Komunikace ve stáří a její specifika Komunikace a její specifika u seniorů •10 - 20 % seniorů - nemůže komunikovat nebo komunikují s problémy •zažili vykání rodičům •nebylo běžné používání vulgarismů •opak - senior používá nadávky , překračuje společenské hranice ( ne vždy je to způsobené nemocí ) Komunikace •předávání informací, pocitů a citů jiným •verbální a neverbální komunikace •každý člověk má určitý styl komunikace • odborné znalosti , komunikační dovednosti, empatie, trpělivost, umění naslouchat Komunikace se seniorem •Neverbální komunikace: •pozdrav, přívětivý výraz ve tváři, dotyk, řeč očí.. • • •Verbální komunikace: •jasná a zrozumitelná, jednoduchá slova a věty •hovořit pomalu a srozumitelně, opakovat informace •dostatek času na komunikaci •intimita a soukromí •zpětná vazba • Komunikační bariéry •Bariéry na straně pacienta: •neochota komunikovat, nedůvěra, obavy o informace •tabu pro seniory : sexualita, intimní záležitosti, peníze, zabezpečení rodiny • aktuální zdravotní stav Komunikační bariéry •Bariéry na straně pracovníka: • strach ze závažných témat: •umírání, nevyléčitelné nemoci •problém s konkrétním pacientem •nedostatek času Komunikační bariéry •hlučné prostředí •nedostatek soukromí Jiné specifické problémy v komunikaci u seniorů •Senior s poruchou sluchu: •zabezpečení prostředí •mluvit pomalu , zřetelně a dívat se do tváře •vhodná vzdálenost neverbální komunikace •psané slovo •kompenzační pomůcky •Senior s poruchou zraku: • •vhodná strategie pro začátek rozhovoru • přijdeme , pozdravíme , oslovíme pacienta jménem, ​​podáme ruku •jednat přirozeně •jasné formulace •nedotýkáme se pacienta bez upozornění •nepodceňujeme pacienta • • •Senior s poruchou řeči - afázie: •trpělivost •alternativní metody : obrázky , počítač, posunky •ukázka předmětů •neopravovat pacienta •takt •Senior s demencí: •znát klienta ( jeho komunikaci , poruchy řeči ) • setkáváme se s tím , že pacient používá jen několik slov na komunikaci ( najít význam ) •rozhovor začít bez rušivých momentů •více způsobů komunikace •sledování neverbálních projevů •používáme jeho výrazy , krátké věty , ne příkazy •zpětná vazba •nevhodné projevy přehlížíme •snažíme se zachovat důstojnost - člověk s demencí • •Senior so zdravotním postižením •respektujeme identitu pacienta ( oslovujeme jménem ) •vyhýbáme se infantilizaci seniora • respektujeme pacientovu důstojnost •složité nebo důležité informace zopakovat • ( napíšeme ) •ověříme si komunikační bariéry •hovoříme srozumitelně •nabízíme pomoc, ale nevnucujeme ji Komunikace s umírajícím •Nevnucovat umírajícímu přijetí faktu konce života •Umírajícího třeba poslouchat více, než mu něco říkat •Paul Tournier - spolupodílení se na obtížích umírajícího ( psychické ) - " poslouchat srdcem“ • P. Eissler - potřeba " umírat s umírajícím " • ( emocionální , psychické ladění ) • • Mluvit o svých obavách , nejistotě , úzkosti a strachu - umírající je učitelem Neberbální stránka rozhovoru s umírajícím •Často je důležitější postoj než slova • •Paul Tournier - (příbuzná, která zemřela), držel ji za ruku a setrval v „bezslovním“ rozhovoru Verbální stránka rozhovoru s umírajícím pacietem •Pokud zabírá kauzální léčba - snaha zvládnout těžkou situaci, důvěra v lékaře, snahy pomoci mu, tišení bolesti, doprovázení •Když kauzální terapie přestává zabírat – • " rozhovor vedený ve smyslu akceptace - přijetí nepřijatelného „ Úvaha •" Jde o to , jaký je to člověk , který umírá . Jaké jsou vlastnosti jeho osobnosti , jeho charakteru ..., jakou stopu za sebou zanechává, do jaké míry si to při bilancování svého života uvědomuje a do jaké míry si to uvědomují ti, jejichž život je spojen s jeho existencí ". •Jaroslav Kapr a Čestmír Müller ( esej z " Knihy o nemoci " ) Problematické situace •ochota poslouchat •poslech v rovině neverbální i verbální • neodsuzujeme rozhodnutí umírajícího •dodržujeme princip autonomie Problematické situace •odmítání kontaktu a komunikace : •analýza důvodu odmítání komunikace • stydlivost , nižší potřeba mluvit , nevědí o čem mají s personálem mluvit •( téma zaměřit na zájmy , rodinu , profesi , vyhýbat se smutným nebo konfliktním tématům , respektujeme odmítání rozhovoru ) •Rozhovor stále na stejné téma • • ( zapomínání ) • je to zatěžující téma zdravotního stavu •pacienti mají strach z nedostatku pozornosti personálu ( volí témata o kterých si myslí, že se to " patří " ) • nabídnout témata k rozhovoru (zapomínání) • •Zlostné a vulgární výrazy: • •je to velmi nepříjemné ( duševní onemocnění ) •pacienti záměrně vyvolávající konflikty •( používají vulgarismy ) - vymezit pravidla • •na rozhovor- vhodná doba, osoba, před kterou má pacient respekt, odmítáme projev ne pacienta • •Děkuji za pozornost