Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.
KAZUISTIKA – Pacient po operaci močového měchýře pro nádor
se založením ureteroileostomie
Pacientem je 54letý muž přijatý na urologické oddělení s diagnózou karcinom
močového měchýře, pro plánovaný chirurgický výkon – radikální cystektomie
s derivací močového měchýře dle Brickera s pánevní lymfadenektomií (při operaci
dle Brickera - ureteroileostomii jsou močovody napojeny na exkludovanou kličku
tenkého střeva, která je vyústěna na břicho jako stomie a na kůži okolo se lepí
sběrný sáček). Pacient se léčí s hypertenzí, krevní tlak je u něho sledován,
pravidelně užívá léky. Má problémy se zrakem, na čtení používá brýle. Po operaci
byl pacient přeložen na jednotku intenzivní péče (JIP), kde byl hospitalizován 6 dní.
Nyní je pacient celkově devátý den po operaci. Z JIP byl přeložen zpátky na
standardní urologické oddělení.
- Dnes je devátý den po operaci a třetí den na standardním urologickém
oddělení.
- Pacient neudává žádnou bolest v klidu, cítí se poměrně dobře.
- V nemocnici špatně spí, za noc se několikrát probouzí a nemůže usnout.
- TT je 36,4 °C.
- Krevní tlak je pravidelně měřen dvakrát denně, normotenze.
- Pacient má zaveden periferní žilní katetr v levé horní končetině (výměna
katetru provedena včera ráno). Denně dostává infuzní roztoky 1-1,5 litru
k doplnění tekutin. Pacient nedostatečně pije, obává se problémů s výměnou
sáčku. Má dietu č. 3. Před operací nemocný zhubl za poslední 3 měsíce 12
kg. Nyní má hmotnost 92 kg, výšku 183 cm. Od 4. pooperačního dne se jeho
hmotnost nezměnila.
- Problémy se stolicí pacient po operaci nemá. Od 4. pooperačního dne se
pravidelně vyprazdňuje.
- Pacient je pohybově soběstačný, po pokoji i oddělení chodí sám. Denně cvičí
s fyzioterapeutem.
- Nedokáže si zatím vyměnit stomický sáček, v tomto směru vyžaduje úplnou
pomoc od personálu.
- Má obavy ze stomie, stále o ní přemýšlí, vyhýbá se pohledu na své tělo. Neví,
jestli bude schopen se naučit pečovat sám o stomii. Obává se, zda se bude
znovu moci zařadit do normálního běžného života, jestli se bude moci vrátit do
zaměstnání. A netuší, jak to vše zvládne. Pracuje jako projektant, často se
pohybuje na stavbách.
- Pacient je orientovaný, při vědomí, spolupráce je přiměřena jeho
schopnostem.
- Nikdo z rodiny za ním nedochází, je rozvedený a žije sám.
Ošetřovatelský proces u pacienta po operaci močového měchýře
pro nádor se založením ureteroileostomie
STUDENTI UTŘÍDÍ ZÍSKANÉ INFORMACE
Identifikační údaje
Jméno a příjmení Věk
Bydliště Vzdělání
Stav Oddělení
Datum přijetí Den pobytu
Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.
Sběr informací dne Pooperační den
Důvod přijetí
Rodinná anamnéza
Osobní anamnéza
Léková anamnéza
Alergologická anamnéza
Abúzy
Gynekologická/urologická
anamnéza
Sociální anamnéza
Pracovní anamnéza
Spirituální anamnéza
Lékařská diagnóza
Diagnostické údaje
Ordinovaná vyšetření Hodnocení
Vyšetření laboratorní Hodnocení
Terapie
Konzervativní léčba
Dietoterapie
Pohybový režim
Fyzioterapie
Medikamentózní léčba
per os
s. c., i. v., i. m.
Chirurgická léčba
Lokální léčba/převaz
Invaze
Zhodnocení pacienta dle modelu …
tabulka ke stažení na: https://vswww1/Poklady%20k%20vuce/Kazuistiky.aspx
Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.
ZADÁNÍ PRO STUDENTY
1. Stanovte ošetřovatelské problémy pacienta v rámci holistické filosofie.
2. Stanovte ošetřovatelské diagnózy dle NANDA International 2012-2014
Taxonomie II a uspořádejte je podle priorit.
3. U všech zvolených diagnóz zapište určující znaky a související faktory
nebo rizikové faktory.
4. Vyberte jednu ze stanovených diagnóz a navrhněte u ní cíle, očekávané
výsledky a intervence.
5. Promyslete možná edukační témata u pacienta s urostomií?
6. Proveďte posouzení pacienta také dle modelu ROYOVÉ, vyznačte
nalezené ošetřovatelské problémy
MODY CHOVÁNÍ
STIMULY
Fokální Kontextuální Reziduální
Fyziologické mody
Okysličování
a cirkulace
Tekutiny
Stravování
Eliminace Moč:
Stolice:
Aktivity a
odpočinek
Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.
Celková regulace organizmu
Vitální
hodnoty
Smysly
Endokrinní
systém
Sebeuvědomování se
Fyzikální
nitro
Osobnostní
nitro
Interpersoná
lní
nitro
Rolové funkce
Primární role
Sekundární
role
Terciální role
Vysoká škola zdravotnická, o. p. s.
Vzájemná závislost
Vzájemná
závislost