Výzkum
•Poznávací činnost
•Zaměřená na určitou oblast/obor
•
•Cíl výzkumu: odhalení vlastností jevu, souvislostí, příčin a podmínek, popis reality
•
•Základní dělení výzkumu:
-Základní (zkoumá se úkaz/nový fenomén; zahrnuje experimentální a teoretický výzkum), aplikovaný
-teoretický, empirický
-kvantitativní, kvalitativní, smíšený (dle metody)
-
•

Výzkum
•
•Je výzkum nedílnou součástí ošetřovatelství?
•Ošetřovatelství, jako obor zaměřený na vyhledávání a uspokojování bio-psycho-sociálních potřeb
člověka v souvislosti s péčí o jeho zdraví;                   je samostatná vědecká disciplína
•Mezi její charakteristické rysy patří poskytování ošetřovatelské péče na základě vědeckých
poznatků podložených výzkumem. (KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ, 2004)
•

Výzkum
•
•Výzkum v ošetřovatelství je podřízen:
•legislativním předpisům (např. konvence o biomedicíně - 96/2001 Sb. m. s., zákonem č. 211/2009
Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ) •etickým ustanovením souvisejícím
s biomedicínským výzkumem
•

Priority výzkumu
v ošetřovatelství pro 21. století
•Podpora zdraví, tělesné a duševní pohody a schopnost pečovat o jedince všech věkových, sociálních
a kulturních skupin
•Minimalizace a prevence vzniku zdravotních problémů, které jsou způsobeny nezdravým prostředím a
poruchami chování, jež komplikují život a obecně snižují produktivitu
•Snižování negativních účinků nových zdravotnických technologií na adaptační schopnosti jednotlivce
nebo rodin
s akutními nebo chronickými zdravotními problémy
•Zajištění péče efektivním a přijatelným způsobem ohrožovaným skupinám, např. starým lidem, dětem s
vrozenými vadami, jiným kulturním a etnickým skupinám, mentálně postiženým a chudým lidem
•Klasifikace fenoménů ošetřovatelské práce
•Ochrana principů etiky, kterými se řídí výzkum v ošetřovatelství
•

Priority výzkumu
v ošetřovatelství pro 21. století
•Vývoj nástrojů pro měření výsledků ošetřovatelské péče
•Vývoj integrujících metodologií výzkumu z hlediska holistického pojetí člověka, jeho rodiny a
životního stylu •Projektování a ověřování různých modelů pro poskytování péče o zdraví a jejich
řízení, aby byly schopné udržet vysokou kvalitu ošetřovatelské péče a efektivitu vložených nákladů
•Ověřování efektivity různých přístupů ve výuce ošetřovatelství pro profesionální způsob práce,
který vyžaduje rozsáhlé vědomosti a široký rozsah dovedností •Identifikace a analýza historických a
současných faktorů, které ovlivňují profesionální růst sester
•      (DOPORUČENÍ VÝBORU MINISTRŮ RADY EVROPY, 1996 in KUTNOHORSKÁ, 2009)
•

Směry výzkumu                           v ošetřovatelství
•vytváření nových poznatků v ošetřovatelské péči
•návrhy a ověřování ošetřovatelských modelů
•popis základních fyziologických, sociálních a behaviorálních procesů a souvislostí
•tvorba vzdělávacích programů a materiálů
•profese sestry, vývoj a historie
•výzkum v oblasti managementu ošetřovatelství
•environmentální ošetřovatelství
•vzdělávání sester
•etika
•hodnocení efektivity ošetřovatelských intervencí/nástrojů
•

Výzkum, EBP
•Pomocí výzkumu v ošetřovatelství se vytvářejí nové poznatky a lze provádět EBP (Evidence-based
practice; EBN – Evidence-based Nursing)
•
o zavádění výsledků výzkumu do praxe
o
o
o začleňování důkazů do individualizované ošetřovatelské praxe
o
o
o
o
o
o
o
o

EBP
•
•Dovednost sester skloubit své klinické zkušenosti
a výsledky nových studií, tedy nové vědomosti, v péči o konkrétního pacienta
•
•Analogický způsob myšlení jako ve výzkumu – základem je kladení otázek
•

•VÝZKUM
•EBP
•Hledání odpovědí
na otázky
•
•Popis nových fenoménů
•
•Popis vztahů
•Nalézání vhodných výsledků výzkumu pro aplikaci na konkrétní případy
•
•Podklad pro výzkum
Rozdíl mezi výzkumem a EBP

Proces EBP
1.Formulace klinické otázky
•
•2. Vyhledávání relevantních výzkumů nebo
•    popsaných důkazů
•
•3. Vyhodnocení nalezených výsledků výzkumů
•
•4. Užití výsledků v praxi
•
•5. Celkové hodnocení
1.

Proces EBP
•1. Formulace klinické otázky
•Metoda „PICOT“ - zkratka počátečních písmen jednotlivých částí dané klinické otázky
•
•P - Population/Patient Problem –
•     populace/problematika
•I – Intervention /Interest - intervence , zájem/předmět
•     zájmu
•C- Comparison – srovnávaný
•     stav/problematika/činnost (alternativa intervence)
•O- Outcome – požadovaný výsledek
•T – Time frame - časový rámec, který nemusí být vždy
•     zahrnut do klinické otázky

Proces EBP
•1. Formulace klinické otázky – pokr.
•
•Typy klinických otázek (dělení dle zaměření):
Øterapii – zabývá se otázkou, která léčba nebo intervence je v daném případě ta nejlepší
Øprevenci – zabývá se otázkou, jak lze předcházet danému problému
Ødiagnózu/hodnocení – zabývá se otázkou jak nejlépe diagnostikova/určit nebo hodnotit daného
pacienta/příznak apod.
Øpříčinu – zabývá se otázkou, co daný problém zapříčiňuje
Øefekt nebo prognózu – zabývá se otázkou, jaký je efekt/ dlouhodobý dopad nebo prognóza dané
problematiky
Øvýznam – zabývá se otázkou jaký význam má daná problematika/proces pro pacienta
Ø

Proces EBP
•2. Vyhledávání relevantních výzkumů nebo
•    popsaných důkazů
•
Ø lze využívat učebnice, skripta, sborníky, odborné časopisy, on-line portály apod.
Ønutnost hodnocení aktuálnosti, případě důvěryhodnosti informací
Ø
•

Proces EBP
•3. Vyhodnocení nalezených výsledků výzkumů
Ø
Økritické zhodnocení popsaného výzkumu a využité metody
Ø
• 4. Užití výsledků v praxi
•
Øje třeba vzít v úvahu veškeré okolnosti, které mohou praktické využití ovlivnit
Øje třeba přistupovat ke všem případům individuálně
Ø
•

Proces EBP
•5. Celkové hodnocení
•
Øzhodnocení využitelnosti pro další praxi
Øpopis daného případu např. v odborném tisku apod.
Ø

Klinické otázky
•…pokračování


Varianty PICO
•P, I, O – povinné komponenty klinické otázky
•
•PICOTS – setting (prostředí): nemocnice, oddělení, komunita; bývá součástí P (pacienta, populace)
•PECO – expozice: často nahrazuje I (intervenci)
•PICo – context (kontext): ve smyslu prostředí – využívá se častěji v kvalitativním průzkumu

Příklad klinické otázky
•P – pacienti indikovaní ke stomii na odd. XY
•I – dvoufázová edukace stomickou sestrou
•C - samostatná pooperační edukace
•O – zkrácení doby nezbytné pro nácvik manipulace se
•     stomickými pomůckami
•T – pooperační období
•Výsledná PICOT otázka: Zkracuje u pacientů indikovaných ke stomii  na odd. XY (P) dvoufázová (před
a pooperační) edukace stomickou sestrou (I) dobu nezbytnou pro nácvik manipulace se stomickými
pomůckami (O) než  samostatná pooperační edukace(C)v pooperačním období (T)?
•

Klinické otázky
•Zaměření klinických otázek na:
-intervenci/léčbu - Jaký je efekt/účinek…..(I) na…..(O) u….. (P)? (s komparací: Jaký je
efekt/účinek…..(I) ve srovnání s…. (C) na…..(O) u….. (P)?)
-etiologii/poškození – Zvyšuje….. (E) – expozice nebo charakteristika) riziko….. (O) u ….. (P)? (s
komparací: Zvyšuje….. (E) – expozice nebo charakteristika) riziko….. (O) ve srovnání s (C) u …..
(P)?)
-diagnózu/posouzení – Poskytuje ….. (I – měřící nástroj/postup) přesnou
diagnostiku(posouzení/informace o ….. (O) u ….. (P)?
-prognózu/predikci – Zvyšuje …… (I – nemoc/stav) riziko ….. (O) u ….. (P)?
-prevenci – Snižuje/předchází ….. (I – intervence) riziko ….. (O) ….. u ….. (P)?
-smysl/význam – Jaké jsou zkušenosti (O) pacientů (P) s ….. (I – nemocí/stavem/okolností)? Jak …..
(P) s ….. (I) vnímají ….. (O) v průběhu ….. (T)?
•
•
•

Zdroj:
•Jarošová, D., R. Zeleníková. Ošetřovatelství založené na důkazech, Evidence Based Nusrsing. Praha:
Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.