Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů STČ 05/IZS 2006 Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Redakční a orientační list katalogového souboru typové činnosti STČ 05/IZS Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Přílohy 02-STČ-05BIO-obsah.doc 12.12.2006/ 1/1 0/0 Obsah: 1. Titulní list katalogového souboru typové činnosti STČ 05/IZS 2. Redakční a orientační list katalogového souboru typové činnosti STČ 05/IZS Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 3. Změnový list typové činnosti STČ 05/IZS Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 4. Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 4.1 Obecný nástin činnosti složek IZS v případě události nálezu podezřelého předmětu a dalších souvisejících činností jdoucích mimo rámec STČ – 05/IZS 4.2 Návrh obsahu informačního letáku pro potencionálně kontaminované osoby 5. List operačních středisek složek integrovaného záchranného systému a stálých služeb Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 6. List velitele zásahu složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 6.1 Členění místa zásahu 6.2 Dezinfekce od B-agens nebo toxinů 6.3 Označování nálezů podezřelých předmětů 7. List jednotek požární ochrany Číslo jednací: PO-2792-9/IZS-2006 8. List Policie České republiky Číslo jednací: PPR-314-6/SKR-2006 9. List orgánů ochrany veřejného zdraví Číslo jednací: OVZ-37.0-15.11.06/47144 10. List zdravotnické záchranné služby a dalších zdravotnických zařízení Číslo jednací: MZDR 43101/2006 11. List Armády České republiky Číslo jednací: 2448/2006-3042 12. List Státního ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany Číslo jednací: Ř/2.2.1/2457/06 Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Změnový list katalogového souboru typové činnosti STČ 05/IZS Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Vedení listu MV – generální ředitelství HZS ČR, odbor IZS a výkonu služby Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Přílohy 03-STČ-05BIO-změny.doc 12.12.2006/ 1/1 0/0 Změnový list Aktualizace STČ 05/IZS Počáteční stav k 12. 12. 2006 Číslo Vypracoval(a) Důvod změny Schválil(a) Účinnost změny Jméno, podpis nové listy: zrušené listy: Jméno, podpis 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 1/9 2/2 1. Úvod A. Typová činnost obsahuje postup složek integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS“) při záchranných a likvidačních pracích v případech oznámení o nálezu nebo v případech nálezu předmětu s podezřením na přítomnost vysoce rizikových nebo rizikových biologických agens (dále jen „B-agens“) nebo toxinů (dále jen „nález podezřelého předmětu“). B. Typová činnost složek IZS při společném zásahu na B-agens nebo toxiny je zpracována v souladu se zákonem č. 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o IZS“) a v souladu s § 18 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení IZS, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb. (dále jen „vyhláška o IZS“). 2. Vymezení pojmů A. Negativní účinek B-agens a toxinů na zdraví a životy lidí nemusí být okamžitý. Zpravidla se projevuje v delším časovém období. B. Pro účely typové činnosti se podle právního předpisu1 rozumí: a) biologickým agens (bakterie, rickettsie, chlamydie, viry a mikroskopické houby) jakýkoliv organismus přírodní i modifikovaný, jehož záměrné použití může způsobit smrt, onemocnění anebo zneschopnění lidí a zvířat, nebo který může způsobit úhyn nebo poškození rostlin, b) toxinem látka vzniklá z jakýchkoliv organismů včetně mikroorganismů, zvířat nebo rostlin, jakéhokoliv způsobu výroby, přírodní nebo modifikovaná, nebo látka chemicky syntetizovaná, která může způsobit smrt, nemoc nebo jinak ublížit lidem, zvířatům nebo rostlinám, c) vysoce rizikovými biologickými agens a toxiny taková biologická agens a toxiny, která mají takové vlastnosti nebo schopnosti, že mohou být aplikována jako zbraň, a jejichž seznam je stanoven vyhláškou č. 474/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 281/2002 Sb., (dále jen „vyhláška č. 474/2002 Sb.“), d) rizikovými biologickými agens a toxiny biologická agens a toxiny, se kterými je za určitých podmínek možné nakládat podle zákona č. 281/2002 Sb., a jejichž seznam je stanoven vyhláškou č. 474/2002 Sb. C. Vymezení dalších pojmů: a) potencionálně kontaminované osoby jsou osoby bez příslušných ochranných pracovních pomůcek, jež přišly do kontaktu s podezřelým předmětem, případně osoby, u kterých je podezření z kontaminace B-agens nebo toxiny u událostí vymezených touto typovou činností, b) mimořádnou událostí2 se rozumí škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací, 1 Zákon č. 281/2002 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o změně živnostenského zákona, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon č. 281/2002 Sb.“). Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 2/9 2/2 c) zásahem IZS se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací v místě nasazení složek IZS a v prostoru předpokládaných účinků mimořádné události. d) operační a informační středisko IZS (dále jen „OPIS IZS“) je stálý orgán pro koordinaci složek IZS. OPIS IZS jsou operační střediska hasičského záchranného sboru kraje (dále jen „OPIS HZS kraje“) a operační a informační středisko generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky (dále jen „OPIS MV-GŘ HZS ČR). OPIS IZS zabezpečují v případě potřeby vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS. OPIS IZS jsou oprávněna mimo jiné povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS kraje a jednotek požární ochrany (dále jen „jednotky PO“), dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo podle požadavků velitele zásahu. D. Možné způsoby zneužití B-agens a toxinů: B-agens a toxiny lze použít formou: a) infekčního aerosolu, b) kapaliny, kontaminované pitné vody, c) kontaminovaných potravin a potravinových řetězců, d) kontaminovaného vzduchu v uzavřených prostorech nebo jiných objektů vnějšího prostředí, e) infikovaných přenašečů, tzv. vektorů (např. zvíře, hmyz). 3. Přesnější vymezení mimořádné události a této typové činnosti A. Tato typová činnost se vztahuje na druh události nálezu podezřelého předmětu, kdy na tento nález bude upozorněno oznámením na operační střediska základních složek IZS náhodnými svědky, samotnými původci útoku nebo bude nalezen podezřelý předmět. B. Příklady nálezu podezřelého předmětu: potencionálně kontaminovaná zásilka standardních rozměrů, volně ložený předmět (obálka, balík apod.) v objektech veřejného významu (např. pošta, škola, nemocnice, obecní úřad), u něhož účel, umístění, původ, majitel nebo jiné okolnosti jeho výskytu nejsou známy, a jehož vnější forma nebo jeho obsah a celková situace na daném místě vzbuzují odůvodněnou obavu, že by se mohlo jednat o nález podezřelého předmětu. C. Tato typová činnost složek IZS se nevztahuje na případ, kdy: a) je B-agens nebo toxin nepozorovaně vypuštěn, b) dojde ke sporadickému výskytu infekčních onemocnění3 bez vzájemné epidemiologické souvislosti, c) nastane epidemický výskyt běžných infekčních onemocnění, d) proběhne sporadický výskyt vysoce nebezpečných importovaných nemocí, 2 §2 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 3 V tomto případě, kdy negativní účinky B-agens nebo toxinů budou rozpoznány teprve na základě hlášení lékařů orgánům ochrany veřejného zdraví z poznatků výkonu lékařské praxe, je situace řešena v rámci kompetencí orgánů ochrany veřejného zdraví. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 3/9 2/2 e) existuje podezření na zneužití B-agens nebo toxinů na osobách, u nichž se již objevily klinické příznaky onemocnění, f) dojde k šíření škodlivých mikroorganismů na rostlinách a v rostlinných produktech a k zavlečení nebezpečných nákaz nebo jejich nositelů u zvířat; problematikou ochrany před šířením škodlivých mikroorganismů na rostlinách a v rostlinných produktech a před možným zavlečením nebezpečných nákaz nebo jejich nositelů u zvířat a potravin živočišného původu se na území České republiky zabývá Státní rostlinolékařská správa, resp. Státní veterinární správa České republiky, které řídí Ministerstvo zemědělství. D. Obecný nástin činnosti složek IZS v případě události nálezu podezřelého předmětu a dalších souvisejících činností jdoucích mimo rámec STČ – 05/IZS je uveden v příloze č. 1. Postup složek IZS se řídí dle zvolené varianty (I., II. nebo III.). 4. Charakter mimořádné události 4.1. Byly aktivovány alespoň dvě složky IZS poté, co: byl oznámen nález podezřelého předmětu na operační středisko základních složek IZS náhodnými svědky, samotnými původci útoku nebo byl nalezen podezřelý předmět. 4.2. Mimořádná událost je charakteristická tím, že: A. složky IZS provádí činnosti s cílem: a) provést záchranné a likvidační práce, zejména odvrátit nebo omezit bezprostřední působení rizik vzniklých v případech událostí nálezu podezřelého předmětu, b) zabezpečit odvoz nálezu, příp. odebraného vzorku do specializovaného zařízení k identifikaci B-agens nebo toxinů, c) zabezpečit návaznost protiepidemických opatření na místě zásahu potencionálně kontaminovaných osob k zamezení šíření infekčních nemocí, B. v rámci zahájení záchranných a likvidačních prací se postupuje podle obecných pravidel zásahu na nebezpečnou látku za použití nejvyššího stupně ochrany. Obecně je při podezření na přítomnost B-agens nebo toxinů nutné dodržet zásady omezení šíření kontaminace včetně možnosti rozšíření B-agens nebo toxinů složkami IZS. Prioritně je třeba zajistit ochranu zasahujících osob a vyloučit z některých činností složky IZS nebo osoby, které nemají odpovídající ochranné prostředky a nejsou schopny dodržet zásady zabránění šíření kontaminace, C. je třeba zabezpečit návaznost protiepidemických opatření i pro osoby, které sice nepřišly do přímého kontaktu s podezřelým předmětem, ale nacházely se v bezprostřední blízkosti místa nálezu podezřelého předmětu, D. souběžně se zásahem probíhá samostatné řízení o trestných činech prováděné orgány činnými v trestním řízení. 5. Velitel zásahu A. Velitelem zásahu je velitel jednotky PO, zpravidla příslušník Hasičského záchranného sboru ČR (dále jen „HZS ČR“), nebo příslušný funkcionář HZS ČR s právem přednostního velení poté, co se dostaví na místo zásahu. Převezme velení zásahu (pokud do té doby řídil Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 4/9 2/2 součinnost složek IZS příslušník jiné složky IZS), upřesní stupeň poplachu IZS a síly a prostředky potřebné pro zásah, určí organizaci místa zásahu (členění místa zásahu podle rozsahu mimořádné události a potřeb koordinace záchranných a likvidačních prací), v případě složitějších podmínek zřídí štáb velitele zásahu. Velitel zásahu spolupracuje na místě zásahu zpravidla s následujícími subjekty: a) územně příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví (dále jen „OOVZ“), b) Policií České republiky (dále jen „PČR“); velitelem policejních opatření, který velí silám a prostředkům PČR na místě zásahu. B. Následně podle potřeby požádá o spolupráci další subjekty, povolané nebo vyslané na místo zásahu operačními středisky základních složek IZS nebo stálými službami. Bude to zejména: a) Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany (dále jen “SÚJCHBO“), b) zdravotnická záchranná služba (dále jen „ZZS“), c) Armáda ČR, d) specializované pracoviště Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Služby kriminální policie a vyšetřování PČR, e) příslušník územně příslušné správy kraje PČR vyškolený pro šetření mimořádných událostí s výskytem B-agens nebo toxinů, f) další fyzické osoby nebo zástupci právnických osob potřebných k řešení mimořádné události. C. Velitel zásahu vymezuje prostor místa zásahu (místo nasazení složek IZS a prostor předpokládaných účinků), tzv. vnější zónu. Velikost vnější zóny v místě mimořádné události stanovuje velitel zásahu podle konkrétní situace tak, aby složky IZS měly dostatečný nástupní prostor a týlový prostor pro svoji činnost a zamezila se přítomnost nežádoucích osob na místě zásahu. D. Velitel zásahu označí v místě zásahu některé prostory jako prostor s charakteristickým nebezpečím, tzv. nebezpečnou zónu. Velikost nebezpečné zóny stanovuje velitel zásahu podle konkrétní situace v místě zásahu. Doporučený poloměr nebezpečné zóny je minimálně 15 metrů ve volném prostoru. E. Souběžně se zásahem probíhá samostatné řízení o trestných činech prováděné orgány činnými v trestním řízení. Velitel zásahu složek IZS: a) musí vyhovět4 dožádání orgánů činných v trestním řízení ve věci provedení úkonů v přípravném řízení nebo provedení neodkladných a neopakovatelných úkonů, které mu bezprostředně předcházejí. Činnosti s tím spojené zabezpečují zejména síly a prostředky PČR, b) řídí provedení záchranných a likvidačních prací na místě nálezu takovým způsobem, aby byly co nejvíce zachovány věcné důkazy a stopy sloužící pro potřeby trestního řízení, c) po vyvedení osob, provedení opatření k ochraně životů, zdraví a životního prostředí, je-li je nezbytné přijmout, a uzavření místa nálezu podezřelého předmětu (nebezpečné zóny), velitel zásahu v této zóně činnost přeruší a postupuje podle pokynů toho, kdo řídí činnost na místě přítomných orgánů činných v trestním řízení, 4 V souladu s § 8 odst. 1) zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 5/9 2/2 d) pro odebrání vzorku podezřelého předmětu nebo pro jeho bezpečné uložení, je-li to na místě nezbytné, stanoví takový postup, aby byly zachovány stopy sloužící pro potřeby trestního řízení, přičemž platí, že prioritou zůstává zabezpečení opatření na ochranu života, zdraví a životního prostředí, e) po dohodě s tím, kdo řídí činnost na místě přítomných orgánů činných v trestním řízení, nařídí odvoz nálezu, příp. odebraného vzorku do specializovaného zařízení k identifikaci B-agens nebo toxinů. F. Velitel zásahu řídí a koordinuje síly a prostředky PČR, které se podílí na vlastním zásahu (např. uzávěra prostoru vnější zóny, regulace dopravy) prostřednictvím velitele sil a prostředků PČR. Pokud je nutné, aby příslušníci PČR prováděli činnosti v nebezpečné zóně nebo zabezpečovali opatření, při kterých mohou být kontaminováni (např. vyvedení osob, evidence vyvedených nebo dezinfikovaných osob, provádění opatření bezpečnostního charakteru při společném zásahu), mohou vykonávat tyto činnosti jen se svolením velitele zásahu a pokud jsou způsobilí (mají odbornou a zdravotní způsobilost, jsou proškoleni a schopni pracovat v daných ochranných prostředcích) k používání ochranných prostředků odpovídajících typu zásahu (ochranný protichemický přetlakový oděv, izolační dýchací přístroj aj.) v případě, že jsou vybaveni ochrannými prostředky odpovídajících typu zásahu. Příslušníci PČR provádějí činnosti v nebezpečné zóně zejména v součinnosti se silami a prostředky HZS ČR, pokud tím nejsou dotčena příslušná ustanovení právních předpisů5 . Příslušníci PČR jsou povinni dodržovat režimová opatření nařízené velitelem zásahu (např. použití určených ochranných prostředků, podstoupení dezinfekce). G. Na příkaz velitele zásahu a za dodržení velitelem zásahu stanovených podmínek pro ochranu zasahujících sil se mimo nebezpečnou zónu zřídí stanoviště pro evidenci osob, ve kterém budou potencionálně kontaminované osoby opouštějící nebezpečnou zónu jednotlivě zaevidovány. Evidenci provedou příslušníci PČR, kteří mají pravomoc požadovat prokázání totožnosti6 , ve spolupráci s příslušníky HZS ČR, kteří jsou oprávněni vyzvat osobu, která se nepodřídí stanoveným omezením, aby prokázala svoji totožnost7 , a dále ve spolupráci s OOVZ (návaznost na rozhodnutí OOVZ, viz bod H.). Pro evidenci osob může PČR využít tiskopis „Kontrola osoby“ (dále jen „tiskopis“). Požadované údaje ze strany evidovaných osob jsou následující: jméno a příjmení, rok narození, údaje o místu trvalého pobytu, příp. místu, kde se osoba zdržuje, kontaktní telefon. Při evidenci je potřeba evidované osoby poučit o tom, aby případné nově vzniklé zdravotní potíže bezodkladně ohlásili svému ošetřujícímu lékaři a současně na tel. linku 150, kde uvedou, že byly na místě nálezu. V rámci evidence osob vyplní příslušníci PČR do tiskopisu také prvotní evidenční označení osoby, bylo-li evidované osobě předěleno. Prvotní evidenční označení osoby (např. číslice uvedená na zápěstním kroužku či jiné předem smluvené označení) je příslušníky HZS ČR zpravidla přiřazeno potencionálně kontaminovaným osobám před vyvedením z nebezpečné zóny. PČR 5 Dle § 6 odst. 2) písm. b) zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky, ve znění pozdějších předpisů, „příslušník není povinen provést zásah, jestliže není k jeho provedení odborně vyškolen ani vycvičen nebo vybaven odpovídajícími technickými prostředky, přičemž povaha zásahu takové odborné vyškolení, vycvičení nebo vybavení technickými prostředky vyžaduje.“ 6 Dle § 13 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. 7 Dle § 4 odst. 1 zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 6/9 2/2 na základě vyplněných tiskopisů vyhotoví celkový seznam evidovaných osob obsahující výše uvedené zvýrazněné údaje. Jeden výtisk následně předá veliteli zásahu. Při evidenci se jednotlivým osobám předávají informační letáky s nezbytnými pokyny, doporučeními a informacemi. Jedna z možných podob takového informačního letáku je uvedena v příloze č. 2. Informační letáky jsou na stanoviště pro evidenci osob zpravidla dodány HZS kraje. H. Velitel zásahu spolupracuje s OOVZ. Územně příslušný OOVZ rozhodne o druhu a způsobu provedení protiepidemických opatření v ohnisku nákazy (v prostoru nebezpečné zóny a u potencionálně kontaminovaných osob). Potencionálně kontaminovaná osoba obdrží od OOVZ rozhodnutí o určených protiepidemických opatřeních. Vyžaduje-li to naléhavost situace, může OOVZ potencionálně kontaminované osobě rozhodnutí oznámit ústním vyhlášením. Den ústního vyhlášení rozhodnutí je dnem oznámení rozhodnutí. Vyhlášené rozhodnutí uvede OOVZ do zápisu; neprodleně však potencionálně kontaminované osobě doručí jeho písemné vyhotovení.8 I. Odběr vzorků z místa nálezu podezřelého předmětu zpravidla provádí OOVZ. Síly a prostředky HZS ČR umožní zajištění pobytu OOVZ (pokud je způsobilý – má odbornou a zdravotní způsobilost, je proškolen a schopen pracovat v daných ochranných prostředcích) v nebezpečné zóně při odběru vzorků. Samotný nález podezřelého předmětu zpravidla zajistí jednotka PO. Označení každého nálezu podezřelého předmětu, příp. vzorků je nutné jednotně a jednotlivě zabezpečit tzv. Označením nálezu – průvodkou (dále jen „průvodka“). Označený podezřelý předmět, příp. vzorky z jednoho místa nálezu, se předá k provedení dalších opatření do určené specializované laboratoře. Pokud nebude oznámeno jinak, je určena laboratoř SÚJCHBO v Příbrami – Kamenné. 6. Doporučený stupeň poplachu IZS A. V závislosti na rozsahu a druhu mimořádné události a také na úrovni koordinace složek při společném zásahu místně příslušné OPIS IZS vyhlásí odpovídající stupeň poplachu IZS9 . Doporučuje se vyhlásit 1. stupeň poplachu, event. 2 stupeň poplachu. Velitel zásahu může změnit původní stupeň poplachu. B. Některé síly a prostředky využitelné pro řešení tohoto typu mimořádné události jsou k dispozici jen prostřednictvím mezikrajských dohod nebo Ústředního poplachového plánu IZS. 7. Časové vymezení společného zásahu řešeného podle této typové činnosti A. Za začátek společného zásahu složek IZS se považuje okamžik, kdy došlo na základě převzetí oznámení o mimořádné události k aktivaci alespoň dvou složek IZS. 8 § 64 a § 67 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 9 § 20-24 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení IZS, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 7/9 2/2 B. Ukončit společný zásah podle této typové činnosti je možné na základě rozhodnutí velitele zásahu a za podmínky, že došlo k: a) odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik hrozících od B-agens nebo toxinů ve vztahu k ohrožení života, zdraví nebo životního prostředí, případně k zabezpečení protiepidemických opatření k zamezení šíření infekčních nemocí, nebo b) vyloučením přítomnosti B-agens nebo toxinů v nalezeném předmětu, nebo c) v případě, že se jednalo o planý poplach. C. Velitel zásahu následně na místě ponechá pouze ty síly a prostředky IZS, které jsou nezbytné k uzavření místa zásahu a k dokončení činností souvisejících s odstraněním následků způsobených mimořádnou událostí nebo k zabezpečení součinnosti s orgány činnými v trestním řízení. D. Zbývající práce a další protiepidemická opatření k zamezení šíření infekčních nemocí bude zajišťovat územně příslušný OOVZ. Pokud si provedení těchto prací a opatření vyžádá účast složek IZS, pak se jejich činnost řídí příslušnými právními předpisy, zejména zákonem o IZS. Činnost složek bude řídit velitel zásahu složek IZS podle zákona o IZS. 8. Síly a prostředky složek IZS A. PČR a) příslušníci a technika služby pořádkové policie, b) příslušníci a technika služby dopravní policie, c) příslušníci a technika služby kriminální policie a vyšetřování, zejména specialista na problematiku chemického, biologického, radiologického nebo jaderného materiálu (dále jen „specialista na problematiku CBRN“) ze Služby kriminální policie a vyšetřování, d) příslušníci a technika útvarů policie s působností na celém území České republiky nebo organizačních článků Policejního prezidia ČR, zejména specialista na problematiku CBRN, e) v případě blízkosti státní hranice nebo na mezinárodních letištích příslušníci cizinecké a pohraniční policie. B. Jednotky PO a) síly a prostředky jednotek PO dle plošného pokrytí kraje jednotkami PO 10 a b) dále dle potřeby. C. ZZS a) výjezdové skupiny s vozidly (sanitky) RLP nebo RZP s odpovídajícími osobními ochrannými pomůckami a izolačními ochrannými prostředky územně příslušných ZZS upravenými pro převoz potencionálně kontaminovaných osob, b) prostředky pro zdravotní zabezpečení dezinfikovaných osob, c) předurčená zdravotnická zařízení. 10 Příloha č. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 8/9 2/2 D. OOVZ, krajská hygienická stanice a) hygienici územně příslušného OOVZ, b) odborný pracovník v oboru epidemiologie OOVZ, c) Státní zdravotní ústav Praha, zdravotní ústavy, d) národní referenční laboratoře. E. SÚJCHBO a) mobilní laboratoř s odběrovými soupravami a personálem laboratoře, b) stacionární laboratoř a personál laboratoře. F. Armáda ČR a) speciální mobilní biologický tým, b) stacionární mikrobiologická laboratoř, c) hospitalizační a izolační báze. G. Podle potřeby další složky IZS v souladu s poplachovým plánem IZS. Poznámka: Síly a prostředky PČR, popřípadě Armády ČR (Vojenská policie), nadále po ukončení zásahu složek IZS, podle rozhodnutí kompetentních orgánů, zajišťují samostatně plnou uzávěru na hranicích vnější zóny. 9. Komunikace s veřejností a sdělovacími prostředky A. Za informování sdělovacích prostředků o záchranných a likvidačních pracích v místě mimořádné události zodpovídá velitel zásahu. Za tímto účelem stanoví místo pro informování sdělovacích prostředků a místo pro informování o potencionálně kontaminovaných osobách. B. Odborné informace podávají ve své působnosti příslušné osoby určené velitelem zásahu na stanoveném místě. Tisková pracoviště a mluvčí jednotlivých složek IZS a dotčených orgánů čerpají informace z místa mimořádné události s cílem sjednotit skutečné informace vůči všem veřejným a jiným sdělovacím prostředkům. C. Fotodokumentace a natáčení filmových záběrů z místa mimořádné události je prováděna se souhlasem velitele zásahu po dohodě s na místě přítomným zástupcem orgánu činného v trestním řízení, který provedení těchto úkonů řídí. D. Rozsah informací a údajů poskytnutých z místa zásahu dle písmene A, B, C s výjimkou podání tísňových informací obyvatelstvu, schvaluje na místě přítomný zástupce toho orgánu činného v trestním řízení, který provedení úkonů v přípravném řízení nebo provedení neodkladných a neopakovatelných úkonů, které mu bezprostředně předcházejí, řídí.11 11 V tomto případě se jedná o úkony v trestním řízení a velitel zásahu má povinnost se podrobit opatřením, které stanovuje na místě přítomný orgán činný v trestním řízení. Ten nemá povinnost informovat velitele zásahu (v případě kdy se nejedná o informace, které jsou potřebné pro řízení zásahu, ale jde o informace pro sdělovací prostředky). Opačný postup, ale na místě není po vzájemné domluvě vyloučený. Velitel zásahu nebo osoba jím pověřená v tomto případě obsah a rozsah informací konzultují s tímto orgánem. Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Počet příloh 04-STČ-05BIO-společný list.doc 12.12.2006/ 9/9 2/2 Přílohy: 1. Obecný nástin činnosti složek IZS v případě události nálezu podezřelého předmětu a dalších souvisejících činností jdoucích mimo rámec STČ – 05/IZS 2. Návrh obsahu informačního letáku pro potencionálně kontaminované osoby Schvaluji: genmjr. Ing. Miroslav Štěpán generální ředitel HZS ČR …………………………. ……………………. podpis datum Katalogový soubor typové činnosti STČ – 05/IZS Ministerstvo vnitraGŘ HZS ČR Typová činnost složek IZS při společném zásahu Společný list složek integrovaného záchranného systému – obecný nástin činnosti Číslo jednací PO-2792-9/IZS-2006 Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů Gestor typové činnosti MV – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Název souboru Datum vydání /aktualizace Strana/počet stran Příloha 04-1-STČ-05BIO-Příloha 1.doc 12.12.2006/ 1/1 1 Obecný nástin činnosti složek IZS v případě události nálezu podezřelého předmětu a dalších souvisejících činností jdoucích mimo rámec STČ – 05/IZS – Příloha 1 1. přijetí zprávy o události, vyhodnocení, 2. výměna informací, analýza, 3. zásah složek IZS, 4. opatření proti šíření kontaminace, 5. rozhodnutí OOVZ (velitele zásahu) – postup dle zvolené varianty: a) varianta I: − propuštění osob domů, − dezinfekce příslušníků, zaměstnanců a členů zasahujících složek IZS, b) varianta II: − dezinfekce (na místě) potenciálně kontaminovaných osob v počtu < 10, − dezinfekce příslušníků, zaměstnanců a členů zasahujících složek IZS, c) varianta III: − dezinfekce, − izolace potencionálně kontaminovaných osob po dobu než budou známy výsledky laboratorní analýzy odebraných vzorků, − odsun osob do karanténního místa, počet osob 10