Komunikace u pacienta s demencí • Demence je závažná mozková choroba, zapříčiněna degenerativními změnami v mozkové tkáni. • Demence zde byla vždy. Nejčastěji vzniká na podkladě Alzheimerovy choroby nebo jako důsledek CMP. • 1907 popsal Alois Alzheimer demenci u tehdy 51 leté Augusty Deterové. • Alzheimerova choroba není jedinou demencí, ale je nejčastější a nejobávanější. Výskyt koreluje s věkem. • Výskyt demence • • • • • • • • Epidemie 21. století. Svět - 27 miliónů lidí postižených demencí. Evropa – 6,1 miliónu lidí s demencí. ČR – 105 tisíc lidí s demencí. Do roku 2040 stoupne počet nemocných na 50 miliónů. Věk nad 65 let – 1,5 – 3% osob s demencí. Věk nad 80 a výše – 30% osob s demencí. Dlouhověkost – 50% osob s demencí Chronologický průběh demence 1. postiženy kognitivní funkce; 2. postiženo chování a emotivita; 3. postiženy aktivity denního života (hygiena atd.) • Příznaky demence • Zapomětlivost - nemocný si nepamatuje nové informace • Ztráta soudnosti a logického myšlení • Porucha představivosti a prostorové orientace – nemocný bloudí v místech, která normálně znal • Amnestická desorientace – porucha krátkodobé paměti, nemocný si nepamatuje, kde se právě nachází • Poruchy exekutivních funkcí – neschopnost vykonávat složitější úkoly ( kuchařky zapomenou jak se vaří) • Snížení intelektové výkonnosti – nemocný není schopen i těch nejjednodušších logických úvah • Poruchy emotivity – úzkost, deprese, manie • Poruchy chování – agrese, neklid • Poruchy vnímání – halucinace • Poruchy spánku • Akcesorní příznaky – neschopnost psát, číst, apraxie Léčba a péče o klienty s demencí Demenci nelze vyléčit, ale lze různými metodami a technikami vývoj choroby zpomalit. • Nové trendy v péči o seniora: Ø reminiscenční terapie Ø bazální stimulace Ø psychobiografický model E.Bӧhma Ø komunikační techniky N. Feil • Techniky jsou zaměřeny na individualizovanou péči s dostatečným množstvím informací o klientovi na základě biografie a senzobiografie Specifika komunikace u klienta s demencí • • • • • Péče o K s demencí vyžaduje trpělivost a takt. Nikdy neapelujeme na K, aby se více snažil. Spěch a nervozita nejsou na místě. Mnoho podnětů najednou je také na škodu. Pozdravíme a představíme se při prvním ranním kontaktu. • Nekřičíme, nezvyšujeme hlas. • Jednáme klidně. • • • • • • Chválíme K. Povzbuzujeme K. Alespoň 1x za den musí být K důležitý. Respektujeme jeho důstojnost, zvyky, rituály Pro komunikaci nejprve vytvořte podmínky. Nežli navážete kontakt, dobře se podívejte, co K zrovna dělá, nejprve se k němu připojte, až si budete jisti, že vás vnímá, nabídněte mu své téma. • Pokuste se spíše přijímat iniciativy člověka s demencí, nežli přicházet s řadou vlastních iniciativ. • Když vám K nerozumí, pokuste se říct totéž jiným způsobem, sdělení zjednodušte, vyjádřete gesty. • Při všem, co spolu děláte, K s demencí povzbuzujte, dávejte mu najevo, co dělá správně. • Používejte slova, která dotyčný nejčastěji používá • • Vyjadřujte se co nejjednodušeji, používejte krátké, jednoduché věty. • Pojmenovávejte vy, co děláte a co má dělat K s demencí. • V průběhu rozhovoru se držte jednoho tématu. • Neklaďte zbytečné otázky. • Komunikujte jako s dospělým, ne s dítětem Metody k rozvoji komunikace • • • • • • • • Říkadla a pranostiky. Pexeso-prezidenti, zpěváci, herci té doby. Tvorba rodokmenu pomocí fotografií. Tvorba koláží rodina, přátele, zvířata. Živý strom-zavěsit foto. Práce s mapou-staré mapy a dnes. Vaření- co se jedlo dříve, co se jí dnes. • • • • • • • • Děkuji za pozornost