Výzkum •Poznávací činnost •Zaměřená na určitou oblast/obor • •Cíl výzkumu: odhalení vlastností jevu, souvislostí, příčin a podmínek, popis reality • •Základní dělení výzkumu: -Základní (zkoumá se úkaz/nový fenomén; zahrnuje experimentální a teoretický výzkum), aplikovaný -teoretický, empirický -kvantitativní, kvalitativní, smíšený (dle metody) - • Výzkum • •Je výzkum nedílnou součástí ošetřovatelství? •Ošetřovatelství, jako obor zaměřený na vyhledávání a uspokojování bio-psycho-sociálních potřeb člověka v souvislosti s péčí o jeho zdraví; je samostatná vědecká disciplína •Mezi její charakteristické rysy patří poskytování ošetřovatelské péče na základě vědeckých poznatků podložených výzkumem. (KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ, 2004) • Výzkum • •Výzkum v ošetřovatelství je podřízen: •legislativním předpisům (např. konvence o biomedicíně - 96/2001 Sb. m. s., zákonem č. 211/2009 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ) •etickým ustanovením souvisejícím s biomedicínským výzkumem • Priority výzkumu v ošetřovatelství pro 21. století •Podpora zdraví, tělesné a duševní pohody a schopnost pečovat o jedince všech věkových, sociálních a kulturních skupin •Minimalizace a prevence vzniku zdravotních problémů, které jsou způsobeny nezdravým prostředím a poruchami chování, jež komplikují život a obecně snižují produktivitu •Snižování negativních účinků nových zdravotnických technologií na adaptační schopnosti jednotlivce nebo rodin s akutními nebo chronickými zdravotními problémy •Zajištění péče efektivním a přijatelným způsobem ohrožovaným skupinám, např. starým lidem, dětem s vrozenými vadami, jiným kulturním a etnickým skupinám, mentálně postiženým a chudým lidem •Klasifikace fenoménů ošetřovatelské práce •Ochrana principů etiky, kterými se řídí výzkum v ošetřovatelství • Priority výzkumu v ošetřovatelství pro 21. století •Vývoj nástrojů pro měření výsledků ošetřovatelské péče •Vývoj integrujících metodologií výzkumu z hlediska holistického pojetí člověka, jeho rodiny a životního stylu •Projektování a ověřování různých modelů pro poskytování péče o zdraví a jejich řízení, aby byly schopné udržet vysokou kvalitu ošetřovatelské péče a efektivitu vložených nákladů •Ověřování efektivity různých přístupů ve výuce ošetřovatelství pro profesionální způsob práce, který vyžaduje rozsáhlé vědomosti a široký rozsah dovedností •Identifikace a analýza historických a současných faktorů, které ovlivňují profesionální růst sester • (DOPORUČENÍ VÝBORU MINISTRŮ RADY EVROPY, 1996 in KUTNOHORSKÁ, 2009) • Směry výzkumu v ošetřovatelství •vytváření nových poznatků v ošetřovatelské péči •návrhy a ověřování ošetřovatelských modelů •popis základních fyziologických, sociálních a behaviorálních procesů a souvislostí •tvorba vzdělávacích programů a materiálů •profese sestry, vývoj a historie •výzkum v oblasti managementu ošetřovatelství •environmentální ošetřovatelství •vzdělávání sester •etika •hodnocení efektivity ošetřovatelských intervencí/nástrojů • Výzkum, EBP •Pomocí výzkumu v ošetřovatelství se vytvářejí nové poznatky a lze provádět EBP (Evidence-based practice; EBN – Evidence-based Nursing) • o zavádění výsledků výzkumu do praxe o o o začleňování důkazů do individualizované ošetřovatelské praxe o o o o o o o o EBP • •Dovednost sester skloubit své klinické zkušenosti a výsledky nových studií, tedy nové vědomosti, v péči o konkrétního pacienta • •Analogický způsob myšlení jako ve výzkumu – základem je kladení otázek • •VÝZKUM •EBP •Hledání odpovědí na otázky • •Popis nových fenoménů • •Popis vztahů •Nalézání vhodných výsledků výzkumu pro aplikaci na konkrétní případy • •Podklad pro výzkum Rozdíl mezi výzkumem a EBP Proces EBP 1.Formulace klinické otázky • •2. Vyhledávání relevantních výzkumů nebo • popsaných důkazů • •3. Vyhodnocení nalezených výsledků výzkumů • •4. Užití výsledků v praxi • •5. Celkové hodnocení 1. Proces EBP •1. Formulace klinické otázky •Metoda „PICOT“ - zkratka počátečních písmen jednotlivých částí dané klinické otázky • •P - Population/Patient Problem – • populace/problematika •I – Intervention /Interest - intervence , zájem/předmět • zájmu •C- Comparison – srovnávaný • stav/problematika/činnost (alternativa intervence) •O- Outcome – požadovaný výsledek •T – Time frame - časový rámec, který nemusí být vždy • zahrnut do klinické otázky Proces EBP •1. Formulace klinické otázky – pokr. • •Typy klinických otázek (dělení dle zaměření): Øterapii – zabývá se otázkou, která léčba nebo intervence je v daném případě ta nejlepší Øprevenci – zabývá se otázkou, jak lze předcházet danému problému Ødiagnózu/hodnocení – zabývá se otázkou jak nejlépe diagnostikova/určit nebo hodnotit daného pacienta/příznak apod. Øpříčinu – zabývá se otázkou, co daný problém zapříčiňuje Øefekt nebo prognózu – zabývá se otázkou, jaký je efekt/ dlouhodobý dopad nebo prognóza dané problematiky Øvýznam – zabývá se otázkou jaký význam má daná problematika/proces pro pacienta Ø Proces EBP •2. Vyhledávání relevantních výzkumů nebo • popsaných důkazů • Ø lze využívat učebnice, skripta, sborníky, odborné časopisy, on-line portály apod. Ønutnost hodnocení aktuálnosti, případě důvěryhodnosti informací Ø • Proces EBP •3. Vyhodnocení nalezených výsledků výzkumů Ø Økritické zhodnocení popsaného výzkumu a využité metody Ø • 4. Užití výsledků v praxi • Øje třeba vzít v úvahu veškeré okolnosti, které mohou praktické využití ovlivnit Øje třeba přistupovat ke všem případům individuálně Ø • Proces EBP •5. Celkové hodnocení • Øzhodnocení využitelnosti pro další praxi Øpopis daného případu např. v odborném tisku apod. Ø Klinické otázky •…pokračování Varianty PICO •P, I, O – povinné komponenty klinické otázky • •PICOTS – setting (prostředí): nemocnice, oddělení, komunita; bývá součástí P (pacienta, populace) •PECO – expozice: často nahrazuje I (intervenci) •PICo – context (kontext): ve smyslu prostředí – využívá se častěji v kvalitativním průzkumu Příklad klinické otázky •P – pacienti indikovaní ke stomii na odd. XY •I – dvoufázová edukace stomickou sestrou •C - samostatná pooperační edukace •O – zkrácení doby nezbytné pro nácvik manipulace se • stomickými pomůckami •T – pooperační období •Výsledná PICOT otázka: Zkracuje u pacientů indikovaných ke stomii na odd. XY (P) dvoufázová (před a pooperační) edukace stomickou sestrou (I) dobu nezbytnou pro nácvik manipulace se stomickými pomůckami (O) než samostatná pooperační edukace(C)v pooperačním období (T)? • Klinické otázky •Zaměření klinických otázek na: -intervenci/léčbu - Jaký je efekt/účinek…..(I) na…..(O) u….. (P)? (s komparací: Jaký je efekt/účinek…..(I) ve srovnání s…. (C) na…..(O) u….. (P)?) -etiologii/poškození – Zvyšuje….. (E) – expozice nebo charakteristika) riziko….. (O) u ….. (P)? (s komparací: Zvyšuje….. (E) – expozice nebo charakteristika) riziko….. (O) ve srovnání s (C) u ….. (P)?) -diagnózu/posouzení – Poskytuje ….. (I – měřící nástroj/postup) přesnou diagnostiku(posouzení/informace o ….. (O) u ….. (P)? -prognózu/predikci – Zvyšuje …… (I – nemoc/stav) riziko ….. (O) u ….. (P)? -prevenci – Snižuje/předchází ….. (I – intervence) riziko ….. (O) ….. u ….. (P)? -smysl/význam – Jaké jsou zkušenosti (O) pacientů (P) s ….. (I – nemocí/stavem/okolností)? Jak ….. (P) s ….. (I) vnímají ….. (O) v průběhu ….. (T)? • • • Zdroj: •Jarošová, D., R. Zeleníková. Ošetřovatelství založené na důkazech, Evidence Based Nusrsing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.