O N T O G E N E T I C K Ý V Ý V O J H R Y Hra musí klást přiměřené nároky na dítě, musí odpovídat jeho potřebám a věku. Dominantní činností se hra stává v předškolním věku. D R U H Y H E R 1. FUNKČNÍ - poznávání vlastního těla 2. MANIPULAČNÍ - zacházení, manipulace s předměty 3. NAPODOBIVÉ - vazba dítěte na blízké osoby, napodobování 4. ÚLOHOVÉ - hra na někoho nebo na něco /koupání panenky,..../ 5. NÁMĚTOVÉ - vyšší úroveň úlohové hry /3 roky/, nejde pouze o napodobování, ale objevují se i vztahy a dějové souvislosti /na dopravu, na domá- cnost apd. / 6. DRAMATIZUJÍCÍ - tvořivá reprodukce pohádky, filmu, dítě se ztotožňuje s postavou 7. KONSTRUKTIVNÍ - rozvoj manipulace a jemné motoriky, usměrňují pozornost 8. DIDAKTICKÉ - dítě řeší situace 9. HRY s PRAVIDLY - vedou k sebekontrole a kázni INDIVIDUÁLNÍ HRY - kojenci, mladší batolata SKUPINOVÉ HRY - předškolní věk ŘÍZENÁ HRA - vede vychovatel VOLNÁ HRA - dominantní, dítě se realizuje VÝCHOVNÉ PROGRAMY ZAHRNUJÍ N E J Č A S T Ě J I A/ MRAVNÍ VÝCHOVU B/ METODIKU VYPRÁVĚNÍ POHÁDEK C/ ROZUMOVOU VÝCHOVU D/ TĚLESNOU VÝCHOVU E/ VÝTVARNOU VÝCHOVU F/ PRACOVNÍ VÝCHOVU G/ HUDEBNÍ VÝCHOVU