EDUKAČNÍ STANDARDY PhDr. Jana Hlinovská, PhD. EDUKAČNÍ STANDARD Dohodnutá norma, měřítko, kritérium pro zajištění profesionální kvality edukace Určitá dosažená úroveň kvality edukační činnosti u pacienta, jednotlivce, rodiny, skupiny  má vliv na kvalitu edukace  umožní objektivní hodnocení edukace  závazný pro všechny edukátori  vytyčuje minimální požadavky, které musí být při edukaci naplněny  smysl – koordinace rozsahu a obsahu edukace, tak aby nebyla omezena 2 ● ● ● FORMULACE EDUKAČNÍHO STANDARD jasná, srozumitelná, cíle reální a dosažitelné 3 NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU Téma edukace – zaměření  Charakteristika standardu (strukturální; procesuální – postupy, činnosti; hodnocení výsledků)  Cíl edukace – výsledek edukace – jaké vědomosti, zručnosti má edukant získat (cíl jasný, srozumitelný, reálný, dosažitelný)  Míra závaznosti – pro koho je standard určen, kdo se jim musí řídit  Doba platnosti standardu  Kontrola standardu – jak často proběhne kontrola standardu, kdo je oprávněn vykonávat kontrolu + podpis odpovědné osoby  Místo realizace 4 ● ● ● NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU plnění standardu Určení kritérií, která zajistí Strukturální kritéria:  materiální předpoklady - jaké pomůcky budou potřebné názorné pomůcky, dokumentace …  organizační předpoklady - kde a kdy bude edukace probíhat vhodné prostředí a čas, zabezpečení kontaktu s blízkými P/K  personální předpoklady - kdo bude edukovat - edukátor, edukační tým Procesuální kritéria (popis postupu edukace - podrobné 5 ● ● ● ● AUDIT - SOUČÁST STANDARDU ● Hodnotí plnění stanovených kritérií ve standardu (struktura, proces, výsledek) Název auditu Auditoři a kontrolované osoby Datum a podpisy Hodnotí se plnění jednotlivých kritérií metodou:  pozorování sestry při výkonu/edukace  pozorování P/K v průběhu edukace  dotazování – pokládání kontrolních otázek pro edukanta, pro edukátora 6 ● ● ● ● ● ● ● AUDIT - SOUČÁST STANDARDU ● ● ● ● ● ● ● ● ● Kontrolní kritéria jsou hodnoceny odpovědí: ANO - splnil (1 bod) NE - nesplnil (0 bodů) Součet všech bodů prezentuje výsledek o ne/splnění standardu na základě stanoveného kritéria Plný počet bodů 100 % standard je splněn XY součet bodů 80 - 99 % standard je částečně splněn 7 LITERATURA ● Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80247-2171-2 Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 ● ● ● 8 Děkuji za pozornost 9