Pracovní listy k předmětu Čeština pro zahraniční studenty 1. Popište části těla: Související obrázek 2. Vytvořte 1. pád množného čísla (pl.) těchto substantiv: Příklad: bok – boky rameno, koleno, zápěstí, loket, kyčel, spánek, čelist, palec, víčko, končetina, kotník, oko, ucho, ruka, noha, stehno, dlaň, nárt, chodidlo ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________ 3. Dejte slova v závorce do správného tvaru (genitivu): Příklad: zánět – průdušky = zánět průdušek zánět (průdušky, horní cesty dýchací, střední ucho, žíly, ledviny) ____________________ ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________ laboratorní vyšetření (krev, moč)_____________________________________________ rakovina (tenké a tlusté střevo, játra, jícen, hrtan) ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________ léky proti (horečka, bolest, zánět, kašel)_______________________________________ ________________________________________________________________________ 4. Od uvedených substantiv tvořte adjektiva a s přidáním dalšího substantiva vytvořte odborný termín či jiné ustálené spojení. Příklad: ústa – ústní dutina tělo, břicho, zub, krk, srdce, oko, plíce, loket, rameno, žaludek, kůže, kloub ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________ 5. Utvořte genitiv (2. pád) u následujících spojení: Příklad: kostra (hlava) – kostra hlavy a) svaly (hrudník) __________________________________ b) stavba (kost) __________________________________ c) tvorba (krvinky) __________________________________ d) kapacita (plíce) __________________________________ e) potřeba (vitamíny) __________________________________ f) přeměna (bílkoviny) __________________________________ g) předmět (studium) __________________________________ h) genetika (člověk) ____________________________________ i) jakost (voda) ____________________________________ 6. Tvořte spojení (pozor na nepravidelné tvary!): Příklad: jeden prst – oba prsty – pět prstů prst: jeden _______________oba______________________pět__________________________ oko: jedno________________dvě______________________operace______________________ ruka: pravá_______________obě______________________zlomenina_____________________ ucho: jedno______________dvě_______________________obě__________________________ koleno: levé______________obě______________________bolesti________________________ 7. Od sloves v závorce tvořte verbální substantiva: Příklad: (vyšetřit) pacient – vyšetření pacienta časté (zvracet)_____________, (nutit) na stolici___________, při (polykat)_____________, (pálit) žáhy___________, bolesti při (močit)____________, (svědit) kůže___________, (bušit) srdce _________, nadměrné (potit se)____________, (píchat) na prsou________________, (kručet) v břiše_____________, zvýšené (slinit)_____________, domácí (ošetřovat)__________, (krvácet) z nosu____________. 8. Přiřaďte k adjektivům vhodná substantiva: Příklad: mimovolní pohyby a) mimovolní __________________________________________________________________ b) prudký __________________________________________________________________ c) bezbarvý __________________________________________________________________ d) inkubační __________________________________________________________________ e) krvavý __________________________________________________________________ f) křečovitý __________________________________________________________________ g) laboratorní __________________________________________________________________ h) infekční __________________________________________________________________ i) preventivní _____________________________________________________________________ j) krevní _____________________________________________________________________ 9. Utvořte adjektiva: Příklad: krk – páteř = krční páteř a) krk __________________páteř b) týl __________________otvor c) oko _________________nerv d) stehno_______________kost e) ucho ________________bubínek f) masiv _______________lebka g) pohlaví ______________orgány h) žaludek ______________šťávy i) zub _________________kořen j) imunita ______________systém k) zárodek ______________vývoj l) plíce _________________žíly 10. Doplňte dialog: Lékař: Dobrý den, paní Červenková. Jaký máte_______________? Pacientka: Dobrý dne, pane doktore. Tři dny mám_________________kolem třiceti osmi. Bolí mě v _____________ a nemůžu polykat. Také se cítím slabá a mám _________________. Lékař: Paní Červenková, posaďte se. Podívám se Vám do _______________. Máte ještě nějaké jiné __________________? Pacientka: Mám jen rýmu, smrkám, kýchám a trochu kašlu. Lékař: Ano, máte zánět nosohltanu. ______________Vám nějaký sirup, kapky do nosu a Paralen. Protože máte teplotu, musíte být doma v klidu do konce týdne. V pátek přijďte na___________. Pacientka: Děkuji, pane doktore, moc jste mi pomohl. 11. Doplňte názvy lékařských oborů. Kdo se tímto oborem zabývá? Utvořte adjektivum, popřípadě uveďte české názvy tam, kde to jde. Příklad: interní lékařství – internista – interní – vnitřní lékařství Lékařský obor lékař adjektivum český výraz a) Interní lékařství __________________________________________________________ b) ____________________________pediatr_____________________________________ c) Dermatologie____________________________________________________________ d) _________________________________________________chirurgický_____________ e) Ortopedie_______________________________________________________________ f) ____________________________________________________________ženský lékař g) ____________________________psychiatr____________________________________ h) Neurologie ______________________________________________________________ 12. Utvořte správné věty (spojte): a) Na jednotce intenzivní péče (JIP) 1) se provádějí operace. b) V porodnici 2) se provádějí vyšetření pomocí radioaktivního záření. c) Na oddělení nukleární medicíny 3) zůstávají pacienti po operaci do odeznění kritické fáze. d) Na resuscitačním oddělení (ARO) 4) je porodní sál, kde se rodí děti. e) Na chirurgickém oddělení 5) leží pacienti s dlouhodobým onemocněním. f) Na gynekologickém oddělení 6) leží těžce nemocní pacienti v akutním ohrožení života. g) V léčebně dlouhodobě nemocných 7) se léčí ženské nemoci. (LDN) 13. Určete, které léky (zdravotnický materiál) jsou k vnitřnímu použití a které k vnějšímu použití: a) kapky ________________________ b) dražé ________________________ c) tinktura ________________________ d) zásyp ________________________ e) suspenze ________________________ f) mast ________________________ g) kloktadlo ________________________ Jak se tyto léky aplikují? 14. Doplňte do textu vhodná slova: L: Dobrý den, pane Nováku. Mám tu __________________Vašich krevních testů z laboratoře. Všechno je v pořádku, jen máte zvýšený cholesterol. P: Znamená to, že musím držet ______________? L: Měl byste ___________________________živočišné tuky. To znamená jíst méně uzenin, červeného masa, tučných mléčných výrobků a snažit se trochu více hýbat. P: Pane doktore, celý den v práci __________________. Pracuji v kanceláři, je to pro mě těžké. A mám také moc rád českou kuchyni: omáčky, salámy, uzeniny. L: Pane Nováku, musíte se nad svým ________________________ zamyslet. Máte zvýšený cholesterol, vysoký ________________________a nadváhu. Víme, že je to těžké, ale měl byste ___________________ ___________________ dietu a zkusit zhubnout, aby se Vám snížila hladina cholesterolu. P: No dobře, __________________________to. L: Dám Vám kontakt na nutričního _________________. Určitě Vám pomůže, hlavně ze začátku. P: Dobře, děkuji moc. Budu se snažit. 15. Doplňte vhodnou předponu: Příklad: Lékař mi napsal pracovní neschopnost. a) Lékař mi ___________psal pracovní neschopnost. b) Tyto údaje jsem si ___________________psal z chorobopisu. c) Zpráva není úplná, ___________________piště tam ještě termín kontroly. d) Jdu sice na zkoušku, ale skripta jsem nestihl ________________číst. e) Přišel jsem _____________žádat o pomoc. f) Lékařskou zprávu musíte ___________________ psat, nesmí chybět Vaše jméno. g) Lékař _______________psal pacientovi antibiotika. h) ________________pište mi své obtíže. i) ________________měřte si teplotu! j) Ještě jednou _________________kašlete. k) Které léky se _________________dávají při zánětech? l) Některé údaje zde chybí. Musíme je _____________plnit. m) Při nárazu si ___________________ranil hrudník. n) V kolik hodin ______________končila operace? o) Kdy mám ______________jít na kontrolu? 16. Doplňte správnou předložku a vytvořte slovní spojení: Příklad: Odolný vůči infekci. a) odolný _______________________infekci. b) citlivý ________________________antibiotika. c) odpovědný ___________________ zdraví dítěte. d) závislý _______________________ drogách. e) vzdorovat _____________________ zákeřná nemoc. f) alergie ________________________ prach. 17. Čím může být způsobeno poranění? Jak došlo k poranění? Příklad: uštknutí – Uštknutí je způsobeno hadem. a) řezná rána h) odřenina b) bodná rána i) popálenina c) tržná rána j) poleptání d) zlomenina k) opaření e) kousnutí l) omrzlina f) bodnutí m) podchlazení g) střelná rána 18. Uveďte slova opačného významu (antonyma): Příklad: dlouhý - krátký zdravý zub____________, zúžená část______________, povrch korunky__________, měkký__________, široký____________, složitý___________, nahoře____________, vpředu____________, dolů___________, dozadu____________, dovnitř__________, zhora_____________, zvnějšku____________. 19. Doplňte křížovku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 1. Otec a matka 2. Manžel mé matky 3.muž, kterému zemřela žena 4. Matka mé matky 5. Muž, který není ženatý 6. Žena mého syna 20. Doplňte reflexivní zájmeno se nebo si: a) Posaďte ______. Sedněte _______. Svlékněte ________. Už _______ můžete obléknout. Lehněte__________na břicho. Jak dlouho ____________léčíte? Potřebuji ________ odpočinout. Pacient _________stěžuje na bolesti. Odložte ________prosím brýle. Dojděte _________umýt ruce. Operace _______zdařila. Jak jste __________dnes vyspal? Pacientka ______postupně uzdravuje. Dnes ________necítím dobře. Otočte ____________na břicho. 21. Doplňte do tabulky: Infinitiv Imperativ sg. Imperativ pl. Říci otevři dýchejte ohnout zavři otočte se sundat nadechni se obvázat předpažte 22. Doplňte věty a použijte uvedená slovesa: otékat, ustoupit, kouřit, užívat (brát), doporučit, zemřít, zadýchat se, trpět, pociťovat, držet, zjistit a) Můj otec _________________ na srdeční infarkt (infarkt myokardu) v 70 letech. b) Někdy v noci ______________záchvaty dušnosti. c) Často mi ___________________nohy. d) ________________více než 10 cigaret denně. e) Občas __________________tlak na hrudi. f) Při bolestech srdce ________________________Nitroglycerin. g) Při chůzi do schodů se _______________________. h) V klidu bolesti ___________________________. i) Lékař _____________________vyšší hladinu cholesterolu. j) Řekl mi, abych _________________dietu a _________________kouřit. k) _____________________mi také více pohybu. 23. Doplňte do vět vhodné modální sloveso ve správném tvaru: Příklad: Lékařka říkala, že nesmím chodit na slunce. Lékařka říkala, že ne________________chodit na slunce. Nešel bych tam, kdybych ne______________. Je brzy, ne_________________nikam pospíchat. Telefonoval jsem ti, ale ne__________________jsem se tě dovolat. Pacienti musí po operaci ležet, _____________ jít ani na záchod. Pan profesor pracuje, ne____________________ho rušit. Je mi to jasné, ne___________________mi nic vysvětlovat. Smím se tě na něco zeptat? _____________, ale ___________ rychle, protože spěchám. Protože musíte držet dietu, ______________________se přejídat. Poznámky: ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________