Historie managementu Definice managementu: u u uManagement je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů. Fáze managementu u u1 fáze: Klasický management u u2 fáze: Management 40.-70. let u u3 fáze: Současné období u managementu 1 fáze: Klasický management uPrvní práce z oblasti teorie operačního managementu se objevují na počátku 20 stol. u V USA byl proud zaměřen na zvyšování výkonnosti s důrazem na bezprostřední řízení výroby, protože do výroby byly zapojováni nekvalifikovaní pracovníci a v praxi bylo velice málo odborníků. Představitelé: uFrederick Winslow Taylor – věděcké řízení u (Byl zakladatelem managementu a zavedl řadu opatření jako např: disciplínu, vojenský typ organizace a motivaci pracovníků.) uMax Weber: - byrokratické řízení u (Je založeno na základě organizace fungující na pevných normách a jasných pravidlech, přesné pravomoce, povinnosti, popisy činností.) uElton Mayo- lidské zdroje u (Je to opak vědeckého řízení, Pracovníky motivuje a zdůrazňuje psychologii a sociologii.) uHenry Fayol – správní řízení u (Kladl důraz na celistvost a harmonii řízení, spravedlivé odměňování, plánování, koordinaci, kontrolu, organizování a snažil se o ucelený pohled na řízení a úlohu manažerů.) u uT. Baťa: u (Dbal na plánování veškeré činnosti, samosprávu dílen, pravomoc a odpovědnost řídících pracovníků, týdenní vyplácení platů, podnikové spoření, účast na zisku.) 2 fáze: Management 40.-70. let uTeorii i praxi managementu v této době rozvíjely různé názorové proudy a přístupy. Dělení: ua) sociální přístupy: u Představitel: Vilbredo Pareto u (Tento přístup management upozornil na rozdíl mezi sociálními systémy a systémy technickými nebo mechanickými. Upozornil na člověka , který na rozdíl od stroje má své názory, zájmy, pocity, předsudky, které ovlivňují jeho chování. V tomto bodě jsou zřetelné základy psychologických přístupů.) ub) procesní přístupy: u Představitelé: L. Gulick a L. F. Urwick u V tomto přístupu došlo k propracování manažerských funkcí – plánování, organizace a kontrola. uc) systémové přístupy: u Představitel: Chester I. Barnard u (V tomto přístupu je usilováno o aplikaci koncepce funkční analýzy a obecné teorie systémů do oblasti řízení. Přínosem systémového přístupu je uznání vzájemné interakce různých vnitřních činitelů, tak i interakce systému s jeho okolím.) u ud) matematické přístupy: u (Tento přístup chápe management jako čistě logickou záležitost, kterou lze převézt do matematických modelů. Nevýhodou však je, v sestavování matematického modelu nelze totiž obsáhnout všechny aspekty zkoumané reality.) ue) empirické přístupy: (pragmatické) u Představitelé: Alfred Sloan, Peter Drucker u (Tento přístup vyplývá ze zkušeností a praktických poznatků a jsou pojítkem různorodých názorů vycházejícím z postupů ověřených praxí. Omezením tohoto přístupu je , že shrnuje dosavadní poznatky a většinou nepřináší nic nového.) 3 fáze: Současné období managementu uV této době je kladeno více odpovědnosti na řadového pracovníka ten pak má prostor pro uskutečnění svých nápadů a současně s tím se cítí být realizován, tím je zvýšena jeho spokojenost. Dále dochází k řadě změn ve vývoji ekonomiky, růstu konkurence a dalším globálním změnám jako např: politickým, … Dělení: ua) filosofie podnikání: u (V dnešní době se firmy zabezpečují v podobě zvyšováním tržní ceny, zvyšováním produktivity práce, snižováním nákladů na výrobu a zkracováním dodací lhůty.) ub) samostatnost a podnikavost: u (U zaměstnanců je podporována vyšší vzdělanost a kvalifikace, je podporována týmová práce.) uc) ústup od hromadné výroby: u (Současná tržní realita upřednostňuje zákazníka ® náročnost výroby, univerzálnost pracovníků aj.)