Demografické aspekty stáří — — — — —PhDr. Karolína Stuchlíková, PhD. —2020/2021 — Demografické aspekty stáří —Demografické aspekty stáří (demografie – nauka o obyvatelstvu, o jeho počtu, struktuře, rozmístění,apod.) —Podle dokumentů OSN se z demografického hlediska považuje za starou populaci taková, která má více než 7% obyvatel nad 65 let. —Největší zastoupení osob nad 65 let mají evropské státy. —Podle demografické prognózy má být v roce 2020 poměr lidí důchodového a produktivního věku 1:1! — —Společenské důsledky stárnutí obyvatelstva —Ekonomické — —zvyšování počtu osob v poproduktivním věku vede k nezbytnosti tvořit vyšší národní důchod osobami ekonomicky aktivními, je třeba dávat vyšší společenské prostředky na zajištění potřeb starých lidí. — — Sociálně zdravotní důsledky —stárnutí s sebou nese vyšší nemocnost a zvýšenou potřebu různých forem sociální i zdravotní péče: —nezbytnost vychovat potřebný počet geriatrů v rámci očekávaného nárůstu potřeby institucionální péče (Do studia geriatrie se absolventům medicíny příliš nechce, neboť si uvědomují, že pečovat a staré a nemocné osoby není lehké). Práce s nimi vyžaduje vedle značného fyzického a psychického vytížení rovněž nesmírnou trpělivost a lidskost), —zvýšit množství pracovišť, která by garantovala nemocným seniorům kvalifikovanou lékařskou péči. — —Psychosociální – sociologické důsledky —týkají se rolí seniorů ve společnosti, zabezpečování jejich práv a potřeb, jejich postavení v rodině, řešení specifických osobních problémů (bydlení, stravování, soběstačnost, kvalita života, hmotné zabezpečení,apod.). — —Dlouhodobá příprava na stáří — —Celoživotní výchovné, vzdělávací a zdravotně osvětové působení na celou populaci. —Výchova k harmonickému a smysluplnému životu, k rozvoji vzdělávání, ke společenské aktivitě, rozvoji osobních zájmů a tvořivé činnosti, výchova k manželství a rodičovství, správná životospráva, apod. —Důležitá je orientace dětí a mládeže na úctu ke starším.(Proč by se nemohly již děti na ZŠ přiměřeně svému věku v rámci rodinné a občanské výchovy učit i o mezigeneračních vztazích, o problematice staršího věku i péči a dopomoci starším lidem, vzájemné komunikaci. — —Vždyť téměř každé dítko v tomto věku má alespoň jednoho prarodiče. V utváření vztahu ke starším lidem by mohly pomoci různé dobrovolné aktivity organizované školou, např. návštěvy v penzionech pro důchodce, obstarávání menších nákupů, vystoupení, recitace, pracovní výuka by mohla být organizována za účelem zkrášlení okolí penzionu, vypěstování ovoce a zeleniny pro obyvatele penzionu i pro děti, za účelem vytvoření spolupráce mezi oběma generacemi). — —Středně dlouhá příprava na stáří — — měla by začít ve středním věku (kolem 45. roku) a soustřeďuje se na 3 hlavní problémové okruhy: —1.v biologické rovině – osvojení si zásad správného životního způsobu (racionální výživa, dostatek pohybu, aktivní odpočinek, odstraňování škodlivých návyků, apod.), — 2.psychické rovině – osvojit si zásady duševní hygieny, přijímat stáří jako součást života, — 3.v sociální rovině– pěstování mimopracovních aktivit, zájmů, koníčků, cílevědomě připravovat „druhý životní program“- dostupné cíle seberealizace, kdy nebude člověk moci dělat to, co doposud. — —Krátkodobá příprava na stáří (bezprostřední příprava na odchod do důchodu) —asi 3 – 5 let před odchodem do důchodu. Je nutno se připravit: —hmotně – nakoupit ošacení, prádlo, bytový textil, vše v době, kdy člověk ještě pracuje, —s bydlením – zvážit velikost bytu vzhledem k finančním možnostem, —psychicky – smířit se skutečností stáří, seznámit se změnami, které mne očekávají. — —Stáří je podzimem života. I podzim bývá krásný. Jde o to, aby ten čas, který je člověku ve stáří vymezen, nepřežíval, ale, aby každý okamžik prožíval. Pak bude i stáří plodné a krásné. — —Nemůžeš si stanovit délku života, —ale můžeš mu dát šířku a hloubku. —Nemůžeš si určit rysy svého obličeje, —ale můžeš ovládat jeho výraz. —Nemůžeš řídit přístup druhých k jejich příležitostem, —ale můžeš se chopit svých vlastních. —Proč si dělat starosti s věcmi, na které nemáš vliv? —Věnuj se těm věcem, které ovlivnit můžeš! —(Myron J. Tylorová - Stáří je dar) — —Děkuji za pozornost