PŘÍPRAVNÁ FÁZE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU PŘÍPRAVNÁ FÁZE VÝZKUMU - OBECNĚ 1.formulace výzkumného problému 2.formulace obecné (teoretické) hypotézy 3.formulace pracovních (praktických) hypotéz 4.výběr populace a vzorku 5.pilotní studie 6.výběr techniky sběru dat 7.organizační zabezpečení výzkumu 8.konstrukce nástrojů pro daný sběr dat 9.předvýzkum ¢ VÝZKUMNÝ PROJEKT - OSNOVA ¢zadání výzkumného problému ¢dosavadní znalosti o daném problému ¢cíl výzkumu - co nejkonkrétnější vymezení výzkumného cíle; cíl výzkumu vychází z jeho účelu, respektive praktického využití jeho výsledků ¢předmět výzkumu - na základě teoretických znalostí dané problematiky a cíle výzkumu se formulují výzkumné otázky a hypotézy ¢výzkumný soubor ¢metoda sběru dat ¢technika analýzy dat ¢organizační zabezpečení výzkumu ¢využitelnost výsledků výzkumu ¢ POSTUP KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU ¢1) přípravná fáze (včetně výzkumného projektu) •formulace problému ·formulace hypotéz ·výběr populace a vzorku ·pilotní studie ·výběr techniky sběru dat ·organizační zabezpečení výzkumu ·konstrukce nástrojů pro daný sběr dat ·předvýzkum 1) ¢2) sběr dat ¢ ¢ ¢ POSTUP KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU ¢3) zpracování dat ¢analýza dat ¢grafické znázornění získaných informací ¢ ¢4) interpretace ¢formulace závěrů ¢vypracování závěrečné zprávy ¢prezentace výsledků TVORBA HYPOTÉZ ¢K tomu, aby mohl být výzkumný problém dobře formulovaný, je třeba sestavit výzkumné otázky ¢ ¢Výzkumné otázky konkretizují výzkumný problém a na jejich základě jsou vytvořeny hypotézy ¢ Øformulace obecné (teoretické) hypotézy - obecná hypotéza vychází z výzkumníkových předpokladů o dané problematice, které jsou teoreticky podložené Øformulace pracovních (praktických) hypotéz - konkrétní a specifikované Ø PRACOVNÍ HYPOTÉZY ¢„Pracovní hypotéza je tvrzení, předpovídající existenci souvislosti mezi dvěma nebo více proměnnými. ¢Všechny proměnné v hypotéze musí mít validní operační definici. ¢Soubor pracovních hypotéz musí zahrnovat nejen proměnné reprezentující zkoumané koncepty, ale i ty proměnné, které mohou významné zkreslit interpretaci testovaných vztahů.“ (DISMAN, 2002, s. 79) ¢ PRACOVNÍ HYPOTÉZY ¢operační definice - ukazuje, jak lze měřit nebo popsat jednotlivé jevy ¢operacionalizace - převedení proměnných do měřitelné podoby, a to pomocí indikátorů (ukazatelů) ¢na základě indikátorů je možné vyvodit pracovní hypotézy ¢každý z indikátorů musí být využit v jiné pracovní hypotéze PROMĚNNÉ ¢„soubor pracovních hypotéz musí zahrnout hypotézy o všech proměnných, které mohou mít významný vliv na závisle proměnnou a jsou přitom asociovány také s nezávisle proměnnou.“ (DISMAN, 2002, s. 58) ¢Závisle proměnná – ve výzkumu je tato proměnná vysvětlována; je ovlivňována nezávisle proměnnou, jde do jisté míry o její účinek; v rámci statistického zpracování bývá označována jako Y. ¢Nezávisle proměnná – působí na závisle proměnnou (bývá označována jako příčina nebo jako vysvětlující proměnná); v rámci statistického zpracování bývá označována jako X. ¢ HLAVNÍ DŮVODY TVORBY PRACOVNÍCH HYPOTÉZ ¢pracovní hypotézy, nebo spíše jejich formulace, výzkumníkovi ukazuje, zda je výzkum vůbec možný – kvantitativně lze zkoumat problematiku, kterou lze definovat jako vztahy mezi proměnnými s validní operační definicí ¢optimalizace redukce informací – pomocí pracovních hypotéz lze určit využitelnost jednotlivých proměnných ¢na základě pracovních hypotéz lze vybrat vhodnou techniku výzkumu – protože pracovní hypotézy odhalují propojení mezi proměnnými, výzkumník může odhadnout typ analytických metod pro zpracování výsledků daného výzkumu ¢na základě pracovních hypotéz lze odhadnout rozsah a náročnost výzkumu ¢ ¢ PILOTNÍ STUDIE ¢ověřuje relevantnost výzkumného zájmu v určité populaci ¢ ¢je prováděna pouze na malém výběru z dané populace ¢ ¢bývá využívána odlišná technika od techniky v plánovaném vlastním výzkumu (nestandardizovaný rozhovor) Øvýzkumník potřebuje zjistit, zda v dané populaci získá požadované informace ¢ PILOTNÍ STUDIE ¢výsledky pilotní studie tedy potvrzují nebo naopak nepotvrzují, že respondenti, kteří tvoří danou populaci, mají potřebné znalosti, zkušenosti apod., tedy relevantní data ¢ ¢pilotní studie přispívá ke zvýšení validity prováděného výzkumu ¢ ¢když výzkumník dobře zná danou problematiku a populaci, lze tento krok vynechat ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ VÝZKUMU ¢lokalizace provádění výzkumu ¢ ¢časový harmonogram ¢ ¢personální zabezpečení ¢ ¢finanční, materiální nároky a způsob financování PŘEDVÝZKUM ¢ ¢testování nástrojů Øv případě dotazníku např. srozumitelnost otázek ¢ ¢je prováděn na malém vzorku cílové populace ¢ Ø ¢