BD04972_ Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče Centers of Excellence titlecentersofexcellence indexf_r01_c1 centers_top sub_cenex header_centerofexcellence hd-ctrs Centers of Excellence Centers of Excellence Centers_Exc-h center_image feat1_ctr_excellence centers alpha isqLog250 international Symbol for Joint Commission Spojená akreditační komise ČR Baldrige National Quality Program Header3.jpg (15398 bytes) openerLogo_en ISO - Mezinárodní organizace pro normalizaci - 1947 (ISO 9001: 2000 definuje standardy pro rozvoj kvality a sjednocuje dřívější sérii 9000-9004) JCAHO – USA, Spojená akreditační komise – definuje standardy kvality ve zdravotnických zařízeních vUSA JCIA – USA (1999) Mezinárodní sekce JCAHO efqmLogo Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče ISQua – Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví (Austrálie) ALPHA – Model mezinárodních principů tvorby národních akreditačních standardů – součást ISQua Cena M. Baldrige za kvalitu - USA Evropská cena za kvalitu - Belgie SAK ČR ČSNI URAC akreditace logo Další systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče Americká komise pro akreditaci zdravotnických zařízení (1999, 50 standard) ex2c h_ncqa_logo [USEMAP] Americká komise pro akreditaci organizací řízené péče (1990) Globální model pro excellenci •6 Sigma = 3.4 pochybení/milion případů – vysoký standard excelence; používají jej významné organizace jako jsou GE nebo Motorola •Tento model vznikl v roce 1985 a propaguje jej významný americký manažer Jack Welch (GE) Přehled „6 Sigma“ Stupeň Sigma Chyby/milion Náklady na chyby* 2 3 4 5 6 •308,000 •66,800** •6210 •233 •3.4 •Nelze vyčíslit •25-40% •15-25% •5-15% •Excelence * Náklady na chyby zahrnují náklady na budování kvality a náklady za nekvalitu (duplikace, opravy, zmetky) ** Stupeň kvality ve zdravotnictví admman openerLogo_en ISO - Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO 9001:2000) Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče •ISOS = stejný, 1947 Ženeva, •Série ISO 9000/1987 (2000) •„Co“ je třeba udělat, ne „jak“ se musí udělat •Nenahrazuje akreditační systémy –Zaměření na procesy (řeší odchylky od norem rychle a permanentně) –Zaměření na zákazníka –Zaměření na dokumentaci –Zaměření na TQM SGSSYSTEMSweb RightPicture SGS Société Générale de Surveillance, Geneva, Switzerland ISO obrázek Iso1 openerLogo_en Zaměření na zákazníka Vedení a řízení zaměstnanců Zapojení zaměstnanců Procesní přístup Přístup k rozhodování založený na faktech Neustálé zlepšování Systémový přístup managementu Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy 8 principů: 5 kapitol: •Management kvality (QMS) •Odpovědnost managementu za řízení •Management zdrojů •Realizace péče •Měření, analýza, zlepšování Symbol for Joint Commission JCAHO – USA Spojená komise pro akreditaci zdravotnických zařízení Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče •První úplný soubor standard pro ZZ v roce 1926 (Americký svaz chirurgů) •JCAHO založen v roce 1951 •První akreditační manuál JCAHO - 1976 • • international JCI – USA (1999) Mezinárodní sekce JCAHO •Vznikla v roce 1999 •370 standardů •Česká republika – ÚVN Praha, Nemocnice na Homolce •Model JCI je v souladu s mezinárodními principy ALPHA international JCI – USA (1999) Mezinárodní sekce JCAHO Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče •Vznikla v roce 1999 na žádost globální zdravotnické veřejnosti pod záštitou JCAHO •Vyžaduje plnění 370 standardů týkajících se: –Potřeb pacienta •Práva pacientů •Diagnostický proces •Péče o pacienty •Edukace pacientů a jejich rodin •Kontinuita péče –Funkce zdravotnického zařízení •Řízení a strategické plánování •Personální management •Informatika •Bezpečnost zdraví při práci •Protiepidemická opatření •Řízení kvality •Model JCI je v souladu s mezinárodními principy ALPHA • isqLog250 Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče ISQua – the International Society for Quality in Health Care Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví (Austrálie) •Vznikla v roce 1985 (Udine-Itálie) •Založena na myšlenkách Avedise Donabediana •V roce 1995 permanentní sídlo v Melbourne, Austrálii •Dceřinou organizací je ALPHA alpha ALPHA – (Agenda for Leadership in Programs in Healthcare Accreditation) Model mezinárodních principů tvorby národních akreditačních standardů – součást ISQua •ALPHA principy tvoření standard: •Musí být založeny na uznávaných mezinárodních konceptech •Musí být jasně definován typ a rozsah standardů •Obsah standardů musí být podrobný a jasně členěný •Standardy musí být měřitelné •Standardy musí být aktuální a založené na solidních informacích a praxi • alpha Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče ALPHA – Model mezinárodních principů tvorby národních akreditačních standardů – součást ISQua •ALPHA principy tvoření standard: •Musí být založeny na uznávaných mezinárodních konceptech •Jasný požadavek na zapojení pacienta do zdravotní péče a respektování jeho práv •Zaměření na pacienta •Monitorování kvality •Navázání spojení s ostatními poskytovateli zdravotní péče v komunitě •Řízení rizik •Jasné procesní řízení •Musí být jasně definován typ a rozsah standardů •Model standardů - struktura, proces a výsledek •Standardizace v rámci celého zdravotnického zařízení •Obsah standardů musí být podrobný a jasně členěný •Kategorizace standardů na standardy základní struktury, standardy oddělení, procesní standardy, provozní a ty zaměřující se na proces péče o pacienta •Standardy musí být měřitelné •Standardy musí být aktuální a založené na solidních informacích a praxi • efqmLogo Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče The Europena Foundation for Quality Management Evropská nadace pro řízení kvality (Evropská cena za kvalitu – Belgie) •Založena v roce 1988 v Bruselu čtrnácti významnými evropskými společnostmi (KLM, Nestlé, Bosh, Phillips, VW, Ciba-Geigy..) •Vede evropské podniky ke kvalitě s pomocí programu TQM •Cílem je pomoci Evropě získat globální konkurenční výhodu •Ekvivalent americké Baldrigeovy ceny za kvalitu Baldrige National Quality Program Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče Cena M. Baldrige za kvalitu - USA •Tato cena byla poprvé udělena v roce 1988 na podnět vlády USA •Fokusem je sebeanalýza ZZ – řízení, informační systém, strategické plánování, kvalita péče, pacient, prostředí •Příklad kritéria: „Kvalita péče“ 1.Můžeme říci, že se kvalita péče o pacienty za poslední dva roky výrazně zlepšila? 2.Je kvalita naší péče stejná nebo lepší v porovnání s vedoucími institucemi v ČR? 3.Zlepšuje se naše ekonomika (základní finanční indikátory)? 4.Můžeme říci, že spokojenost zdravotnického personálu je v naší organizaci vyšší než v jiných institucích? 5.Zlepšuje se kvalita našich dodavatelů, kvalita jejich zboží a kvalita jejich služeb? 6.Můžeme dnes říci, že naše ZZ je výtečné? Jestliže ano, v porovnání s kým a na základě jakých specifických dat nebo indikátorů? Jak jsme se zlepšili v porovnání s výkonem v minulém roce (trend). Zahrnujeme pouze oblast ekonomickou nebo všechny oblasti? – – Spojená akreditační komise ČR Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče SAK ČR •Nezávislá komise se sídlem v Praze, vydala v roce 1998 padesát akreditačních standard •Věstník MZČR 1998/Částka 7, popisuje metodická opatření - Akreditace zdravotnických zařízení •15. ledna 2002, celostátní konference „AKREDITACE NEMOCNIC - KVALITA PÉČE NA PRAHU TŘETÍHO TISÍCILETÍ“ –Jednoznačná podpora MZ a VZP pro českou verzi akreditací SAK ČR –Jednoznačná podpora programu kontinuálního zvyšování kvality • Header3.jpg (15398 bytes) Systémové modely zvyšování kvality zdravotní péče ČSNI •Český normalizační institut založen v roce 1993 z pověření Ministerstva průmyslu a obchodu •Základní funkce: –Tvorba českých technických norem –Vydávání a distribuce českých technických norem –Poskytování informací o technických normách –Spolupráce s mezinárodními a evropskými technickými organizacemi, které se zabývají normalizací SGSSYSTEMSweb RightPicture SGS Société Générale de Surveillance S.A. Geneva Switzerland •Zabývá se ISO (9001: 2000) v Evropě a specializuje se na certifikaci zdravotnických zařízení •Udělila více než 900 ISO certifikátů zdravotnickým zařízením v 140 zemích •ISO 9001 definuje co musí být učiněno k získání kvalitního systému, ne jakým způsobem •Odchylky od definovaných procesů musí být v ISO systému řešeny rychle a trvale •ISO 9001:2000 nenahrazuje akreditační systémy (JCAHO, SAK ČR) • Rozdíl mezi ISO systémem a akreditacemi •Zaměření na celé zdravotnické zařízení •Hodnotí specifické požadavky na ZZ •Hodnotí plnění legislativy •Vyžaduje standardy týkající se potřeb, práv a edukace pacienta •Vyžaduje aktivní spolupráci s dalšími poskytovateli zdravotní péče •Vyžaduje bezpečnost a ochranu zdraví při práci • •Vyžaduje protiepidemická opatření • •Vyžaduje měření výkonnosti – požadavky na informační a finanční management •Vyžaduje management prostředí – (odpad, voda) •Zaměření na procesy týkající se externích zákazníků •Nehodnotí specifické požadavky na ZZ •Nekontroluje přímo plnění zákona •Nevyžaduje standardy týkající se potřeb, práv a edukace pacienta •Nevyžaduje aktivní spolupráci a dalšími poskytovateli zdravotní péče •Pracovní prostředí je sledováno z pohledu vhodnosti pro poskytované služby, ne přímo k ochraně zaměstnanců •Protiepidemická opatření nejsou striktně vyžadována •Měření procesů s ohledem na požadavky zákazníka – chybí požadavky na informační a finanční management •Řeší jiná norma – ISO 14000 openerLogo_en Symbol for Joint Commission SAK ČR ISO 9001:2000 Certificate_V iso cert ISO_certifikat ISO obrázek Iso1 openerLogo_en