OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD kocovska@vszdrav.cz VŠZ Odborný Asistent, Poradenská Psychologie Duškova 7, 150 00 Praha 5 International Research Associate Gillberg Neuropsychiatry Centre University of Gothenburg, Sweden Honorary Senior Research Fellow Queen Mary University of London E-mail: e.kocovska@qmul.ac.uk PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Masky užívané herci v Římských komických hrách ETYMOLOGIE termínu OSOBNOST - český termín odvozen z termínu osoba, který koresponduje s latinským termínem PERSONA , z něhož se ve středověké latině vyvinul termín PERSONALITAS. Termín „persona“ původně znamenal masku, kterou si nasazovali herci antického dramatu po dobu hry. Význam z masky, která dávala člověku tvářnost se rozšířil na tvářnost člověka vůbec, jeho vnější výraz a na jeho povahu. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI OSOBNOST ØTermín osobnost v běžném užívání - se chápe jako „významný člověk“ ØDodnes ve filozofii dějin „být osobností“ znamená „ být něčím víc než obyčejným člověkem“ ØOsobností je každý konkrétní živý člověk (A. Jurovský, 1965) ØV psychologii termín osobnost stále častěji označuje jednotu psychických procesů, stavů a vlastností, souhrn vnitřních determinant prožívání a chování člověka. ØVyjadřuje integrovaný, jedinečný celek duševního života člověka. ØBio-psycho-sociální celek se všemi svými vlastnostmi (konstitučními, výrazovými, charakterovými, temperamentovými a intelektovými) ØCo člověk chce (pudy, potřeby, zájmy, hodnoty) ØCo člověk může (schopnosti, vlohy, nadání) ØCo člověk je (temperament, charakter) - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØBiologickým základem, jímž se osobnost sjednocuje s organismem = temperament, vitalita a vlohy. ØSociokulturním základem, jímž se osobnost spojuje se světem druhých lidí, společnosti a kultury = charakter a schopnosti. ØOsobnostním základem, jímž se osobnost spojuje s ideálním já a s duchovní vrstvou osobnosti = sebereflexe, k níž jedinec dospívá cílevědomým autoregulačním úsilím. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Znaky osobnosti 1.Neopakovatelnost - „světem neprošel druhý já“ - otisk palce 2.Jedinečnost - každý je konstelace specifických výsledků různých kategorií činitelů 3.Subjektivnost - „jenom já jsem já“ - uvědomění si sebe sama Pojem osobnost má v různých vědách různý význam. ØSpecifický význam má v psychologii. ØV běžné řeči označujeme osobností člověka nějakým způsobem významného. ØV psychologii je osobností každý z nás - osobnost se formuje během života - je ovlivněna společenským působením - osobnost je člověk jako psychický celek. ØOsobnost je individuální jednotou biologických, psychologických a sociálních aspektů. ØJe utvářena ve vztazích mezi lidmi a ve společnosti a v nich se také projevuje. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 1. Psychologie osobnosti = teoreticko-praktický obor psychologie v systému klasifikace věd. 2. Klasifikace psychických jevů. Poznávací, citové a volní procesy, stavy a vlastnosti. 3. Psychické vlastnosti osobnosti. 4. Tělesné, genderové a výrazové vlastnosti. 5. Schopnosti a tvořivost – Pro-kreativní a anti-kreativní faktory. 6. Temperament. 7. Charakter. 8. Strukturální vlastnosti osobnosti. Normalita či abnormalita osobnosti, simplexní a diferencovaná osobnost, originální a konvenční osobnost. Vývojová zralost osobnosti. 9. Motivace osobnosti. Potřeby, pudy a instinkty, zájmy, hodnoty, životní sloh. 10. Determinanty utváření osobnosti. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØA mimo psychologii: üSociologie üKulturní antropologie üFilosofická antropologie üNeurovědy a biologická antropologie APLIKAČNÍ OBLASTI PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI üMedicína üPedagogika üPersonalistika PŘEDMĚT A PŘÍSTUP PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØProlínající se s několika obory uvnitř psychologie: üMotivace üSociální psychologie üVývojová psychologie üSociálně-kognitivní psychologie PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI üPsychologický dotazník: -Anamnestický -Zájmový -Osobnostní = povahový üVýkonové testy – co nejrychleji a co nejpřesněji üTesty osobního stylu – pouze částečná instrukce üProjektivní testy – slovně asociační test, Roschachův test üPsychofyziologické metody – detektor lži, tepová frekvence, dech, teplota, kožní odpor, fMRI METODY PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØVýzkumné a diagnostické techniky: üSystematické pozorování üPosuzovací škály üAnalýza spontánních výtvorů – rukopis, umělecká tvorba üPsychologický interview PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØPsychologie osobnosti zkoumá: všechny obecné znaky lidského individua, jeho historicky konkrétní znaky, zcela individuální znaky vyplývající ze životní historie jedince - psychické i fyzické vlastnosti (formované v jedinci) - vlastnosti utvářené jak společensky, tak životní historií ØPsychologie osobnosti zkoumá: zaměření na studium individua jako aktivní bytosti (činně se vyrovnává s přírodním i společenským prostředím a mění sebe i prostředí) ● zkoumá zákonitosti utváření lidské psychiky za daných konkrétních podmínek v závislosti na změně pozice člověka ve spol. ● zabývá se schopnostmi, temperamentem, charakterem…. DEFINICE OSOBNOSTI poskytuje člověku nástroje k popisu a výkladu předmětných činností, sociálního jednání i vnitřního psychického a duchovního života člověka a umožňuje porozumět též konkrétnímu jedinci. ØPředmět psychologie osobnosti je značně složitý, protože každá osobnost je jedinečná. ● Psychologie osobnosti se zabývá procesem utváření a zákonitostmi duševního života, který se projevuje v individuálních vlastnostech osobnosti a charakteru její činnosti. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI ØVnitřní faktory (biologické): - dědičnost - průběh těhotenství - průběh porodu - doba těsně po porodu ØZevní faktory: - vliv prostředí - působení společnosti - výchova Ø ØAutoregulace – sebevýchova: - faktory, které na nás působí, si vybíráme sami, můžeme utvářet cílevědomě svou osobnost - člověk má určitou svobodu, co sám ze sebe vytvoří - formování osobnosti probíhá po celý život Separated at birth, the Mallifert twins meet accidentally. Gleitman, 1999. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI BIOLOGICKÝ ZÁKLAD OSOBNOSTI: TEMPERAMENT A KONSTITUCE Biologie jako klíč k psychologii osobnosti: -Výzkum anatomie a fyziologie mozku -Specializace mozkových hemisfér Chemicky působící látky – neurotransmitery (dopamin, serotonin) hormony (kortizol, testosteron) - Limbick system: Pervin et al., 2005. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI BIOLOGICKÝ ZÁKLAD OSOBNOSTI: TEMPERAMENT A KONSTITUCE PLASTICITA MOZKU: Mozek a CNS – ovlivňovány psychikou! PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI NEUROVĚDY a PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Øa síla GENY a OSOBNOST Výzkum ukázal, že jedinci, kteří v dětství zažili týrání/zneužívání, ale mají gen, jež kóduje enzym snižující aktivitu neurotransmiteru Mono-Amin-Oxidasy-A v mozku, který je spojovány s agresivním chováním, mají menší sklon ke kriminalitě. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PSYCHOANALÝZA Sigmund FREUD - EGO, ID a SUPEREGO Carl. G. JUNG – Analytická psychologie: Introvert x Extrovert Alfred ADLER – Individuální – pořadí narození, soc. kontext NEOPSYCHOANALÝZA Erich FROMM – Analytická sociální psychologie Karen HORNEY-ová – Sociokulturní teorie osobnosti Harry Stack SULLIVAN – Interpersonální teorie osobnosti HUMANISTICKÁ A EXISTENCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Abraham A. MASLOW – Humanistická teorie osobnosti Carl ROGERS – Existenciální terapie Viktor E. FRANKL – Existenciální analýza a logoterapie PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PSYCHOLOGIE TYPŮ Michael EYSENCK – teorie osobnosti Ernst KRETSCHMER –psychofyzická typologie William H. SHELDON – konstituční psychologie RYSY OSOBNOSTI Gordon W. ALLPORT – rysy, faktory a faktorová analýza Raymond B. CATTELL – Velká pětka TEORIE UČENÍ John DOLLARD a Neal E. MILLER – Teorie S – R (podnět – reakce) A.BANDURA – teorie učení z důsledků vlastního chování a zkušenosti druhých W. MISCHEL – teorie kognitivního sociálního učení NÁSILÍ OBR A. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PSYCHOANALÝZA - Struktura osobnosti dle Freuda 1)EGO (Já) = vědomé, obrazem „já“ = uvědomělé obrazy vnitřního a vnějšího světa “ jedince“ 2) SUPEREGO (Nadjá) = nevědomé, mravní „policie“ 3) ID (Ono) = hnací část psychické energie – navození příjemných stavů – LIBIDO PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI FREUD PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI üVYTĚSNĚNÍ - ego vytlačuje ohrožující myšlenky a zakázané impulsy z vědomí do nevědomí. üREGRESE - návrat osobnosti k dřívějším etapám vývoje. üREAKTIVNÍ VÝTVOR - přeměna ohrožujícího impulsu či pocitu v jeho protiklad. üPROJEKCE - ohrožující tendence se připisuje jiným osobám üRACIONALIZACE - nevědomé vytvoření přijatelného vysvětlení, kterým osoba skrývá skutečný důvod svých skutků. üPOPÍRÁNÍ - vnější skutečnosti. Popřen může být buď citový význam určité situace, nebo samotná realita, kterou se jedinec snaží nevnímat…. PSYCHOANALÝZA - OBRANNÉ MECHANISMY PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Neexistují vyhranění extroverti nebo introverti, ale lidé, kteří inklinují k některému z nich. Říčan, 2010. JUNGOVA TEORIE – analytická psychologie CARL GUSTAV JUNG (1875 – 1961) - Rozdělil osobnost na 2 typy: ØEXTROVERT ØINTROVERT PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 1. STRUKTURA OSOBNOSTI Proč se působení stejných vnějších podnětů projeví u každého jinak? „Lom“ přes vnitřní podmínky Struktura osobnosti = osobnost je celek, který se skládá z určitých složek Strukturu osobnosti tvoří: a)Temperament – dynamika osobnosti b)Charakter – hodnotová orientace c)Schopnosti – výkon osobnosti PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 2. DYNAMIKA OSOBNOSTI ØTemperament = způsob prožívání, chování a jednání lidí, způsob realizace činnosti - stálá složka osobnosti – v čase je velmi málo proměnlivá ØVlastnosti temperamentu: üpomalost ühbitost üzbrklost ütrudomyslnost ülehkomyslnost ünáladovost üvytrvalost üostýchavost üútočnost PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI CHARAKTER üRelativně stálý üZa stálý se považuje i nestálý charakter (měnlivý) – člověk nedůsledný, nepředvídatelný – bezcharakterní člověk üMorálně-volní vlastnosti (pilnost, pravdomluvnost, samostatnost, statečnost,…) üZáklad charakteru tvoří mravní vědomí osobnosti üZvnitřnělé sociální normy üSystém hodnot DRUHY POSTOJŮ: ØVyhraněný - obsah je stálý - „nikdy nejím celer a nikdy nebudu“ ØNevyhraněný - chvíli ano a pak zas ne PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Komplex vlastností charakteru ØSvětonázorové § postoje k otázce bytí, smyslu života § životní pesimismus a optimismus ØMravní § vztah k morálce + statečnost, upřímnost, zásadovost - zbabělost, lež, zákeřnost ØPracovní § vztah k práci § způsob práce + píle, svědomitost, pečlivost - lenost, nepřesnost ØSpolečenské § vztah k druhým lidem + dobrosrdečnost, obětavost, štědrost - závist, hrubost, lakota ØVztah k sobě samotnému a) odpovídající: zdravé sebevědomí, vidím se objektivně, hrdost, mám se rád b) neodpovídající: pýcha, povýšenost, samolibost, poníženost, pocit méněcenosti PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Typologie osobnosti Ø Hippokratova teorie Ø Jungova teorie Ø Kretschmerova teorie Ø Pavlovova teorie TEORIE dle I.P.PAVLOVA = založena na poměru vzruchu a útlumu nervové soustavy a)Slabí jedinci: - melancholik b)Silní jedinci: - nevyrovnaní – cholerik - vyrovnaní/pomalí – flegmatik - rychlí - sangvinik PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Typ temperamentu Vlastnosti prožívání a chování Vlastnosti vyšší nervové činnosti HIPPOKRATOVA TEORIE Hippokratés (460 – 370 př. n. l. ) – Antická „štávová“ teorie temperamentu Rozdělil lidi z hlediska temperamentu do 4 skupin podle předpokládaného převládání jedné z tělesných tekutin: krev, sliz, hlen a černá žluč PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Korelace 2-dimenzionální teorie osobnosti odvozené z faktorové analýzy a 4 řeckých typů charakteru Eyseck, 1970. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI KRETSCHMEROVA TEORIE Ernst KRETSCHMER – švýcarský psycholog (30. léta 20. stol.) ,,Žádná normalita neexistuje“ Psychická nemoc – problém podobný postavě ØPyknik: zavalitý, sklon k tloustnutí, kulaté tvary, depresivní ØAstenik: vyzáblý, vytáhlý, nemůže ztloustnout, sklon k melancholii ØAtletik: ideální postava, nejvíc stabilní, netrpí závažnými chorobami, zřídkakdy psychické problémy, těžko přizpůsobitelný, duševní těžkopádnost Další možné dělení: Cyklothymní – realističtí, společenští, přizpůsobiví Schizothymní – uzavření, nespolečenští, fanatici, uzavření KRETSCHMEROVY SOMATOTYPY PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI FRENOLOGIE – „lebosloví“ Franz GALL – morfologicko-psychologické domněnky – přisoudil různým částem mozku různé funkce – velmi populární v první polovině 19. století. Současný výzkum prokázal nekompatibilitu této teorie se současnými závěry neurovědy, které indikují propojenost a synchronizovanou aktivitu různých oblastí mozku. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI POSTOJE = předpoklad k hodnocení lidí, věcí, událostí, názorů a činů ØPostoj = vztah k něčemu nebo k někomu = připravenost člověka jednat ØNa rozdíl od hodnot rozeznáváme i postoje neutrální – např. lhostejnost ØV postoji lze rozeznat 3 stránky: üPoznávací (rozumová) üCitová üVolní (iracionální) 3. HODNOTOVÁ ORIENTACE OSOBNOSTI ØLidé se liší uspořádáním hodnot: materialismus x idealismus ØCHARAKTER = složitý celek utvářející se z činnosti lidí ØHodnoty kladné (přitažlivé) a Hodnoty záporné (odpudivé) PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI POSTOJE ØNepřiměřené – předsudky ØPřiměřené – přesvědčení ØPostoje jsou stálé, změní-li se postoj, většinou to bývá tím, že se změnila skutečnost, nebo jsme skutečnost poznali a hodnotili ØTak jako se postupně utvářejí naše postoje k jednotlivým věcem a jevům (fenoménům), tak se i utváří náš charakter. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØSCHOPNOSTI - nejsou vrozené – vznikají a rozvíjejí se na základě vloh Využití schopností závisí na nositeli (vůle, motivace) a na stimulaci vnějšího prostředí §Schopnosti obecné = výkonové vlastnosti, které se uplatňují ve většině lidských oborů: § kvalita vnímavosti § pozornost § paměť § myšlení ØVLOHY (dispozice) – zděděné a vrozené zvláštnosti jedince = Biologický předpoklad pro rozvoj schopností (hra na klavír, manuální zručnost) Vlohy jsou i záporné (hluchota) Vlohy neurčují definitivně rozvoj lidských schopností, přesto jejich utváření mohou usnadnit nebo ztížit §Schopnosti specifické - týkají se pouze jednoho nebo málo oborů Mohou vzniknout kombinací obecných schopností 4. VÝKON OSOBNOSTI Z hlediska výkonnosti jsou nejdůležitější schopnosti: - Primární předpoklady – vlohy -Sekundární předpoklady – dovednosti, vědomosti PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI INTELIGENCE ØVšeobecná rozumová schopnost, projevující se schopností usuzovat, chápat vztahy a souvislosti, předvídat důsledky jednání, řešit problémy ØInteligence: - Teoretická, praktická, sociální - Složka biologická (výkon mozku) - Složka kulturně - vzdělanostní (kultivace osobnosti) Ø IQ = Inteligenční Quocient (mentální věk/kalendářní věk)*100 ØInteligenční kvocient - IQ testy: ØVelmi vysoké IQ: 140 a více ØVysoké IQ: 120 – 139 ØNadprůměrné IQ: 110 - 119 ØPrůměrné Ø IQ: 90 – 109 ØPodprůměrné IQ: 80 – 89 ØHranice mezi normou a zaostalostí: 70 – 79 ØMentální retardace: 0 - 69 PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI INTELIGENCE IQ = Inteligenční Quocient (Říčan, 2010). PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI NADÁNÍ – souhrn schopností , umožňující nadprůměrné výkony TALENT – vysoce rozvinutý soubor schopností, umožňující dosáhnout vynikajících výsledků GENIALITA – mimořádně rozvinutý talent, umožňuje tvořit vrcholná díla PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØPudy = dědičné komplexy (celky) po předcích, které nás nutí chovat se a jednat určitým způsobem - intenzita, dominance, ovládání pudů: §Pud sexuální (zachování rodu) §Pud sebezáchovy (vyhýbání se bolesti) 5. MOTIVACE OSOBNOSTI = děj, jenž byl vyvolán naší snahou v určitém stavu a směřuje k určitému cílovému stavu Motivovaná činnost je uvědomělá - není to činnost reflexní, instinktivní Motivační síly: üPudy a potřeby üZájmy a záliby üPostoje, hodnoty, city, a citové vazby üCíle a životní plány üSklony, zvyky a návyky PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØZÁJMY - spojeny s konáním různých činností - Pokud nezůstane u chvilkové činnosti hovoříme o zájmu , - Vznikne-li silná citová vazba, hovoříme o zálibě . Vznikají spontánně, bez vnějšího tlaku - hloubka, intenzita Co jsou zájmy? ● školní (předměty) ● mimoškolní (četba, film, sport) ● profesionální činnosti ● vyplnění volného času ØPOTŘEBY = nedostatek nebo nadbytek üBiologické (kyslík, voda, potrava) üPsychosociální (potřeba bezpečí, sociální kontakt, potřeba uznání, seberealizace) Všechny potřeby se navzájem ovlivňují a doplňují Hierarchie potřeb dle A. Maslowa Seberealizace Potřeba úcty Potřeba lásky Potřeba bezpečí Fyziologické potřeby PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI ØSKLONY = Zaměření jedince na určitou oblast (lidi, majetek, …) Odlišné odstíny významu: - sklon k vlastnictví (spořivost, šetrnost, lakota) ØASPIRACE a CÍLE = snaha po sebeuplatnění = směr jednání člověka §Touha – málo konkrétní cíl §Přání - cíl je konkrétnější §Snažení – cíl je jasný, konkrétní, jedinec vyvíjí značné úsilí k dosažení systém cílů = životní plány Aspirace Přiměřená - stanovujeme si reálné cíle a vycházíme z vlastních schopností Nepřiměřená - Sebepřeceňování – dostanu Nobelovu cenu - Sebepodceňování PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI 6. SEBEREGULACE OSOBNOSTI = schopnost ovlivňovat a usměrňovat své vlastní prožívání a chování a formovat své jednání Seberegulace se uskutečňuje na základě sebeuvědomování, sebepoznání a sebepojetí ØSEBEUVĚDOMOVÁNÍ - Uvědomění si sebe sama jako samostatného subjektu, který disponuje vlastní svobodou - Počátky sebeuvědomování nastávají již v rané fázi dětství – „já chci“ ØSEBEPOZNÁVÁNÍ - Uvědomění rozdílnosti a zvláštnosti svého prožívání - spojeno s hodnocením (sebekritikou) - „já jsem rychlejší než ty“ - přispívá k sebehodnocení a k hodnocení jiných - z hlediska morálky v oblasti seberegulace je protiklad mezi svědomím a hodnocením okolního světa ØSEBEPOJETÍ - Určitá představa o sobě § Výsledek sebepoznávání a poznávání světa, zahrnuje soubor postojů, hodnot, aspirací a cílů, které mají sloužit v řízení sama sebe. Sebevýchova je společný cíl socializace a individualizace PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI EYSENCK RYSY OSOBNOSTI PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Znázornění Pěti-faktorové teorie osobnosti (Costa a Mc Crae, 1999). PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI TEORIE UČENÍ Operant conditioning Skinner - behviorismus PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI a RESILIENCE PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI SOCIÁLNĚ-KOGNITIVNÍ TEORIE Bandura a Mischel PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PORUCHY OSOBNOSTI Asociální porucha osobnosti – anetická psychopatie, sociopatie Hraniční porucha osobnosti Narcistická osobnost Paranoidní psychopatie Schizoidní psychopatie Anankastická psychopatie – obsedantně kompulzivní Thymopatie – dysthymní nebo afektivní psychopatie Explozivní psychopatie Histrionská psychopatie PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PORUCHY OSOBNOSTI Toto byla 11. a závěrečná přednáška kursu „Obecná a vývojová psychologie“ tohoto neobvyklého zimního semestru 2020. Ke studiu využívejte, prosím i interaktivní osnovu na IS. Na zápočet je potřeba dosáhnout 70% v souhrnném testu. Zkouška bude písemná, bude obsahovat 3 otázky a bude trvat 2 hodiny. Závěr Doporučená literatura •VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-1832-6. • •ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. • •KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1. Doporučená literatura