OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ
PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden
Honorary Senior Research Fellow
Queen Mary University of London
E-mail:  e.kocovska@qmul.ac.uk

Proces organizace a interpretace senzorických informací - podstatou tohoto procesu je odhalování
smysluplných celků v chaotických senzorických informacích, které neustále probíhá v lidské mysli.
Neuropsychologie – studuje zpracovávání smyslových dat v lidském mozku – percepce podnětů a jejich
zpracování má neurofyziologický základ.
TEORIE PERCEPCE
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Percepce jako duševní proces – 2 hlavní teorie vnímání:
1. Konstruktivní percepce – konstruktivní mentální děj – ovlivněn dřívějšími zkušenostmi (učením) a
dalšími kognitivními procesy.
George Berkeley - 1709 při vnímání nevědomě využíváme předchozí zkušenosti (např. perspektivu)
(Plháková, 2020).

Konstruktivní percepce
Herman von Helmhotz – dotváření senzorických informací v lidském mysli nevědomé usuzování.
Irwin Rock – teorie konstruktivní percepce - na tvorbě vjemů se podílí i inteligence, myšlení i
učení = inteligentní vnímání (Logic of perception, 1983).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
2. Přímé vnímání
James Gibson (1904-1979) – ekologická teorie vnímání – vrozené aspekty a využívání informací z
přirozeného přírodního prostředí. Většina informací, které potřebujeme pro přesné vnímání , je
součástí podnětů jako takových a je pro naše smysly přímo dostupná (např. pro vzdálenost - gradient
neboli spád struktury (texture gradient).
Přímé vnímání – empirické ověřování teorií vnímání
Z vývojové psychologie – děti vybaveny určitými vrozenými percepčními dispozicemi, nervovými
strukturami, ale předpokladem jejich plného rozvoje = raná senzorická stimulace, manipulace s
předměty a pohyb v prostoru (prvních měsících) – nezbytnými podmínkami vývoje vnímání (Plháková,
2020).

ORGANIZACE PERCEPČNÍHO POLE
Tvarová gestalt psychologie – M. Wertheimer – tvarové zákony/principy či zákony organizace:
univerzální tendence seskupovat vnímané podněty do určitých celků – celek vtiskuje svůj ráz částem
(jako gravitace „organizuje“ planety do podoby sluneční soustavy) - uplatňují se u všech smyslových
modalit.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Zákony organizace percepčního pole
- 1. Krok vnímání
Centrace = soustředění se na jednu část vjemového pole - figuru/předmět vnímání.
Pozadí = všechny ostatní předměty (sólo na housle/pozadí = produkce orchestru).
U reverzibilních figur – střídání figury a pozadí: Rubinova figura, Nekerova krychle.
Kamufláž – splynutí figury s pozadím (Plháková, 2020).

ORGANIZACE PERCEPČNÍHO POLE
Zákony organizace percepčního pole – výstižně charakterizují mnohé principy percepční organizace,
ale jsou spíše popisné než vysvětlující:
-Pregnantnosti = tendence k dobrému tvaru, k pregnantnosti, přesnosti, jistotě - psychika neúplné
senzorické informace doplňuje, aby vznikly úplné a celistvé vjemy.
-Proximity (blízkosti) = jako tvar vnímáme ty prvky percepčního pole, které se nacházejí blízko
sebe.
-Kontinuity (návaznosti) = zákon dobré křivky – tendence organizovat do souvislých linií –
subjektivní kontury.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
-Podobnosti = tendence přiřazovat k sobě podobné objekty a vnímat je jako celky.
-Společného osudu = jako figuru vnímáme podněty, které se současně mění či pohybují v určitém směru
(např. proud vozidel v jednom směru).
-Uzavřenosti = vnímáme jako celek to, co je ohraničeno uzavřenými konturami (Plháková, 2020).

Detektory rysů v mozkové kůře
David H. Hubel a Torsten N Wiesel – 1981 Nobel prize - objasnili jak mozkové neurony organizují
senzorickou zkušenost –– mapování receptivního pole korových buněk spojených s určitými oblastmi
sítnice. Receptivní pole = ta oblast zrakového pole, v níž se nachází podnět, který evokuje nervový
vzruch.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Detektory rysů v mozkové kůře = 3 typy korových buněk – reagují na různé vizuální podněty:
Jednoduché buňky
Komplexní buňky
Hyperkomplexní buňky
Mozek reaguje výběrově – teorie přenosu obrazu ze sítnice bod za bodem byla vyvrácena (tj.
gestaltické principy). Obraz předmětů se utváří teprve v mozku, respektive vědomí! Disponujeme
nervovými strukturami senzitivními vůči komplexním tvarovým vzorcům. Např. novorozenci
upřednostňují lidské tváře před jinými vizuálními podněty – René Spitz a Wolf 1940 (Plháková,
2020).

VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
ROZPOZNÁVÁNÍ = 2.krok vnímání
= pochopení významu percipovaných objektů a jejich pojmenování.
Zkoumání mentálních procesů, které se podílejí na rozpoznávání patří k nejobtížnějším tématům
psychologie – několik teorií:
Transpozice – Christian von Ehrenfels (1859-1932) – schopnost rozpoznat určitý smysluplný percepční
celek v různých formách (kruh na tabuli, na papíře, v písku apod. a nezávisle na velikosti nebo
melodie v různých tóninách a na různé nástroje).
Analýza rysů – 36 základních geonů - nepotvrzeno
Analyticko-syntetické teorie – proces postupující zdola-nahoru (bottom-up process).
Nepotvrzeno, spíše konekcionistické modely = vnímání je výsledkem paralelního zpracování informací.
Mozek senzorická data dotváří a kompletuje (Plháková, 2020).

Procesy postupující shora-dolů (top-down processes)
-se uplatňují v kombinaci s procesy zdola-nahoru. Percepce je ovlivněna i komplikovanými vnitřními
znalostmi, zkušenostmi a očekáváními.
-Začínají u celostních mentálních reprezentací různých objektů uložených v paměti.
Vliv kontextu na percepci – percepční očekávání (hlasatelka v TV a na sjezdovce).
Efekt nadřazenosti slov – Reicher-Wheeler efekt = písmena rozpoznáme snadněji jsou-li začleněna do
slov.
Percepční kontext napomáhá určit význam nejasných nebo dvojznačných podnětů (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
ROZPOZNÁVÁNÍ = 2. krok vnímání
Vnímání jako psychický proces

Procesy postupující shora-dolů
Vnímání jako řešení problému – kognitivní psychologie chápe rozpoznávání objektů jako řešení
percepčních problémů a využívá vzájemnou interakci procesů shora-dolů a zdola-nahoru – ověřování
určité „percepční hypotézy“ (Rock, 1983).
Nejprve shluk skvrn, posléze jezdec na koni (viz obrázek).
Bez procesů zdola-nahoru – pouze naše vnitřní obrazy – halucinace
Bez procesů shora-dolů – nemožnost pochopení senzorických podnětů (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

PROSTOROVÉ VIDĚNÍ
Monokulární vodítka = zprostředkovány jediným okem
Malířská vodítka úspěšně využívána renesančními malíři k vytváření iluze trojrozměrného prostoru.
1.Interpozice = překrývání
2.Lineární perspektiva = přibližování dvou rovnoběžných linií ve větší vzdálenosti
3.Atmosférická perspektiva=„znečištění ovzduší zhoršuje vidění vzdálenějších objektů
4.Relativní velikost = menší vzdálenější
5.Relativní výška (výška umístění) = výš umístěný vnímáme jako vzdálenější
6.Gradient/spád struktury = plynulé změny vnímané členitosti povrchu (pilot se při přistání
orientuje podle rychle se měnící zrnitosti přistávací plochy) (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

PROSTOROVÉ VIDĚNÍ
Monokulární vodítka = zprostředkovány jediným okem
7.Pohybová paralaxa = při jízdě dopravním prostředkem se bližší předměty zdánlivě pohybují v
opačném směru a rychleji než vzdálenější (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

PROSTOROVÉ VIDĚNÍ
Binokulární vodítka
Konvergence – sbíhavé pohyby očních svalů při pohledu na velmi blízké předměty
Disparita = vzdálenost mezi očima (průměrně 6,5cm) – každé oko vnímá zorné pole z jiného úhlu –
stereoskopické/prostorové vidění = plastické vnímání hloubky. Po úrazu mozku nebo pod vlivem
alkoholu – dvojité vidění /diplopie).
VNÍMÁNÍ POHYBU
-Skutečného
-Zdánlivého
(Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Organizace a interpretace senzorických informací

PROSTOROVÉ VIDĚNÍ
VNÍMÁNÍ POHYBU
-Skutečného: Na vnímání reálného pohybu se podílejí vrozené neurologické procesy = existence
neuronů určená pro vnímání pohybu Hubel a Wiesel – výzkumy receptivních polí.
Vnímání biologického pohybu – hadice v trávě – biologická evoluce nás vybavila speciálními
mechanismy k vnímání pohybu živých tvorů – senzorický proces spíše než percepční – schopnost
reagovat rychle – sebezáchovný význam (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

PROSTOROVÉ VIDĚNÍ
VNÍMÁNÍ POHYBU
-Zdánlivého:
Stroboskopický = prezentace dvou zrakových podnětů v rychlém časovém sledu za sebou (30-200
milisekund) – Max Wertheimer 1910 – stroboskop fí-fenomén. Mnoho technologických aplikací – např.
neony, filmové umění (frekvence 24 rámečků/sekundu) atd.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Indukovaný = není k dispozici žádný vztažný bod a vzniká dojem, že se pohybuje malý předmět –
měsíc/mraky nebo náš vlak stojí, vedlejší se rozjede, nám se zdá, že se rozjel náš vlak.
Autokinetická iluze = pozorujeme malý zdroj světla v tmavé místnosti a po chvíli máme dojem, že se
světlo pohybuje – mozek interpretuje oční pohyby jako přesuny percipovaného objektu (Plháková,
2020).

STÁLOST – KONSTATNTNOST VNÍMÁNÍ
= percepční schopnost zajištěna vrozenými nervovými procesy i učením a zajištuje stálost objektů
bez ohledu na proměnných informacích proximálních stimulace.
Stálost tvaru – neměnná z jakéhokoliv úhlu, libovolné vzdálenosti, při různé intenzitě osvětlení
apod.
-barvy
-jasu
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
- velikosti: Berkeley: percipovaná velikost objektu=násobku jeho vnímané vzdálenosti a velikosti
sítnicového obrazu.
Helmholtz: vnímání velikosti = výsledkem dlouhodobé zkušenosti (děti-chybují) (Plháková, 2020).

PERCEPČNÍ ILUZE
Fyzikální iluze – hůl ve vodě (voda=prizma, které lomí světelné vlny).
Percepční iluze – zkreslené vjemy, které jsou výslednicí vnitřních nervových a psychických procesů
– vznikají bezděčně, nezávisle na naší vůli a přetrvávají i po přijetí informace o skutečném stavu.
Penrose – podivný trojúhelník = „trojrozměrný“
Muller-Lyerova iluze – horní úsečka „kratší“ (hypotéza „tesařského světa“ – průmyslové společnosti
– pravé úhly, přírodní národy více zaoblené tvary). Rozdíly zakódovány v nervovém systému, ale
utvářejí se na základě senzorické stimulace (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

PERCEPČNÍ ILUZE
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Heringova figura -2 mírně prohnuté čáry
Horizontálně-vertikální iluze – svislá „delší“ (Plháková, 2020).

PERCEPČNÍ ILUZE
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Vliv kontrastu – velké tečky = menší kruh
Ponzova iluze – díky lineární perspektivě – horní linka a horní kruh „vzdálenější“
Iluze měsíce – blíž k horizontu = „větší“ – Rock: horizont se nám zdá být mnohem vzdálenější než
obloha nad hlavou (Plháková, 2020).

INDIVIDUÁLNÍ ROZDÍLY VE VNÍMÁNÍ
Každý člověk vnímá svět jedinečným, osobitým způsobem vlivem rozdílů v sociálních zkušenostech a v
individuální psychické organizaci/osobnosti.
Percepční očekávání:
PARIS
IN THE
THE SPRING
Člověk se při četbě řídí především významem textu.
Kognitivní styl
Lidé závislí na poli: prostředí jako celek
Lidé nezávislí na poli: vnímají prvky okolního prostředí jako zřetelně oddělené a všímají si jejich
charakteristických rysů.
Vyostřování (sharpeners) – uhlazování (leverers): někdo má tendenci přehlížet drobné rozdíly, jiní
je naopak zvýrazňují (Plháková, 2020).
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION

C.G. Jung – rozdíly ve vnímání okolního světa – 4 základní psychické funkce:
Myšlení, cítění, intuice a vnímání – poslední 2 = iracionální funkce- obcházejí rozum, nepracují s
úsudky, pouze s vjemy, aniž by je hodnotily nebo jim dávaly smysl.
Percepční typ – bude si pamatovat historickou událost ve všech detailech, nebude ale postihovat
souvislosti, do nichž je zařazena.
Intuitivní typ – přejde jednotlivosti, ale bude ihned bez námahy chápat vnitřní smysl dění.
Jedinec s rozvinutou vědomou funkcí vnímání má obvykle velmi chabou intuici.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
PRIMING – VLIV PŘEDBĚŽNÝCH PODNĚTŮ NA VNÍMÁNÍ
Nevědomý sémantický priming
Nevědomé afektivní preference
PRIMING – VLIV PŘEDBĚŽNÝCH PODNĚTŮ NA VNÍMÁNÍ
Nevědomý sémantický priming
Nevědomé afektivní preference (Plháková, 2020).

Motivace
Vzájemný vztah percepce a motivace –  silné vnitřní pohnutky vnímání poměrně výrazně ovlivňují:
Bruner a Goodman 1947 – sociální hodnota předmětu ovlivňuje vnímání jeho velikosti = chudé děti –
větší mince.
MacClelland a Atkinson – vliv hladu, „vnímali“ podněty vztahující se k příjmu potravy i když
sledovali pouze světelné záblesky.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Osobnost jako celek – do nejasných percepčních podnětů lidé promítají/ projikují některé aspekty
svého vnitřního psychického dění.
Projekce v psychoanalýze = obranný mechanismus proti úzkosti subjektivně nepřijatelné psychické
obsahy či pohnutky připisuje někomu jinému a mimo psychoanalýzu v širším psychologickém pojetí i na
objekty vnějšího světa = externalizace (přenášení něčeho zevnitř ven) – totožná s procesy
shora-dolů.
Roschachův test – projektivní metody.
Halucinace – vjemy bez vnější příčiny, pouze naše vnitřní obrazy, zvuky (Plháková, 2020).

Percepční obrana – očekávání nepříjemných podnětů
Stadium popření a stažení se do izolace = ochrana  a psychické vyrovnávání se např. s terminálním
onemocněním. Popření reálných událostí – úmrtí partnera – závažnou poruchou testování reality =
psychotické onemocnění.
VNÍMÁNÍ - PERCEPTION
Vliv předběžných podnětů na vnímání „priming“
Podprahové subliminální podněty – předběžné stimuly – ovlivňují následné vjemy - vliv na lidské
chování (A. Marcel).
Nevědomý sémantický priming (podbarvení, podmalování)
Předběžné slovo – posléze cílové slovo – smysluplné či nikoliv?
Pokud významově shodné – rychlejší rozhodování (Marcel, 1983).
Nevědomé afektivní preference
Podprahové vnímání ovlivňuje sympatie k určitým objektům – efekt pouhého vystavení (mere exposure
effect) Zajonc, 1980 (Plháková, 2020).

UČENÍ
= veškeré behaviorální a mentální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností.
= proces, jehož výsledkem je získání nových poznatků či rozvoj dovedností, případně trvalejší změna
v oblasti prožívání, uvažování nebo chování.
Vyplývá z opakování určité činnosti, z působení dřívější zkušenosti nebo ze způsobu jejího chápání.
V učení se odráží provázanost lidské psychiky s vnějšími vlivy, interakce mezi organismem a
prostředím. Předpokladem učení je fungující paměť a efektivita učení souvisí též s výší intelektu.
UČENÍ - LEARNING
= základem rozvoje psychických funkcí
přispívá k lepší orientaci i adaptaci (Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).

Implicitní učení není zcela autonomní a nezávislé na explicitním a obě varianty se mohou
ovlivňovat  a mnohdy probíhají paralelně.
UČENÍ - LEARNING
A. Učení explicitní = vědomé = selektivní = asociační
Implicitní mechanismus se může uplatnit i při asociačním učení – např. klasické pavlovovské
podmiňování , které na základě 2 podnětů vyvolá podmíněnou reakci (Plháková, 2020, Vágnerová,
2016).
B. Učení implicitní = neuvědomované, automatické,  evolučně starší, geneticky naprogramované –
reflexy, instinkty.
=méně variabilní a závisí na inteligenci pouze minimálně
– neasociační (=nezahrnuje spojení více podnětů) – priming (neuvědomovaný dílčí podnět ovlivňující
budoucí uvažování), senzibilace (zcitlivění), habituace (přivykání), imprintace (vtiskování – učení
se mateřského jazyka), explorační chování.

ASOCIAČNÍ UČENÍ = základní varianta
Založeno na spojení např. 2 podnětů nebo podnětu a reakce. Podílí se na něm různé kognitivní
procesy – pozornost, paměť, vnímání a myšlení.
UČENÍ - LEARNING
Zpevnění funguje dvěma způsoby – pozitivně = odměna – posiluje efekt učení nebo negativně = trest –
nepříjemný zážitek vede k eliminaci určité reakce (Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).
Základní variantou asociačního učení = podmiňování:
Klasické a Operantní – mohou ovlivnit lidské prožívání, chování a uvažování.
V obou případech je z hlediska efektu učení rozhodujícím činitelem zpevnění daného spojení 2
podnětů nebo reakce a jejího účinku.
Vztah mezi signálním podnětem a následným děním – kauzální (následky alkoholu) nebo anticipační
(nevstupovat do vozovky, blíží-li se auto) nebo iracionální (fobie).

ASOCIAČNÍ UČENÍ - základní varianta - Klasické podmiňování:
Funguje na základě spojení 2 podnětů, z nichž jeden získává v důsledku toho nový význam.
UČENÍ - LEARNING
Mechanismy klasického podmiňování objevil na přelomu 19. a20. století ruský fyziolog Ivan Petrovič
Pavlov (1849-1936) ve své petrohradské laboratoři, kde studoval trávicí procesy. Psům byl
chirurgicky implantován vývod slinných žláz, jímž byly sliny odčerpávány do nádobky (Plháková,
2020).

ASOCIAČNÍ UČENÍ - základní varianta - Klasické podmiňování:
Funguje na základě spojení 2 podnětů, z nichž jeden získává v důsledku toho nový význam (Plháková,
2020).
UČENÍ - LEARNING

ASOCIAČNÍ UČENÍ - základní varianta - Klasické podmiňování:
UČENÍ - LEARNING
Experimentátor psům těsně před krmením rozsvěcel žárovku (zvuk zvonku, píšťaly, telefonu či
rytmické dotyky na kůži atd.) a teprve pak je nakrmil. Po několikerém opakování začali psy reagovat
sliněním již na rozsvícení žárovky, které signalizovalo, že dostanou potravu. Slinění je vrozená
reakce, tu se nemuseli psy učit (Plháková, 2020).

Klasické podmiňování u lidí
UČENÍ - LEARNING
Nevytvářejí se nové formy chování, ale vrozené reakce jsou vyvolány novým, původně neutrálním
podnětem. Tento typ učení se projevuje v celé živočišné říši a významně ovlivňuje též lidské
chování a prožívání (Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).
Vznik drogových závislostí = velmi složitý proces, který lze částečně vysvětlit mechanismy
klasického podmiňování.

Při klasickém podmiňování vznikají asociace mezi neutrálním podnětem, který původně žádnou reakci
nevyvolával, a podnětem, který příslušnou odezvu vyvolá.
UČENÍ - LEARNING
Připomeneme si využití klasického podmiňování behavioristy v USA – např.
J. Watson – experiment s chlapcem Albertem, při kterém došlo ke generalizaci (zobecňování) – bílá
krysa byla nahrazena plyšovou hračkou a nakonec se Albert bál i bílých vousů Santa Klause
(Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).
Podmíněná reakce/reflex = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět
(rozsvícení žárovky).
Nepodmíněný stimulus/podnět – evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (maso).
Nepodmíněná reakce (reflex) – nenaučená vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění).
Podmíněný stimulus /podnět = původně neutrální stimul (světlo, zvonění), který během podmiňování
získává schopnost vyvolávat vrozenou, nenaučenou reakci (slinění).

UČENÍ-LEARNING
Neutrální stimulus: králík - bílá krysa
Nepodmíněný stimulus: hlučná rána
Nepodmíněná reakce/reflex: pláč
Podmíněný stimulus: králík - bílá krysa
Podmíněná reakce/reflex: pláč

UČENÍ-LEARNING
Behaviorismus
V první polovině 20. století americký behaviorismus – studoval pouze objektivně pozorovatelná
fakta  a využíval klasického podmiňování - J.R. Watson, B. Skinner.
Little Albert pokusy demonstrují, jak lze využít klasický podmíněný reflex k vyvinutí podmíněného
emocionálního reflexu – eticky kontroverzní!

Operantní – instrumentální - podmiňování
= Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně
pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu.
UČENÍ - LEARNING
Edward L. Thorndike (1874-1949) zákon efektu:
Akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní později vyskytnou s větší
pravděpodobností než akty chování, které k uspokojení nevedou, (vytváření asociací – např pedál na
podlaze a reakce s pozitivními důsledky) (Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).
Klasické podminování = pasivní, základem operantního podminování je aktivní hledání žádoucí
varianty – jde o učení pokusem a omylem.

Operantní (instrumentální) podmiňování
= Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně
pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu.
UČENÍ - LEARNING
Burrhus F. Skinner (1904-1990)– operanty = spontánní akty chování, které mohou mít kladné či
záporné důsledky.
Operantní podminování = druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost budoucího výskytu aktů
chování/operantů na základě jejich důsledků.
Dva obecné důsledky: posílení/zpevnění a trest = záporný důsledek (Plháková, 2020, Vágnerová,
2016).

Operantní (instrumentální) podmiňování
= posílení či oslabení tendence k určitému způsobu chování na základě jeho důsledků – zafixování
účelného chování – v reálném životě: ve výchově, k řešení nepříjemných situací, opakování toho, co
se v minulosti osvědčilo (latentní učení),
Pokud opakované pokusy nevedou k žádoucímu efektu – naučená bezmocnost Viz obrázek: pokud má dítě
možnost manipulovat hračku – usmívá se, pokud ne – přestane se usmívat (domácí násilí) (Plháková,
2020, Vágnerová, 2016).
UČENÍ - LEARNING

Operantní (instrumentální) podmiňování
Paradoxní skutečnost: stereotypní stimulace vede postupně k přesycení
UČENÍ - LEARNING
Učení – základ kognitivního vývoje
Slouží k rozvoji poznávacích schopností a dovedností, získávání poznatků všeho druhu, pochopení
souvislostí a vztahů (variabilita příčin a následků), odvození či osvojení obecně platného pravidla
i k osvojování způsobů, jak získané poznatky zpracovávat (Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).

Učení nápodobou – přejímá vzorce chování, které pozoruje u druhých.
UČENÍ - LEARNING
Odměny a tresty – sociální charakter (uznání, pochvala, opovržení, odmítnutí). Jejich hodnota není
spojena se žádnou z primárních potřeb – pro jejich korekční význam se lidé nejprve musí naučit
sociální normy a hodnoty společnosti.
Sociální učení je předpokladem úspěšného vývoje.
Poznání pravidel vyhovuje dětské potřebě orientace, protože přináší jistotu a potvrzuje
předvídatelnost situací. Paradoxně – „volná výchova“ má na dítě negativní vliv a vede k úzkosti.
Teorie Sociálního Učení
- Získávání poznatků a zkušeností v rámci interakce s jinými lidmi
Bandura (1977) – subjektivní přesvědčení o vlastní zdatnosti (self-efficacy).
Rotter (1966): lidé s vnitřním místem řízení (internal locus of control) – věří, že mají svůj život
ve svých rukou a lidé s vnějším místem řízení (external locus of control – věří, že jejich
schopnosti a chování nijak jejich život neovlivňují. Škála: I-E Rotter.
Učení na základě identifikace – ztotožnění s nějakým člověkem, přejímání jeho názorů a postojů
(Plháková, 2020, Vágnerová, 2016).

Doporučená literatura
•PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia: 2020 ISBN 978-80-200-1499-3.
•KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
•VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha:
Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
•
•GLEITMAN, H., FRIDLUND, A.J. & REISBERG, D. Psychology. New York, W.W. Norton & Company, 1999.
ISBN 0-393-97364-6.
•
•
•

Doporučená literatura