Katalog typových činností integrovaného záchranného systému ^ Mimořádnosti v provozu q P železniční osobní dopravy ^ ^ STČ 15/IZS g ^ A0 Praha 2015 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS Redakční a orientační list katalogového souboru typové činnosti Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor listu: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 1 Počet příloh: 0 ___ ___v 1 Titulní list katalogového souboru typové činnosti STC 15/IZS......................1 Bez č.j. 2 Redakční a orientační list katalogového souboru typové činnosti...................3 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 3 Změnový list...................................................................................4 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 4 Společný list složek integrovaného záchranného systému............................5 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 5 Společný list složek integrovaného záchranného systému - příloha č. 1..........13 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 6 List velitele zásahu složek integrovaného záchranného systému..................14 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 7. List operačních středisek složek integrovaného záchranného systému...........17 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 8 List železničního dopravce České dráhy, a.s..........................................22 Číslo jednací: 58388/2015 - KPP 9 List železničního dopravce Jindřichohradecké místní dráhy, a.s.................26 Číslo jednací: — 10 Přehled vybraných souvisejících předpisů a literatury.............................29 Číslo jednací: MV-141935-6/PO-IZS-2015 3 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS Změnový list Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor listu: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 1 Počet příloh: 0 Změnový list Číslo Název souboru Aktualizace stran Důvod změny Datum aktualizace 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 4 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS Společný list složek integrovaného záchranného systému Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor typové činnosti: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 8 Počet příloh: 1 1. Vymezení pojmů a charakter mimořádné události Tato typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu (dále jen „typová činnost") obsahuje postup složek integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS"), zasahujících na žádost provozovatele drážní dopravy (dále jen „dopravce") nebo provozovatele dráhy, při mimořádnostech v provozu železniční osobní dopravy. Pokud nelze záchranné práce provést vlastními prostředky provozovatele dráhy nebo dopravce, je postup zpracován v této typové činnosti. Typová činnost se nevztahuje na případy: a) mimořádných událostí v drážní dopravě1 (řešeno dle STC-08/IZS resp. STC-09/IZS) jako např. železničních vlakových nehod, b) dílčích zásahů složek IZS na železnici v součinnosti s dopravcem nebo provozovatelem dráhy prováděných pouze jednou ze složek IZS, které jsou koordinovány jejich operačními středisky a dispečinky dopravce nebo provozovatele dráhy. Typová činnost stanoví postup složek IZS zasahujících na žádost: a) dopravce (dispečerského aparátu, vlakové čety nebo strojvedoucího vlakové soupravy), b) dispečerského aparátu provozovatele dráhy; c) přepravované osoby při mimořádnostech v provozu železniční osobní dopravy. Komunikace mezi provozovatelem dráhy a dopravcem se řídí zásadami definovanými zejména, nikoliv však výlučně ve vybraných právních předpisech.2 Pro účely této typové činnosti se rozumí: • mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy - závady v provozu železniční přepravy osob obvykle způsobené nepříznivými klimatickými vlivy, např. sněhem, ledem, náledím, námrazou, větrem, extrémními mrazy nebo horkem popř. i plošným výpadkem elektrické energie na železnici (dále jen „blackout"), kdy dochází 1 Zákon č. 266/1994 Sb., zákon o drahách, ve znění pozdějších předpisů. 2 Např. zákon č. 266/1994 Sb, o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah v platném znění a vyhláška č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na drahách. k zastavení provozu vlaků na dobu několika hodin. Vlaky mohou stát v železničních stanicích nebo na tratích. Mimořádnost v provozu pro potřeby této typové činnosti nemusí být současně mimořádnou událostí ve smyslu vyhl. č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na drahách. • mimořádnou událostí3 (dále jen „MU"), mimořádnost v provozu železniční osobní dopravy, která svými účinky ohrožuje život nebo zdraví přepravovaných osob a vyžaduje provedení záchranných a likvidačních prací složkami IZS, kdy dojde k dlouhotrvajícímu přerušení provozu osobních vlaků na více jak 4 hod. a cestující tak mohou zůstat ve stojících vlacích mimo železniční stanice, nebo je vlak ve stanici a přes péči dopravce cestující trpí nedostatkem tekutin, zimou apod. a nelze je z důvodů klimatických či kapacitních dále přepravit náhradní dopravou organizovanou dopravcem. • provozovatelem dráhy - organizace zajišťující provozování dráhy a provozuschopnost železniční dopravní cesty. Provozovateli drah jsou Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (dále jen „SŽDC"), dále např. PDV RAILWAY a. s., Advanced World Transport a. s. Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. • provozovatelem drážní dopravy (dále jen „dopravce") - držitel licence a osvědčení dopravce na železnici, které vydává Drážní správní úřad. Dopravci jsou např. České dráhy a.s., RegioJet, a.s., LEO Express, a. s., Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. a další. 1.1. Charakteristické zvláštnosti mimořádné události Při řešení MU lze očekávat: a) plošný charakter mimořádné události ve velké části železniční sítě zpravidla zasahující území více krajů, b) velký počet vlaků osobní dopravy, které stojí mimo místa pro nástup a výstup a není tak možné cestující dopravit do železniční stanice (zastávky), kde jsou lepší podmínky pro péči o cestující a možnosti nástupu do prostředků náhradní dopravy, c) zvýšený mediální zájem - omezení přístupu sdělovacích prostředků na místa MU z důvodu kalamitní situace, což vede k tlaku na poskytování informací, d) panické nebo hysterické chování některých cestujících ve vlacích nebo ignoraci pokynů dopravce (pracovníků vlakových čet) a velitele zásahu (dále jen „VZ"), e) svévolné řešení situace cestujícími ve vlacích zastavených mimo stanice, které může způsobit jejich zranění, např. pády ze železničního svršku při výstupu z vozů apod., f) zdlouhavé obnovení provozu osobní železniční dopravy. v 2. Řešení mimořádné události Řešení MU lze rozdělit do dvou dílčích etap: a) činnost dopravce (informování a péče o cestující, náhradní přeprava4), 3 Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 4 § 36 zákona č. 266/1994 Sb. o drahách, ve znění pozdějších předpisů. 6 b) záchranné a likvidační práce složek IZS (záchrana osob, v případě potřeby poskytnutí přednemocniční neodkladné péče, technická pomoc), c) opatření na ochranu obyvatel - cestujících (evakuace, nouzové přežití). 2.1. Činnost dopravce Dopravce má pro řešení MU vydány interní předpisy a nařízení, které upravují postup organizačních článků a zaměstnanců dopravce odpovědných za: a) provoz vlaků zejména (dispečerské pracoviště osobní dopravy, které mají spojení na vlakové čety a strojvedoucí), b) péči o přepravované osoby. Dopravce průběžně zajišťuje: a) informační servis cestujícím o přijímaných opatřeních a prognózách vývoje řešení MU, jak ve vlacích prostřednictvím vlakové čety, tak ve stanicích navazujících na trať vlaku prostřednictvím zákaznického personálu dopravce ve stanici (pokladny) nebo provozovatele dráhy (např. výpravčí, případně s využitím informačních zařízení a nosičů, které jsou umístěny ve stanicích), b) ověřování průběžného vývoj e předpovědi klimatických podmínek, j e-li CHMU vydána výstraha na vývoj nepříznivých klimatických podmínek (každých cca 30 min.), c) informování místně příslušného krajského operačního a informačního střediska hasičského záchranného sboru kraje (dále jen KOPIS HZS kraje) o omezení provozování dráhy velkého rozsahu s dopady na cestující a dle potřeby vyžádá: • pomoc v oblasti záchranných prací v případě ohrožení zdraví nebo života cestujících (např. zdravotní problémy některých cestujících) nebo při nutnosti provedení evakuace, • prostředky pro nouzové přežití pro některé vlaky mimo stanice nebo stanice, kde se nacházejí nepojízdné vlakové soupravy, d) náhradní přepravu cestujících, e) informování provozovatele dráhy (např. dispečerský aparát SZDC, HZS SZDC). Dopravce zastupuje buď příslušné dispečerské pracoviště osobní dopravy, nebo vlaková četa ve vlakové soupravě. Podrobnosti o činnosti některých vybraných dopravců viz List dopravce. 2.2. Činnost provozovatele dráhy Provozovatel dráhy odpovídá za stav železniční cesty včetně dodávky el. energie a řídí činnost výpravčích prostřednictvím svého dispečerského aparátu (zajišťuje řízení provozu a provozuschopnost železniční infrastruktury). V případě MU je mimo jiné jeho úkolem zajistit, aby vlaky osobní dopravy byly co nejdříve dopraveny do místa, kde mohou cestující opustit vlak. SZDC, která je největším provozovatelem dráhy v ČR, zajišťuje řízení provozu dispečerským aparátem a činností výpravčích, přitom úzce spolupracuje s dopravci a zabezpečuje provozování, provozuschopnost a modernizaci celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu. 7 Postupy dopravců při evakuaci cestujících z vlaků musí být v souladu s platnými předpisy provozovatele dráhy, zejména SZDC D7 Předpis pro operativní řízení provozu. Pro záchranné a likvidační práce má SZDC v akceschopnosti jednotky HZS SZDC, které se podílí na likvidaci mimořádných událostí. Jednotky HZS SZDC jsou součástí IZS. Provozovatele dráhy SZDC při komunikaci s HZS ČR zastupuje HZS SZDC. Každý provozovatel dráhy při mimořádných událostech průběžně zajišťuje: a) informační servis cestujícím v železničních stanicích a na zastávkách vybavených rozhlasem, b) odstraňování mimořádností na infrastruktuře železniční cesty, c) řízení drážní železniční dopravy, d) odstraňování mimořádných událostí a mimořádností v dopravě, e) účast zástupců na jednání krizových štábů krajů. 2.3. Záchranné a likvidační práce složek IZS Síly a prostředky složek IZS j sou nasazovány v době, kdy dopravce nebo provozovatel dráhy nedokáže na vzniklou situaci adekvátně reagovat a požádá o součinnost složky IZS. Složky IZS provádějí záchranné a likvidační práce popř. opatření na ochranu obyvatelstva vždy v dohodě a ve spolupráci s dopravcem, příp. provozovatelem dráhy. Jedná se zejména o případy, kdy: a) dopravce požádal KOPIS HZS kraje o pomoc při řešení mimořádností v provozu železniční osobní dopravy pro konkrétní vlak zastavený dlouhodobě mimo stanici nebo pro cestující na stanici, pro které nelze plně zajistit podmínky pro nouzové přežití s ohledem na klimatické podmínky a nemožnost náhradní přepravy. Konkrétní způsob spolupráce u vybraných dopravců je zpracovaný v Listu železničního dopravce. b) dopravce požádal operační a informační středisko MV-generálního ředitelství HZS CR (dále jen „OPIS GR") o pomoc při řešení mimořádností v provozu železniční osobní dopravy pro celou železniční síť nebo její část v důsledku dlouhodobého zastavení řady vlaků mimo stanici nebo velkého množství cestujících na železničních stanicích, pro které nelze plně zajistit podmínky pro nouzové přežití s ohledem na klimatické podmínky a nemožnost náhradní přepravy. MV-GR HZS ČR postupuje obdobně jako při provádění ústřední koordinace záchranných a likvidačních prací v dohodě s dopravcem a provozovatelem dráhy, zejména stanoví priority postupu a zabezpečí pro zasahující HZS kraje pro podporu záchranných prací a nouzového přežití obyvatelstva prostředky ve své působnosti nebo v součinnosti se složkami IZS nebo ústředními úřady. Konkrétní způsob spolupráce u vybraných dopravců je zpracovaný v Listu železničního dopravce. c) cestující osoba ve vlakové soupravě, která dlouhodobě stojí mimo stanici z důvodu mimořádností v provozu železniční osobní dopravy, se prostřednictvím tísňové linky obrátila se žádostí o pomoc ze zdravotních důvodů. K provedení zásahu na pomoc uvedené osobě si KOPIS HZS kraje vyžádá od dopravce prostřednictvím jeho dispečinku osobní dopravy, pokud ho dopravce nemá, tak dispečerského aparátu provozovatele dráhy: 8 • kontakt na vedoucího vlakové čety, • upřesnění místa, kde vlaková soupravy stojí. V případě, že bude třeba transport zdravotně postižené osoby z vlakové soupravy v těžko přístupném terénu, dohodne se poskytovatel zdravotnické záchranné služby (dále jen „ZZS") s VZ o technické pomoci k transportu (přítomnost výškové techniky, využití lezeckých skupin a družstev, zajištění terénních vozidel apod.). 2.4. Úkoly a činnosti základních složek IZS V této typové činnosti nejsou zpracovány samostatné listy jednotlivých základních složek IZS. 2.4.1. Jednotky požární ochrany Úkolem jednotek požární ochrany (dále jen „jednotky PO") je nasazení sil a prostředků ve prospěch postižených osob při likvidaci MU, spolupráce a součinnost se složkami IZS (Policie ČR, ZZS), dopravci v železniční osobní dopravě a provozovateli dráhy. V případě vzniku MU provádějí jednotky PO následující úkoly: a) provádějí záchranné a likvidační práce v souvislosti s předmětnou MU, b) VZ je v kontaktu s veliteli a vedoucími základních složek IZS, představiteli dopravce a provozovatelem dráhy, c) spolupracují a součinní s jednotkou PO HZS SZDC, která je vybavena speciální technikou, d) po dohodě s dopravcem prováděj i evakuaci cestuj ících z vlakové soupravy, dohodnou podrobnosti evakuace a to tak, aby dále navazovala náhradní přeprava dopravce nebo byla uskutečněna do stanice určené dopravcem, e) podpoří činnost vlakové čety vedoucí k zabezpečení nouzového přežití cestujících potřebnými prostředky z vybavení HZS ČR, f) obdobně podpoří prostředky pro nouzové přežití cestujících dočasně umístěných na vybraných železničních stanicích. Síly a prostředky jednotek PO Nasazení sil a prostředků je závislé na průběhu a délce trvání MU. a) základní požární technika a věcné prostředky, b) dopravní prostředky pro evakuaci cestujících z vlakových souprav - terénní vozidla, autobusy, c) týlové zabezpečení MU, např. týlový kontejner, kontejner nouzového přežití, velitelské stanoviště, spojový vůz, d) prostředky pro záchranné a likvidační práce uložené ve skladech organizačních složek MV-GR HZS ČR - přikrývky, potraviny atd. 9 2.4.2. Policie ČR Úkolem Policie ČR je nasazení sil a prostředků ve prospěch zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku při vzniku předmětné MU. Příslušníci Policie ČR na žádost VZ zabezpečují tyto úkoly: a) zajišťují veřejný pořádek ve vlakové soupravě nebo ve stanicích, kam j sou evakuovaní cestující, b) spolupracují při evakuaci cestujících z vlakové soupravy, c) řídí a usměrňují silniční dopravu na místě zásahu složek IZS, d) zabezpečují případný letecký monitoring pro komplexní přehled o situaci v místě zastavení vlakových souprav mimo stanice a pro stanovení nástupních a zásahových cest složek IZS k vlakové soupravě, e) provádějí další činnosti dle pokynu VZ. 2.4.3. ZZS Úkolem ZZS je poskytnutí přednemocniční neodkladné péče (dále jen „PNP") osobám zasaženým MU. Povolání výjezdové skupiny ZZS kraje na místo zásahu bude provedeno na základě tísňové výzvy cestou zdravotnického operačního střediska (dále jen „ZOS"). Členové výjezdových skupin ZZS na pokyn vedoucího zdravotnické složky zabezpečují tyto úkoly: a) v případě potřeby poskytují PNP osobám postiženým MU, b) provádí transport osob, jejichž zdravotní stav to vyžaduje, z vlaku stojícího mimo stanici, v případě potřeby vyžadují podporu s evakuací osob v obtížných terénních podmínkách pomocí zásahové techniky dalších složek IZS, c) napomáhají s distribucí materiálu pro postižené osoby ve vlakových soupravách, d) provádí další činnosti dle pokynů vedoucího zdravotnické složky, e) prostřednictvím ZOS poskytují podle svých možností VZ, KOPIS HZS kraje, dostupné informace o počtu osob, kterým ZZS poskytne zdravotní péči, včetně seznamu (jméno a příjmení) a názvu zdravotnického zařízení. Po dobu zasahuje vedoucí zdravotnické složky v kontaktu s VZ. 3. Řízení zásahu a organizace místa zásahu 3.1. Taktická úroveň řízení Velitelem společného zásahu složek IZS je velitel jednotky PO, který řídí zásah a koordinuje součinnost složek IZS, přitom komunikuje s KOPIS HZS kraje. Pokud se na místo zásahu dostaví jednotka HZS SZDC, může její velitel převzít řízení zásahu po vzájemné dohodě s velitelem jednotky PO5. 5 § 22 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů. 10 Při řešení MU spolupracuje VZ s veliteli a vedoucími přítomných složek IZS, s vedoucím vlakové čety dopravce a strojvedoucím. Při dlouhotrvajícím a složitém řízení zásahu nebo při plošném zastavení vlakových souprav mimo stanice se zpravidla ustanoví štáb velitele zásahu, jako pracovní orgán usnadňující VZ rozhodovací proces. Ve štábu VZ působí přítomní velitelé a vedoucí základních složek IZS a zástupci dopravce a provozovatele dráhy. V souvislosti se zásahem na železnici je třeba respektovat případná nebezpečí a postupovat v souladu s Bojovým řádem jednotek PO, zejména s metodickým listem N21 - „Nebezpečí na železnici", popř. S5 - „Zásah pod trakčním vedením". Po provedení průzkumu na místě MU je třeba zvolit vyhovující postup k řešení dané MU, zejména s ohledem na konfiguraci terénu, kde vlak zastavil, přístupové komunikace, počet cestujících a povětrnostní podmínky na místě zásahu. Prioritně se zabezpečí osoby ohrožené na životě nebo zdraví, které se předají ZZS k poskytnutí PNP a k přepravě k cílovému poskytovateli akutní lůžkové péče. Po dohodě s dopravcem se jednotky PO mohou podílet také na dopravě a distribuci potřeb pro cestující např. balené pitné vody, teplých nápojů, přikrývek. Na základě aktuální situace může VZ v dohodě s dopravcem rozhodnout o evakuaci cestujících z vlaku do vhodných prostor (nádražní budovy, restaurace, školy apod.), nebo na místo odkud bude organizována dopravcem náhradní přeprava cestujících. V případě potřeby je také poskytována psychosociální pomoc osobám dotčeným MU vsouladusSTČ-12/IZS. 3.2. Operační úroveň řízení Je nutné propojení operačních postupů využívaných dopravcem, provozovatelem a složkami IZS. O zasahuje vždy nezbytné informovat operační a informační středisko HZS SZDC v co nejkratším čase. Na operační úrovni spolupracují zejména operační střediska základních složek IZS, příslušné dispečinky dopravce a dispečerský aparát provozovatele dráhy. Jejich činnost koordinuje příslušný KOPIS HZS kraje. Do koordinace záchranných a likvidačních prací se v případě potřeby zapojí také OPIS GR, viz kap. 2.3. Pokud je předpoklad plošného výskytu zastavení vlaku na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout), neprodleně o této skutečnosti dopravce informuje operační střediska základních složek IZS. 3.3. Strategická úroveň řízení Ke koordinaci záchranných a likvidačních prací lze zřídit štáb HZS kraje, do kterého vyšlou své zástupce dopravce, provozovatel dráhy, poskytovatel ZZS v kraji a Policie ČR. Štáb bude prostřednictvím KOPIS HZS kraje komunikovat s velitelem zásahu a řídit zásah na strategické úrovni. Obdobně se zřídí štáb MV-generální ředitelství HZS ČR v případě mimořádnosti v provozu vlaků osobní dopravy se zástupcem dopravce. 11 V případě rozsáhlé mimořádné události a nutnosti realizace rozsáhlých opatření na ochranu obyvatel může být požádán o koordinaci záchranných a likvidačních prací starosta obce s rozšířenou působností nebo hejtman kraje. 4. Stupeň poplachu Koordinace záchranných nebo likvidačních prací je prováděna zpravidla v II. stupni poplachu poplachového plánu IZS. Podle okolností lze rozhodnout o vyhlášení vyššího stupně poplachu, zejména při nutnosti realizace rozsáhlých opatření na ochranu přepravovaných osob. v 5. Časové vymezení mimořádné události Zásah složek IZS začíná vyžádáním součinnosti ze strany dopravce nebo provozovatele dráhy cestou KOPIS HZS krajů nebo žádostí osoby se zdravotními potížemi o pomoc na linku tísňového volání. Zásah složek IZS je ukončen po provedení všech záchranných a nutných likvidačních prací. Za konec zásahu složek IZS je považován okamžik, kdy cestující již nejsou v místě záchranných prací nebo ve stanici, kde je odstavena vlaková souprava s cestujícími, v péči dopravce nebo evakuačního střediska. 6. Poskytování informací Poskytování informací o průběžných prognózách vývoje situace cestujícím zabezpečuje dopravce (ve vlakových soupravách) nebo provozovatel dráhy (ve stanicích a na nástupištích). VZ je v oblasti podávání tiskových zpráv v úzké komunikaci s dopravcem a provozovatelem dráhy. Dopravce a provozovatel dráhy rovněž poskytuje informace o mimořádnosti v provozu vlaků osobní dopravy cestující veřejnosti na stanicích s ohledem na tratě a vlaky, které nelze k přepravě použít včetně návrhů na alternativní řešení přepravy. Dopravce může požádat OPIS GR nebo KOPIS HZS kraje o zveřejnění informací cestou veřejných sdělovacích prostředků, pokud zasahují při řešení mimořádné události složky IZS společně s dopravcem. Informace budou ve zvýšené míře vyžadovány také sdělovacími prostředky, protože se s nastalou situací budou k místu MU zprvu jen obtížně dostávat. Při poskytování informací sdělovacím prostředkům postupují všechny zúčastněné subjekty koordinovaně dle svých interních postupů a informování je prováděno zejména z úrovně strategického řízení MU. To nevylučuje poskytování informací o průběhu záchranných prací na místě zásahu VZ. Schvaluji: brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba generální ředitel HZS ČR v.r. 12 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS Společný list složek integrovaného záchranného systému - příloha č. 1 Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor typové činnosti: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 1 Počet příloh: 0 Schéma komunikačních vazeb při mimořádných událostech na drahách v celostátních a regionálních ve vlastnictví státu provozované SZDC Cestující Stáb GŘHZS ČR OPIS GŘHZS ČR vvv Dopravce IZS tísňová volání IOS PCR |£ zoz zzs I3Z KOPIS HZS ČRkraie Velitel zásahu Provozovatel dráhy, dispečerský aparát SZDC OOPP Stáb HZS ČRkraie HZS SZDC 13 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/TZS List velitele zásahu složek integrovaného záchranného systému Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor listu: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 3 Počet příloh: 0 Postup velitele zásahu složek IZS (kontrolní list) 1. Po příjezdu na místo zásahu (mobilní technikou, pěšky) provést vizuální průzkum místa zásahu s ohledem na umístění vlakové soupravy v terénu (zastavení v poli, lese, terénní nerovnosti kolem kolejiště apod.), zahájeno splněno Navázat kontakt s vedoucím vlakové čety a strojvedoucím vlakové soupravy, s veliteli nebo vedoucími přítomných složek IZS, zahájeno splněno Na základě jejich informací a provedeném průzkumu vyhodnotit situaci a dohodnout se složkami IZS a dopravcem postupy a činnosti v rámci záchranných prací - zejména informovat KOPIS HZS kraje, povolat potřebné síly a prostředky, stanovit organizaci místa zásahu apod., zahájeno splněno 4. Zjistit potřebné a nezbytné informace o vlakové soupravě, zejména: • Kolik je cestujících ve vlakové soupravě • Zjistit počet osob, které potřebují zvláštní péči - imobilní osoby, děti, starší lidé • Jaký je technický stav vlakové soupravy, zejména zda topí, klimatizuje apod. • Jaká je přesná poloha vlakové soupravy • Po domluvě se strojvedoucím jaký je časový předpoklad odstavení vlakové soupravy • Zda-li je provedeno zastavení provozu na trati v místě MU • Zda-li je trakční vedení pod napětím, zahájeno splněno 14 5. Být v pravidelném kontaktu s KOPIS a podávat nezbytné informace spojené s řešením MU; na žádost VZ a cestou KOPIS HZS kraje provedou jednotky HZS SZDC zajištění bezpečnosti při zásahu na železnici, zejména: • Vypnutí trakčního vedení u příslušného dispečera provozovatele dráhy a následné zajištění bezpečného stavu trakčního vedení zkratováním • Zastavení provozu na železnici prostřednictvím příslušného provozního dispečera nebo ústředního dispečera provozovatelem dráhy, zahájeno splněno 6. Pokud je na místě zásahu jednotka HZS SZDC, domluvit se s dotyčným velitelem jednotky PO na tom, kdo bude zásah řídit, zahájeno splněno 7. V případě potřeby koordinace zásahu zřídit štáb velitele zásahu a začlenit do něj velitele a vedoucí složek IZS, zástupce dopravce a provozovatele dráhy, zahájeno splněno 8. V součinnosti s vlakovou četou dopravce podporovat činnost vedoucí k zabezpečení nouzového přežití cestujících potřebnými prostředky - přikrývky, deky, pitný režim, potraviny apod., zahájeno splněno V součinnosti s posádkou poskytovatele ZZS v kraji provádějí jednotky PO transport postižených osob z vlakové soupravy k vozidlu poskytovatele ZZS v kraji, zahájeno splněno 10. V případě potřeby (a po dohodě s dopravcem) provést evakuaci cestujících z vlakové soupravy; tuto činnost provádět ve spolupráci a v součinnosti s vlakovou četou, strojvedoucím a zasahujícími složkami IZS, zahájeno splněno C/3 N Ä >N CLÍ O •tn en tu -3 > £ en en hJ N 11. Při nutnosti evakuace cestujících z vlakové soupravy určí (navrhne) dopravce místo, kam budou cestující přemístěni, a to i s ohledem na možnost navazující náhradní dopravy pro cestující (např. budova nádraží), zahájeno splněno 15 12. K tomu účelu je potřeba zřídit stanoviště pro kontrolu evakuovaných osob (uvnitř vlakové soupravy, mimo vlak na volném prostranství), kde je prováděno: • Ztotožnění osob Policií ČR (jmenný seznam) • Transport cestujících na místo určené dopravcem, zahájeno splněno 13. Po odchodu cestujících z vlakové soupravy se zaměstnanci příslušného dopravce (např. zaměstnanci vlakové čety) podílejí na střežení a ostraze vlakové soupravy, zejména ve vztahu k zanechaným zavazadlům a věcem, zahájeno splněno 14. Zajistit po dohodě s dopravcem (cestou dispečerského pracoviště) nebo provozovatelem dráhy způsob a rozsah informování médií o předmětné MU, zahájeno splněno 15. Prostřednictvím ZOS získat dostupné informace o počtu osob, kterým ZZS poskytne zdravotní péči, včetně seznamu (jméno a příjmení) a názvu zdravotnického zařízení. zahájeno splněno Schvaluji: brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba generální ředitel HZS ČR v.r. 16 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS List operačních středisek složek integrovaného záchranného systému Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor listu: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 5 Počet příloh: 0 1. Úvod Operační řízení zabezpečuje při zásahu složek integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS") značnou část úkolů, které jsou nezbytné pro úspěšné zvládnutí řešení mimořádné události (dále jen „MU), zejména: a) maximální informační podporu a servis veliteli zásahu (dále jen „VZ") a složkám IZS na místě zásahu, b) řízení součinnosti a spolupráce složek IZS na operační úrovni a spolupracujících orgánů, subjektů mimo místo zásahu, c) shromáždění všech dostupných informací potřebných pro činnost věcně příslušných orgánů a podpora strategické úrovně řízení zásahu. O vzniku MU v provozu železniční osobní dopravy mohou být operační střediska základních složek IZS nebo dispečerské pracoviště dotčených subjektů a organizací vyrozuměni: • vlakovou četou nebo strojvedoucím vlakové soupravy, • vzájemnou komunikací níže uvedených operačních středisek, • dispečerskými pracovišti dopravce nebo dispečerským aparátem provozovatele dráhy, • přijetím tísňového volání od cestujících v předmětné vlakové soupravě. 1.1 Operačního řízení v průběhu MU a operačního řízení zásahu složek integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS") se zpravidla zúčastní: a) operační a informační středisko příslušného HZS kraje (dále jen „KOPIS"), b) operační a informační středisko MV-generálního ředitelství HZS ČR (dále jen „OPIS GŘ"), c) dispečerský aparát provozovatele dráhy; např. Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (dále jen „SZDC"), d) dispečerská pracoviště vybraných osobních železničních dopravců, 17 e) integrované operační středisko místně příslušného krajského ředitelství policie nebo jiná operační střediska krajských ředitelství policie (dále jen „IOS KRP"), f) operační středisko operačního odboru Policejního prezidia ČR (dále jen „OOPP"), g) zdravotnické operační středisko poskytovatele zdravotnické záchranné služby (dále jen „ZOS ZZS"), h) operační středisko obecní (městské) policie, i) operační a informační středisko HZS SŽDC (dále jen „OPIS HZS SŽDC"). 2. Úkoly operačních středisek a) KOPIS • informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) základní složky IZS cestou jejich operačních středisek, • v rámci zásahové činnosti komunikuje s dispečerskými pracovišti příslušného železničního dopravce a s dispečerským aparátem provozovatele dráhy (např. SŽDC), • vysílá na místo MU jednotky PO dle požárního poplachového plánu, pokud přijme žádost o záchranné práce, od vlakové čety či strojvedoucího vlakové soupravy nebo z dispečerského pracoviště příslušného železničního dopravce příp. dispečerským aparátem provozovatele dráhy nebo přijetím tísňového volání od občanů cestujících v předmětné vlakové soupravě, • v této souvislosti vyžaduje od příslušného dispečerského pracoviště dopravce v jeho nedosažitelnosti na dispečerském aparátu provozovatele dráhy informace o: kontaktním spojení na vedoucího vlakové čety a strojvedoucího vlakové soupravy, poloze vlakové soupravy (mezistaniční úsek + popis místa zastavení), terénu pro ustavení požární techniky nebo případnou evakuaci (upozornit na tunely, zářezy, mosty, atd.), počtu cestujících a jejich momentálnímu stavu - např. zraněné a imobilní osoby, technickém stavu vlakové soupravy (zda topí a jak dlouho, nebo naopak zda klimatizuje, zda svítí světlo v soupravě apod.), případné stanici (stanicích), kde není možné se postarat o cestující, místo, odkud lze zajistit náhradní dopravu apod., • bez prodlení předává jednotkám PO informace o aktuální situaci dle bodu výše, které obdrží od operačních středisek složek IZS nebo dispečerských pracovišť dopravce resp. dispečerského aparátu provozovatele dráhy, • povolává na místo MU, podle požadavků VZ, síly a prostředky organizačních složek HZS ČR nebo složek IZS k zajištění technické podpory a zázemí v místě MU (např. osvětlení místa zásahu, dopravní prostředky pro evakuaci osob, pohotovostní zásoby pro postižené osoby), 18 • v případě MU, která se vyskytuje ve více krajích nebo na více tratích jednoho kraje, kontaktuje OPIS GŘ, • předává informaci o vzniku MU na železnici OPIS HZS SZDC. b) OPISGŘ Po přijetí informace o vzniku MU od KOPIS, dispečerského pracoviště železničního dopravce nebo dispečerského aparátu provozovatele dráhy zejména: • neprodleně informuje řídícího důstojníka MV-GR HZS ČR a další dotčené KOPIS o nastalé MU, v rámci záchranných prací v režimu mezikrajské pomoci vyžaduje síly a prostředky organizačních složek MV-GR HZS ČR, • povolává na místo MU vyžadované síly a prostředky z Ústředního poplachového plánu IZS, • svolává štáb MV-GŘ HZS ČR na pokyn řídícího důstojníka MV-GŘ HZS ČR, • v případech dlouhodobého zastavení vlakových souprav na více místech v rámci ČR se postupuje obdobně jako při provádění ústřední koordinace záchranných a likvidačních prací v dohodě s dopravcem, zejména stanoví priority postupu a zabezpečí pro zasahující jednotky PO HZS kraje pro podporu záchranných prací a nouzového přežití obyvatelstva prostředky ve své působnosti nebo v součinnosti se složkami IZS nebo ústředními správními úřady, • pokud je MU v provozu železniční dopravy zasaženo několik tratí nebo vlakových souprav, stanoví po dohodě s dopravcem priority postupu záchranných prací a opatření pro nouzové přežití cestujících. c) Dispečerský aparát provozovatele dráhy (např. SZDC) • informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) základní složky IZS cestou jejich operačních středisek, • při řešení MU v provozu železniční osobní dopravy komunikuje a spolupracuje s dispečerskými pracovišti dopravců, • v případě potřeby komunikuje s výpravčími a zabezpečuje informační servis pro cestující v zastávkách a stanicí, • komunikuje s OPIS HZS SZDC a jeho prostřednictvím povolává síly a prostředky HZS SZDC pro provedení záchranných pracích, • komunikuje s místně příslušným KOPIS. d) Dispečerské pracoviště železničního dopravce (např. České dráhy, a. s.) • informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) základní složky IZS cestou jejich operačních středisek, • jev nepřetržitém kontaktu s vlakovými četami a strojvedoucími vlakových souprav na železnici, • cestou vedoucího vlakové čety a strojvedoucího získává informace o nastalé MU v provozu železniční osobní dopravy, zejména o: 19 poloze vlakové soupravy (mezistaniční úsek + popis místa zastavení), technickém stavu vlakové soupravy (zda topí a jak dlouho, nebo naopak zda klimatizuje, zda svítí světlo v soupravě apod.), počtu cestujících a jejich momentálnímu stavu - např. zraněné a imobilní osoby, komunikuje a spolupracuje s místně příslušným KOPIS, kde došlo k MU, resp. kde vlaková souprava stojí a vyžaduje nasazení sil a prostředků pro záchranné práce, při řešení mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy komunikuje a spolupracuje s dispečerským aparátem provozovatele dráhy, pokud je předpoklad plošného výskytu zastavení vlaků na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout), bez prodlení tuto informaci sděluje operačním střediskům základních složek IZS. IOSKŘP informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) základní složky IZS cestou jejich operačních středisek, přijímá oznámení a shromažďuje informace o nasazení sil a prostředků při společném řešení MU, oznamuje to vedení KRP a operačnímu středisku operačního odboru Policejního prezidia ČR, organizuje dopravní opatření se zaměřením na hladký průjezd vozidel složek IZS v místě zásahu, využívá k regulaci dopravy a k provedení uzávěry prostoru v okolí místa MU strážníků obecních (městských) policií, pokud je obecní (městská) policie v obci zřízena, poskytuje další potřebnou podporu veliteli složky Policie ČR na místě zásahu. OO PP ČR informuje vedení PP ČR, organizuje nasazení vrtulníku Letecké služby Policie ČR (monitoring příjezdových tras pro zásah složek IZS), popř. nasazení sil a prostředků dalších KRP. zos zzs informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) základní složky IZS cestou jejich operačních středisek, na vyžádání vysílá na místo zásahu síly a prostředky a určí vedoucího výjezdové skupiny, který koordinuje činnost více výjezdových skupin na místě MU nebo vedoucího zdravotnické složky, informuje cílové poskytovatele akutní lůžkové péče a koordinuje předávání pacientů, poskytuje podle svých možností VZ, případně KOPIS, dostupné informace o počtu osob, kterým ZZS poskytne zdravotní péči, včetně seznamu (jméno a příjmení) a názvu zdravotnického zařízení. 20 h) Operační středisko obecní (městské) policie • nasazuje strážníky k plnění úkolů v obci, které vyzve Policie ČR a souvisí s MU (vyžádání cestou OS obecní policie) - regulace dopravy na trasách k poskytovatelům akutní lůžkové péče, udržování veřejného pořádku v širším okolí místa MU apod. i) Operační a informační středisko HZS SZDC • informuje o vzniku MU nebo předpokladu plošného výskytu zastavení vlakových souprav na více jak 4 h (nepříznivé povětrnostní podmínky, blackout) místně příslušné KOPIS HZS kraje, resp. OPIS GR v případě MU, která se vyskytuje ve více krajích nebo na více tratích jednoho kraje, • v rámci zásahové činnosti komunikuje s dispečerskými pracovišti příslušného železničního dopravce a s dispečerským aparátem provozovatele dráhy (např. SŽDC), • vysílá na místo MU jednotky HZS SZDC, pokud přijme žádost o záchranné práce od vlakové čety či strojvedoucího vlakové soupravy nebo z dispečerského pracoviště příslušného železničního dopravce příp. dispečerského aparátu provozovatele dráhy nebo přijetím tísňového volání od občanů cestujících v předmětné vlakové soupravě, • v této souvislosti vyžaduje od příslušného dopravce informace o: kontaktním spojení na vedoucího vlakové čety a strojvedoucího vlakové soupravy, poloze vlakové soupravy (mezistaniční úsek + popis místa zastavení), terénu pro ustavení požární techniky nebo případnou evakuaci (upozornit na tunely, zářezy, mosty, atd.), počtu cestujících a jejich momentálním stavu - např. zraněné a imobilní osoby, technickém stavu vlakové soupravy (zda topí a jak dlouho, nebo naopak zda klimatizuje, zda svítí světlo v soupravě apod.), případné stanici (stanicích), kde není možné se postarat o cestující, místo, kde lze zajistit náhradní dopravu, • bez prodlení předává jednotkám informace o aktuální situaci dle bodu výše, které obdrží od operačních středisek složek IZS nebo dispečerských pracovišť dopravce resp. dispečerského aparátu provozovatele dráhy (např. SZDC), • vyžaduje cestou místně příslušného KOPIS na místo MU, podle požadavků VZ, síly a prostředky organizačních složek HZS ČR nebo ostatních složek IZS k zajištění technické podpory a zázemí v místě MU (např. osvětlení místa zásahu, dopravní prostředky pro evakuaci osob, pohotovostní zásoby pro postižené osoby). Schvaluji: brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba generální ředitel HZS ČR v.r. 21 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS List železničního dopravce České dráhy, a.s. Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy České dráhy, a.s. Generální ředitelství Číslo jednací: 58388/2015 - KPP Gestor listu: České dráhy, a.s. Generální ředitelství Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 4 Počet příloh: 0 v 1. Činnost železničního dopravce (úkoly a prováděná opatření) České dráhy, a.s. (dále jen „ČD") jsou největší železniční dopravce provozující přepravu osob v ČR. ČD jsou ve 100% vlastnictví státu zastoupeným ministerstvem dopravy. Provozují vlaky pro zajištění dopravní obslužnosti krajů i státu. Plní povinnosti dopravce, které jsou uvedeny v zákoně o drahách 266/1994 Sb. a jiné související legislativě, plní další povinnosti vyplývající ze smluv o závazku veřejné služby (dále jen „ZVS") s kraji a ministerstvem dopravy. Základní provoz je veden dle jízdního řádu, k němuž se vydávají technologické pomůcky, které popisují veškeré postupy při zajištění provozu vlaků osobní dopravy dle tohoto jízdního řádu. V případě mimořádnosti v provozu vlaků zajišťuje řešení nepředvídaných situací dispečink osobní dopravy ve spolupráci s dispečerským aparátem provozovatele dráhy Správy železniční a dopravní cesty, státní organizace (dále jen „SZDC"). Do operativního řízení u ČD ve vztahu k zásahu IZS zasahují: Síťový dispečink - zde je ve směně vedoucí směny operativního řízení pro celé ČD (síťový dispečer 1), který je nadřízený dalším (regionálním) dispečinkům ČD. Síťový dispečink koordinuje činnosti regionálních dispečinků ČD a zajišťuje především operativní řízení vlaků dálkové dopravy, tedy vlaků kategorie Rychlík (R a Rx), Expres (Ex), Intercity (IC), Eurocity (EC a EN), Railjet (RJ), Supercity (SC). Dle své působnosti řeší problematiku zajištění souprav, lokomotiv, strojvedoucích, vlakových čet, spolupracuje s Depy kolejových vozidel (dále jen „DKV") - strojmistry v zajištění lokomotiv a strojvedoucích, organizační jednotkou Zákaznický personál (dále jen „ZAP") - komandující v zajištění vlakových čet, dále s provozovatelem dráhy, zahraničními dopravci apod. Působnost síťového dispečinku je po celé ČR. Sídlo síťového dispečinku je v Praze. Pracoviště je obsazeno nepřetržitě v počtu 2-5 dispečerů. Regionální dispečink - regionální dispečink zajišťuje operativní řízení vlaků regionální dopravy, tedy vlaků kategorie Osobní vlak (Os) a Spěšný vlak (Sp), a to ve svém obvodu působnosti. Dále zajišťuje náhradní autobusovou dopravu pro všechny kategorie vlaků a řeší dle své působnosti problematiku zajištění souprav, lokomotiv, 22 strojvedoucích, vlakových čet. Přitom spolupracuje s organizačními složkami ČD, konkrétně s DKV - strojmistry při zajištění lokomotiv a strojvedoucích a ZAP -komandujícím zajištění vlakových čet. Spolupracuje s provozovatelem dráhy, případně s dispečinky koordinátorů Integrovaného dopravního systému (dále jen „IDS"). Sídla regionálních dispečinků jsou: • v Praze - pro kraje Praha, Středočeský, Liberecký, Pardubický, Královehradecký, • v Plzni - pro kraje Plzeňský, Jihočeský, Karlovarský a Ústecký, • v Brně - pro kraje Jihomoravský, Vysočinu, Olomoucký, Zlínský a Moravskoslezský. Pracoviště jsou obsazena nepřetržitě v počtu 2 až 4 dispečery. Pohotovost Odboru provozu osobní dopravy - je zajištěna v nepřetržitém režimu pro celou ČR: Jejím úkolem je koordinovat činnosti operativního řízení dopravce ČD při mimořádnostech v provozu vlaků osobní dopravy většího rozsahu. Pohotovost komunikuje se všemi dispečinky ČD, provozovatelem dráhy a dalšími složkami při řešení mimořádností. Pohotovost Zákaznického personálu (ZAP) - je zajištěna v nepřetržitém režimu dle svých obvodů a jejím úkolem je pomáhat v řešení mimořádností v provozu vlaků osobní dopravy na místní úrovni v podobě zajištění péče o cestující - občerstvení, ubytování či jiné zajištění nouzových prostorů, náhradní dopravy autobusy, zajištění podpůrného personálu v místě mimořádnosti. Provozní personál ve vlaku - jedná se o strojvedoucí, vlakové čety, které zajišťují informace z místa mimořádnosti a komunikují s dispečinkem regionálním či síťovým dle kategorie vlaku a zajišťují prvotní péči o cestující. Postupy při zajištění péče o cestující při řešení mimořádnosti: Dopravce ČD má pro řešení mimořádností vydány interní předpisy, které upravují postup organizačních složek a zaměstnanců dopravce, dále jsou postupy pro řešení určitých mimořádností uvedeny v předpisech provozovatele dráhy SZDC. Dispečinky dopravce zajišťují běžné činnosti operativního řízení, tedy vystavení náhradních lokomotiv (při závadách a poruchách), jiné soupravy při potřebě v operativním řízení, nástupy personálu (strojvedoucích a vlakových čet), zajišťuje základní informační servis o přijímaných opatřeních pro provozní zaměstnance a pro veřejnost. Při řešení zastavení provozu osobních vlaků s dobou vyšší jak 4 hodiny dispečink osobní dopravy zajišťuje: a) průběžný informační servis cestujícím o přijímaných opatřeních a prognózách vývoje řešení MU, jak ve vlacích prostřednictvím vlakové čety, tak ve stanicích navazujících na trať vlaku prostřednictvím zákaznického personálu dopravce ve stanici (pokladny) nebo provozovatele dráhy (výpravčí), b) náhradní přepravu cestujících (jinými vlaky po jiných trasách, autobusy, pravidelnou linkovou dopravou či MHD, taxi, automobilem pohotovostí ZAP), rozhoduje o výjimkách z platného tarifu a ze smluvních přepravních podmínek dopravce (dále jen „SPPO"), projednává uznávání jízdních dokladů ČD při náhradní přepravě s využitím MHD či linek IDS, 23 c) aktivaci zaměstnanců pohotovostí a povolání dalších zaměstnanců do směny (dle provozní situace), d) pokud je vlak osobní dopravy zastaven ve stanici a nelze zajistit náhradní dopravu aktivaci prostředků pro nouzovou pomoc pro cestující, kteří nemohou pokračovat v další přepravě, včetně služeb pro cestující ve stanicích (dostupnost čekáren, WC, pitné vody, hygienických potřeb, poskytnutí nápojů, potravin, možnost dobíjení mobilních telefonů apod.), e) pokud je vlak osobní dopravy zastaven mimo stanici a nelze jej dopravit do místa možného výstupu cestujících, na základě informací vlakového personálu aktivaci složek IZS pro provedení záchranných prací, případně evakuace i viz ad f), f) pro potřeby zásahu vlakové soupravy, které jsou na trati mimo místa pro výstup cestujících, a to s uvedením jejich čísla, polohy, kontaktu na doprovod vlaku, počty cestujících a případné další informace potřebné pro zásah složek IZS (imobilní cestující apod.). V případě mimořádností v provozu, které postihují 3 a více krajů (např. větrná smršť, sněhová kalamita, povodně) vyhlašuje tzv. „Mimořádnost III." Vyhlášením této situace jsou automaticky aktivovány procesy u provozní OS, v tomto případě, nad rámec výše uvedeného. g) ověřování průběžného vývoje předpovědi klimatických podmínek, je-li CHMU vydána výstraha na vývoj nepříznivých klimatických podmínek (každých cca 30 min.), h) informování místně příslušného krajského operačního a informačního střediska hasičského záchranného sboru kraje o omezení provozování dráhy velkého rozsahu s dopady na cestující, případně vyžádání pomoci v oblasti záchranných prací v případě ohrožení zdraví nebo života cestujících (např. zdravotní problémy některých cestujících) a prostředků pro nouzové přežití pro některé vlakové soupravy mimo stanice nebo stanice, kde se nacházejí nepojízdné vlakové soupravy, i) pokud je vlak osobní dopravy zastaven mimo stanici a nelze jej dopravit do místa možného výstupu cestujících: • zváží po dohodě s vlakovou četou únosnou dobu pobytu cestujících pro pobyt ve vlakové soupravě zejména s ohledem na klimatické podmínky a vybavení kolejových vozidel a předpokládanou dobu zastavení vlakové soupravy, • pokud je doba i podmínky pro pobyt cestujících ve vlakové soupravě neúnosná, rozhodne po dohodě s vlakovou četou o evakuaci cestujících vlaku za pomoci vlakové čety a složek IZS. V případě, že je vysoký počet mimořádností vlivem povětrnostních podmínek apod. soustředěn na omezené území jednoho nebo dvou krajů, aktivuje prostřednictvím pohotovosti ZAP postupy při mimořádností III pouze pro dotčené kraje. Dojde-li k nehodě s usmrcením cestujících, případně došlo k těžkým zraněním cestujících nebo jde o nehodu s vyšším počtem lehce zraněných, kterým je nutno poskytnout ošetření přímo ve zdravotnickém zařízení, aktivují České dráhy provoz bezplatné informační linky. Určení linky se odvíjí od činnosti Policie ČR v rámci šetření nehody. Je-li Policií ČR zřízena informační linka týkající se nehody, aktivují 24 ČD telefonickou linku pro poskytnutí psychologické podpory přímým účastníkům nehody nebo jejich rodinným příslušníkům. V ostatních případech je aktivována linka jako informační v souvislosti s řešením následků nehody, včetně informací o zraněných a jejich rozmístění do zdravotnických zařízení (jsou-li k dispozici), umístění nalezených věcí z vlakových souprav apod. Schvaluji: Pavel Krtek, M.Sc. předseda představenstva v.r. 25 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS List železničního dopravce Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy JHMD, as. Číslo jednací: Gestor listu: JHMD, as. Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 3 Počet příloh: 0 v 1. Činnost železničního dopravce (úkoly a prováděná opatření) JHMD, a.s. jsou soukromým dopravcem provozující vlaky pro zajištění základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Plní povinnosti dopravce, které jsou uvedeny v zákoně o drahách 266/1994 Sb. a jiné související legislativě, plní další povinnosti vyplývající ze smluv Závazku Veřejné Služby s kraji. Na tratích JHMD, a.s. je drážní doprava organizována zjednodušeným způsobem na základě vzájemné kontroly polohy vlaků pomocí telekomunikačního zařízení. Jízda vlaku probíhá podle jízdního řádu v prostorových oddílech. Mimo činnost dopravce jsou JHMD i provozovatelem dráhy regionální Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň (na těchto drahách plní funkci jako celostátní provozovatel SZDC). V případě mimořádnosti v provozu vlaků zajišťuje řešení nepředvídaných situací dispečink osobní dopravy ve spolupráci s dispečinkem provozovatele dráhy JHMD, a.s. (díky spojení dopravce a provozovatele se jedná o jedno společné dispečerské pracoviště). Do operativního řízení u JHMD ve vztahu k zásahu IZS zasahují: A. Dispečink - nehodová pohotovost (dále jen Dispečink) Dispečerské pracoviště je obsazeno v pracovní době (7 - 16 hod.) v sídle společnosti na adrese Nádražní 203/11, 377 01 Jindřichův Hradec. Mimo pracovní dobu je k dispozici určený zaměstnanec dopravní pohotovosti na pohotovostním telefonu. Dispečink koordinuje a zajišťuje činnosti: 1. operativní řízení drážní dopravy, 2. šetření mimořádných událostí, 3. zajišťuje náhradní autobusovou dopravu pro všechny kategorie vlaků, 4. řeší problematiku zajištění souprav, lokomotiv, strojvedoucích, vlakových čet, 5. pohotovost komunikuje se všemi dispečinky provozovatele dráhy SZDC, IZS a dalšími složkami při řešení mimořádnosti, 6. zajištění péče o cestující - občerstvení, ubytování či jiné zajištění nouzových prostorů, náhradní dopravy autobusy, zajištění podpůrného personálu v místě mimořádnosti. Sídlo síťového dispečinkuje v Jindřichově Hradci. Pracoviště je obsazeno nepřetržitě. 26 B. Provozní personál na vlaku - jedná se o strojvedoucí, vlakové čety, které zajišťují informace z místa mimořádné události a komunikují s dispečinkem a zajišťují prvotní péči o cestující. Postupy při zajištění péče o cestující při řešení mimořádnosti: Dopravce JHMD, a.s. má pro řešení mimořádnosti vydány interní předpisy, které upravují postup organizačních složek a zaměstnanců dopravce, dále jsou postupy pro řešení určitých mimořádnosti uvedeny v předpisech provozovatele dráhy JHMD případně SŽDC, s.o. Dispečink dopravce zajišťuje běžné činnosti operativního řízení, tedy vystavení náhradních lokomotiv (při závadách a poruchách), jiné soupravy při potřebě v operativním řízení, nástupy personálu (strojvedoucích a vlakových čet), zajišťuje základní informační servis o přijímaných opatřeních pro provozní zaměstnance a pro veřejnost. Při řešení zastavení provozu osobních vlaků s dobou vyšší jak 4 hodiny dispečink zajišťuje: a) průběžný informační servis cestujícím o přijímaných opatřeních a prognózách vývoje řešení MU, jak ve vlacích prostřednictvím vlakové čety, tak ve stanicích navazujících na trať vlaku prostřednictvím personálu dopravce ve stanici (pokladny) nebo provozovatele dráhy, b) náhradní přepravu cestujících (jinými vlaky po jiných trasách, autobusy, pravidelnou linkovou dopravou či MHD, taxi, automobilem pohotovostí apod.), rozhoduje o výjimkách z platného tarifu ze smluvních přepravních podmínek dopravce (dále jen „SPPO") a projednává uznávání jízdních dokladů dopravce při náhradní přepravě s využitím MHD či linek IDS, c) aktivaci zaměstnanců pohotovostí a povolání dalších zaměstnanců do směny (dle provozní situace), d) pokud je vlak osobní dopravy zastaven ve stanici a nelze zajistit náhradní dopravu, aktivaci prostředků pro nouzovou pomoc pro cestující, kteří nemohou pokračovat v další přepravě, včetně služeb pro cestující ve stanicích (dostupnost čekáren, WC, pitné vody, hygienických potřeb, poskytnutí nápojů, potravin, možnost dobíjení mobilních telefonů apod.), e) pokud je vlak osobní dopravy zastaven mimo stanici a nelze jej dopravit do místa možného výstupu, na základě informací vlakového personálu aktivaci složek IZS pro provedení záchranných prací, případně evakuace i viz ad f), f) pro potřeby zásahu vlaky, které jsou na trati mimo místa pro výstup cestujících a to s uvedením jejich čísla, polohy, kontaktu na doprovod vlaku, počty cestujících a případné další informace potřebné pro zásah složek IZS (imobilní cestující apod.). V případě mimořádnosti v provozu, které postihují více krajů (např. větrná smršť, sněhová kalamita, povodně), jsou automaticky aktivovány procesy u provozních složek dopravce. V tomto případě, nad rámec výše uvedeného, dispečink zajišťuje: a) ověřování průběžného vývoje předpovědi klimatických podmínek, je-li CHMU vydána výstraha na vývoj nepříznivých klimatických podmínek (každých cca 30 min), 27 b) informování místně příslušného krajského operačního a informačního střediska hasičského záchranného sboru kraje o omezení provozování dráhy velkého rozsahu s dopady na cestující, případně vyžádání pomoci v oblasti záchranných prací v případě ohrožení zdraví nebo života cestujících (např. zdravotní problémy některých cestujících) a prostředků pro nouzové přežití pro některé vlaky mimo stanice nebo stanice, kde jsou uvízlé vlaky, c) pokud je vlak osobní dopravy zastaven mimo stanici a nelze jej dopravit do místa možného výstupu cestujících: • zváží po dohodě s vlakovou četou únosnou dobu pobytu cestujících pro pobyt ve vlaku zejména s ohledem na klimatické podmínky a vybavení kolejových vozidel a předpokládanou dobu zastavení vlaku, • pokud je doba i podmínky pro pobyt cestujících ve vlaku neúnosná rozhodne po dohodě s vlakovou četou o evakuaci cestujících vlaku za pomoci vlakové čety a složek IZS. V případě, že je vysoký počet mimořádností vlivem povětrnostních podmínek apod. soustředěn na omezené území jednoho kraje, aktivuje postupy pouze pro dotčené kraje. Dojde-li k mimořádné události s usmrcením cestujících, případně došlo-li k těžkým zraněním cestujících nebo jde o událost s vyšším počtem lehce zraněných, kterým je nutno poskytnout ošetření přímo ve zdravotnickém zařízení, aktivuje dopravce informační linku. Určení linky se odvíjí od činnosti Policie ČR v rámci šetření mimořádné události. Je-li Policií ČR zřízena informační linka týkající se nehody, aktivují JHMD telefonickou informační linku pro řešení následků mimořádné události, včetně poskytování informací o zraněných a jejich rozmístění do zdravotnických zařízení (jsou-li k dispozici), umístění nalezených věcí z vlaků apod. Schvaluji: Ing. Jiří Pavel, Ph.D. výkonný ředitel v.r. 28 Katalogový soubor typové činnosti STČ - 15/IZS Přehled vybraných souvisejících předpisů a literatury Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádnosti v provozu železniční osobní dopravy Ministerstvo vnitra GŘHZS ČR Číslo jednací: MV-141935-6/ PO-IZS-2015 Gestor listu: MV-generální ředitelství HZS ČR Datum vydání/aktualizace: 31. 12. 2015 Počet stran: 1 Počet příloh: 0 Přehled vybraných právních předpisů a interních předpisů Právní předpisy 1. Zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, 2. Vyhláška č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah v platném znění, 3. Vyhláška č. 3 76/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na drahách, 4. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, 5. Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb., in -ti }-H T3 6. Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění 3 > « pozdějších předpisů, a ° & 7. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, 8. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění zákona č. 385/2012 Sb., 9. Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Interní předpisy 10. Bojový řád jednotek požární ochrany - taktické postupy zásahu - Metodický list N21 - „Nebezpečí na železnici", popř. S5 - „Zásah pod trakčním vedením", 11. Pokyn generálního ředitele HZS ČR č. 26/2009, kterým se stanoví postup při používání souborů typové činnosti složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu. Související soubory typových činností složek integrovaného záchranného systému ___v (STC IZS) při společném zásahu STČ 09/IZS velký počet raněných a obětí, STČ 12/IZS psychosociální pomoc. 29