Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. KAZUISTIKA – Pacientka s Alzheimerovou nemocí s pozdním začátkem 85letá žena, 1. psychiatrická hospitalizace, překladem z nemocnice …, kde byla hospitalizována 2 měsíce na interním oddělení pro úpravu hypertenze a odkud po pádu přeložena na následnou péči k rehabilitaci. Pro výraznou progresi kognitivní poruchy s poruchami chování a mírnými neuropsychiatrickými příznaky domluven překlad na gerontopsychiatrické oddělení. Nedobrovolný vstup. Při přijetí: dominující obraz středně těžké demence  spolupráce chudá, formální  na dotazy odpovídá ne výtěžně, bez latencí  orientace částečně osobou, ostatními kvalitami desorientovaná  dynamogenie zpomalena  normoforie  bez tenze, anxiety  bez TS  vnímání bez poruch  myšlení nevýpravné, bradypsychismus, bez bludné produkce  kognitivní, mnestické funkce deteriorovány v celém spektru, exekutivní dysfunkce  MMSE (10/30)  bez agrese  anosognosie Pacientka udává, že sem nepatří, nic jí není, nic nebolí, ví, kolik je hodin, na dotaz kde je - v Podbabě, udává správný rok narození, ale je jí 54 let, nyní je rok 3000, děti neměla, doma byla s maminkou a tatínkem, už je dlouho neviděla, manžela měla, asi už po těch letech zemřel. Pracoval jako řidič autobusu, ona nepracovala, byla v domácnosti. Moc se zlobí, že ji sem přivezli. Chuť k jídlu a žízeň má pořád. Somatický stav: Dle interního konzilia: eupnoická, KP kompenzovaná, dýchání bez vedlejších fenomenů, břicho palpačně nebolestivé, prohmatné, reponibilní umbilikální hernie cca 2x2 cm, bez známek peritonitidy, tapot. bilat. negat., DKK bez otoků a známek TEN,  TK 130/85 mmHg, P 74 min.  st. p. EPI paroxysmu pravostranných končetin před 2 lety  kompenzovaná arteriální hypertenze Pacientka ležící; kůže klidná, bez dekubitů a eflorescencí; močí spontánně do plen; nehty na rukou znečištěny stolicí. Plán: psychologické vyšetření, sociální šetření, podání návrhu na úpravu svéprávnosti Farmakoterapie: Tiapridal 100 mg tbl. 1-1-2 Buronil 25 mg tbl. 0-0-0-2 Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. Oxazepam 10 tbl. mg 1-0-1 Ramipril 5 mg cps. 1-0-0 fakultativně: neklid – Apaurin 10 mg 1 amp. i. m. Terapeutické aktivity: aktivizace na oddělení, muzikoterapie Režimová opatření: ležící, pobyt na oddělení Ošetřovatelský proces u pacienta s Alzheimerovou nemocí s pozdním začátkem Identifikační údaje Jméno a příjmení J. K. Věk 85 let Bydliště xxx Vzdělání Stav vdova Oddělení uzavřené, gerontopsychiatrie Datum přijetí x. y. Den pobytu 1. Sběr informací dne x. y. Hospitalizace nedobrovolná Důvod přijetí Výrazná progrese kognitivní poruchy s poruchami chování a mírnými neuropsychiatrickými příznaky Rodinná anamnéza vdova Osobní anamnéza nelze odebrat Léková anamnéza nelze odebrat, dle překladové zprávy v. s. medikaci (antihypertenziva) dlouhodobě neužívala Alergologická anamnéza nelze odebrat Abúzy nelze odebrat Gynekologická/urologická anamnéza bezdětná Sociální anamnéza v plánu sociální šetření Pracovní anamnéza starobní důchodce Spirituální anamnéza Lékařská diagnóza G 30.1 Alzheimerova nemoc s pozdním začátkem, demence Diagnostické údaje Ordinovaná vyšetření Hodnocení vstupní laboratorní vyšetření odpovídající věku interní vyšetření kompenzovaná hypertenze, stav odpovídající věku Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. Terapie Dietoterapie 3 ml Režimová opatření ležící, uzavřené oddělení Psychoterapie Terapeutické aktivity aktivizace na oddělení, muzikoterapie Medikamentózní léčba per os Tiapridal, Buronil, Oxazepam, Ramipril s. c., i. v., i. m. Apaurin i. m. - fakultativně Jiné Základní screeningové vyšetření sestrou Hlava a krk Hrudník a dýchací systém Srdečně cévní systém Břicho a GIT Močový a pohlavní systém Kosterní a svalový systém Nervový systém a smysly Endokrinní systém Imunologický systém Kůže a její adnexa Zhodnocení pacienta dle modelu …. tabulka ke stažení na: https://vswww1/Poklady%20k%20vuce/Kazuistiky.aspx Zadání pro studenty: 1) Identifikujte chybějící informace. 2) Stanovte ošetřovatelské diagnózy a uspořádejte je podle priorit. 3) U vybrané ošetřovatelské diagnózy stanovte cíle, očekávané výsledky a intervence. 4) Navrhněte oblasti pro dohled. 5) Navrhněte plán aktivizace. 6) Ordinované léky zařaďte do lékových skupin. 7) Jakým způsobem budete s pacientkou, jež trpí Alzheimerovou chorobou komunikovat? 8) Co je to MMSE a co tím u pacientů zjišťujeme? Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. 9) Vysvětlete odborné pojmy: anxieta, bradypsychismus, dynamogenie, anosognosie. 10)Vyjmenujte rizikové faktory pádu u pacientky a vyhodnoťte riziko pádu. 11)Jakým způsobem zajistíte bezpečnost pacientky před pádem? 12)K jakému posouzení použijete Barthelové test?