VÝZKUMNÝ VZOREK VÝZKUMNÝ VZOREK ¢Populace -soubor jednotek, pro které by měly být výsledky ¢ daného výzkumu platné -soubor jednotek, o kterém chce výzkumník získat ¢ informace ¢ ¢Výzkumný vzorek (výběrový soubor) -skupina jednotek, která je v rámci výzkumu pozorována -skupina jednotek, kterou se výzkumník zabývá -skupina jednotek, které jsou v daném výzkumu reálně pozorovány VÝZKUMNÝ VZOREK A KVANTITATIVNÍ VÝZKUM ¢pro statistické zpracování se pro počet jednotek ve vzorku užívá označení „n“ ¢ ¢redukci populace na vzorek dochází především z důvodu, že není možné finančních, technických, etických či jiných příčin zkoumat všechny jednotky, které jsou pro daný výzkum relevantní ¢ ¢redukcí populace na výzkumný vzorek může snadno dojít k redukci informací – nutnost vytvoření správného výzkumného vzorku ¢ VÝZKUMNÝ VZOREK A KVANTITATIVNÍ VÝZKUM ¢závěry výzkumu provedeném na určitém výzkumném vzorku je třeba zobecnit na celou populaci – výzkumný vzorek musí být reprezentativní ¢ ¢reprezentativní vzorek - podobá populaci v jejích charakteristikách, tedy ve všech jejích podstatných rysech a vlastnostech TVORBA VÝZKUMNÉHO VZORKU ¢ populace ¢ ¢ ¢výzkumný vzorek ¢ ¢ ¢ ¢ jednotky ¢ ¢Výběr jednotek: 1.pravděpodobnostní 2.nepravděpodobnostní PRAVDĚPODOBNOSTNÍ VÝBĚR JEDNOTEK ¢= náhodný ¢každá jednotka populace má stejnou pravděpodobnost, že bude součástí výzkumného vzorku ¢ ¢náhodný vzorek reprezentuje veškeré (známé i neznámé) vlastnosti populace ¢ ¢u náhodného vzorku lze stanovit pravděpodobnost chyb mezi vzorkem a populací PRAVDĚPODOBNOSTNÍ VÝBĚR JEDNOTEK ¢prostý/jednoduchý – na základě požadované velikosti vzorku, která je předem výzkumníkem definována, se náhodně vybírají jednotlivé jednotky např. losem, náhodným generování čísel (pomocí PC) ¢systematický - na základě požadované velikosti vzorku, která je předem výzkumníkem definována, se náhodně vybere první jednotka a následně je vybírána dle stanoveného klíče každá x-tá ¢ (např. každá druhá, desátá apod.) ¢stratifikovaný – populace je rozdělena do skupin, které jsou na základě nějakého kritéria homogenní a dále jsou z těchto skupin jednotky vybírány náhodně ¢vícestupňový – náhodný výběr probíhá minimálně ve dvou krocích NEPRAVDĚPODOBNOSTNÍ VÝBĚR JEDNOTEK ¢= nenáhodný ¢užívá se v kvantitativním i kvalitativním výzkumu ¢ NEPRAVDĚPODOBNOSTNÍ VÝBĚR JEDNOTEK ¢kvótní – lze využít u populace, o které máme dostatek informací, protože napodobuje ve struktuře vzorku známé vlastnosti dané populace; výzkumník předem určí kvótu, podle které se vyhledávají jednotky ¢účelový – záměrný, je nutné jasně určit populaci, kterou účelově vybraný vzorek reprezentuje; neumožňuje širokou generalizaci ¢technika sněhové koule (snowball sampling) - výběr na základě doporučování ¢_______________________________ ¢anketa - vzorek vzniká na základě samovýběru respondentů (záleží na rozhodnutí respondenta, zda se dané ankety účastní); nelze definovat populaci, ke které by bylo možné vztahovat výsledky ankety ¢ VELIKOST VZORKU -velikost vzorku je pro kvantitativní i kvalitativní výzkum relativní ¢ ¢Kvantitativní výzkum - že čím větší vzorek, tím přesnější závěry; je ale nutné brát v úvahu zaměření výzkumu —n 50 – velice malý vzorek —n 100 – malý vzorek —n 200 – přiměřený vzorek —n 300 – dobrý vzorek —n 500 – velice dobrý vzorek —n 1000 – výborný vzorek ¢ VELIKOST VZORKU ¢Kvalitativní výzkum – záleží na zaměření výzkumu, v některých případech postačuje ¢ i 1 účastník ¢záleží vždy na jeho zaměření a prostředí, ve kterém má být daný výzkum realizován. Je tedy důležité jasně definovat cíl, který je zkoumán a následně jednotku analýzy (jedinec, skupina, kultura apod.) a místo analýzy (organizace, událost, projekt, třída apod.) ¢ ¢ ¢ ¢ ¢