O N T O G E N E T I C K Ý       V Ý V O J       H R Y

Hra musí klást přiměřené nároky na dítě, musí odpovídat jeho potřebám a věku.

Dominantní činností se hra stává v předškolním věku.




D R U H Y      H E R

1.      FUNKČNÍ                 -  poznávání vlastního těla

2.      MANIPULAČNÍ       -  zacházení, manipulace s předměty

3.      NAPODOBIVÉ         -  vazba dítěte na blízké osoby, napodobování

4.      ÚLOHOVÉ               -  hra na někoho nebo na něco  /koupání panenky,..../

5.     NÁMĚTOVÉ            -  vyšší úroveň úlohové hry /3 roky/, nejde pouze o napodobování,

                                            ale objevují se i vztahy a dějové souvislosti /na
dopravu, na domá-

                                            cnost apd. /

6.     DRAMATIZUJÍCÍ    -  tvořivá reprodukce pohádky, filmu, dítě se ztotožňuje s postavou

7.     KONSTRUKTIVNÍ  -  rozvoj manipulace a jemné motoriky, usměrňují pozornost

8.     DIDAKTICKÉ          -  dítě řeší situace

9.   HRY  s  PRAVIDLY -  vedou k sebekontrole a  kázni




INDIVIDUÁLNÍ   HRY -  kojenci, mladší batolata


SKUPINOVÉ        HRY -  předškolní věk


ŘÍZENÁ    HRA             -  vede vychovatel


VOLNÁ     HRA             -  dominantní, dítě se realizuje


VÝCHOVNÉ   PROGRAMY    ZAHRNUJÍ    N E J Č A S T Ě J I


A/   MRAVNÍ            VÝCHOVU


B/   METODIKU       VYPRÁVĚNÍ   POHÁDEK


C/   ROZUMOVOU   VÝCHOVU


D/   TĚLESNOU        VÝCHOVU


E/   VÝTVARNOU    VÝCHOVU


F/   PRACOVNÍ         VÝCHOVU


G/  HUDEBNÍ            VÝCHOVU