mají doma MS Windows a jejich přechod na
neznámý produkt by byl problematický. S tímto důvodem zásadně nesouhlasím. Právě škola by měla
zprostředkovávat nové poznatky a ukazovat třeba i neobvyklá řešení. Vyvstává otázka, zda žáci doma
nepoužívají Windows, protože nic jiného neznají, nebo že by ve škole problematicky prezentovali
práci, která by byla udělána v jiném formátu než určeném pro Windows. Některé školy, které
přistoupily alespoň k částečnému použití Linuxu, uvádějí, že existuje skupina žáků, která dává
přednost tomuto systému a začala ho využívat i na domácích počítačích.

Další připomínky již nelze ignorovat. Jedná se o připomínky, že škola má primárně připravovat žáky
na práci se softwarem, který poznají v praxi, až opustí školu, a že není zajištěna plná
kompatibilita dokumentů vytvořených pomocí open source produktů s produkty firmy Microsoft. v této
oblasti vidím mezeru v informační politice státu. Oficiální podporou svobodného softwaru ve státní
a veřejné správě by stát mohl ušetřit nemalé finanční prostředky a byl by to impuls i pro rozšíření
do dalších oblastí. Německé Ministerstvo zahraničí při komplexním přechodu z proprietárního řešení
na open source produkty vyčíslilo své náklady na IT infrastrukturu na jednu třetinu původní
hodnoty.

1.2                       Návrh řešení

Ve své práci se často zmiňuji, že využití open source řešení může přinést značné finanční úspory,
protože jednotlivé produkty jsou nejčastěji šířeny pod GNU GPL[1] licencí, která umožňuje jejich
volné šíření a používání. Pokud by ředitel školy uvažoval o přechodu na takovéto řešení školní ICT
infrastruktury, měl by si však uvědomit, že se nejedná o řešení, které by nevyžadovalo žádné
finanční náklady. Bude-li ke správě systému využita externí firma, bude se muset platit za její
služby a dalším skrytým nákladem může být zaškolení uživatelů.

Protože firma Microsoft poskytuje školnímu prostředí výhodné pronájmy svých produktů a další
zvýhodnění poskytuje školám z regionů se špatnou socioekonomickou situací, nemusí být ušetřená
částka nijak závratná. Přesto k úsporám dochází a navíc správně odůvodněné používání open source
řešení může mít na žáky i pozitivní etický vliv.

1.2.1       Microsoft varianta

Jedná se o nejčastěji používané řešení, které je v maximální míře postavené na produktech firmy
Microsoft, tedy operačních systémech z rodiny Windows a aplikacích spadajících do balíku MS Office.
Existuje široká škála softwaru ze všech oblastí, které toto řešení využívá a v plné míře podporuje.
Škola má tak při výběru dalších aplikací možnost volby.

V tomto případě je pouze potřeba správně zvolit vhodný licenční program, který škole může
poskytnout pravidelnou aktualizaci používaných produktů za rozumnou cenu.

I při využití tohoto komerčního řešení považuji za vhodné, aby aspoň v některých vyučovacích
hodinách výpočetní techniky byli žáci seznamováni s alternativním open source  softwarem.

1.2.2       Open source varianta

Jedná se o variantu, která je postavena na operačním systému Linux a kancelářském balíku
OpenOffice.org resp. LibreOffice. Existuje mnoho výukových programů z rodiny open source, které
jsou určeny pro tento OS. Problém nastává s programovým vybavením pro management školy a to
i tehdy, pokud budeme chtít použít nějaký komerční produkt. Pro Linux není nabídka takového
vybavení zrovna široká.

Ekonomická agenda, správa majetku a účetnictví může být založeno na linuxové verzi ekonomického
systému FlefiBee[i]. Jako školní informační systém navrhuji Škola OnLine. Tento systém není třeba
instalovat na počítač uživatele, neboť se jedná o cloud řešení, v němž se k potřebným informacím
přistupuje pomocí webového prohlížeče přes internet.

1.2.3       Kombinovaná varianta

Protože většina škol používá nějaký školní informační systém nebo ekonomický systém určený pro
Windows, byl by přechod na Linux značně komplikovaný a některá data by ani možná převést nešla.
Školy, které teprve plánují zavedení informačního nebo ekonomického systému, by při používání
Linuxu měly značně omezený výběr.

V tomto případě je možno zvolit variantu kombinující dvě varianty předchozí. Managementu by byly
poskytnuty produkty pod operačním systémem Windows a pro výuku by byla volena varianta na bázi open
source produktů.

Ideální je, pokud škola poskytuje svým žákům co nejširší přehled v IT oblasti a umožní jim využívat
více softwarových platforem. v takovém případě může být jedna učebna určena pro výuku na platformě
Windows a druhá počítačová učebna na platformě Linux.

Mnoho škol samozřejmě disponuje pouze jednou počítačovou učebnou. v tomto případě diverzifikaci
platforem řeší tzv. dualboot, tedy instalace a užívání více operačních systémů na jednom počítači.
Mizí tak sice finanční úspora plynoucí z používání open source produktů, ale škola poskytne žákům
co nejširší přehled v této oblasti, což je jejím základním posláním.

1.2.4       Jaký kancelářský balík (tvorba dokumentů, tabulek, prezentací…) používáte při výuce?

Pro lepší čitelnost grafu (Graf) jsem pro používané kancelářské balíky použil zkrácené názvy. MSO
je zkratka MS Office[ii], OOo značí OpenOffice.org nebo LibreOffice a balík Google Docs značím
pouze Google.

Nejpoužívanějším kancelářským balíkem je Microsoft Office. Jako jediný balík ho ve výuce používá
přes 60 % škol a celkem je při výuce používán na více než 96 % škol. Druhým nejpoužívanějším
balíkem je s necelými 37 % OpenOffice (LibreOffice), ale jako jediný kancelářský balík ho uvedlo
méně než 4 % škol.

Za ideální bych považoval, pokud by školy ve výuce seznámily žáky s komerčním produktem (MS
Office), s produktem, který může být na počítače instalován zcela volně (OpenOffice) a s volnou
online verzí kancelářského balíku (Google Docs). Tato varianta měla v souboru odpovědí necelé 5%
zastoupení.

1.2.5       Jaké grafické a video programy používáte?

Celkem podle předpokladu jsou nejčastěji používané komerční aplikace. Nejpoužívanější je s téměř 54
% Zoner Photo Studio. Z pohledu open source a freeware produktů je dobré, že se v tomto seznamu
neztratily ani volně dostupné programy jako je Gimp, Inkscape či Picasa.

1.2.6       Jaký kancelářský balík (tvorba dokumentů, tabulek, prezentací…) používá management
školy?

U popisků ve výše uvedeném grafu (Graf) jsou použity totožné zkratky jako u grafu znázorňujícího
využití kancelářských balíků ve výuce (Graf).

Při práci managementu je nadvláda kancelářského balíku MS Office ještě markantnější než jeho
používání ve výuce. Jako jediný balík jej využívá management 80 % škol a pouze v jedné odpovědi
není tento balík uveden, takže 99 % všech zaměstnanců podílejících se na řízení školy pracuje
s některou z verzí MS Office.

Tato situace je mimo jiné dána nutností komunikace s úřady obce a ministerstva školství, kterým se
musí předávat různá statistická šetření a výkazy, které jsou často ve formátech vytvořených
společností Microsoft.

1.2.7       Seznam variant

Varianta A

Varianta B

Varianta C


Rejstřík:

________________________________

[1] GNU General Public License - všeobecná veřejná licence GNU
________________________________

[i] FlexiBee - FlexiBee Systems s.r.o., Lochotínská 18, Plzeň

[ii] MS Office - Microsoft s.r.o., Vyskočilova 1461, Praha 4